Pyörät pois ja kone pukkien päälle

mthynell

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.3.2010
23
0
1
52
Vihti
Olisi renkaiden vaihto edessä ja siksi aikaa pitää saada kone pukeille tms. Periaatteessa kai etupää pysyy kauhan varassa, mutta se ei liene kovin suositeltavaa.

Milläs keinoin ja missä järjestyksessä operaatio tulisi tehdä? Kone on 2003 mallinen 530+.

Tarkoituksena on irroittaa kaikki pyörät ja kuskata ne renkaan vaihtoon, jonka jälkeen uusilla kumeilla olevat pyörät takaisin paikoilleen.

Etupään voi nostaa kauhalla ja takapää nousee helpommin, kun lastaa kauhaan tavaraa työntää puomin ulos.

Vinkkejä kaivaten.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
tilaa 205 kaivurin tukijalat takapuskurin kulmiin, Saat koneen ilmaan kauhalla niiden kanssa. biltemasta kaksi autopukkia etunapojen alle ja homma on bueno.

Ja jos et raaski niitä tukijalkoja tilata niin hommaa neljä pukkia. Kaksi piskurin alle ja kone ilmaan ja sitten kaksi etunapojen alle.
 

mthynell

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.3.2010
23
0
1
52
Vihti
Maasturisti sanoi:
tilaa 205 kaivurin tukijalat takapuskurin kulmiin, Saat koneen ilmaan kauhalla niiden kanssa. biltemasta kaksi autopukkia etunapojen alle ja homma on bueno.

Ja jos et raaski niitä tukijalkoja tilata niin hommaa neljä pukkia. Kaksi piskurin alle ja kone ilmaan ja sitten kaksi etunapojen alle.
Aivan, eli siis taakse pukit ja sen jälkeen koko kone ilmaan kauhalla, jonka jälkeen pukit eteen. Neljä pukkia on käytössä, eli tuo sopii tähän kertaluonteiseen tarpeeseen.

Onkohan noista tukijaloista muuten missään hyötyä, jos ei kaivuria ole käytössä?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
On tunkki aina mukana jos jää jumiin, tai rengas tyhjenee.

Jaloilla saa koneen tarvittaessa ilmaan myös esim. pesua varten.

-m
 

mthynell

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.3.2010
23
0
1
52
Vihti
Maasturisti sanoi:
tilaa 205 kaivurin tukijalat takapuskurin kulmiin, Saat koneen ilmaan kauhalla niiden kanssa. biltemasta kaksi autopukkia etunapojen alle ja homma on bueno.
Nyt on kone neljän pukin päällä. Etufillareissa oli jonkinmoiset levityspalat navoissa, mutta takaa ne puuttuivat. Mikähän logiikka tuossa on vai vaatiiko 26x12-12 pyörät levityksen eteen, mutta ei taakse?

Tässä jälkikasvu jeesaa lumitöissä.
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
311
5
18
Omassani ainakin eteen vaati levityspalat, jotta mahtuivat pyörimään. Olisivat ottaneet muutoin eturenkaan päällä olevaan peltiin kiinni.

On sulla vaan komea Avant ;) Ja taitaa olla sullakin jonkinmoinen rakennusprojekti menossa?
 

mthynell

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.3.2010
23
0
1
52
Vihti
repa sanoi:
Omassani ainakin eteen vaati levityspalat, jotta mahtuivat pyörimään. Olisivat ottaneet muutoin eturenkaan päällä olevaan peltiin kiinni.

On sulla vaan komea Avant ;) Ja taitaa olla sullakin jonkinmoinen rakennusprojekti menossa?
Nyt on uudet kumit alla. Lumitöitä tehdessäni koin kuitenkin jonkin asteisen pettymykset. Ei se pito parantunut kuin hieman verrattuna vanhoihin kumeihin. No, siinä sutiessani ja auratessani huomasin lopulta, että eikän lukitus ollut päällä ollenkaan vaikka normaalisti pidin sitä päällä. Pito oli jo ilman lukkoa hieman parempi kuin aikaisemmin lukituksen kanssa. Laiton lukon päällä ja saman tien levisi hymy korvasta korvaan - kyllä kannatti.

Sulat kelit osoittavat aikanaan miten pito esim. kosteassa savessa parani.

Siirsin muuten levityspalat edestä taakse, jotta takapyörät mahtuvat pyörimään paremmin. Nytkään ei jää kuin muutamien millien rako renkaan ja pellin väliin. Edessä tilaa on paremmin.

Rakennusprojekti on hieman jämähtänyt :cry:. Tein taloon laajennuksen (sisäkuistin), mutta sisätyöt eivät tunnut oikein etenevän. Ehkäpä kevään aikana ennen lumien poistumista olisi hyvä saada projekti siihen malliin, että taas ulkotöiden mahdollistavien kelien tullessa saisi koko kuistin valmiiksi.
 

Samankaltaiset keskustelut