Proficatille uusi elämä | AvantClub - Keskustelupalsta

dingo1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Proficatin Hondan moottorista alkoi puhti loppumaan 14 vuoden kovan käytön jälkeen. Tuo on ihan hyvin tuontyyppiseltä moottorilta.

Puuilossa oli myynnissä kiinankopio hintaan 379€ :shock: :shock:

Pakko oli kokeilla tuolla hinnalla miten kiinalainen pelaa.
Kun saan moottorin kiinni ja käyntiin, niin postaan kokemuksista. :geek:

Katsotaan miten itämaistunut Proficat pelaa....... ja kuinka kauan??
 
Joo pitää laittaa kuvia. Tosin voi kestää vähän aikaa, kun kone nyt kiireisessä käytössä viikonloput ja vaihdolle ei ihan heti ole aikaa.

Tuo kone oli 13hp sähkökäynnisteinen, jos joku jäi miettimään, että ostinko pienemmän koneen halvemmalla, eli en.....
 
No niin. Nyt löytyi aikaa laittaa kiinalainen paikoilleen.
Tässä vanha irrotettuna ja uusi vieressä. Kyllä kopiointi on ulkoisesti ainakin aika tarkkaa.

Muuten meni ihan mukavasti paikoilleen, paitsi akseli ei ollutkaan 25 millinen kuten piti, vaan 1 tuuma.
Pikkasen piti hioa, mutta onnistui kun laittoi koneen käyntiin ja hiomanauhaa sitten piteli akselissa, kunnen 0,5 mm pienempi :)
 

Liitteet

  • 20112010213b.jpg
    20112010213b.jpg
    97,4 KB · Katselut: 7 279
  • 21112010215b.jpg
    21112010215b.jpg
    83,7 KB · Katselut: 7 278
Sellaiseksi se on maailma mennyt,että pienkoneitten korjaaminen ei kannata.
Itse huomasin sen viimekesänä, kun en raaskinut heittää melko tuoretta konetta
romuihin.- Sääli hukutamme pallomme romuun ja roskaan, kun kaikki on kertakäyttöistä.

Mukavaa kun laitoit kuvia ja tekstiä koneen vaihdosta. Mielenkiinnosta lukisin vielä mielelläni
käyttökokemuksista; käynnistyvyydestä,käyntiäänestä,tehosta,polttoaineen/öljyn kulutuksesta yms.
ja sitten myöhemmin kestävyydestä. :p
 
Joo pitää seurailla.

Käyntiääni oli hiljaisempi kuin vanhan Honda, mutta se varmaan johtui siitä että vanha äänenvaimennin lienee jo aika loppu.

Tehot tuntui samalta, samoin käynti oli ihan tasaista, vastasi kaasuun hyvin ja pakokaasupäästöt ok, ei haise kuten vanha Honda.

Raportoin, kun kokemusta kertyy :)

Ja onhan toi vanha kone vielä hengissä, jos tulee katumapäälle
 
dingo1 sanoi:
Raportoin, kun kokemusta kertyy :)
Raporttia tässä odotellessa...
dingo1 sanoi:
Tehot tuntui samalta, samoin käynti oli ihan tasaista, vastasi kaasuun hyvin ja pakokaasupäästöt ok, ei haise kuten vanha Honda.

Toi hajuhaitta on harmillinen. Ei edes 2-tahtiset oo noin pahoja. Toissapäivänä ku plaanasin tietä lumesta pari tuntii nii sit piti laittaa kaikki vaatteet ja äijä pesuun...

Onko toi GX390 piirre vai onko koneessa vikaa?

Mietinnässä on jo ollut pakoputken jatketta ja kaasujen johtamista johonkin muuhun suuntaan. Sais ehkä vähä hiljaisemmaksikin konetta. Tietääkö joku saako niihin pikkureikii pakoaukon ympärillä jotain lisäputkee kiinni?

Mä olen myös koneenvaihtoa miettinyt, toki vanha menee vielä. Kovasti kyllä ihmetyttää noi Hondien hinnat Brandt pyytää n.1200e ja jenkeistä sais alle 500USD. Ihan ku täällä hinnoittelu ois rosvoomisen ja sikaryöstämisen rajamailla...

Tai sit vois kerralla laittaa joku 16-18hp ja pykälää isomman pumpun.
 
Hmm, no ei se teho olekaan ihan sama kuin alussa tuntui, jostain syystä toi kone on hiukan tehottomamman oloinen, tai siis sammuu herkemmin, kun hydrauliikan rajoitin tulee vastaan.

Pitää koittaa katsoa sitä kaasaria, olisiko siellä jotain säätövaraa, kun tuo uusi kone tuntuu käyvän vähän laihalla.

Toki käyttää vähemmän bensaa, mutta herkästi myös tukehtuu. Koitan ottaa suuttimen vanhasta koneesta, josko se olisi isompi.

Tämä kiinan moottori ei omaa tuota Hondan ominaishajua, vaan käy tosi hiljaa ja puhtaasti, mutta saas nähdä, kun vaihdan siihen isommat suuttimet.

Vanhassa koneessa laitoin siihen pakoputkeen 20 mm huonekaluputkesta käyrän, joka suuntasi pakokaasut taakse. Se kipinäsuojaritilä lähtee pois kun ottaa putken juuresta ruuvin irti.

Jatkan kokemusten raportointia kun uutta ilmenee :)
 
Nyt on ajattu uudella koneella vähän enemmän, kun tuota lunta tuppaa tulemaan joka päivä :)
Samoin laitoin traktorikuvioiset renkaat alle, että pääsi juontokouran kanssa metsään rankoja vetämään.....

Uusi moottori alkoi pelaamaan kunnolla vasta kun vaihdoin vanhan Hondan kaasarin uuteen koneeseen ja kone alkoi saamaan tarpeeksi bensaa. Nyt pelaa ihan normaalisti ja tehot on normaalit. Haju ei tosin tullut vanhan kaasarin mukana ;)

Yksi homma vielä on kesken, kun en ole saanut oikeanlaista latauksen säädintä, jolla saisi lataamaan akkua, mutta kyllä sekin jostain löytyy kun ehtii.

Summa summarum. Kyllä tuota konetta uskaltaa suositella, kun ajattelee hintaa verrattuna uuteen Hondan moottoriin.
 
Sellainen vinkki että UK:sta monesti saa esim. tuollaisia Hondan myllyjä järkyttävän paljon halvemmalla kuin Suomesta, ei tosin jenkkihintoihin mutta ei mene myöskään tullia eikä ALVia. Katoin nopeesti niin kai alle 500eur käsikäynnisteisenä, en tosin ole varma oliko justiinsa sama mylly kuin Avantissa.
 
Nyt on kone ollut ahkerassa käytössä jo 8kk. Lupasin laittaa tilannekatsausta miten on kiinan koneen kanssa selvinnyt.

Tähänastiset huomiot:

Kaasarin siis vaihdoin aika alussa vanhasta Hondasta, kun se tuntui toimivan paremmin ja enemmän tehoa sen kanssa.

Latauksen sain toimimaan, kun Puuilo lähetti uuden latauspuolan, mutta sen teho oli niin olematon, että vaihdoin Hondan tuplalatauspuolat tilalle Kinuski koneeseen, samoinkuin Hondan vauhtipyörän, jossa oli 4 magneettia Kinuskin 2 magneetin sijasta. Nyt taas lataa normaalisti :)

Sitten nyt kesällä startti hajosi.... ongelmaksi löytyi irronnut magneetti starttimoottorissa. Liimasin sen uudelleen, jonka jälkeen toimi normaalisti.

Bensan kulutus on tippunut puoleen tämän uuden koneen kanssa, kun vanha Honda taisi olla aika väsynyt ja ei oikein tainnut polttaa kaikkea....

Osat Hondan ja tämän moottorin kanssa näyttää olevan kakki vaihtokelpoisia, joten kyseessä aika tarkka kopio :lol:
 
http://www.nettikone.com/avant/moottori/972086

Vaihtoehto kone näkyy olevan tarjolla ja Avant otettu
erityisesti kohteeksi... :mrgreen:
 
Mulla oli sinisessä ihmeessä kans Hondan kopio Loncin merkkisenä.
Eipä siitä mitään hyvää sanottavaa ole.
Kävi takuukorjauksessa kun ei lähtenyt käymään millään.
Samat ongelmat jatkuivat korjauksen jälkeen.
Hylkäsin koneen mitääntekemättömänä.
Kubota löytyi tilalle ja ongelmat loppui siihen.

Tossa kun sun kuvia katsoi niin sininen ihme taisi olla kans Proficat.

Mauri
 
Tuo minunkin kone näyttää olevan Loncin merkkinen ja edelleen pelaa ihan hyvin. Eli hintaan nähden ollut ihan ok. Tosin olihan minullakin ongelmaa käynnin kanssa, kunnes laitoin siihen Hondan kaasarin tilalle.
Mitä tulee tuohon Savenmaan koneeseen, jota tarjoavat Avanttiin nettikoneessa, niin ainakin omasta mielestäni 11HV on liian pieni. Oma 13HV just just riittää tehoiltaan.

Joo Maukan sininen taitaa olla tuo Proficat alunperin, mutta nyt siinä ei taida olla vanhasta jäljellä kuin runko :p
 
hyvä tietää kiina ihmeen mahdollisuudesta itellä myös hyviä kokemuksia vastaavista koneista ei pahaa sanottavaa hintaan nähden
 

Uusimmat keskustelut