Polttoaineen kuljetus | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
Tarvitsisi kuskata yksityishenkilönä moottoripolttoainetta muutamia satoja litroja paikasta A paikkaan B. Suunnitelin tehdä kuljetuksen muutamalla 200l öljytynnyrillä. Muttamutta....

Heinäkuun alussa loppui joku poikkeussääntö ja polttoaineen maantiekuljetuksiin tarvitaan hyväksytty astia, ei enää farmisäiliö. Juuri tuon enempää en asiasta tiedä. Koitin tutkia nettiä ja ilmeisesti alle 450 litran säiliöllä tehtävät kuljetukset onnistuu melkein ilman VAK juttuja ja leimattua säiliötä. Vaatimuksena on kuitenkin sammutin, UN koodi säiliön kylkeen ja rahtikirja jopa tyhjän säiliön kuskauksessa. Eli ainakin byrokraattista, ellei muuta. Jos ei säädökset täyty, niin ratsiassa napsahtaa muutamien satasien sakko.

Säännöstössä ei taideta mainita alarajaa. Eli ahtaasti tulkittuna 20 l jerrykannullekkin kai pitäisi tehdä sama juttu. No tuskin varakanisteriin kukaan puuttuu, mutta periaatteessa jos bensavehkeellä vie dieselkannua niin senhän voi tulkita kuljetukseksinkin.


Olisiko jollain kokemusperäistä tietoa polttoainekuljetuksista?
 
Katoppa tuolta: http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,101038.0.html
Siinä on ilmailijoiden pohdintoja, kuinka viedä bensat luvallisesti kentälle. Siellä konsensus näytti olevan, että tynnyrissä oikeat leimat ja yksi tynnyri kerrallaan kyytiin, niin onnistuu.
 
Kiitti linkistä,

tuolla ei puhuta mitään tukesin antamasta 450l rajasta, mutta pienen määrän rajaksi tuli mielestäni 60 litraa per astia ja maksimissaan 240 litraa kerralla. Eli sen määrän yksityishenkilö voi kuskata polttoainetta ilman mitään kommervenkkejä. Tosin ei ole varma onko bensiinillä ja kaasuöljyllä eroa, tuossa puhuttiin yleisesti (lento)bensiinistä. Konttikuljetuksessahan 333 l bensaa vastaa 1000l dieseliä.


edit:
450 litran raja koskee yrityksiä, esim koneurakoitsioita...
 

Samankaltaisia keskusteluja

Uusimmat keskustelut