Renkaan paikkaus | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Ajoin gummin naulaan ja kiirus kun oli niin paikkautin sen Vianorilla. Lasku oli aluksi järkyttävät 70e ja pienen tinkaamisen jälkeen 45 eur. No paikkasivat sentään oikealla sisäpaikalla, mutta mielessä kävi kuitenkin että jos hommaisi vastaisen varalle motonetistä tubeless paikkasarjan kympillä. Onko kenelläkään planeetalla kokemusta moisten paikkojen käytöstä avantina alla?

Ainakin pikapaikasta olisi se ilo että koneen saisi kyytiin, jos on ilman vararengasta reissussa. Mitenkähän moiset kestävät pidemmässä käytössä?
 
terve...

Mielestäni Avanttiin kannattaa laittaa ns. paikkauslimut sisälle jo heti alussa. Omassa oli rengas puhki vähän väliä kunnes laitoin raskaankaluston korjausainetta renkaisiin. Ei maksanut kuin yhden renkaan paikkauksen verran ja hyvin on pysynyt ilma myös renkaan alapuolella, aikaa on mennyt jo pari vuotta. Paikalliselta Euromasterilta hain ja aineet voi laittaa rengasta irrottamatta paineelliseen renkaaseen.
 
Joo, onnistuin puhkaisemaan sitten molemmat gummit, kun tulin yhtä rinnettä ylös ja matkalla oli rajamerkki tms. terävä piikki kalliossa mukavasti sammalmättään alla. Kone oli niin jännässä asennossa että en arvannut ekasta laakista hiljentää. No vianor paikkasi gummit viikon päästä edellisestä keikasta, sain alennusta kun kerroin palanneeni takaisin hyvän palvelun takia :) Paikkauksen yhteydessä laittoivat liemet gummeihin ja taisi niiden painokin samalla hiukan nousta.

Pitää nyt vissiin käydä laittamassa liemet myös toiselle puolelle..

Vianorilla kutsuivat ainetta "Talon kastikkeeksi"
-m
 
Työmaalla kun ei vielä ole kompuraa, täytyi oikeen eturenkaan tyhjennyttyä turvautua motonetin reilu kympin hintaiseen tupakansytkäkompuraan joka pyöri auton perässä... Jätin pöriseen 5min ja sattui myös parempi painemittari löytyyn kontista, oli se saanut vajaa 1,5 kiloo painetta aikaan vaikka mitättömältä surinalta aluksi tuntui ja ajattelin että mitähän tästäkin tulee... noh, paikkamuussipullo tyhjäks renkaaseen ja hommat jatkui, katsotaan huomenna onko vielä ilmat tallessa vai pitääkö alkaa etsiin vikaa.
 
Auton renkaan olen paikannut Motonetin tubeless-paikkaussarjalla ja hyvin piti.

Mulla on kanssa joku pikkanen tupakansytytinkompura. Ei oo Biiltemasta, mutta varmaan vastaava. Olen kanssa hämmästynyt sen tehoon. Auton rengas täyttyy alle 5 minuutin ja painetta saa vaikka 3 baaria.

Mitä toi Vianorin kastike on ja miten se toimii ? Vaahtoontuuko se ? Milloin, heti vai vasta renkaan puhjettua ? Tuleeko renkaasta soossin vaahtoutumisen jälkeen kuinka kova? Entäs miten renkaan saa sen jälkeen joskus vaihdettua jos se on täynnä jotain vaahtoa ??
 
Oletteko muuten laittaneet renkaisiin sisäkumeja? Itse laitoin 220 renkaisiin ihan siltä varalta oikeastaan ettei tyhjene vanteen välistä "louhikossa" ajaessa. Näin nimittäin kävi kerran. Runko-ohjaavallahan saa epähuomiossa väännettyä rengasta sopivasti estettä vasten jos huono tuuri sattuu.
 
Hyvin tuo markan muussipaikka on pitänyt, paineet tarvii kyllä nostaa kaikissa renkaissa ennenku alkaa tositoimiin, muuten pääsee valskaan vanteen ja renkaan välistä pian jossain käänteessä...
 
Rengas asioista hieman tietävänä, suosittelen että ns. vaahtopulloa ei kannata työkoneen renkaaseen tyhjentää, sitä suuremmalla syyllä jos renkaassa on sisärengas...
Aine ei ole vesiliukoista, jollain se sotkee vanteen ja renkaan siihen kuntoon että jos tulee isompi reikä, niin sen paikkaaminen on vaikeaa, sekä liimaa renkaan vanteelle melko tiukkaan.
mieluummin kannattaa sijoittaa n. 25 e per rengas ja laittaa valmiiksi "oikeat" soosit joka renkaaseen.
itse ajelin soosit renkaissa koko viime talven n. 1bar paineilla ja hyvin pysyi renkaatkin päällä.
oikea kastike sisältää kumihiukkasia ja kuituja jotka paikkaavat reiän eikä perustu aineen kuivumiseen sinänsä.
YV:llä voi kysyä aiheesta enemmän...
 
Hyvä tietää asiaa tuokin, siihen hätään ei vain ollut muuta ratkaisua ja vuorokauden aika oli sellainen ettei olisi renkaan paikkaaminen oikeen muuten onnistunut. Mutta enpä turauta muihin renkaisiin, toivotaan että tuo kestää eikä tarvi paikkailla sen ihmeemmin... Josko sen sitten joskus mahtaa saada revittyä vielä jotenkin vanteesta irti... :roll:
 
Minkäslaista taktiikkaa olisi hyvä käyttää Avantin nostamiseen takarenkaan vaihtamiseksi? Eturengashan on helppo nostaa puomilla ilmaan, mutta mites tuo takapää nousisi näppärästi, ns. metsässä. Puomilla keula ylös, takapään alle parrua ja sitten kone alas? Onnistuuko?
 
Mulla on toi pikku profi, mutta sillä oon tehny niin että kauhaan vähä painoa ja sit peruutus ehjän takarenkaan kans kalikan tai nyppylän päälle. Jo nousee littugummikin ylös.

Eikös noi linkkukoneetkin oo jäykkiä, eli kait onnistuu siinäkin.
 
peltikuoriseen 300/500 saa kaivurin varustesettiin kuuluvat mekaaniset takatukijalat, joiden avulla koneen saa nostettua kokonaan ilmaan. (maksoivat muistaakseni muutaman kympin) Eli tassut alas ja kauhalla tönäten vehje ylös. Tuoreempaan kalustoon ei taida enää olla tukijalkojen reikiä valmiina?
 
Maasturisti sanoi:
Ajoin gummin naulaan

Löysin minäkin ensimmäisen vaan tuskin viimeisen naulan tontilta :cry:

Onko vanhaan vaan niin ajankohtaiseen aiheeseen mitään uutta tietoa?
Tarttis aamun valjetessa tehdä päätöksiä asian suhteen, kun tämä viikon loppu on kiirusaikaa työskennellä.
 

Liitteet

  • 2015-12-02 12.44.48.png
    2015-12-02 12.44.48.png
    54,4 KB · Katselut: 1 581
pleh sanoi:
Maasturisti sanoi:
Ajoin gummin naulaan

Löysin minäkin ensimmäisen vaan tuskin viimeisen naulan tontilta :cry:

Onko vanhaan vaan niin ajankohtaiseen aiheeseen mitään uutta tietoa?
Tarttis aamun valjetessa tehdä päätöksiä asian suhteen, kun tämä viikon loppu on kiirusaikaa työskennellä.

Varagummi kannattaa hommata, silloin rengas ei puhkea niin usein ja homman saa heti jatkumaan.

Konalan rengas paikkaa tubeles systeemillä hintaan 20 eur
http://www.konalanrengas.fi/renkaat/

Konetalo vainikka mainosti taannoin uusia ja käytettyjä pyöriä alkaen 100 eur/kpl -> kerro planeetalta terveisiä.
 
Maasturisti sanoi:
Varagummi....Konetalo vainikka mainosti...
Kiitän, varalla on toki kumeja hätäisiin tilanteisiin :roll: täysi sarja (nurmi, nyt alla traktorit).

Konetalo taas on hyvin selektiivinen vastauksissaan: uutta konetta kyllä kaupiteltiin ilman käsirahaa, mutta mitään muuta sieltä ei ole saanut vaikka ihan paikalla kävin. Edes vuokraus kyselyihin ei vastattu. Olen siis ostanut omaksi toisaalta, tarpeeseen tahi ei mutta mielitekona kuitenkin :ugeek:
 
Maasturisti sanoi:
Eipäs suostunutkaan uskomaan Avanttia henkilöautoksi :eek:
Muuannekin soittelun jälkeen tilanne on se, että nykymallin ha-rengaskoneilla ei onnistu kuulemma vannetyö.
Siispä etsimään kuorma-auto kokemusta omaava paikka...
 
Paikkaukseen on olemassa aine nimeltä 11-D. Tästä olen kuullut useita, pelkästään positiivia kommenteja. Testasimme tuota itsekin, ja kokemukset tukivat täysin Koneviestin kokemuksia. Hämmentävä aine. Alla linkki. Avantilta tätä ei saa, eli tämä ei ole mainostekstiä.

http://www.tampereenoljytukku.com/pdf/11-D_Koneviesti_kokeilee_2010.pdf

Kollegallani on tuolla täytetyt renkaat Avantissaan, eikä hän viitsi väistellä naulaisia lautoja, lankkuja, tms. vaan ajaa surutta yli.
 
Miten siinä sitten kävikään?

Pötypuhetta oli rengasliikkeiden puheet, osaamattomuutta sanon minä :evil:
Ihan normi laitteilla otettiin kummi irti ja sitten haettiin kuorma-autopuolelta vain lätkä sisäpuolelle.

MUTTA, naula oli mennyt sisään renkaan kyljestä ja vinosti pistänyt kauniin reiän läpi kaiken.
Paikka peittää sisäpuolen reiän, mutta mutta... ilmat ei pysyneet sisällä.
Laittoivat sinne jotain vaahtoa??? ja aamulla sitten selviää josko siellä on vielä alapuolellakin ilmaa tallella.
Epäilys oli myös, että kudoksien sisään on jäänyt ilmaa joka sieltä purkautuu vaan tiedä nyt sitten miten ja kuten.

Hinta tasan 40eur ja aikaa meni, no vähän enempi tuon jatkuvan ilmavuodon vuoksi.
 
Tarviiko joku nauloja, löysin taas pari kappaletta :oops: tämähän on KIVItalo työmaa!

Käännyin nyt tämän 11D tuotteen puolelle ja ryhdyin etsimään sitä pääkaupunkiseudulta, tulos:
- Vainikka: huollossa vajaa kannu joten pyörän kanssa sinne; aikoi tilata litran pulloja
- Vianor, Vantaa & Malmi: löytyy 'tynnyrissä' eli pyörät mukaan, ovat raskaspuolen pajoja
- kokeilematta jäi olisiko oikeasti Agrimarketeissa (nettisivun mukaan on) Hyvinkää, Porvoo jne.
:idea:
Viimein(en) ratkaisu: tilasin oman 25ltr'n kannun suoraan maahantuojalta ja laitan kaikkiin pyöriin, mukaanlukien 'varasarjaan'. Kotiin tuotuna hiukan etuisampi kuin 'lähikaupoissa' ja paketissa 'asennuspumppu' mukana.

Valmistajan ohje: 2,7ltr per pyörä 630'sen 26-12-12'seen ja jo 70% tuosta täyttömäärästä riittäisi isojen reikien paikkaamiseen.

Lisättäköön vielä, että ratkaisuni hinta on sama kuin kertakäynti paikkaamossa per pyörä. Matojen viljelyssä (varmasti halvin itse tehtynä) on oma työmaansa, joten 'kirjanpitäjä' yrittää nyt päästä helpolla ja vähän oikaista...
 
11D kokeilu: noin puoli litraa sain "tuttipullolla" syötettyä renkaaseen hätäapua ja tulos on positiivinen :)
Pienen naulan reiän paikkasi jo tuolla määrällä, niinpä kaikki pyörät saavat täytteen lähitulevaisuudessa.
 

Uusimmat keskustelut