Proficat heikko veto

ryydis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.4.2009
130
4
18
Lieto
www.netti.fi
Mitäpä vois tehdä kun Proficatissani on heikko veto? Alla nurmirenkaat (=pienikehäiset), 200bar mitattu lisälaiteliitännästä mutta jotenkin on puhditon laite. Kyllä sillä tossa tasasella menee, lumityöt sujuu mutta es. kippikärryyn ei meinaa saada ajettua ja pienikin este tökkää menon. Kun vetovoimaa tarvitaan niin moottori kyllä hiukan muuttaa ääntään mutta ei samalla lailla kun kauhottaessa täyttä kuormaa.

Kun kerran painetta on, nii pitäähän paineen ajettaessa kuormituksella päästä jonnekin kun moottori ei kerran yski? Onkohan tossa jotain säädettävää, josta sais puhtia lisää? Jostainhan täytyy virrata moottorien ohi?

220:n jostain manuskasta luin että siin ois joku tehtaalla säädetty ajonsäätöventtiili, mutta profin kaaviosta en sellaista löytänyt.

Avanttiin on alkuperäisten 125 tilalle vaihdettu M+S 160, joten periaatteessa momenttia pitäis olla enemmän kuin alkuperäisillä, tietty vauhdin kustannuksella kun pumpun tuotto ei kuitenkaan ole lisääntynyt. Muutenkin toi kulkee hiljaa, ei varmaan kirjan 4km/h. Eikä kulkenut alkuperäisilläkään moottoreilla.

Laite on omakotitalokäytössä, kivasti tolla siirtyy tavarat ja lumet mutta kesällä ois mullan/soran siirtoa. Tota vaan ei saa ajettua edes multakasaan kunnolla kun puhti ei riitä...

Mä en tiedä onko toi heikko veto ominaisuus vai vika kun en ole muilla ajanut. Voiko tolle tehdä muuta kuin vaihtaa isompaan koneeseen? Onko noissa merkittävästi enemmän voimaa joissa on joka pyörässä moottorit? Profissahan on vain yksi moottori puolellansa ja ketjuilla voimansiirto. En kyllä välittäis vaihdella isompaan kun tosta pienestä koosta ja paikallaan pyöräyttämisestä on todella paljon hyötyä näissä pienissä kuvioissa.

??
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Tossa aiemmassa viestiketjussa 320 veto-ongelmat on lueteltu testikohdat.

itse lorautin joskus ketjuvetoiseen powercattiin hydraulikkaöljyä yli merkkien ja silloin loppui sekä veto että vauhti, kunnes öljymäärää vähensi merkkien väliin.
 

ryydis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.4.2009
130
4
18
Lieto
www.netti.fi
Tarkennetaans vielä.

Laitoin uuden viestiketjun kun mulla ei ole tuplanopeuksia eikä moottoreita joka pyörässä. Siis paljon yksinkertaisempaa tekniikkaa kun 320.

Mulla on uudet ajomoottorit, painetta eikä vuotoja. Pienikehäiset pyörät. Siis pitäis mennä. Mutta kun ei. Hankin joskus ketjutkin talvihommiin, mutta ennen loppuu teho kuin pito nurmirenkailla.

Eikä noita mitään epätasaisuuksia suoraan kulkemisen tai kääntymisen suhteen. Vain voiman puutetta. Ajattelin että jos tulis vähän teknisempää vastausta kuin ton toisen topikin huollon puhelinnumeroita...

Eli onko tossa jotain säätöventtiileitä, jotka vois vaikuttaa ajovoimaan? Es. 220 sellainen on.
Onko venttiilivivustossa jotain tiivisteitä tai jousia joita vois uusia?
Kantsisko kokeilla jotain eri öljyjä kun on suositeltu?

Vai onko tuo tarkoittu vain rehun levittämiseen ja lannan luomiseen navetassa jossa ei kaivata ajotehoja...


Edit: joo, toi öljymäärä pitää tarkistaa. Itse en ole lisännyt mutta jos edellinen... Hyvä pointti.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Sisäpiirissä on ainakin powercatin hydr. Kaaviot, jotka ovat käsittääkseni samat kuin profissa. elikkä erittäin yksinkertaiset ilman erillisiä ajopiirejä yms.

öljystä että s32 voisi toimia talvella, mutta kesällä se on liian notkeaa ainakin ilman lauhduttajaa. öljyt kannattaa vaihtaa vähintään parin vuoden välein vaikka tunteja ei paljon tulisikaan, sillä öljy kerää vettä joukkoonsa ja se ei ole parhaita vetoaineita.

jotkut pumput edellyttävät voiteluainetta, jota nuo shellin t/tx öljyt sisältävät. saattaa olla muissakin, mutta ei tietoa tyypeistä.

Shellin S46t/tx on se suositeltu aine.
 

Rantavantti

Jäsen
28.4.2009
51
0
6
No pitäs sen 313:n sentään vähän jaksaa puskea, yritetäänpä jotain :)

Ottaako honda kunnolla kierroksia ja jaksaako pitää ne kun ajelee?
Oma 313 vanhus vaatii kierroksia liikkuessa, puomissa piisaa potkua kyllä tyhjäkäynnilläkin. Pumppu tekee tilavuutta, paine syntyy oikeastaan vasta siinä työn tekemisessä eli vois kokeilla nostaa koneen kunnolla pukeille ja mitata renkaiden pyörimisnopeus ilmassa... sitten pääsee miettimään miksi pumppu ei jaksa pitää samaa luokkaa olevaa nopeutta kuormitettuna.

Ajolohkojen väljyyttä ei juuri kehtaisi veikata mutta kovin urainen kara oli omassani kun jouduin huonosti liikkuvan lohkon vaihtamaan. Muistelen että lohkojen kanavat ja tiivisteet on semmoisia että mahdolliset lohkojen väliset vuodot näkyisi heti ulospäin - toisaalta jos lohkojen pinnapulttien momenteissa on ollut sanomista suuntaan tai toiseen voisi ihmevaivoja tulla sieltäkin.

Onko muuten ajopuolen letkut tai liittimet tms vaihtuneet matkan varrella?
Aina on olemassa mahdollisuus että joku on joskus laittanut paikkaan x ahtaampaa palikkaa syystä tai toisesta :)

Ite ottaisin pumpun pohdittavaksi jos honda ottaa kunnolla kierroksia ja ajomoottoritkin on uudet.
 

ryydis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.4.2009
130
4
18
Lieto
www.netti.fi
Palataan tähän aiheeseen.

Vaihdoin eilen öljyt, nyt on T46 koneessa. Vetovoima kasvoi ehkä hieman, mutta voihan se olla psyykkistäkin... Selvinnee kun tässä vähän enemmän ajelee.

Tossa oli jossain myytävässä koneessä maininta "Hydrauli-öljyn virtaus säädin ajo / työ hydrauliikka". Mikäs se tollainen on? Voiko laittaa vanhaan koneeseen? Tuleeko siin kabiinin puolelle joku hana mistä voi säätää? Koitin kattella tosta omasta tota venttiilipakettia, josko siinä ois jotain säädettävää, mutta en keksinyt. Onhan siinä tulppia vaikka kuinka, mutta mitä niiden alta löytyy? Onko ne vaan lisälähtöjä vai onko niissä jotain säätöjä?

Saihan tolla tehtyä talven lumityöt mutta nyt kuivalla ahistaa taas kääntymiset ja kuopat. Ja kauhankin vois täyttää moottorivoimin eikä lapiolla.


Jotain mielestäni uupuu kun moottori ei huokaa kun meno/veto loppuu. Ottaa kierroksia ja jaksaa pitää. Ajomoottorien letkut näyttäis alkuperäisiltä, ei siis pitäis ahistaa.

Pumppu tässä taitaa enää jäädä vaihtoehdoksi, jollei venttiilistölle voi tehdä mitään. Saakohan pumppuun korjaussarjoja vai meneekö vaan vaihtoon?
 

tunari

Jäsen
3.6.2010
1
0
1
Mulla ilmeni samanlaista veto ongelmaa kun ajoin noin 45 minuuttia hiekkaa ja tontilla jyrkkä ylämäki. Jäi kone lopuksi paikalleen.
Pakilla tuntui noin äkkiseltään vetävän paremmin. Pitäisi varmaan kokeilla vaihtaa moottorit puolelta toiselle niin eteenpäis olisi entisen pakki.
Hydrauliöljy vähän yli ylärajan. (en kyllä ymmärrä miten voisi vaikuttaa.)
Ainoa mikä mietityttää jos kokeilisi toista öljyä joka ei mene kuumana niin liruksi. Onko ehdotuksia.
Ajomoottorin kyljessä luki 160. tuohon ilmeisesti saa tehokkaampiakin ajomoottoreita!? mikäköhän on hinta?
 

Rantavantti

Jäsen
28.4.2009
51
0
6
Mulla pikkukone lämpenee sen verran nopeasti raskaammassa hommassa että puoli tuntia alkaa olla maksimi
mitä uskaltaa ajaa yhtä soittoa. Lopetan kärräämisen kun letkut tai sylinteri tuntuu epämiellyttävän kuumilta.
Lunta voi pukella päivän mutta hellepäivänä multahommissa ei mene kuin hetki kun koko kone on turhan kuuma.
Foorumilla on ollut esillä näppärä hydraulinesteen lämpömittariasennus paluupuolelle, tarpeellinen varuste jos haluaa
ajella optimiurakat, tarttis laittaa ittellekin.
 

tunkki

Jäsen
31.7.2009
33
0
6
Ylöjärvi
tunari sanoi:
Ajomoottorin kyljessä luki 160. tuohon ilmeisesti saa tehokkaampiakin ajomoottoreita!? mikäköhän on hinta?
Saa, itse laitoin muutama viikko sitten AR200 -moottorit. Jonkinverran yli 600e oli parihinta.
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
tunkki sanoi:
tunari sanoi:
Ajomoottorin kyljessä luki 160. tuohon ilmeisesti saa tehokkaampiakin ajomoottoreita!? mikäköhän on hinta?
Saa, itse laitoin muutama viikko sitten AR200 -moottorit. Jonkinverran yli 600e oli parihinta.
Myykö Avant-tecno noita AR200 moottoreita?
Mulla on kans veto-ongelma omassa koneessa.

Mauri
 

matrikkel

Jäsen
28.4.2009
104
0
16
Lappeenranta
Tuoltakin löytyy;

http://cgi.ebay.de/Olmotor-Gerollermotor-ahnl-DANFOSS-OMR-200-/220681329421?pt=Ersatzteile_Zubeh%C3%B6r_Baumaschinen&hash=item3361a1db0d

Ko. firmalta on tullut pariinkin otteeseen tilattua tavaraa.
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
matrikkel sanoi:
Tuoltakin löytyy;

http://cgi.ebay.de/Olmotor-Gerollermotor-ahnl-DANFOSS-OMR-200-/220681329421?pt=Ersatzteile_Zubeh%C3%B6r_Baumaschinen&hash=item3361a1db0d

Ko. firmalta on tullut pariinkin otteeseen tilattua tavaraa.
Kiitos linkistä :)
Ebayn tarjontaan oon joskus tutustunut.
Mutta en oo osannut ostaa sieltä mitään.
Mitä noihin hintoihin tulee lisää?
2 kappaleen toimitus olisi 16.95€.
Tuleeko se tolla rahalla kotiovelle?
Jääkö hinta n.puoleen kotimaan hinnasta :eek: ?

Danfossi mulla on jo toisella puolella mutta toisella on samhydraulik ja siitä on voima kateissa.
Kuumilla öljyillä ei vedä taaksepäin yhtään.
Danfossin puolella kun vetää niin laite menee suoraan kun toinen puoli ei jarruta yhtään.
Hieman ehkä hankalaa on ajaminen :(

Mauri
 

matrikkel

Jäsen
28.4.2009
104
0
16
Lappeenranta
Tulee kotiovelle jos olet siihen aikaan paikalla kun rahtifirma tuo, mutta noista kannattaa aina pyytää tracking code, jolla pystyt seuraamaan lähetystä ja tarpeen vaatiessa sopimaan toimituksesta.
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
tunkki sanoi:
tunari sanoi:
Ajomoottorin kyljessä luki 160. tuohon ilmeisesti saa tehokkaampiakin ajomoottoreita!? mikäköhän on hinta?
Saa, itse laitoin muutama viikko sitten AR200 -moottorit. Jonkinverran yli 600e oli parihinta.
Minkälaisia kokemuksia AR200 moottoreista?
Oon pähkäillyt laittaako 160 vai 200 moottorit?
Suoritusarvot on kuiteskin aika lähellä toisiaan.
Onko noilla käytännössä eroa muuta eroa kuin vauhti hiljenee 200 moottoreilla?

Mauri
 

dingo1

Jäsen
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Noista Samhydraulicin moottoreista.

Minulla oli myöskin toinen SAM 160 ajomoottori ihan loppu. Kuumana ei liikkunyt yhtään sen puolen ajomoottorilla. Vaihdoin uuden, joka korjasi ajo-ongelmat, mutta nyt keväällä innostuin rakentelemaan jyrsintä, johon tarvitsin hydraulimoottoria. No katse kääntyi tuohon vanhaan ajomoottoriin....... tilasin Avantilta tiivistepaketin ja vaihdoin tiivisteet.

Tuli kuin uusi, kun jyrsin toppaa kiveen, moottori käy aika raskaasti, eli toimii ihan kuin uutena. Voima tallella :) Eikä maksa kuin reilu parikymppiä. Vaihtotyö oli aika helppo, kun oli tarkkana osien kanssa. Pari kuulaakin siellä on joiden paikan kanssa pitää olla tarkkana
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Niin tuli kuntoon mullakin kun vaihto tiivisteet.
Ja vikapaikkakin oli ihan selvä.
Ja eikun öljynlauhdutinta hommaamaan....
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Öljynlahdutin olisi paikalla.
Alko öljynlämmöt putoon mutta kuskin lämmöt nousi :)
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Rantavantti sanoi:
Kone se vaan komistuu! Voikos puhaltimen pyörimissuunnan valita kelin mukaan :)
No en mä nyt tiiä mihin suuntaan menee.Komistuuko vaiko rumistuu.
Nyt saa painaa urakalla pelkäämättä tiivisteiden palamista.
Puhaltaa tällä hetkellä "sisäänpäin" mikä on tehoikkain vaihtoehto.
Ei palele kuskin penkillä.
Koneen ympärille kun kerkiäis tehdä katteet jossain välissä.
Ja voisi maalata uudestaa Avantin väreihin koko keksinnön.

Mauri
 

Samankaltaiset keskustelut