Rasvaukset | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Sain vihdoin käsiini kaivurin käsikirjan tehtaan mainion asiakaspalvelun ansiosta. Kaivuria pitäisi ilmeisesti rasvailla rasvaprässin avustuksella. Täytyykin käydä tuollainen rasvaprässi hakemassa, ilmeisesti lähes mikä tahansa rasvaprässi käy? Biltemassa olisi hintaan 10,99. Mutta onko väliä millä rasvalla kaivuria rasvailee? Jotakin vaseliinia? Ja ilmeisesti muissakin vehkeissä näitä rasvailtavia paikkoja on. Minkähän verran rasvaa pitää laittaa?

Kiitokset taas etukäteen neuvoista.
 
Katsopa keskustelua tältä samaiselta "huolto ja korjaus" osastolta, sivulta 2, otsikon "koneen rasvauksesta" alta. Vastaukset auttanevat varmaan ainakin alkuun.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=177
 
Kiitos. Pitäisi varmaan enemmän katsella ympärilleen ennen kuin kyselee ;)
 
Vastataan tähän silti vaikka on tuo toinenkin ketju.

Rasvaprässillä ei ole minkäänlaista väliä, millainen se on, ainoastaan omien hermojen kannalta kannattaa ostaa laadukkaampi merkki. Prässin päällä on enemmänkin, sillä yleensä halpa ei pidä nipassa, vaan rasva tursuaa nipan ohi. Kärjen pitäisi yleensä pystyä vaihtamaan laadukkaampaan. Hyviä merkkejä esim. Lincoln ja Mato, mutta kai ne halvemmatkin menee pienessä käytössä. Paineilmavehkeet kannattaa unohtaa - menee vain hermot niitä käytettäessä.

Rasvalla ei hirveästi edes ole väliä, kuhan edes on jotakin. Värillä taas on. Punainen on hyvä yleisrasva, vähän laadukkaampi ja tyyriimpi kuin tavallinen, mutta hintaero olematon pienessä rasvailussa.
 
Itse ostin kympin prässin, joka olisi pitänyt jättää ostamatta; rasvaa tulee tuon nippaan liitettävän pään lisäksi monesta muusta raosta, ei _todellakaan_ hyvä :( Tuo rasvaushomma on toistaiseksi tökkinyt eniten Avantin kanssa; ehkä juurikin tuon huonon työkalun ansiosta. Nyt kun jossain vaiheessa prässin päivitän, niin en varmasti pihistele tuossa hankinnassa.

Millä perusteella punainen on parempaa kuin muut? Itse ainakin pyörin rasvahyllyn kohdalla ympyrää, enkä tiedä mitä ostaisin. Yksi muistaakseni CRC "yleisrasva" -tuubi on nyt työnnetty koneeseen ja minikaivuriin ja ostin teboilin jotain (taisi olla jopa punaista) yleisrasvaa toiseksi. Molemmat tuubit kustansivat vitosen paikkeilla per tuubi.
 
Jahas, se on marssittava sitten rasvaprässikauppaan. Ajattelin näin aluksi kylläkin panostaa lähinnä Bilteman 14.90 eur prässiin ja rasvat kenties samasta paikasta.

Ja ihan hiton tyhmä kysymys, ovatko nuo rasvaprässien liitäntäpäät standardikokoa kaikki? Eli ei tarvitse katsoa mitään prässin liittimen kokoja erikseen?
 
Tuon "aluksi" virheen tein minäkin. Vältä ihmeessä tuo, sillä rasvaa tosiaan saattaa löytyä pian odottamattomista paikoista; ja viisaus halvalla ei hyvää saa tuntuu pitävän edelleen paikkansa, jopa Biltemassa ;) IKH:lla katselin 50 euron yhden käden prässiä, jollaisen ajattelin ostaa seuraavaksi, jotta toisella kädellä voi pitää letkua tarpeen tullen nipassa/vemputtaa letkun irti nipasta ja mahdollisesti pyyhkiä ylijäämiä rättiin. Näin ainakin teoriassa asiaa olen pohtinut. Näin toimistotyöntekijän näkökulmasta nämä asiat ei tietysti aina mene niin kuin suunnittelee...

Noista rasvaprässin päistä en kyllä sitten tiedä, mutta se jonka ostin sopi suoraan Avantin nippoihin. Myös muissa prässeissä, joita nyttemmin olen katsellut näyttäisi olevan vakiona saman kokoinen pää.
 
Noh, täytyypä sitten katsoa jotakin laadukkaampaa. Olisiko Würthin prässit sitten parempia? Ne eivät näytä olevan hinnalla pilattuja myöskään. Puuilossa näyttäisi olevan jotakuinkin 17 euron hintaan. Mutta sitä yhden käden versiota letkun kanssa olisin kyllä haeskelemassa.
 
Kyllä tietääkseni kaikissa rasvanipoissa on saman kokoinen pää. Huonoa prässiä ei kannata ostaa. Itse jättäisin piiltemat ja muut merkittömät prässit väliin. Motonettikin taitaa myydä Mato-merkkistä prässiä, jonka pitäisi ainakin merkin puolesta olla hyvä.

Itse kyseli Hi-Flexistä mitä ammattilaiset käyttää ja suosittelevat kaivureiden rasvaukseen. He opastivat käyttämään Shellin SRS4000 punaista vaseliinia. Sitä olen koneeseen nyt tunkenut jo muutaman patruunan ja mielestäni se pysyy paremmin ja paksumpana kuin mustat/harmaat yleisrasvat.

Tärkeintä rasvauksessa taitaa välineiden ja materiaalin sijaan olla puhtaus ja se, että muistaa rasvata koneen riittävän usein. Ennen rasvaamista kannattaa katsoa että nippa on puhdas, jotta ei työnnä moskaa rasvan mukana niveleen. Itse olen etenkin kaivuria rasvaillut lähes jokaisen käyttökerran jälkeen. Kurjaa hommaa, mutta puslien vaihto on vielä kurjempaa.

Tietääkö muuten kukaan saako rasvanippoihin mitään suojuksia tai suojatulppia ? Olen usein tuumaillut, että nippa olisi hyvä suojata vaikka jonkinlaisella kumihatulla. Vähän samanlaisella tulpalla kuin auton jarrusatuloiden ilmausruuveissa käytetään.
 
Minulla taitaa olla tuo IKH:n myymä yhdenkäden prässi, merkki on muistaakseni Mato. Hyvin on toiminut, rasva tulee ulos vain oikeasta reiästä :). Suosittelen yhdenkäden mallia niin jää toinen käsi vapaaksi letkun pään pitelemiseen nipassa.
 
Jaa... ettei munkaan kantsi piilteeman rässiin rasvaa latttaa vaan romuttaa koko rässi.
(se kun suoltaa rasvaa hissukseen pitkin autotallia 24/7)

Ennenkuin uuden hankin niin pitänee kokeilla appivainaan kaksi vanhaa rässiä.
 
Jahas, rasvaus sujui ihan hyvin Bilteman prässillä :) Ja lisäksi kävin hakemassa "kunnollisen" prässin Rautiasta mökinrakennustilille, kun sen rasvauspää näytti julmetusti "jykevämmältä", mutta maksoi vain 25 euroa. Hyvin toimi kumpikin prässi. Kumpaakin piti tosin joidenkin nippojen kohdalla painaa toisella kädellä ja runkonivelen tapauksessa kummallakin kädellä.

Mutta, huomasin että ainakin yksi nippa on mennyt rikki, eli siitä on lohjennut se "pää" irti. Mitenkähän moisen saisi vaihdettua kätevimmin?
 
Menet uudelleeen biltemaan ja ostat vastakierretappisarjan ja rasiallisen sopivia nippoja, kierrä yksi malliksi mukaan. Nippoja katkeaa aina joskus, mutta katkeaminen loppuu, kun hommaa työkalut ja varanipat ;) Mulla on joskus katkennut nippa prässin suuttimeen niin että en saanut sitä pois. Kun hankin varasuuttimen, on tästäkin vaivasta päästy.

edit:

tässä vielä biltema tuotenumero:

Tuoteryhmä: Työkalut - Kierretyökalut

VASTAKIERRETAPPISARJA

Sisältää 5 eri kokoista kartiotappia. Käytetään katkenneiden tai huonokantaiseten ruuvien ja pulttien irroitukseen.

Tuotenro
192248

3,49 €

tämä kestää kyllä harrastelijalla isältä pojalle, tämmöistä ei kannata Kamasalta ostaa.
 
repa sanoi:
Millä perusteella punainen on parempaa kuin muut? Itse ainakin pyörin rasvahyllyn kohdalla ympyrää, enkä tiedä mitä ostaisin. Yksi muistaakseni CRC "yleisrasva" -tuubi on nyt työnnetty koneeseen ja minikaivuriin ja ostin teboilin jotain (taisi olla jopa punaista) yleisrasvaa toiseksi. Molemmat tuubit kustansivat vitosen paikkeilla per tuubi.
Punaisen tuubin kyljessä lukee muistaakseni suoraan että "suuren paineen ja kosteiden paikkojen rasvaukseen" eli vaikka kumpikaan noista ei toteudu, ei se haittaa jos siellä on sitä parempaa ainetta. Punainen on kyllä paljon turhauttavampaa käyttää, rasva on kuin siirappia ja tarttuu joka paikkaan kiinni. Ei lähde pyyhkäisemällä pois kuin tavallinen, kermanvärinen vaseliini. Jos haluaa vähän hermojaan hillitä niin ostaa vain laadukkaampaa tavallista vaseliinia :) Mutta kuten sanottua, tärkeämpää on tarpeeksi tiuha rasvaus kuin sen rasvan laatu.
jets sanoi:
Ja ihan hiton tyhmä kysymys, ovatko nuo rasvaprässien liitäntäpäät standardikokoa kaikki? Eli ei tarvitse katsoa mitään prässin liittimen kokoja erikseen?
Samoja ovat ainakin tällaisissa puuhasteluvehkeissä.
repa sanoi:
IKH:lla katselin 50 euron yhden käden prässiä, jollaisen ajattelin ostaa seuraavaksi, jotta toisella kädellä voi pitää letkua tarpeen tullen nipassa/vemputtaa letkun irti nipasta ja mahdollisesti pyyhkiä ylijäämiä rättiin. Näin ainakin teoriassa asiaa olen pohtinut. Näin toimistotyöntekijän näkökulmasta nämä asiat ei tietysti aina mene niin kuin suunnittelee...
Yhden käden prässi on hyvä siihen asti kunnes tulee se tiukka paikka, sillä ei voi puristaa läheskään niin lujaa kuin kahden käden prässillä. Mutta Avantin rasvailuun normaalisti riittää se sormivoima.
Timberman sanoi:
Tietääkö muuten kukaan saako rasvanippoihin mitään suojuksia tai suojatulppia ? Olen usein tuumaillut, että nippa olisi hyvä suojata vaikka jonkinlaisella kumihatulla. Vähän samanlaisella tulpalla kuin auton jarrusatuloiden ilmausruuveissa käytetään.
On niitä, en vain tiedä kyllä mistä niitä saisi ostettua. Joissakin vehkeissä on ollut valmiina hatut paikallaan, ja ovat hyvät kun pitävät päät puhtaina. Mutta sormet eivät pysy, yleensä aina ne ovat vaseliinin alla piilossa ennenkuin ne saa auki ;)
 
tässä vielä biltema tuotenumero:

En kyllä suosittele siitä puljusta ostamaan yhtään mitään. Ostin sieltä viikko sitten ohi kulkiessani 60cm pitkän vatupassin. Eilen otin sen käyttöön remontoidessani yhtä yläkerran huonetta, jossa sisäkatto nousee huoneen molemmista reunoista ylöspäin. Keskellä huonetta talon katon harjan kohdalla sisäkatossa on noin metrin levyinen vaakasuora kohta. Tämän panelointia aloittaessa passailin uudella vatupassilla ruodelautoja vaakasuoraan siinä kuitenkaan onnistumatta. Aina oli joku ruodelauta jostain kohtaa vinksallaan. Lopulta paljastui, että ruodelautojen korkeuserot vaihtelivat miten päin passilla mittasi !!! Vatupassin runko oli niin kiero, että sen jo silmälläkin havaitsi kun tarkemmin alkoi katsomaan. Onneksi ikkunat oli auki, sillä se vatupassi sai äkkilähdön meidän huushollista. Vastedes kierrän Biilteman kaukaa vaikka se kuinka olisi "matkan varrella" ja sieltä niin "halvalla" saisi.
 
@Timberman

Olen ottanut tavaksi testata vatupassin kaupassa ennen kuin ostan.
Löytyi biltemastakin semmoinen jossa oli libellit kohillaan. (mutta ei se ensimmäinen johon käsi osui)
Ja toki taloudessa pitää olla yksi laadukas passi. Semmoinen jonka pystyy kalibroimaan jos sattuu joskus pahasti kiveen kopsahtamaan.

Bilteman laadusta mulla on semmoinen tuntuma että 7...8 ostosta 10:stä on onnistuneita.
 
Rasvausrutiini on muodostunut seuraavanlaiseksi kuviotanssiksi koneen ympärille:
Asusteet ja muut tarvikkeet:
- Würthin kahden käden prässi 30 cm:n letkulla
- 2 kertakäyttöliinaa
- pari kertakäyttöisiä lateksihanskoja
- Sitä vaseliinia mitä on milloinkin sattunut ostamaan (yleensä vaaleaa yleisrasvaa).

1. Kuvio: kone asetetaan linkkuun vasemmalle kääntäen jotta keskinivel paljastuu, puomi ylös (tukirauta muistaen).
2. kuvio: pyyhitään nipat ja nivelet puhtaaksi 1. rätillä, pois hiekka ja irtorasva
3. kuvio: Vedetään hanskat käteen ja rasvataan kone.
a) keskinivel kaikki nipat 1 x ruuttaus 5h välein (jos paljon ajoa), 10 h välein jos kone enimmäkseen
voimanlähteenä.
Jos nivel on kastunut tai pohja on maannut sorassa, 2 x ruuttausta. Vaihtoehtoisesi märässä tiheämmin 1x.

b) rungon kääntösylinterin nivelet: samalla kuin keskinivel, 1x
c) Puomin "kauhapää": kuten a).
d) Puomin yläpää, nosto- ja vakauttajasylinterit: 1x 10h välein, samoin puomin yläpään nivel.
e) zoomi: rasvanipat, kuten d). Liukupalkin alapintaan teflonia tai silikonia, pöly ensin pois, kuten a).
Rasvaa tai jotain öljyä ei saa laittaa liukupintaan, kerää hiekkaa hirveästi.

4. kuvio: pyyhitään ensin prässi ja hanskat, sitten nipat ja nivelet puhtaaksi 2. rätillä.
5. kuvio: Heitetään hanskat ja rätit tiskiin, roskiin tai saunan uuniin. Prässi seinää vasten tai telineeseen putki ylöspäin, niin ei rasvaa itsekseen "paikkoja".

Edellä tuo 5 h tarkoittaa yhtä ajopäivää (kun pitää myös laittaa ruokaa ja syödä ja juoda kahvia), 10 h = parin työpäivän välein. Kahden käden Würthin prässi on toiminut hyvin, pitää vain aina hieman taiteilla prässi siten että letku asettuu kohtisuoraan nippaan.

Pesun jälkeen aina 2x joka niveleen, jotta painepesurilla tai jopa tavallisella vesiletkulla niveleen ajetun hiekan saa pois. Jos on oikein uitu, olen ruutannut veteen upotettuihin niveliin niin paljon rasvaa (2-4x) että rasva (ja samalla vettä ja liejua) tursuu ulos. Tässä noudattaen seuraavaa "parin tunnin sääntöä".

"Oikeat kaivinkonemiehet" kertoivat erään kerran että jos tekee hommia vetisessä ympäristössä niin parin tunnin välein rasvaamalla ei nivelet kulu. Jos rasvauksen jättää päivän lopulle, ei mene monta viikkoa kun nivelet alkaa lonksumaan. Hienoaines tunkeutuu veden avulla niveleen kuulemma todella tehokkaasti.

Työlaitteet eli lähinnä kaivurin olen rasvannut samalla periaatteella; likaisiin kohtiin useammin rasvaa kuin "puhtaisiin", märkiin kohtiin useammin mutta vähemmän. Kaivupää on siis hyvässä rasvassa ja tuhrii, puomikin saa jotakin mutta ei tuhri.

Hankala löytää hyvää kompromissia riittävän- ja tuhrivan rasvauksen välille, ottaen huomioon rasvarin laiskuus sekä vielä laiskuuttakin suurempi vastenmielisyys nivelremonttia kohtaan.
Mikäs muuten tuon "molybdeenisulfidin" todellinen hyöty olisi näissä Avantin nivelissä?
 
Hyviä ohjeita. Mutta mites se käytäntö, että prässillä pumpataan kunnes jostain turahtaa rasvat näkyviin? Kun itse rasvaan noin 10h välein, niin vaatii yleensä 10-20 pumppausta nipasta riippuen. Eli minusta 1x kuulostaa aika pieneltä määrältä. Ja prässinä on ihan normaali kahden käden pumppu.
 
Käyttämäni prässi antaa yhdellä painalluksella silmämääräisesti arvioiden noin vähän vajaan 1 ml/10 g rasvaa.

Rasvapatruunan tyhjentyessä alkaa esiintyä "hutilyöntejä", pumppukahva on rempula ja rasvaa ei tule. Tällöin kun prässin mäntää vetelee pari kertaa edestakaisin ja painaa lopulta pohjaan, niin pumppaus toimii taas.

Jos rasvan haluaa tursuvan nivelestä, niin yleensä jo 3:lla pumppauksella näin on käynyt. Ei nuo nivelet niin kovin suuria tilavuuksia voi sisältää. Zoomipuomi on tietysti asia erikseen, saattaa vaatia hieman enemmän täyttöä ennen kuin rasva turskahtaa taivasalle. :lol:

Tämä oikea määrä per nivel on kyllä hakusessa mutta tärkeintä lie että rasvaa suht' säännöllisesti, edes vähän.
 
Juurikin viikonloppuna rasvailin konetta (jota olen tehnyt aina kymmenen tunnin välein) siten, että rasvaa turskahtaa saumojen välistä (2-5 painallusta). Sitten tulikin nuo Lipposen mainitsemat tyhjää lyönnit kahden käden prässiin ja vaihdoin uuteen patruunaan. Aikas paljon rasvaa tuntui jäävän vielä käyttämättä tuossa meikäläisen prässissä; ehkä tuo männän pumppailu olisi auttanut tilanteeseen.

Itse käytin apuna rasvauksessa 15 vuotiasta poikaa, joka ilomielin ;) siisti nipoista/nivelistä ylimääräisiä rasvoja. Tähän asti olin tehnyt homman aina yksin ja kyllähän tämäkin homma sujui hieman paremmin kaksistaan. Mutta ainahan ei kaveria ole käytettävissä, joten olen harkinnut tosiaan edelleen yhden käden prässiä.
 
Olen pitkään ihmetellyt kun vastaan ei ole tullut ainuttakaan prässiä, jossa olisi prässin säilytystä varten jonkinlainen kiinnike letkulle ja sen rasvauspäälle. Yleensä aina se letku sojottaa vapaana mihin sattuu ja töhrii päästä rasvaa juuri sinne minne ei pitäisi. Tähän kyllästyneenä otin pätkän 20mm sähköputkea ja pistin sen prässin kylkeen kiinni kolmella nipparilla. Letkuklemmarit olisivat kyllä olleet parempia, mutta sopivia ei löytynyt. Prässin letkun ja rasvauspään voi nyt työntää säilytyksen ajaksi putken sisään. Ei töhri enää rasvaa ihan joka paikkaan.
 
No kerta kaikkiaan loistava idea! Toivottavasti et ole hakenut tälle vielä patenttia, jotta voin kopioida sen ;) Tämä kyllä osoittaa kuinka yksinkertaisia hyvät ideat voivat olla. Itse olen säilyttänyt prässiäni jossain vanhassa grillilihalaatikossa, jonka letkun pää aina tahrii. Mulla kyllä vuotaa prässi siitä päässä olevan venttiillin välistäkin, joten mun pitää aina muistaa vetää mäntä pois painamasta rasvaa ulos tuosta samperin halpisvehkeestä, kun en sitä käytä; aina ei tietenkään muista ja seuraavan kerran kun prässin ottaa käyttöön, niin päässä on peukalon pään kokoinen rasvapallo odottelemassa.
 
Aivan upea idea. Säilytän prässiä kuljetushärvelin (vw lt) miehistöhytin korttipöydän taitteessa niin että se lepää kahvan varassa. Tahraamisen muistisääntönä on tällöin se että jos prässin päätä ei ole putsattu kunnolla, osuu rippipuku varmasti vaseliiniin autoa lastatessa tai tavaraa takaa kurkotellessa.

Patentoitu tai ei, minä kopioin idean vielä tänään :)
 
Tänä kesänä on omalle kohdalle osunut ensimmäinen 100%:n temppuilematon rasvaprässi.
Alemite 500 (kahden käden malli).
Ei vuoda, ei anna hutilyöntejä ennen kuin on tyhjä, ja tyhjentää rasvapatruunan viimeistä tippaa myöten (2 patruunan kokemuksella uskaltaa jo kehua). Patruuna menee helposti ja siististi sisälle, ja lähtee samallaviissiin pois.
Hinta suunnilleen 50 tai 60€.

Ohessa kuva laitteesta ja sen tyhjentämästä patruunasta (patruunakuva ei ole kovin hyvä, mutta on se typötyhjä).
 

Liitteet

  • Alemite 500 prässi.jpg
    Alemite 500 prässi.jpg
    84,7 KB · Katselut: 2 429
  • Alemite tyhjentää patruunan.jpg
    Alemite tyhjentää patruunan.jpg
    79,4 KB · Katselut: 2 378
Tuota prässiä käyttävät myös teollisuuden kunnossapitohenkilöt ammatissaan. :cool:
Avantin rasvaukseen käytän patruunatäytteistä paineilmaprässiä, on vaivaton
käytettävä hankalammassakin asennossa ja siisti säilytettäessä.
 
Eilen taas sai kiroilla rasvaprässiä. Minulla on kaksi, toinen on yhden käden malli ja toinen kahden käden. Kummankin liitintä pitää painaa nippaa vasten, muutoin tulee rasvat välistä ulos ja ei mene sinne minne pitäisi. Ja yhden käden malli ei toimi kunnolla. Käytännössä siis tarvitaan yksi käsipari lisää rasvaukseen.

Ja taas olisi nippoja rikki..
 

Uusimmat keskustelut