Projekti laitettavaksi | AvantClub - Keskustelupalsta

jkuoppa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.4.2021
101
87
28
Seinäjoki
Rohkenen muutaman kuukauden Foorumin seuraamisen ja ”koneen” omistamisen jälkeen kirjoitella kokemuksista Avantin kanssa.
Konetta olin etsiskellyt pidemmän aikaa, ja kun sellaista ei aikanaan löytynyt, tein Ransomes leikkuriin pienen lobotomialeikkauksen ja rakentelin etukuormaajan avant -yhteensopivalla pikakiinnikkeellä. Ei siitä enempää. Liitteen kone tuli sitten vastaan keväällä, kun lumisen talven olin saanut hoidettua em. koneella, tietty torissa ja vielä lähes naapuri pitäjässä.
Myyntipuheessa mainittiin moottorivika, käynnistymisongelma jne. mutta talven työt silläkin oli kuitenkin tehty. Totisesti käynnistyminen vaati, kunnes lähes 20min yrittelyn jälkeen (laskuvarjojääkäripataljoonan seurassa) kone saatiin käyntiin.
Kuvassa ollaan jo lähes kotona, omalla kärryllä. Pahoittelen kuvan laatua.
 

Liitteet

  • 61AC5EA9-552A-4C8E-B77E-798C93F43690.jpeg
    61AC5EA9-552A-4C8E-B77E-798C93F43690.jpeg
    124,5 KB · Katselut: 411
  • Tykkään
Reaktiot: Tomi87_ ja Juha
Tervetuloa @jkuoppa turisemaan planeetalle :cool:

Pieni varoituksen sana, tästä se nälkä alkaa kasvamaan ja kohta pihaassa on isompia koneita :p
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Niin, kone on siis tyyppikilven mukaan Vuonna 2000 valmistunut Multi, ketjuveto siis. Kaipa se aika sama on kun 520 sitten 2001. Tunteja mittarissa oli ostaessa hiukan alle 2100. Kun sitten pihassa sitä vikaa yritin paikallistaa pyörähti 2100 täyteen.
Viime syksynä, kun edellisen projektin parissa tuli tuo kubotan D722 tutuksi ja pöydälle jäi ylimääräisen moottorin hilut, ei moottoriongelma haitannut tai oikeastaan toivoin että saan ylimääräisen moottorin sijoitettua tähän. On muuten aika kestävä kone, kun kiertokangen katkeamisen jälkeen vielä käy, eikä ihan huonosti. Kuvissa myös tuo edelliset projektit ja sen jälkimmäisen moottorivika.
 

Liitteet

  • 8A64B436-3F92-451A-B476-FDBAE99E9B5F.jpeg
    8A64B436-3F92-451A-B476-FDBAE99E9B5F.jpeg
    1,3 Mt · Katselut: 297
  • DCA6C1D7-9116-4A32-BB25-EF402B601CEF.jpeg
    DCA6C1D7-9116-4A32-BB25-EF402B601CEF.jpeg
    6,5 Mt · Katselut: 256
  • 96CBC22D-F029-407E-9ED4-3A1701843AB7.jpeg
    96CBC22D-F029-407E-9ED4-3A1701843AB7.jpeg
    1,5 Mt · Katselut: 269
@Miksu kun mulla oli uudemman mallisarjan moottori pöydällä leveänä, en heti alkanut purkamaan koneen omaa, pidin siis hullua jännityksissa. Samalla kun alkuperäinen kone oli lattialla, aloin fiksailla Avanttia näkyviltä osin. Ennen telakointia toki pesujen kanssa vierähti tovi ja vaikka osia samalla irroittelin, niin kyllä siellä hiekkaa jne moskaa moottoritilassa oli vielä konetta irroittaessa useamman sentin kerros. Purkaessa ilmeni mm. että moottorin tuki jakopäästä, oli antautunut. Jossakin vaiheessa p-ainejärjestelmään oli vaihdettu CAV -tyyppinen suodatin ja lisätty takaiskuventtiili. Nuo poistin kasatessa, suodatin on nyt kubotan oma ja polttoainepumppu sähköinen, kuten tuossa Walkerissa oli. Vetolevy veteli viimeisiä, kohta olisi kulku loppunut.
Tuossa vaiheessa kun piti alkaa Avantin varaosia etsimään, kävin aluksi Hankkijan Seinäjoen varaosatiskillä, mutta kun unohtivat tilata jonkin osan, niin siirryin suoraan Ylöjärven tiskille asioimaan. Siellä palvelu pelaa!
Jossakin vaiheessa sitten aloin purkamaan alkuperäistä moottoria käsittelyn helpottamiseksi ja uteliaisuuttani, suuttimet siirsin korvaavaan, koska ne oli juuri uusittu. Kohtuullisen varma käsitys vikakohteesta oli ennalta, koska ilmanpuhdistimen kotelon verkko oli osittain rikkoutunut/ruostunut (starttipilotti?) sekä likainen suodatin, sementtiä kaikkialla että pölyä oli varmasti syötetty riittävästi aiheuttamaan kulumista sylintereissä. Yllätys oli se, että männät ei nousseet yläkautta kaikista sylinteristä, suuren rapun takia. Kampiakselin kun sai pois, niin viimeinen tuli alakautta ulos. Kaikissa männissä oli ylimpien männänrenkaiden urat hakkautunu lähes puoli milliä renkaan leveyttä korkeammiksi.
Nyt on käytännössä sama tilanne kun alkuun, ylimääräinen moottori hyllyssä… hommasin osat tuohon moottoriin ja lohko on porattuna ylikokoon, kampi kiertokankien osalta pykälän alikokoon.
 

Liitteet

  • C01565BD-E535-4CFC-9633-4A2D1C783904.jpeg
    C01565BD-E535-4CFC-9633-4A2D1C783904.jpeg
    1,7 Mt · Katselut: 252
  • 9A832794-8CC2-4E0B-BB8F-B8CEE87DC152.jpeg
    9A832794-8CC2-4E0B-BB8F-B8CEE87DC152.jpeg
    2 Mt · Katselut: 238
Kuten kirjoitin, Avantilta löytyi palvelua ja osia, jopa yli 20vuotiaaseen, hyvin. Hinnoittelin osia, joita oli koneessa ”sepitty” ja muuta. Samalla aloittelin pintapuolisen fiksauksen. Ajattelin että pystyisin pitäytymään ihan kilikali linjalla. Junnuna oon ollut ihan kolarikorjaamossa hommissa, niin +/- oli tiedossa. Ruostehommista tutulla 3M laikalla maalit pelleistä päältä pois. Paksumpia paloja kiikutin paikalliseen korikorjaamoon, joilla säännöllistä hiekkapuhallusta. Pyysin vetämään epoksin, maalaisin sitte itte pintamaalin. Maalailin osia uudemmalla RAL6018 sävyllä, (puuilon kilikali) joka ei kyllä silmää miellyttänyt yhtään, kun koneessa oli uusi Avant -jakkara vertailukohtana.
Venttiililohkon suojapelti kyljellä oli niin pahasti venytelty erinäisien osumien tuloksena, että uskaltauduin kysymään hintaa sille, ja eihän siinä vaihtoehdoksi jääny jättää vanhaa kun hinta sille orig tummanvihreänä jäi alle 50€. Pitkillä piuhoilla varustettuna kerkesin maalata myös lokasuojat ja konekopan, ennen kuin hoksasin kysyä myös niiden hintaa…
 

Liitteet

  • 737BFF03-2DFC-49BD-A08A-2BC150551ED4.jpeg
    737BFF03-2DFC-49BD-A08A-2BC150551ED4.jpeg
    229,4 KB · Katselut: 208
  • ABA83ACC-8D84-4CB4-92B5-118E8BE90974.jpeg
    ABA83ACC-8D84-4CB4-92B5-118E8BE90974.jpeg
    2,7 Mt · Katselut: 229
  • DA707A3F-6E17-47A5-A380-0C27396708D6.jpeg
    DA707A3F-6E17-47A5-A380-0C27396708D6.jpeg
    1,6 Mt · Katselut: 284
  • 4E9487C7-9DA5-4A11-89E1-C8A7827A4529.jpeg
    4E9487C7-9DA5-4A11-89E1-C8A7827A4529.jpeg
    1,3 Mt · Katselut: 274
Järkevästi on kyllä pellit hinnoiteltu, olis tainnut itselläkin tulla edullisemmaksi ostaa suoraan uusia tehtaalta.
Väri olis tietty vaihtunut kuitenkin...
 
Jep, mulla ei onneksi kuluja paljoa kerinny muodostua, pajavasaralla niitä suoristelin.
Maaliksi epäonnistuneiden spraykokeilujen jälkeen valitsin glasurit raskasmaalin jolla kaikki osat maalasin, osan tallissa ja osan ihan uunissa
Puomissa oli pari ratkeamaa, jotka tuttu hitsari seevasi ja liimasi uudelleen yhteen kun oli räkäisty aiemmin purkamatta paikalleen päin. Uusi puomin alle tuleva pelti kävi myös paikalla, mutta eroja oli sen verran, etten sitä lähtenyt rälläköimään.
Hankintalistalle lopulta meni mm.
-puomin tappisarja heloineen
-moottorin takakannake
-vetolevy
-uudet renkaat&vanteet Poussulta joita en ole vielä malttanu ruuvata alle
-työlaitekiinnike hiluineen
-pari vetoketjua, niitä en vielä ole asentanut
-tarrasarja
-Faster kiinnikelevy puomiin
-sulakerasia
-käsijarruvaijeri
-kaasuvaijeri
-istuimen saranat
-peltejä tuli neljä, kuvissa näkyy myös peltejä jotka oli liian erilaisia ->palautus
-ruuveja, pultteja, muttereita ja prikkoja

kokonaishintaa en uskalla ajatellakaan, pitokalu tais samalla tulla…
 

Liitteet

  • B1A73003-6DDF-40A5-8116-04535ADB8111.jpeg
    B1A73003-6DDF-40A5-8116-04535ADB8111.jpeg
    232,8 KB · Katselut: 268
  • E8A88D2F-4A16-459E-8A51-C4260E37A99E.jpeg
    E8A88D2F-4A16-459E-8A51-C4260E37A99E.jpeg
    2,9 Mt · Katselut: 307
  • 2FEF2BFD-C0EA-44E8-92C6-5E18F2EB1B02.jpeg
    2FEF2BFD-C0EA-44E8-92C6-5E18F2EB1B02.jpeg
    1,3 Mt · Katselut: 242
  • F1AD11BC-879F-45E2-B2CD-FA1AF7FE5113.jpeg
    F1AD11BC-879F-45E2-B2CD-FA1AF7FE5113.jpeg
    2,4 Mt · Katselut: 264
  • E45AC318-52ED-484A-BCC4-C17658BFFE60.jpeg
    E45AC318-52ED-484A-BCC4-C17658BFFE60.jpeg
    2,2 Mt · Katselut: 266
  • 6ECBA0B6-5EDF-49F9-AE8F-81BBB1947FF9.jpeg
    6ECBA0B6-5EDF-49F9-AE8F-81BBB1947FF9.jpeg
    2 Mt · Katselut: 282
  • CCDC507F-AFD4-48A0-92BD-202149CC443B.jpeg
    CCDC507F-AFD4-48A0-92BD-202149CC443B.jpeg
    1,8 Mt · Katselut: 236
  • 82B38729-D383-491D-AA29-01895081680C.jpeg
    82B38729-D383-491D-AA29-01895081680C.jpeg
    2,1 Mt · Katselut: 261
  • EF9E5F0B-F9FA-4857-879F-8652E910E5F4.jpeg
    EF9E5F0B-F9FA-4857-879F-8652E910E5F4.jpeg
    2,1 Mt · Katselut: 277
En ole siis vielä kurkannu vetopuolen ketjuja, pari niitä ostin valmiiksi kun säädöt näytti kaikissa nurkissa olla päässä. Onko tuossa jotakin erityistä huomioitavaa? Kokemusta ei ole noista…
 
Minulla on ehkä 99 vuoden kone,ei ole mitään tyyppikilpeä missään.Näyttää samanlaiselta kuin sinun kone.Pitäisi itsenkin maalata kun on jo ajan saatossa haalistunut.Löytyikö teipit mistä.
 
Moi, Ylöjärveltä ne hain kaiken muun lisäksi. Ensiksi tuli uudemman (520) sarja, joka poikkeaa lähinnä vinttojen käytön kuvatuksen osalta. Tyyppikilpi on tässä siinä venttiililohkohässäkän alapuolella.
 
En ole löytänyt ja edellinen omistaja sanoi et on tippunut.On ollut noin neljä vuotta minulla.Vaihdoin pari vuotta sitten uudet ajomoottorit kun vuotivat,ketjut pesin kunnolla ja uudet rasvat.Nyt meinasin et pitäis kurkistaa ketjuihin,aika vähällä käytöllä ollut kone kun noin1360 tuntia on mittarissa.
 
Kuten kirjoitin, Avantilta löytyi palvelua ja osia, jopa yli 20vuotiaaseen, hyvin. Hinnoittelin osia, joita oli koneessa ”sepitty” ja muuta. Samalla aloittelin pintapuolisen fiksauksen. Ajattelin että pystyisin pitäytymään ihan kilikali linjalla. Junnuna oon ollut ihan kolarikorjaamossa hommissa, niin +/- oli tiedossa. Ruostehommista tutulla 3M laikalla maalit pelleistä päältä pois. Paksumpia paloja kiikutin paikalliseen korikorjaamoon, joilla säännöllistä hiekkapuhallusta. Pyysin vetämään epoksin, maalaisin sitte itte pintamaalin. Maalailin osia uudemmalla RAL6018 sävyllä, (puuilon kilikali) joka ei kyllä silmää miellyttänyt yhtään, kun koneessa oli uusi Avant -jakkara vertailukohtana.
Venttiililohkon suojapelti kyljellä oli niin pahasti venytelty erinäisien osumien tuloksena, että uskaltauduin kysymään hintaa sille, ja eihän siinä vaihtoehdoksi jääny jättää vanhaa kun hinta sille orig tummanvihreänä jäi alle 50€. Pitkillä piuhoilla varustettuna kerkesin maalata myös lokasuojat ja konekopan, ennen kuin hoksasin kysyä myös niiden hintaa…
 
Mikä on vanhan peltikuorisen vihreä värikoodi.Pitäis itsekin maalailla.
 
Viimein sain laiteltua vetopuolen ketjut, uudet renkaat Avanttiin alle ja kaivimen kiinniteltyä kaverin mökkitontille siirreltäväksi. Taustalla viimeviikkoinen hankinta, Eduard 2x4m lavalla reilun 2t kantavuudella. Turvakaari on tilattu, niin saa valaistuksen kuntoon ja katon päälle
1631819855343.png

1631820207442.png
 
Hyvä yhdistelmä :) Kaivuulaitteeseen joku onkin jo viritellyt kääntyvät hydrauliset tukijalat. Pienempi kynnys säätää jalkoja työn tohinassa.
Varalle kääntöketjua mukaan kaivuuhommiin lähtiessä.
 
Jep, kätevät on. Voimaa kaivimessa on, kone vaan liikkuu perässä… Jonkinlainen irroitettava piikki pitäis ehkä niihin rakentaa. Venttiilipöytä ei ole ergonomisimmassa paikassa, laskee siis tuosta kuvassa olevasta paikasta koneen päälle käyttöön. Koko ajan pitää nojata eteenpäin. Niin, kauhan kallistuskin siinä on, ei vaan näy tuossa kuvassa kovin selkeästi.
Tänään tuli ROPS ja otin myös FOPS -katon, niin ei tarvitse jumpata sen kanssa enempää. Varmaankin neljä led -työvaloa löytää paikkansa siitä, ellei eteenpäin laita yhtä leveämpää
 
Nonnii, katon asennus saatiin tänään tehtyä. Ennakkovalmisteluina reiät ROPS putkeen kierteytettynä ja valojen paikat samaten valmisteltuna. Johtoa katolle putkessa. Rele&katkaisin tulikin jo aiemmin tehtyä, samalla kun kouran käännön 6/2 katkaisin sai sähkönsä.
 

Liitteet

  • 71E25C7C-3219-471C-BDAF-8744332EBD3F.jpeg
    71E25C7C-3219-471C-BDAF-8744332EBD3F.jpeg
    191,7 KB · Katselut: 248
  • EBBA110C-4868-43BA-AAB7-75327F6C171A.jpeg
    EBBA110C-4868-43BA-AAB7-75327F6C171A.jpeg
    208,5 KB · Katselut: 191
  • FF80FF45-25A2-44C3-8EB8-43D9E10D9F22.jpeg
    FF80FF45-25A2-44C3-8EB8-43D9E10D9F22.jpeg
    220,1 KB · Katselut: 194
Viimein sain laiteltua vetopuolen ketjut, uudet renkaat Avanttiin alle ja kaivimen kiinniteltyä kaverin mökkitontille siirreltäväksi. Taustalla viimeviikkoinen hankinta, Eduard 2x4m lavalla reilun 2t kantavuudella. Turvakaari on tilattu, niin saa valaistuksen kuntoon ja katon päälle
katso liitettä 6232
katso liitettä 6233
Mistä hommasit turvakaaren,onko minkä hintainen.Pitäisi omaakin koneeseen hommata.
 
Moi,
Ylöjärveltä hommasin. Hinta uudelle kaarelle oli reilu 400€, ajan hetkellä x. Kattoja (B -osana) löytyi myös. Noi on siis luokiteltuja
 
  • Tykkään
Reaktiot: mielpr
Johtosarja ja liitin on siellä oikean sivupellin takana, missä on venttiilipöytä.
Eli joystikin alapuolella, siellä tosin ei ole tollasta superseal liitintä vaan sellainen valkoinen missä on latta abikot.
Virran saa sieltä, katkaisija vaan pitää laittaa.
 

Uusimmat keskustelut