Pohjan tiivistäminen | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Minkäslaista taktiikkaa planeetalla on käytetty tiivistämisessä?

Mulla on nurmikon tekooon maasturin gummeja yhteenpultattuna n. 6 renkaan pötkö ja vähän raskaanpana versiona 200 l peltitynnyri, jonka olen täyttänyt hiekalla ja laittanut keskelle tukevan putken akseliksi. Mutta nyt tarttis ryhtyä vähän tiukempaan taputteluun, kun on tuota rakentamista tiedossa.

Olen kiinalaisia lätkiä katsellut sillä silmällä ja meinasin semmosen muutaman satasen vehkeen reilu vuosi sitten ostaakin, mutta honda - moottorin alkuperä arvelutti, kun vehkeestä oli viilattu sarjanumero pois ja manuaali oli vain kiinaksi kirjoitettu moniste. Tarkempi tutkinta plajasti että laitetta ei oltu kenenkään puolesta tarkastettu ja hyväksytty vaatimusten mukaiseen käyttöön (=CE puuttui sekä merkintänä että todistuksena) Samoja "hondia" näyttää olevan edelleen myynnissä, joten tarkkana kannattaa olla.

Lätkyteltävää olisi tulossa rakennusprojektin myötä sekä putkilinjan että uuden tallin pohjaan yhteensä parisataa neliötä. Jotta jos semmoisen hinnat alkaen mallin hommaisi, niin olisi mahdollista kokeilla että saako sellaisesta savut ulos takuuaikana.

Eri juttu on se että miten pitkälle kiinalaisella pötkii, eli onko kokemusta näistä Puuilo/keskinen/IKH mallin alle 100 kg lätkistä? Tarkoitus olisi rajata kohdetta parilla kriteerillä: CE merkintä pitää löytyä (vakuutusehdot ja jälleenmyynti ym.) ja ostopaikkana liike joka hoitaa takuuvelvoitteensa. Nopeus ei ole tärkein kriteeri, kunhan voisi kuvitella saavansa teknisesti onnistuneen lopputuleman.

Ja lätkä olisi tarkoitus käyttää loppuun oikeiden töiden jälkeen loputtomissa tieprojekteissa joita tulee tehtyä tien tekemisen ilosta ;)

Siis esimerkiksi tämmöinen

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=96

Suosituksia ja kommentteja otetaan kiitoksella vastaan.
 
Avantillahan on oma mallinsa.. :) Ilmeisesti hintava.
Tuolla 90kg vehkeellä ei kovinkaan paksua kerrosta kerrallaan voi lätkätä.
300-400kg lätkällä 20-30cm kerroksia kerrallaan rakennuksen pohjiin voisi olla sopiva.
 
joo, se hinta plompsahtaa sekä 400 kg että avantin oman lätkän kanssa aika korkeaksi. Jopa niin korkeaksi että tarvetta ei saa enää realisoitua edes itselle :?

Siinä avantiin liitettävässä lätkässä on semmoinen ongelma että sillä mahtuu lätkyttelmään vain paikoissa, jonne pääsee avantin kanssa ja mulla on heti pari valmista paalun ympärystää jonne ei pääse.

Tällä hetkellä käytettyjä olisi jonkun verran myynnissä, mutta siinä saattaa rakenteluun varattu aika mennä korjaillessa.

Mainoksessa luvattiin 90 kg truemax merkkiselle plätkyttimelle 20 cm tiivistyskerrosta, joka olisi esim. polkuja tehdessä riittävä. (viira-seulakivi 20 cm-murske 10 cm)
 
Tuollaisissa kävelypolun ja kevyeen käyttöön tulevan laatoituksen alustan tiivistyksessä olen käyttänyt ihan Avanttia sellaisenaan. Ajoa vaan edestakaisin niin että siirtyy aina renkaan leveyden verran suuntaa vaihtaessa.

Saas nähdä kun lumi sulaa kuinka ovat pysyneet kuosissaan. ;)

Rakennusten pohjat ovat sitten tietysti ihan eri juttu.
 
Juu, samaa taktiikkaa on tullut harrastettua polkujen osalta, ensin sadekelin odotusta, sitten ritilällä tasaiseksi ja huristelua edestakaisin ja tarvittaessa uusi tasaus.

Ongelmana on että tällä taktiikalla kovettuu pelkkä pinta ja pohja saattaa mennä rikki kun konetta pyörittelee esim penkan reunalla. Samoin jos poistaa vaikkapa ison kannon, joutuu ajelua ja täyttöjä harrastamaan ajoreittien kohdalla hetken aikaa ennen kuin monttu on tasoittunut ympäröivään tasoon.

Elikkäs kuvittelisin lätkyttimen nopeuttavan tasoittelua, mutta jos tuolla kevyemmällä ei rakennuksen kanssa mitään tee, niin pitänee sitten vissiin vuokraamosta hommata isompi tarpeeseen ja jatkaa polkujen tasoittelua sadekelillä
 

Uusimmat keskustelut