puomin tappien uusiminen

harrastelija

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.7.2009
4
0
1
Itselläni hieman vanhempi avant multi(-98), alkaa olla puomin kauhanpään tapit melkolailla väljät, onko kellään kokemusta korjaamisesta, mihin hintaan saa avanttecnolta vai pitääkö teettää jossain sorvaamossa?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Kokemukseni peusteella Avant hinnoittelee varsin maltillisesti koneen kulutusosat ja ne kannatta ostaa suoraan sieltä tai jälleenmyyjältä, tulee kerralla oikeaa palikkaa kyytiin. Avantilla on kattavat tietueet koneiden alkuperäisestä kokoonpanosta sarjanumeron perusteella ja ei tarvi ihmetellä että mikä palikka on kyseessä. ja erityisesti Tatujussilla on ilmiömäinen kyky loihtia oikea osa postiin huonommallakin selostuksella :)

Tappien kanssa tulee vastaan toinen probleema, eli jos tapin lisäksi on menneet kulutuspinnat ja vähän runkoa päälle. tällöin ei uusi tappi kauaa auta vaan soikea reikä pitää saada pyöreäksi ja tappi reikää vastaavaksi. jälkimmäisessä tapauksessa paikallinen sorvari saattaa olla paras ratkaisu.
 

635

Jäsen
14.5.2009
48
0
6
Itse vaihdoin vähän aikaa sitten vähän vanhempaan avanttiin kauhankiinnityslevyn pronssilaakerit. Tapit oli hyvässä kunnossa mutta laakerit oli tosi väljät. Maksoi 10€/kpl ja vaihdon jälkeen oli puomi kuin uusi. Kuvassa nro 4.

Jälleenmyyjältä saat helposti tarvittavat osat.
 

Liitteet

harrastelija

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.7.2009
4
0
1
Kiitos paljon vinkeistä+ tuo laakeerivinkki+kuva oli hyvä, pitänee tässä jokupäivä purkaa puomin alapää ja katsastaa mitä se on syönyt.
 

harrastelija

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.7.2009
4
0
1
Juu tuli messinkilaakerit vaihdettua, olivat tiukassa+ onneksi tilasin kauhankääntäjäsylinterin yläpään tapin, oli meinaan melkoinen yllätys kun tapista oli ainoastaan puolikas jäljellä.... eipä ihme, että tuo kauha hieman lotasi!
Tulos olisi ollut täydellinen kuin olisi samaa lentoa uusinut myös alapään tapit, niissäkin jo hieman kulumaa.
Ohessa pari kuvaa poikenneesta tapista.
 

Liitteet

Nantti

Jäsen
5.9.2008
138
0
16
Olisiko kenelläkään muuten hyviä vinkkejä miten tuollainen tiukassa oleva tappi kannattaa irroittaa (siis silloin kun se on sellaisessa paikassa missä ei pääse toisesta päästä lyömään)?
 

harrastelija

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.7.2009
4
0
1
Juu tuntu tapit lähtevän sellaisella monitoimityökalulla kuin sorkkarauta(se loivempi pää),, mutta ne messinkilaakerit ei lähteny ku paineilmavasaralla....kannatta varoa ettei kaiva samalla karmeeta koloa puomin laakeripesään/puomin reikään.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Lämpöä käytettiin runsaasti joskus, kun purjin sähkömoottoreita kesähessuna.
Elikkäs kaasuliekillä lämmitettiin pienempää osaaa, jota sitten oitis taottiin ulospäin ja saman tien jäähdytettiin paketti vedellä ettei lämpö liimannut osia tiukempaan. Lähinnä laakereiden irroituksessa käytettiin siis em. taktiikkaa. Se oli helppoa sinänsä, kun koko paketin akseleineen sai vesiraanan alle.

Semmoisia pieniä puhaltimia, jotka käyttää retkikeittimistä tuttuja minisäiliöitä, saa muutamalla kympillä tarvikekaupasta, eli ei tarvi välttämättä omistaa täydellisiä kaasulaitteita että päsee lämmityspuuhiin.
 

matrikkel

Jäsen
28.4.2009
104
0
16
Lappeenranta
JalokaasuMIGillä (ei roiski sattumia ympärilleen) antaa paikallilämpöä hyvin ja nopeasti. Monet tiukat paikat kun on lämmittänyt keltahehkuisiksi ja sitten shokkihoitoa kylmällä vedellä ja lekaa perään. Toki järki lämmittämisen kanssa ettei hajota paikkoja enempi kuin on tarvis.
 

Lipponen

Jäsen
17.5.2009
108
0
16
Sattui kohdalle tällainen nettisivu. Väljät, aika pahasti kuluneet tappiliitokset korjataan uusimalla pultti/holkki - asetelma "mukautuvalla" pultilla. Avanttia ei vielä näy heidän konemalliensa listauksessa. Mitenkähän paljon maksaa?

http://www.expandersystem.com/index.php?pageID=34
http://www.metsatyo.fi

...ohops, kyllä se Avanttikin siellä todella oli. Meni näköjään ohi ensimmäisellä (ja toisellakin) lukemisella..
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Kyllä tuolta Avant mallit 520 ja 630 näyttävät löytyvän. "Kallistussylinteri, etukiinnike" ja "Kauhan korvake, alempi" löytyy 520 koneisiin.

Hinnasta ei tarkkaa tietoa, mutta kalliita ovat. Veikkaisin, että monta kertaa Avantin alkuperäisosia kalliimpia.
 

Samankaltaiset keskustelut