Rankahommiin apulaite | AvantClub - Keskustelupalsta

dingo1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Kyllästyin harvennuksessa kiertelemään puita kun yrittää poikittain kannella rankoja kasaan. Ajattelin, että kyllä tähän pitää löytää helpompi ratkaisu.

No varastontaustan inventarion jälkeen tein minikaivurin varteen sopivan tukkikouran. Nyt ei tarvi enää kanniskella poikittain metsässä rankoja.

Kun ottaa rangan päästä kiinni kouralla ja peruuttaa sopivaan avoimeen paikkaan, minne pöllit voi sitten pinota ja jatko hoituu trukkipiikeillä. Tai voihan ne pöllit suoraan nostella kouralla kyytiin kärryyn.

Kourassa on nivel, joka pyörii vapaasti, jolloin puita kiertäessä antaa sopivasti liikkuvuutta.

Ainut, joka täytyy muistaa on se että kauhan varsi pitää olla suht alhaalla ajon aikana, jotta kone ei kaadu sivulle kannokossa.

Tässä kuva:
 

Liitteet

  • 13022010(002).jpg
    13022010(002).jpg
    171,7 KB · Katselut: 6 795
  • 13022010(001).jpg
    13022010(001).jpg
    180,7 KB · Katselut: 6 790
Hieno!

Olen kateudesta vihreänä :mrgreen:

Olen koittanu katsella sopiven hinta/paino/kunto suhteen omaavaa pihtiä, mutta ei ole toistaiseksi tullut vastaan. Olisi pihdeille käyttöä esittelemäsi lisäksi myös kuljetusvälineen hiabin jatkeena tukkeja kyytiin nostaessa. Samoin olisi työmaata valmiina paasikivien paikalleen laitossa.

Huhu kertoi että muutaman viikon takaisessa maaseudun tulevaisuudessa tjsp lehdessä olisi mainostettu uusia pihtejä turun suunnalla alle 400 eur hintaan. Onko kyseessä agraari legenda, vai voiko joku vahvistaa.

-m
 
Kyllä huhu on tosi

osoitteesta http://www.kellfri.se/fi/include/groups.php?catid=0&groupid=129
löytyy ihan sopivan kokoinen hintaan 345€

Itse katsoin tuota ensin Kellfriltä, mutta sitten piti koittaa osaako tehdä itse sellaisen :roll:
 
Täytyypä laittaa vakavaan harkintaan. Ruotsista pihdit saisi tämän hetkisellä eur-kr kurssilla vielä reilun 40 eur halvemmalla ja sillähän saisi neljä edestakaista laivamatkaa tähän aikaan vuodesta. Mahdollisesti suoratoimitus tulee kuitenkin kokonaisuutena edullisemmaksi ;)


edit: tarkemin katsottuna isommat pihdit maksavat kr-eur kurssilla samaisen 345 eur, eli ovat n. 200 eur halvemmat ruotsissa. Tässähän tulee koko ajan lisää hyviä perusteita hankintapäätöksen tueksi.
 
Halvalla lähtee.....Kuulostaa siltä, että Ruotsinlaiva kutsuu.

2900 kr näytti olevan hinta Ruotsin saitilla, ei siinä jää paljoa tekopalkkaa, kun sylinteri maksaa jo 110€

Tuohon pitää vielä lisätä se kääntäjä, tai jos ei kääntäjää hanki, niin sitten tehtävä jonkunlainen pyörivä nivelsysteemi. Samoin letkut tulee hankintalistalle

Itse en laittanut kääntäjää, kun koneessa ei ole kuin yksi pari hydrauliulosottoja. Eikä tuota ainakaan vielä ole kaivannutkaan, kun pölli kääntyy ihan helposti, kun ei ota ihan keskeltä kiinni, jolloin voi laittaa toisen pään ensi oikeaan paikkaan ja loput menee sitten itsestään helposti....
 
Mulla on Folkkarin LT:n hiabissa semmoinen pyörivä koukku nostopuomin jatkeena ja semmoisen kanssa tulee kyllä toimeen, kun aisat eivät ole kovin pitkiä. Hiabin kanssa olen "pyörittänyt" nippuja riittävän pitkällä kepillä. Tasapainossa oleva nippu ei paljoa vaadi pyöriäkseen. Isoin ongelma vapaasti pyörivän tukipisteen kanssa on kuorman lukitus, mutta tietenkin puomin kanssa voi kikkailla niin että pyöräyttää lastin puomin kylkeen (ja toivoo että se siinä pysyy).

Suurin ilo tuommoisista pihdeistä olisi nopeus verrattuna liinojen kanssa riehumiseen (etenkin nostoissa menee uskomattoman paljon aikaa, että löytää tasapainopisteen liinoilla.) ja tietenkin monipuoliset käyttömahdollisuudet, pihtiä voisi käyttää avantin kanssa "juontokourana" hinatessa tukkeja metsästä aukeammalle paikalle. Varmaankin pitäisi virittää nykyistä nostopuomia lyhempi versio isompia kuormia varten. Omassa puomissassi ei tainnut olla ihan metrin vartta?

Pitää kilauttaa vielä tuonne Kemiöön ja tiedustella päivän kurssia, vaikka varoittivatkin asiakkaita toimitusehdoissa tinkimästä :"Hinnat: Ystävällisesti pyydämme teitä huomioimaan että hintamme ovat kiinteät. Kaikki ehdotukset alennuksista hylätään."
 
Kuulostaa ihan suunnitelmalta.

Onko siinä hiabissa vapaa letkupari kouralle? Luulisi olevan...

Metsässä tuo lyhyt puomi, joka minulla on tuntui olevan maksimimittainen ainakin liukuohjattuun koneeseen, kun pitempi heittelisi kuormaa puolelta toiselle kääntyessä.

Itse käytin minikaivurin puomia. Otin vain kauhan ja sylinterin pois, näin säästyi yhden uuden sovitelevyn teko ja tilaa varastossa :D

Harvemmin kauhaa ja kouraa tarvitsee samaan aikaan.
 
juu, ei ole kuin kolmelohkoinen ohjaus (nosto,kääntö ja zoomi), fundeerasin että laittaisin painepuolelle haaroitusventtiilin ja sen perään erillisen vipuohjauksen pihdeille ettei tartte koko ohjausvivustoa muuttaa. Letkuissa säästää puolet, kun toteuttaa yhteisillä pikaliittimillä avantin kanssa. Täytyy vielä kokeilla suostuvatko molemmat vehkeet toimimaan samalla öljyllä.

Jaa juu ja sitten pitää vielä hommata ne pihdit. Suunnittelu on kuitenkin aina parasta. Silloin kaikki onnistuu ja mitään ei kulu :D
 
Nuo Kellfri:n hinnat taitaa olla ilman alvia. Joka tapauksessa halvalla lähtee. Ehkä vielä edullisemman saisi ihan mekaanisesti toimivasta kourasta, joka toimisi samalla periaatteella kuin tukkisakset, eli mitä painavampi taakka, sitä kovemmin puristuu kiven ympärille. Avantilla taisi ollakin joku sensuuntainen laite, mutta tietysti pieleen hinnoiteltu.
 
Kävin tänään moottoripyörällä iltapäiväajelulla, Yrjö Tenkanen Oy Salossa oli kohteenani.

Lähinnä olen kiinnostunut Avantiin sovitettavasta puutavarakourasta.
Nähtävänä oli Farman viiden mallin kourasarja. Pienin niistä eli G2 0,12 on kuin Avanttiin tehty,
värikin on jotakuinkin Avantin käyttämä harmaa. http://www.forsmw.com/1/fi/kourat/koura-generation-2-0,12.php
Verollinen hinta 0,12 kouralle on tingittynä 600€. -Jos haluaa pyörittäjän (3 tonnin), sen hinta on 500€ ja
välihaarukka maksaa 70€. Pakettihinnaksi sain 1100€.

Kourat ja siihen liityvät tarvikkeet ovat selvästi ammattikäyttöön tarkoitettuja, joten hinta vaikuttaa
mielestäni kohtuulliselta.

Tenkasen pihalla oli Avant 635, lähdössä juuri vuokralle kolmeksi päiväksi.
-"Joo se on meillä tässä pihakoneena ja vuokrataan silloin kun on kysyntää, kaivuu hommiin
meillä on noita pieniä tela-alustaisia kaivureita."

Miellyttävä vierailureissu jälleen. :D
 
Monilla tuntuu olevan agendalla näin syksyn edellä metsähommat, joten tässä vähän päivitystä alkuperäiseen viestiin.

Tein kouralle ultrakevyen varren, joka on tehty n. 40mm * 3mm seinämällä olevasta putkesta. Hässäkkä on nyt toiminut reilun vuoden moitteetta. kestää sen mitä Proficat pystyy nostamaan..... Adapterin alareunaan laitoin pari putkenpätkää pystyyn, jolloin tukkia juontaessa pöllin voi lopuksi nostaa hallitusti ylös kokonaan ja kuormata peräkärryyn päästä tai suoraan kasan päästä max n. 2m korkealle.

Näin ei tarvitse yrittää löytää tasapainopistettä pöllistä. Riittää kun ottaa pöllin kolmanneksesta kiinni.... jountaa sopivaan paikkaan, nostaa ylös ja kuormaa samantien kasaan tai peräkärryyn. Nopeaa halpaa ja helppoa :) Pyörittäjää ei tarvita.....

Koko hässäkkä kouran kanssa painaa noin 30 kiloa
 

Liitteet

  • IMAG0447small.jpg
    IMAG0447small.jpg
    242,5 KB · Katselut: 1 578
  • IMAG0448small.jpg
    IMAG0448small.jpg
    242,6 KB · Katselut: 1 764
Hieno yksinkertainen viritys.

Kyllä me kaikki tiedämme ettei tarvitse pyörrittää, mutta kun me HALUAMME pyörrittää noita pöllejä :D

Palaan asiaan kuvien kera kun mun vastaava pyörivä on valmis. Menee kyllä toista viikkoa kun osat tulee vasta aikaisintaan loppuviikosta.

Siihen vielä kun saisi viritetty vinssi samaan pakettiin niin johan olisi metsätyöt helppoa!
Ehkä se on sitten joku evo3 viritys...
 

Uusimmat keskustelut