Proficatin pyöränlaakeri | AvantClub - Keskustelupalsta

tunkki

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.7.2009
36
0
6
Ylöjärvi
Onko tuollaisen 313 -mallin etupyöränlaakerin vaihto minkälainen temppu? Pirun iso (miten iso se muuten on?) mutteri ainakin oli heti tyrkyllä, joten operaatio jäi heti kättelyssä odottamaan kauppareissua kun harrastepakin 32mm ei riittänyt alkuunkaan. Tarvitaanko ulosvetäjiä, megalekaa, kaasupulloja, lisähermoja jne että laakerin saa irrotettua ja vaihdettua vai minkälainen laakeriviritys tuossa on?
 
Tilaa tehtaalta uusi napa, maksaa alle satasen ja siinä on napa jossa uusi hammaskehä+ laakerit valmiina.

- ketjut poikki ketjulukosta (kannattaa tilata nämäkin uudet samalla)
- mahdollinen mutterinsuoja irti (sokka+peltilevy)
- mutteri irti (41mm, esim. blitemasta 1/2-3/4 muunnin + hylsy+metrin jatkovarsi hylsysatsin vakiovääntimeen)
- napa irti ulosvetäjällä, olen käyttänyt kaksihampaista
- uusi napa paikalleen kumivasaralla naputtamalla, jos ei ole, niin kannattaa käyttää vaikka puupalikkaa napauttelun apuna.

Jos peset ketjuja, niin ne eivät tykkää liuottimista, kuten bensasta. Kannattaa laittaa ne esim. öljykylpyyn lillumaan ja putsata vaikkapa maalisudilla.
 
Ehdin jo hakea laakerit, maksoi ~80e/4kpl laakerikaupassa.

Äsken otin toisen navan irti ja vastaan pyöri irrallisia laakerikuulia ;) Kohtuulllisen huonossa hapessa olivat. Pitää varmaan ottaa toinenkin napa irti ja mennä jonnekin pajalle, missä ne voisi prässätä irti, taitavat nimittäin olla aika lujassa.

Oli muuten ilo taas asioida avantin varaosamyynnissä, jätkillä palveluasenne kunnossa! Vaikka noi laakerit olivatkin päässeet loppumaan, niin silti asiakasta ei jätetty yksin vaan annettiin laakerinnumero ja selvitettiin vielä lähin laakerikauppakin, mistä ne voi hakea. Tuota sanoisin jo palveluksi ja asiakkaasta huolehtimiseksi.
 
Powercatista taisin vaihtaa kaikkiaan kuusi napaa. Osa johtui vedestä laakerissa (ja se taas vedessä ajamisesta), joka johti aikaa myöden kiinnileikkaamiseen ja irtonaisina pyöriviin kuuliin ja loput hajosivat pyörän päälle laitettavien telojen kanssa. En vaihtanut laakereita, koskapa prässiä ei löydy lähipiiristä.
 
enpä muista enää mistä petti, mutta kyllä joka kerta oli remonttia tiedossa kun telat viipyivät pidempään päällä,

Yleensä tuhon sai aikaan ajo kannon, kiven tai muun epätasaisen kohteen yli, joka sitten kampesi vähintään levikkeiden pultteja poikki.

napojen (laakerien) tuhoksi koitui ensisijaisesti vesi ja kertaalleen taisin kiristää ketjuilla takanavan niskat nurin.
 

Uusimmat keskustelut