Proficat, GX390i | AvantClub - Keskustelupalsta

tunkki

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.7.2009
36
0
6
Ylöjärvi
Eilen tuli putsailtua kaasarin ympäristöä ja siinä samalla mallailtua/fiilisteltyä viimetalvena haalittuja osia. Eli nyt kai projekti on virallisesti sitten alkanut vaikka kaasari vielä pääsikin takaisin tontilleen. Kun tuota muutakin tekemistä on riittävästi, niin se on sitten eri asia valmistuuko projekti koskaan, mutta se on sitten sen ajan murhe. Ennen talvea ei varmaankaan viitsi räjäyttää kovin pahasti kattia osiksi, koska sille on kuitenkin paljon käyttöä vielä ennen lumien tuloa.

Jos muilla on samanlaisia suunnitelmia tai kenties jo valmiita toteutuksia, niin viestejä tänne kiitos! :)
 

Liitteet

  • ruutta.jpg
    ruutta.jpg
    60,7 KB · Katselut: 5 817
Joo, on edennyt, mutta aika hitaasti :D
Ongelmana on ollut se ettei ole ehtinyt/viittinyt laittaa Avanttia telakalle kun aina sillä on mukamas jotakin tekemistä. Nyt tosin helpottaa kun hommasin yhden käyntikuntoisen ja 2 puolikasta konetta, joten nyt pystyisi tekemään pelkkää moottoria rinnalla ja samalla Avantti pysyy työkunnossa. Tarkoituksena on avata kone (luonnollisesti), porauttaa, laakeroida, laittaa takomäntä ja billet kanki sekä hieman siloitella kantta. Vakionokalla mennään ja varmaankin vakioventtiileillä. Sitten kaasari mäkeen, tuo läppärunko tilalle, kasa antureita oheiskilkkeineen ja boxi kiinni ja sitten savut pihalle. Noinhan se siis menee Strömssössä ;) Viimeaikojen harrastusajan määrään suhteutetuna projekti on ehkä valmis vuonna 2020 :)

Yksi iso asia, josta voi tulla pienimuotoinen ongelma on virta. Noita Hondan koneita on olemassa virtajärjestelmällä, josta saa muistaakseni 18A ulos, mutta sellaisen modaaminen vaatii aikapaljon uusia osia aina vauhtipyörästä lähtien, joten ehkä halvinta ja järkevintä olisi laittaa jokin pieni auton tai moottoripyörän laturi ja siinä on taas yksi lisäsivuhaara koko projektiin...
 
Tuosta moottori proficattiin:

http://www.ebay.de/itm/Motor-VW-POLO-86C-1W-1-4-35-KW-48-PS-Diesel-90-94-Engine-Diesel-/370765131358?pt=DE_Autoteile&hash=item565352ee5e

Se on vielä vanha imudieseli, niin voi soveltaa suoraan 314:sen sähköjä.

+ et tarvitse takapainoja
- kierrokset pitää rajoittaa jonnekin 3200-3500 korville, ettei hydraulipumppu ota kyttyrää.

;)
 
- Ilmamäärämittarin
- ohjaimen
- kartat ohjaimeen
- kampiakselianturan

Ohjaimeksi Megasquirt ja peruskartat myöskin sieltä joskin niitä joutuu sitten muokkailemaan. Ilmamäärämittaria ei tarvita ja kampiakselille täytyy laittaa triggeripyörä ja hall-anturi. Lisäksi tarvitaan muitakin antureita, imuilman lämpöanturi, kaasuläpän asentoanturi, moottorinlämpö, lambda,...
Tuosta moottori proficattiin:

http://www.ebay.de/itm/Motor-VW-POLO-86 ... 565352ee5e

Se on vielä vanha imudieseli, niin voi soveltaa suoraan 314:sen sähköjä.

+ et tarvitse takapainoja
- kierrokset pitää rajoittaa jonnekin 3200-3500 korville, ettei hydraulipumppu ota kyttyrää.

Tuon kiukaan kun laittaisi, niin oltaisiin aika lähellä tilannetta että voisi sanoa että mopo on lähtenyt käsistä :D
 
tunkki sanoi:
Ohjaimeksi Megasquirt ja peruskartat myöskin sieltä joskin niitä joutuu sitten muokkailemaan. Ilmamäärämittaria ei tarvita ja kampiakselille täytyy laittaa triggeripyörä ja hall-anturi. Lisäksi tarvitaan muitakin antureita, imuilman lämpöanturi, kaasuläpän asentoanturi, moottorinlämpö, lambda,...

Tuota, jos ei oo ilmamassa- tai ilmamääräanturia niin meinaatko että kaasuläppäanturilla ja kierrosluvulla saat laskettua ilmamäärän?
Ja mihin tarviit lambdaa?
Entäs bensanpaineensäädin, saako senkin hoidettua softalla?
Mä en Megasquirttia tunne eli mitä kaikkee sillä saa tehtyä... Joskus piti laittaa sellaane mutta lastutin vaan orkkisruuttan uudestaan.
Tuon kiukaan kun laittaisi, niin oltaisiin aika lähellä tilannetta että voisi sanoa että mopo on lähtenyt käsistä :D
Mä sit oon vakavissani miettiny Suzuki Alton 800cc koneen laittoa GX390:n tilalle... Mulla tulee vuodessa vain n. 50 tuntia enkä viitteis hetkeekään miettiä diisselin lämmittämistä. Suomessa ei niin paljoo oo pakkasta ettei bensakone lähtis kylmänä käymään ;)

edit: pahimmat typot
 
Dieseliä arastellaan mielestäni turhaan. Kunnossa oleva kubota hörskähtää hyvin käyntiin niillä pakkasilla kuin kopittoman koneen kuski uskaltautuu ulkotöitä tekemään.

Kubotan koneita saa myös käytettynä ja 2-3 pyttyisten hinnat lähtevät muutamasta satasesta. Vähemmän ajetut irtomoottorit tuppaavat vain nopsasti häipyä. Etenkin veneiden apumoottoreina/genuina olleita vehkeitä vilahtaa myyntipalstoilla aika nopsasti ohi.

Olen haeskellut teho/paino/hinta suhteeltaan sopivaa yli 50 hp moottoria erääseen härveliin ja plärännyt mm. Vene, kone ja muita toreja, mutta ei ole vielä tärpännyt.
 
Kyllä etsivä aina löytää jossain vaiheessa!

Tuo pikku Kubota on kyllä mainio peli. Ei kuluta paljon ja tosiaan käynnistyy kohtuu hyvin myös pakkasella.
 
Ei-ei-ei... nyt rönsyilee väärään suuntaan...

GX390(i) ei muuteta diisseliksi koska:
-tankissa on kuitenkin kesälaatua
-suodatin on jäässä
-lohkolämmitin on oikosulussa
-akku ei jaksa pyörittää
-starttipilotti on kaupassa

Eli palataans please topikkiin eli bensaruisku Hondaan jota ylläolevat ei vaivaa :D
 
Jep, bensakoneessa on pari hyvääkin ominaisuutta :)

Paljonko tuommosen syötön pyörittämiseen tarvii virtaa?
Ohjauspuoli toiminee hituvirralla mutta mitäpä menee pumpun ja suuttimen käyttöön? Onko tuo läppärunko valmis 1 kanavainen vai ihan oma rakenne?
 
Tuota, jos ei oo ilmamassa- tai ilmamääräanturia niin meinaatko että kaasuläppäanturilla ja kierrosluvulla saat laskettua ilmamäärän?
Ja mihin tarviit lambdaa?
Entäs bensanpaineensäädin, saako senkin hoidettua softalla?
Mä en Megasquirttia tunne eli mitä kaikkee sillä saa tehtyä... Joskus piti laittaa sellaane mutta lastutin vaan orkkisruuttan uudestaan.

Megassa on sisäänrakennettu imusarjan paineanturi, sillä ja imuilman lämpötilalla (ja ties millä muulla) se laskee ruiskutusparametrit.
Jokin bensanpaineensäädin pitää varmaan laittaa.
 
Rantavantti sanoi:
Jep, bensakoneessa on pari hyvääkin ominaisuutta :)

Paljonko tuommosen syötön pyörittämiseen tarvii virtaa?
Ohjauspuoli toiminee hituvirralla mutta mitäpä menee pumpun ja suuttimen käyttöön? Onko tuo läppärunko valmis 1 kanavainen vai ihan oma rakenne?

Bensapumppu haukkaa eniten, speksien mukaan vähän vajaa 6A. Hihasta ravistettuna itse ruisku vie varmaan alle 1A. Läppärunko on vanhasta ruisku-Kawasakista ja suutin on muistaakseni Citikan AX GTi:stä.
 
ryydis sanoi:
Ei-ei-ei... nyt rönsyilee väärään suuntaan...

GX390(i) ei muuteta diisseliksi koska:
-tankissa on kuitenkin kesälaatua
-suodatin on jäässä
-lohkolämmitin on oikosulussa
-akku ei jaksa pyörittää
-starttipilotti on kaupassa

Eli palataans please topikkiin eli bensaruisku Hondaan jota ylläolevat ei vaivaa :D

Juuri näin! :D Kubota on tylsä ja minä haluan ainakin Avantin mittaristoksi Android luurin, joka on bluetoothilla yhteydessä ohjainboksiin :cool:
Muistutetaan tässäkohtaa että eihän tässä varmasti järkeä ole taloudellisesti eikä muutenkaan, mutta kaikkea pitää kokeilla eikä harrastuksia lasketa.
 
tunkki sanoi:
Muistutetaan tässäkohtaa että eihän tässä varmasti järkeä ole taloudellisesti eikä muutenkaan, mutta kaikkea pitää kokeilla eikä harrastuksia lasketa.

Mä jo ajattelin että mitkä olikaan ne bensakoneen hyvät puolet enkä muistanut yksikään... Mutta tuossahan se tuli!

Tuo Androidi/bluetooth yhdistelmä avanttiin kuullostaa hyvältä vaika olen omena mies... Ja tosiaan kaikkeahan(lähes) kannatta kokeilla...
 

Samankaltaisia keskusteluja

Uusimmat keskustelut