Proficat heikko veto | AvantClub - Keskustelupalsta

ryydis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.4.2009
135
8
18
Lieto
www.netti.fi
Mitäpä vois tehdä kun Proficatissani on heikko veto? Alla nurmirenkaat (=pienikehäiset), 200bar mitattu lisälaiteliitännästä mutta jotenkin on puhditon laite. Kyllä sillä tossa tasasella menee, lumityöt sujuu mutta es. kippikärryyn ei meinaa saada ajettua ja pienikin este tökkää menon. Kun vetovoimaa tarvitaan niin moottori kyllä hiukan muuttaa ääntään mutta ei samalla lailla kun kauhottaessa täyttä kuormaa.

Kun kerran painetta on, nii pitäähän paineen ajettaessa kuormituksella päästä jonnekin kun moottori ei kerran yski? Onkohan tossa jotain säädettävää, josta sais puhtia lisää? Jostainhan täytyy virrata moottorien ohi?

220:n jostain manuskasta luin että siin ois joku tehtaalla säädetty ajonsäätöventtiili, mutta profin kaaviosta en sellaista löytänyt.

Avanttiin on alkuperäisten 125 tilalle vaihdettu M+S 160, joten periaatteessa momenttia pitäis olla enemmän kuin alkuperäisillä, tietty vauhdin kustannuksella kun pumpun tuotto ei kuitenkaan ole lisääntynyt. Muutenkin toi kulkee hiljaa, ei varmaan kirjan 4km/h. Eikä kulkenut alkuperäisilläkään moottoreilla.

Laite on omakotitalokäytössä, kivasti tolla siirtyy tavarat ja lumet mutta kesällä ois mullan/soran siirtoa. Tota vaan ei saa ajettua edes multakasaan kunnolla kun puhti ei riitä...

Mä en tiedä onko toi heikko veto ominaisuus vai vika kun en ole muilla ajanut. Voiko tolle tehdä muuta kuin vaihtaa isompaan koneeseen? Onko noissa merkittävästi enemmän voimaa joissa on joka pyörässä moottorit? Profissahan on vain yksi moottori puolellansa ja ketjuilla voimansiirto. En kyllä välittäis vaihdella isompaan kun tosta pienestä koosta ja paikallaan pyöräyttämisestä on todella paljon hyötyä näissä pienissä kuvioissa.

??
 
Tossa aiemmassa viestiketjussa 320 veto-ongelmat on lueteltu testikohdat.

itse lorautin joskus ketjuvetoiseen powercattiin hydraulikkaöljyä yli merkkien ja silloin loppui sekä veto että vauhti, kunnes öljymäärää vähensi merkkien väliin.
 
Tarkennetaans vielä.

Laitoin uuden viestiketjun kun mulla ei ole tuplanopeuksia eikä moottoreita joka pyörässä. Siis paljon yksinkertaisempaa tekniikkaa kun 320.

Mulla on uudet ajomoottorit, painetta eikä vuotoja. Pienikehäiset pyörät. Siis pitäis mennä. Mutta kun ei. Hankin joskus ketjutkin talvihommiin, mutta ennen loppuu teho kuin pito nurmirenkailla.

Eikä noita mitään epätasaisuuksia suoraan kulkemisen tai kääntymisen suhteen. Vain voiman puutetta. Ajattelin että jos tulis vähän teknisempää vastausta kuin ton toisen topikin huollon puhelinnumeroita...

Eli onko tossa jotain säätöventtiileitä, jotka vois vaikuttaa ajovoimaan? Es. 220 sellainen on.
Onko venttiilivivustossa jotain tiivisteitä tai jousia joita vois uusia?
Kantsisko kokeilla jotain eri öljyjä kun on suositeltu?

Vai onko tuo tarkoittu vain rehun levittämiseen ja lannan luomiseen navetassa jossa ei kaivata ajotehoja...


Edit: joo, toi öljymäärä pitää tarkistaa. Itse en ole lisännyt mutta jos edellinen... Hyvä pointti.
 
Sisäpiirissä on ainakin powercatin hydr. Kaaviot, jotka ovat käsittääkseni samat kuin profissa. elikkä erittäin yksinkertaiset ilman erillisiä ajopiirejä yms.

öljystä että s32 voisi toimia talvella, mutta kesällä se on liian notkeaa ainakin ilman lauhduttajaa. öljyt kannattaa vaihtaa vähintään parin vuoden välein vaikka tunteja ei paljon tulisikaan, sillä öljy kerää vettä joukkoonsa ja se ei ole parhaita vetoaineita.

jotkut pumput edellyttävät voiteluainetta, jota nuo shellin t/tx öljyt sisältävät. saattaa olla muissakin, mutta ei tietoa tyypeistä.

Shellin S46t/tx on se suositeltu aine.
 
No pitäs sen 313:n sentään vähän jaksaa puskea, yritetäänpä jotain :)

Ottaako honda kunnolla kierroksia ja jaksaako pitää ne kun ajelee?
Oma 313 vanhus vaatii kierroksia liikkuessa, puomissa piisaa potkua kyllä tyhjäkäynnilläkin. Pumppu tekee tilavuutta, paine syntyy oikeastaan vasta siinä työn tekemisessä eli vois kokeilla nostaa koneen kunnolla pukeille ja mitata renkaiden pyörimisnopeus ilmassa... sitten pääsee miettimään miksi pumppu ei jaksa pitää samaa luokkaa olevaa nopeutta kuormitettuna.

Ajolohkojen väljyyttä ei juuri kehtaisi veikata mutta kovin urainen kara oli omassani kun jouduin huonosti liikkuvan lohkon vaihtamaan. Muistelen että lohkojen kanavat ja tiivisteet on semmoisia että mahdolliset lohkojen väliset vuodot näkyisi heti ulospäin - toisaalta jos lohkojen pinnapulttien momenteissa on ollut sanomista suuntaan tai toiseen voisi ihmevaivoja tulla sieltäkin.

Onko muuten ajopuolen letkut tai liittimet tms vaihtuneet matkan varrella?
Aina on olemassa mahdollisuus että joku on joskus laittanut paikkaan x ahtaampaa palikkaa syystä tai toisesta :)

Ite ottaisin pumpun pohdittavaksi jos honda ottaa kunnolla kierroksia ja ajomoottoritkin on uudet.
 
Palataan tähän aiheeseen.

Vaihdoin eilen öljyt, nyt on T46 koneessa. Vetovoima kasvoi ehkä hieman, mutta voihan se olla psyykkistäkin... Selvinnee kun tässä vähän enemmän ajelee.

Tossa oli jossain myytävässä koneessä maininta "Hydrauli-öljyn virtaus säädin ajo / työ hydrauliikka". Mikäs se tollainen on? Voiko laittaa vanhaan koneeseen? Tuleeko siin kabiinin puolelle joku hana mistä voi säätää? Koitin kattella tosta omasta tota venttiilipakettia, josko siinä ois jotain säädettävää, mutta en keksinyt. Onhan siinä tulppia vaikka kuinka, mutta mitä niiden alta löytyy? Onko ne vaan lisälähtöjä vai onko niissä jotain säätöjä?

Saihan tolla tehtyä talven lumityöt mutta nyt kuivalla ahistaa taas kääntymiset ja kuopat. Ja kauhankin vois täyttää moottorivoimin eikä lapiolla.


Jotain mielestäni uupuu kun moottori ei huokaa kun meno/veto loppuu. Ottaa kierroksia ja jaksaa pitää. Ajomoottorien letkut näyttäis alkuperäisiltä, ei siis pitäis ahistaa.

Pumppu tässä taitaa enää jäädä vaihtoehdoksi, jollei venttiilistölle voi tehdä mitään. Saakohan pumppuun korjaussarjoja vai meneekö vaan vaihtoon?
 
Mulla ilmeni samanlaista veto ongelmaa kun ajoin noin 45 minuuttia hiekkaa ja tontilla jyrkkä ylämäki. Jäi kone lopuksi paikalleen.
Pakilla tuntui noin äkkiseltään vetävän paremmin. Pitäisi varmaan kokeilla vaihtaa moottorit puolelta toiselle niin eteenpäis olisi entisen pakki.
Hydrauliöljy vähän yli ylärajan. (en kyllä ymmärrä miten voisi vaikuttaa.)
Ainoa mikä mietityttää jos kokeilisi toista öljyä joka ei mene kuumana niin liruksi. Onko ehdotuksia.
Ajomoottorin kyljessä luki 160. tuohon ilmeisesti saa tehokkaampiakin ajomoottoreita!? mikäköhän on hinta?
 
Mulla pikkukone lämpenee sen verran nopeasti raskaammassa hommassa että puoli tuntia alkaa olla maksimi
mitä uskaltaa ajaa yhtä soittoa. Lopetan kärräämisen kun letkut tai sylinteri tuntuu epämiellyttävän kuumilta.
Lunta voi pukella päivän mutta hellepäivänä multahommissa ei mene kuin hetki kun koko kone on turhan kuuma.
Foorumilla on ollut esillä näppärä hydraulinesteen lämpömittariasennus paluupuolelle, tarpeellinen varuste jos haluaa
ajella optimiurakat, tarttis laittaa ittellekin.
 
tunkki sanoi:
tunari sanoi:
Ajomoottorin kyljessä luki 160. tuohon ilmeisesti saa tehokkaampiakin ajomoottoreita!? mikäköhän on hinta?

Saa, itse laitoin muutama viikko sitten AR200 -moottorit. Jonkinverran yli 600e oli parihinta.

Myykö Avant-tecno noita AR200 moottoreita?
Mulla on kans veto-ongelma omassa koneessa.

Mauri
 
Tuoltakin löytyy;

http://cgi.ebay.de/Olmotor-Gerollermotor-ahnl-DANFOSS-OMR-200-/220681329421?pt=Ersatzteile_Zubeh%C3%B6r_Baumaschinen&hash=item3361a1db0d

Ko. firmalta on tullut pariinkin otteeseen tilattua tavaraa.
 
matrikkel sanoi:
Tuoltakin löytyy;

http://cgi.ebay.de/Olmotor-Gerollermotor-ahnl-DANFOSS-OMR-200-/220681329421?pt=Ersatzteile_Zubeh%C3%B6r_Baumaschinen&hash=item3361a1db0d

Ko. firmalta on tullut pariinkin otteeseen tilattua tavaraa.

Kiitos linkistä :)
Ebayn tarjontaan oon joskus tutustunut.
Mutta en oo osannut ostaa sieltä mitään.
Mitä noihin hintoihin tulee lisää?
2 kappaleen toimitus olisi 16.95€.
Tuleeko se tolla rahalla kotiovelle?
Jääkö hinta n.puoleen kotimaan hinnasta :eek: ?

Danfossi mulla on jo toisella puolella mutta toisella on samhydraulik ja siitä on voima kateissa.
Kuumilla öljyillä ei vedä taaksepäin yhtään.
Danfossin puolella kun vetää niin laite menee suoraan kun toinen puoli ei jarruta yhtään.
Hieman ehkä hankalaa on ajaminen :(

Mauri
 
Tulee kotiovelle jos olet siihen aikaan paikalla kun rahtifirma tuo, mutta noista kannattaa aina pyytää tracking code, jolla pystyt seuraamaan lähetystä ja tarpeen vaatiessa sopimaan toimituksesta.
 
tunkki sanoi:
tunari sanoi:
Ajomoottorin kyljessä luki 160. tuohon ilmeisesti saa tehokkaampiakin ajomoottoreita!? mikäköhän on hinta?

Saa, itse laitoin muutama viikko sitten AR200 -moottorit. Jonkinverran yli 600e oli parihinta.

Minkälaisia kokemuksia AR200 moottoreista?
Oon pähkäillyt laittaako 160 vai 200 moottorit?
Suoritusarvot on kuiteskin aika lähellä toisiaan.
Onko noilla käytännössä eroa muuta eroa kuin vauhti hiljenee 200 moottoreilla?

Mauri
 
Noista Samhydraulicin moottoreista.

Minulla oli myöskin toinen SAM 160 ajomoottori ihan loppu. Kuumana ei liikkunyt yhtään sen puolen ajomoottorilla. Vaihdoin uuden, joka korjasi ajo-ongelmat, mutta nyt keväällä innostuin rakentelemaan jyrsintä, johon tarvitsin hydraulimoottoria. No katse kääntyi tuohon vanhaan ajomoottoriin....... tilasin Avantilta tiivistepaketin ja vaihdoin tiivisteet.

Tuli kuin uusi, kun jyrsin toppaa kiveen, moottori käy aika raskaasti, eli toimii ihan kuin uutena. Voima tallella :) Eikä maksa kuin reilu parikymppiä. Vaihtotyö oli aika helppo, kun oli tarkkana osien kanssa. Pari kuulaakin siellä on joiden paikan kanssa pitää olla tarkkana
 
Niin tuli kuntoon mullakin kun vaihto tiivisteet.
Ja vikapaikkakin oli ihan selvä.
Ja eikun öljynlauhdutinta hommaamaan....
 
Rantavantti sanoi:
Kone se vaan komistuu! Voikos puhaltimen pyörimissuunnan valita kelin mukaan :)
No en mä nyt tiiä mihin suuntaan menee.Komistuuko vaiko rumistuu.
Nyt saa painaa urakalla pelkäämättä tiivisteiden palamista.
Puhaltaa tällä hetkellä "sisäänpäin" mikä on tehoikkain vaihtoehto.
Ei palele kuskin penkillä.
Koneen ympärille kun kerkiäis tehdä katteet jossain välissä.
Ja voisi maalata uudestaa Avantin väreihin koko keksinnön.

Mauri
 
Ny ois uutta juttua tuohon alkuperäiseen asiaan eli Profin heikkoon vetoon. Ja tää havainto koskee sit varmaan muitakin liukuohjattavia kuin Profikatteja.

Huomasin tässä taannoin että Profissa saattais olla hieman parempi veto kun on kaivuri käytössä. Eli lisälaiteliitännän hydrauliikka käytössä. Ei mitään mullistavaa mutta ero kuitennin. Sitä nyt hieman vaikee testata mutta se jäi viime syksystä pyöriin tonne takaraivoon.

Eilen tuskailin Proficatilla tuolla kuusimettässä (puita hakemassa) kun jokainen pienikin juuri tai töyssy vaikeuttaa oleellisesti menemistä. Aloin sit veivaamaan tota lisälaiteliitännän hydrauliikkavipua kun muistin kaivurikäytännön. No sieltähän löytyy hiukka puhtia lisää kun siirtää vipua muutaman millin keskiasennosta eteenpäin :eek: Siis vivussahan on ihan selkee keskikohta johon se asettuu normaalisti. Mutta siitä muutama milli eteenpäin kulku paranee hieman. Ei mitään merkittävää mutta huomattavaa kuitekin.

Kattelin tossa hydrauliikkakaavioita mutta en mä niistä paljoa enempää ymmärrä kuin sika satelliitista. Painepuolella kuitenkin lisälaiteventtiili on ensimmäisenä ja ilmeisesti se ahistaa kiertoa keskiasennossa syystä tai toisesta. Painettahan se ei voi läpivirtaavana muuttaa (paineet oli mitattu ja oli normaalit) mutta voi hidastaa virtausnopeutta. Tässä varmaankin käy niin, että keskitys ei ole aivan kohdallaan jostain syystä ja siksi virtaama ei ole niinkun pitäisi.

Edelliseen olis kaksi selkeää viittaustakin.
1) Vaikka tuossa mun koneessa on vain yksi nopeus niin se yksikin on todella hidas. Ei ole luvattu 4 km/h vaan vähemmän, reilusti alle kävelyvauhdin.
2) Mielestäni myös nostopuomi nousee nopeammin kun ulosoton vipu muutaman millin keskiasennosta eteenpäin.
Noit on vaikeeta mitata kun ei ole ajanottokelloa. Saiskohan tuohon kännyyn ladattua sellaasen?
Ehkä meen tässä koneen kanssa "baanalle" ja mittaan johonkin matkaan menevän ajan... Tai sit mittaan jollain tavalla vetovoiman.

Tässä vaiheessa huollon kommentti alkaa myös kiinnostamaan. Tai kenen tahansa joka on sinut hydrauliikan kanssa.

Koska toi venttiilistön rakenne on samankaltainen varmaan ainakin yksipumppuisissa liukukoneissa niin toi voi esiintyä muissakin koneissa. Enkä varmaan ole ainoa kenellä on tuollainen käyttäytyminen. Toki mun kone on vuodelta -92, varmaan vuosien saatossa on venttiilistöissä tullut muutoksia. Samaten kaksipesäisen pumpun perässä on varmaan erilainen venttiilijärjestely.

Jos tuo nyt ratkaiseen veto-ongelmia niin tässä alkaa kuola hiipua 320S:n perään... Ehkä 313S oiskin riittävä...

Tietty kaivattua tuplanopeutta tolla venttiilisäädöllä ei saa tien talviauraukseen. Muuten pärjäis näissä pikkuympyröissä hitaallakin koneella kun vaan voimaa olis. Ei myöskään kiinnostais diisseli kun talvella en pysty lähteen lämpimästä liikkeelle. Viime talvenakaan ei ollut mitään käynnistyvyysongelmia kovillakaan pakkasilla, viimeistään kolmannella vetasulla lähti aina käyntiin. Paitsi silloin kun jäi narunpätkä käteen ;) Useampi täällä tuskaili lämppärien kaa. No tuskaili kyllä 200 -sarjalaisten omistajiakin?

Siinäpä asiaa ja vähän asian vierestäkin :D
 
Kannattaa ehkä huollattaa ja testauttaa koko venttiilikoneisto. Mä huollatin 320S:n venttilikoneiston viimetalvena. Maksoi parin tunnin työt ja osat. Venttiilolohkot ovat keskimäärin vähän päälle satasen kappale.

Lisälaiteliitännän hydrauliikkavivun liikuttelu ei ainakaan mulla lisää 320S:n nopeutta. Päinvastoin. Se pysähtyy kokonaan. En tiedä onko se mallin ominaisuus vai mun koneen vika, mutta lisälaitehyrdauliikkaa käytettäessä kone pysyy paikallaan. Kahvojen heiluttelu eteen tai taakse ei vaikuta mihinkään. Juuri tän takia kaiketi mm. lumilinkoa ei suositella 300-sarjasiin. :?:
 
Painepuolella kuitenkin lisälaiteventtiili on ensimmäisenä ja ilmeisesti se ahistaa kiertoa keskiasennossa syystä tai toisesta. Painettahan se ei voi läpivirtaavana muuttaa (paineet oli mitattu ja oli normaalit) mutta voi hidastaa virtausnopeutta

Ongelmasi voi johtua karavuodosta ulosoton hydrauliikka lohkollla.
 
Huolto sanoi:
Ongelmasi voi johtua karavuodosta ulosoton hydrauliikka lohkollla.
Tuohan se varmaan on syynä, kiitos vahvistuksesta. Opettelin lukemaan hydraulikaavoja, lohkossa näkyy olevan poistokanava paluulinjaan vaikka se ei olekkaan missään asennossa ulosottolohkossa käytössä. Mutta todennäköisesti vuotaa sinne jollei ahista sen takia että keskitys ei olis paikallaan. Pitää irroittaa kara ja katsoo miltä siellä näyttää. Toivottavasti maisema ei oo sen jälkeen täynnä pomppivia jousia...
Timberman sanoi:
Kannattaa ehkä huollattaa ja testauttaa koko venttiilikoneisto. Mä huollatin 320S:n venttilikoneiston viimetalvena. Maksoi parin tunnin työt ja osat. Venttiilolohkot ovat keskimäärin vähän päälle satasen kappale.
Mulla on aika iso kynnys viedä mitään ehjäämöön, avaan tuon itse ja katton mitä sieltä löytyy. Tuskin ainakaan mitään avaruustekniikkaa. Ei oo paha jos uuden lohkon saa satasella.
Timberman sanoi:
Lisälaiteliitännän hydrauliikkavivun liikuttelu ei ainakaan mulla lisää 320S:n nopeutta. Päinvastoin. Se pysähtyy kokonaan. En tiedä onko se mallin ominaisuus vai mun koneen vika, mutta lisälaitehyrdauliikkaa käytettäessä kone pysyy paikallaan. Kahvojen heiluttelu eteen tai taakse ei vaikuta mihinkään. Juuri tän takia kaiketi mm. lumilinkoa ei suositella 300-sarjasiin. :?:
320S (313S) venttiililohko/letkutus on varmaan aika erilainen tuplanopeuden ja tuplapumpun takia (joita mulla siis ei oo). Varmaankin ominaisuus pysähtyminen ulosottoa käytettäessä. Sinänsä mulle hyvä tieto tuo uudemman koneen käyttäytyminen eli pysähtyminen jos käyttää ulosottoa. Oli meinaan viime talvenakin kätevä kun pystyi liikkeellä säätään lumilevyn kulmaa. Olen kans miettinyt lumilinkohommaa, toki erillisellä polttomoottorilla ulosheitto mutta syöttö hydrauliikalla (ei tarvi vaihteistoo syötön ja ulosheiton välille). Ulosheitto omalla siksi ettei tuossa ProfiKat/311 riittäis voima ulosheittoon ja mulla ois Honda GX270 vaaka-akseli moottorikin jo tuohon hommaan. Jos sit joskus päivittäis koneen 313S/320S niin eipä linko toimeis.


Kävin lisätestaamassa sorakauhalla ja tielanalla. Tosiaan kun tuota ulosottoa laittaa muutaman millin keskiasennosta ylöspäin niin voima lisääntyy huomattavasti. Nyt kääntyy soratiellä varmaan niin kuin pitääkin eikä enää tarvi kikkailla että saa kauhaan tavaraa. Aikaisemmin piti tavallaan kaivaa itsensä multa/sorakasaan, nyt menee ajamalla. Näin se homma edistyy, johan tässä tuli hankinnasta saakka ihmeteltyä tuota voiman puutetta. Eli onko vika vai ominaisuus. Tuli ehkä ajomoottorit vaihdettua turhan takia. No, toiselle niistä löytyy uusi elämä lumilingosta ja toiselle ehkä sormileikkurista jos saan sellaasen tehtyä.

Nyt maailma näyttää taas vihreämmältä kun on powerii :D
 
Lohkojen valmistaja noissa on taas niitä hankalasti hankittavia, eli vaihtoehtona on sovittaa joko jotain halpaa bulkkilohkoa tilalle, tai sitten katsoa ja purkaa mitkä ovat todelliset vauriot.

Onko jollain tullut vastaan venttiililohkojen huolto; lähinnä kiinnostaa o-renkaiden mitat? Jos tietoa löytyis, olisi kiva.
 
Näyttäs olevan 313 lohkojen välissä 22 mm kolmessa kanavassa ja 15 mm yhdessä. karassa 18 mm rengas. Kuvaan potilaan jossakin välissä. Lohkojen momentit löytyi ainakin Bucherin luettelosta, kaivelen esiin jos ei tule vastaan muualta.
 

Uusimmat keskustelut