Tarvitsisi kuskata yksityishenkilönä moottoripolttoainetta muutamia satoja litroja paikasta A paikkaan B. Suunnitelin tehdä kuljetuksen muutamalla 200l öljytynnyrillä. Muttamutta....
Heinäkuun alussa loppui joku poikkeussääntö ja polttoaineen maantiekuljetuksiin tarvitaan hyväksytty astia, ei enää farmisäiliö. Juuri tuon enempää en asiasta tiedä. Koitin tutkia nettiä ja ilmeisesti alle 450 litran säiliöllä tehtävät kuljetukset onnistuu melkein ilman VAK juttuja ja leimattua säiliötä. Vaatimuksena on kuitenkin sammutin, UN koodi säiliön kylkeen ja rahtikirja jopa tyhjän säiliön kuskauksessa. Eli ainakin byrokraattista, ellei muuta. Jos ei säädökset täyty, niin ratsiassa napsahtaa muutamien satasien sakko.
Säännöstössä ei taideta mainita alarajaa. Eli ahtaasti tulkittuna 20 l jerrykannullekkin kai pitäisi tehdä sama juttu. No tuskin varakanisteriin kukaan puuttuu, mutta periaatteessa jos bensavehkeellä vie dieselkannua niin senhän voi tulkita kuljetukseksinkin.
Olisiko jollain kokemusperäistä tietoa polttoainekuljetuksista?
Heinäkuun alussa loppui joku poikkeussääntö ja polttoaineen maantiekuljetuksiin tarvitaan hyväksytty astia, ei enää farmisäiliö. Juuri tuon enempää en asiasta tiedä. Koitin tutkia nettiä ja ilmeisesti alle 450 litran säiliöllä tehtävät kuljetukset onnistuu melkein ilman VAK juttuja ja leimattua säiliötä. Vaatimuksena on kuitenkin sammutin, UN koodi säiliön kylkeen ja rahtikirja jopa tyhjän säiliön kuskauksessa. Eli ainakin byrokraattista, ellei muuta. Jos ei säädökset täyty, niin ratsiassa napsahtaa muutamien satasien sakko.
Säännöstössä ei taideta mainita alarajaa. Eli ahtaasti tulkittuna 20 l jerrykannullekkin kai pitäisi tehdä sama juttu. No tuskin varakanisteriin kukaan puuttuu, mutta periaatteessa jos bensavehkeellä vie dieselkannua niin senhän voi tulkita kuljetukseksinkin.
Olisiko jollain kokemusperäistä tietoa polttoainekuljetuksista?