Rasvanipan vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

Timberman

Jäsen
Keskustelun aloittaja
6.3.2010
610
0
16
Rasvanipat ovat Avanteissa yleensä sijoitettu mahdollisimman suojaisiin paikkoihin. Tästä huolimatta nippa saattaa joskus mennä poikki ja reikään jää pelkkä kierreosa. Näin kävi itsellenikin kaivurissa kun kaivoin maata pois pilareiden päällä olevan rakennuksen alta. Kaivurin puomi otti kiinni rakennuksen alapaarteejaseen ja rasvanippa poikki.

Katkenneitten pulttien irrotukseen myydään niin sanottuja vastakierretappeja. Pulttiin reikä päähän, vastakierretappi reikään ja sitä vääntämällä pultti auki. Teoriassa helppoa ja yksinkertaista. Vastakierretappien pää on yleensä kartion mallinen. Tällöin mitä kovempaa pultti on kiinni, sitä syvemmälle tappi pulttiin tunkeutuu ja sitä enemmin sen kartion mallinen pää levittää pultin päätä. Jos pultin pää on kokonaan reiässä, niin tällöin pultti saattaa juuttua reikään entistä lujemmin. Eli mitä lujempaa tappia vääntää, niin sitä lujempaa pultti jämähtää kiinni. Lopulta joku paikka pettää ja joko tappi pyörähtää reiässä tyhjää tai se katkeaa. Itselläni on ainakin aivan liian monta kertaa vastakierretappi katkennut pultin sisään, jolloin ollaan todellakin menty ojasta allikkoon.

Vastakierretappeja paljon tehokkaammaksi konstiksi olen havainnut torxi-tapit. Torxin pitää olla juuri sopivasti reikää suurempi, jolloin se kevyesti reikään naputtaessa tarttuu siihen lujasti kiinni. Tapin rihlat estää tappia pyörähtämästä, mutta eivät silti levitä tarpeettomasti avattavaa pulttia. Katkenneen rasvanipan reikä oli juuri sopiva T15-torx-tapille ja tappi upposi reikään parilla kevyellä napautuksella. Pikkuräikällä vanha nipan jämä lähti irti helposti. Uusi nippa paikalleen, rasvaa niveleen ja taas kaivaminen jatkui.
 
olen kans todennu torx tapin paremmaksi katkenneen rasvanipan poistossa toimii hyvin myös katkenneen pultin irroituksessa poraa vähän pienen reiän ja naputtelee paikalleen irtoaa paremmin kuin vastakierretapilla
 
Hyvä vinkki. Samaa keinoa olen käyttänyt muissakin tapauksissa. Mistä näitä rasvanippoja muuten saa ostettua? Pitäisi omasta kaivurista myös vaihtaa.
 
On kyllä tosiaan erinomainen vinkki! Itsellä on minikaivurin kauhan rasvanippojen ympärille hitsattu putkenpätkä (1-2 cm) nipan ympärille, joka kyllä suojaa nippaa aika hyvin. Tuossa kuvan kohdassa putkenpätkä hitsattuna nipan ympärille olisi saattanut jopa pelastaa nipan katkeamiselta.
 
Itse olen poistanut torxilla, katkenneita auton renkaan pultteja. MAINIO KONSTI :p
(itse en kyllä olisi keksinyt poistaa katkenneita rasvanippoja torxilla :oops: )
 
Mistä näitä rasvanippoja muuten saa ostettua?

Motonetti näyttää ainakin myyvän 10 kappaleen pusseissa noin hintaan 6 euroa. Oikea koko ainakin mun tapauksessa oli M6x1 kierteellä.
rasvanippojen ympärille hitsattu putkenpätkä

Kiitos Repa, toi on hyvä vinkki. Putken pätkästä todellakin saa varmasti helpolla oivan suojan.
 
Katkenneen auton pultin (toimii myös muihin pultteihin) saa irti kun poraat pienellä poralla n.1,5 cm syvän reijän ja napautat siihen sopivan torxin paikalle (sopiva on sellainen että "sakarat" menevät yli reijän koon) ja väännät räikällä tai porakoneella pultin irti. ;) Toivottavasti tajusit (en ole mikään hyvä selittäjä :oops: ) PS. Voin pistää jossain vaiheessa kuvia ja esimerkkejä katkenneen auton pultin irrotuksesta jos tarvista.
 
Konemies sanoi:
Katkenneen auton pultin (toimii myös muihin pultteihin) saa irti kun poraat pienellä poralla n.1,5 cm syvän reijän ja napautat siihen sopivan torxin paikalle (sopiva on sellainen että "sakarat" menevät yli reijän koon) ja väännät räikällä tai porakoneella pultin irti. ;) Toivottavasti tajusit (en ole mikään hyvä selittäjä :oops: ) PS. Voin pistää jossain vaiheessa kuvia ja esimerkkejä katkenneen auton pultin irrotuksesta jos tarvista.

Joo, kyllä mä nyt ymmärsin. Ei tullut tuo reijän poraaminen heti mieleen. Kiitti vinkistä. Toivottavasti ei kuitenkaan pultit katkeile :)
 
Jos on vaikka 14mm pyöränpultti katkennut, niin minkäkokoinen reikä kannattaa porata? Aikoinaan noin 6mm vastakierretappi katkesi, muttakun silloin ei siihen hätään ollut isompaakaan tarjolla.
 
Reiän koko riippuu mitä torxeja on käytettävissä. Johonkin pyöränpulttiin täytyy jo varauta aika isolla torxilla.

Mulla on kaikki omat, lainatut ja varast... eikun löydetyt vastakierretapit aina katkenneet. Ne ei ole hyviä. Ohut tappi katkee helposti. Jos taas tappi on paksu ja avattavaan pulttiin vähänkin liian iso, niin se levittää pultin päätä ja pultti hirttäytyy entistä lujempaa kiinni. Tällöin avaamiseen vaaditaan entistä enemmin voimaa ja silloin ....

Torxin käytössä on sekin etu, että torxipalaa sisään naputettaessa tulee samalla vähän naputettua avattavaa pulttia. Vastakierretapillakin huomasin, että pultit avautuvat paremmin, jos pultin päätä ennen reiän poraamista vähän naputteli vasaralla. Koska kierteissä ei enää ole tai ei ainakaan pitäisi olla pituussuntaista jännitystä (onhan pultti siis mennyt jo poikki eikä jämä pidä enää mitään kiinni) niin periaatteessa pultin pitäis aueta ihan helposti. Sitä pitää pääasiassa kiinni enää kierteen epäpuhtaus, ja kierteessä oleva ruoste. Siihen pieni naputtelu tekee hyvää. Tai näin mä ainakin olen asiaa tuuminut ja havainnoinut.
 
Aattelin että kävisin ostamassa satsin tarvikkeita rasvanippojen(kin) vaihtoon. Mikäs se nyt olisi se hyvä kokoelma, torxeja löytyy muutenkin, mutta mitä vastakierretappeja pitäisi olla ja mitä muuta tarviketta kannattaa samalla ottaa hommaan?
 
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ruuvinirrotussarja-25-osaa-20379/

Nämä on ihan sikahyviä. Irroittelin niillä katkenneita pakosarjan pinnapultteja. Rasvanipan luulisi olevan piece of a cake pinnapultin jämiin verrattuna.
 
Vanhahko aihe, mutta häätyy nyt sanoa kuiteski että jos nippa katkeaa ni ettii sopivan kokoisen talttapää ruuvimeisselin ja lyö sen nippaan kiinni ja pyörittää auki. :)
 
Taas vanhan mutta ah, niin tarpeellisen aiheen päivitystä. Meinasin tänään ostaa nippoja kun ei toi kahmarin nivel ota rasvaa vastaan, toinen nippa antaa vähän myöten Matolle, toinen ei ollenkaan. Mutta minkäs kokosia näiden nyt pitäisi sitten olla? G1/8 lukee jossain, toisaalla 6x1mm ja sittenhän noita on vielä N+1 muuta kokoa olemassa, eli mikä on se oikea, ja sanokaa nyt sekin että Avantin kaikki nipat on samaa kokoa :?

Ja kauniiksi lopuksi, mikäs putiikki on fiksun hintanen Tampereen seudulla mistä noita kannattaa hakea pahimpaan hätään?
 
Mä oon Avantissa törmännyt vaan (tietääkseni) M6x1 kierteellä oleviin nippoihin. Mitenkään sata-varma en tästä ole ja varmasti poikkeuksiakin löytyy. Siksi kannattaa tarkistaa kierre vaikka pultilla. Jos nipan reikään menee 10mm kannalla oleva ihan tavallinen M6 pultti (jos ei löydy, niin esim 420 katteet on kiinni M6 ristipääruuveilla) niin sitt se on oikee kierre. Jos ei, niin sitt kannattaa mittailla ja ottaa malli kauppaan mukaan.

Tarpereen seutua tuntematta Motonet ja IKH vois olla hyviä valintoja. Eikä se Ylöjärvikään Tampeereesta niin kaukana ole. Tehtaalla vaan kun käy niin "riskinä" voi olla ett tarttuu jotain muutakin mukaan :mrgreen:
 
Tehdas on kokonaisuutena kallein ostospaikka! Ei ne osat(ne ovat hyvän hintaisia) mutta kun tulee ostettua kaiken näköistä muutakin samalla! Kuten joku uusi työlaite! 10€ osalle tulee helposti tuhansien eurojen lasku.... :lol:
 
Tehtaan suuntaan kun ei koskaan ole oikein mitään ajoa, niin tulee siitä muutamille nipoille hintaa jo pelkästään ajamisesta. Työmatka kulkee kuitenkin Bilteman, Motonetin ja IKH vierestä...
Avasin tänään yhden juminipan selvittelymielessä. Nippa toimii ja kierre on ainakin isompi kuin M6, mutta kovin tiheän oloisena arvaisin ettei millinen ollenkaan vaan se G1/8. Kierremittaa ei käsillä ollut ja kiire tuli siinäkin ährätessä. 11mm avain oli sopiva, kymppiin ei nippa mahtunut.
No mutta se itse nivel sitten, olisiko tässä takuukorjauksen paikka kun rasvanipan alta muljahti punaista vaseliinia eli nippa on toiminut, nivelen kanavat ei. Molemmat kahmarikouran nivelet siis samanlaiset (sylinterin nivelten voitelu pelaa), ja tappi on putkisokalla kiinni. Sitä en siis vielä irroittanut. Ikäähän tuossa on jo reilusti yli vuosi, kun nyt kolme tai neljä kertaa koittanut rasvata ja nyt voi todeta ettei nivelestä rasva tule ulos eli ei mene sisäänkään. Vai avaan nivelet itse ja avaan kanavat, mikä siellä sitten mättääkään? Jälkimmäinen olisi ainakin nopeampi ja helpompi ettei tarvisi roudata tuota melko painavaa vikuria Ylöjärvelle ja takasin. Ja tietysti tuota ei välttämättä siellä saa heti työnalle edes vaan joutuisi parit reissut ajamaan.

Nippa-asiaan, huoltohan voisi kommentoida että millä kierteillä sieltä noita löytyy, vai onko tosiaan niin että joka mallia on käytetty sekaisin?
 
M10x1 kierre on hyvin lähellä tuota 1/8" kierrettä. Helposti erehtyy siitä kumpi on kyseessä ja menevät kierroksen pari väärälle jengalle sormin kiertämällä. 1/8 on kartio ja M10x1 on lieriö joten siitä voi päätellä kumpi nippa on kyseessä. Mahtaako räjäytyskuvissa olla mainittu nipan tyyppi?
 
Räjäytyskuvia en löytänyt, ei oo koskaan oikein luonannu noiden googlailu. Mutta paperisessa kahmarin ohjeessa lukee kyllä ihan suomen kielellä selvästi että 1/8" vakionippoja.

Täytyy varmaan irrottaa tapit ja katsoa mitä on syönyt tai jäänyt syömättä.
 
Mielestäni joissain työlaitteissa on selvästi erinäköisiä rasvanippoja, kuin rungossa. Joten todennäköisesti useaa koko tarvitaan. Olisikohan kuitenkin rungossa melkein kaikki samanlaisia?
 
Irrotin tapit. Olikin aika tuskainen operaatio kun kahmari on maalattu ilmeisesti kasattuna, eli tappien sokkapäät oli maalissa eikä mahtuneet tietysti holkista läpi. Viilalla maalit pois ja sit suostuivat jo vasaran sorkalla ja muilla apuvälineillä ulos.
Ei siellä mitään kyllä ollut, lähes rasvaton tappi, tapissa siisti rasvareikä josta vaseliini virtasi kivasti.
Kuuluuko se perforoitu (messinki) putkiholkki olla keltaisen teipin peitossa sisäpinnaltaan? Tai pitäisikö sen holkin tulla ulos jotenkin?
Putsasin paikat, viilasin tapit siisteiksi, ohuelti vassua ja palikat kasaan. Nyt menee rasva nipasta niveleen ja läpikin jopa.
Kaikkea sitä tekee ja uutta oppii. Nyt on taas vähän tutumpia juttuja nämäkin.

Melkein menisi jo johonkin muuhun aiheeseen, vaikka päivän Avant turailuihin kun ei tässä nippoja sitten tarvinnutkaan vaihtaa.
 

Uusimmat keskustelut