Renkaanvaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

A-fantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
144
47
28
Vantaa
Moi,

Tästä aiheesta ei näyttänyt kukaan tietämätön vielä kysyneen. Opettelen koneen käyttöä ihan nollasta, siis minkään koneen käytöstä ei ole kokemusta. Siksi kysyisinkin, että mistä 225:sta uskaltaa tunkata renkaanvaihtoa varten? Tai miten foorumilaiset ovat renkaat saanut vaihdettua. Olisi tarkoitus vaihtaa talveksi nurmipyörät alle aurakäyttöä varten. Avantin myyjä neuvoi, että nurmipyörät pitävät huomattavasti paremmin auraa käytettäessä, joten laitteessani on kahdet pyörät. Käyttöohjeesta luin, että kääntyvä runko tulee lukita jäykäksi punaisella salvalla ennen avantin tunkkaamista. Se onkin selvä, kun tämä salpa oli paikallaan kun laite toimitettiin pihaan, joten olen nähnyt miten se tulee paikalleen. Arvostaisin suuresti valokuvaa mistä laitetta uskaltaa ja kannattaa tunkata...
 
Tässä selvitetty jotenkin.

Etupään ilmaan saa kauhan kärkeä maahan painamalla. Alustan oltava tukeva ja suora, ette pääse katumaan sivulle! Tietysti kauhan tulee olla lukittu kiinni oikein. Pohjan alle täytyy laittaa pukit renkaan vaihdon ajaksi, ettei ole työskennellessä pelkän hydrauliikan varassa.
Etupään valmistuessa kannattaa laskea etupyörät maahan ja tunkilla nostaa takapää ilmaan.
Tietysti tunkilla voi nostella etupäätäkin. Koneen pohjalevy on niin tukeva, että sitä voi tunkata mistä vain.
Ilmaan konetta ei tarvitse nostaa kuin sen verran että renkaat mahtuu vaihtamaan

Tässä kuva missä nostelen omaa konetta ilmaan "hupimielessä"
Korostan tämän olevan vaarallista enkä kehota ketään tekemään näin. Konettakin se rasittaa kyllä!
Renkaan vaihdon hoidan noin nostamalla, mutta vain sen verran että renkaat mahtuu vaihtamaan.
 
Takanostolaite on kyllä erinomaisen kiva tuossa renkaanvaihto puuhassa.
Alle olen laittanut itse sellaiset vähän järeämmät kaupasta haetut autopukit, joiden kantavuus on tuplaten koneen painon verran. Sinne ne on saanut johonkin alle lykättyä aina varmistamaan. Kahdeksan tonnin pullotunkki on myös lähellä varmuuden vuoksi.
Tämähän ei vastannut alkuperäiseen kysymykseen sitten pätkän vertaa...
 
Aloitan lumityökauden traktorirenkailla. Myöhemmin vaihdan alle toiset samanlaiset
pyörät, joissa on lumiketjut valmiiksi paikoillaan. Toimivin ratkaisu minun tapauksessa.
Ekoissa renkaissa on ruuvattavat nastat, mutta niistä ei ole mitään hyötyä. Ennemminkin
haittaa, kun nastat pyrkivät kaivautumaan itsestään syvemmälle eikä niitä saa helposti pois.

Koska missään Avantissa ei ole jousitusta, ei vaihdettavaa pyörää tarvitse nostaa
kuin muutama sentti, että se on irti alustasta.

Vaihdan pyörät akseli kerrallaan. Etupyörät nousee alustasta kauhaa kääntämällä.
Takapyörät nousee hallitunkilla keskeltä akselin kohdalta. En käytä mitään pukkeja,
koska muutaman sentin tippuminen tunkin tai kauhan hydrauliikan pettäessä ei
tässä tapauksessa kaada konetta tai aiheuta muuta vahinkoa.

Lienee itsestään selvää, että mitään sormia, käsiä, jalkoja ja päitä ei laiteta koskaan
mihinkään sellaiseen paikkaan, jota ei ole mekaanisesti varmistettu. Eli jos mutteri
pyörähtää Avantin alle, eikä siinä ole pukkia, et ota sitä kädellä vaan jollain muulla.


Oke
 
Mä käytän kauhas edessä ja hydraulinen vetokoukku takana. Mulla on sellainen 30 cm pölli milä sopii takakoukun alle niin koukkua voi sitten painaa alaspäin niin että takapyörät nousee. Avanttihan seisoo tukevasti kolmellakin pyörällä.
 
Jos ei ole liikaa takapainoja, niin yrittämällä nostaa ylisuurta kuormaaa saa takapyörät ylös joskin vähän huterasti. Turvallisemmin menee jos ottaa ison kuorman kauhaan/piikkeihin ja peruuttaa toisen takapyörän lankulle niin toinen pyörä on sitten ilmassa koska keskinivel on jäykkä.
 
Moi,

Ohjekirjassa lukee, että renkaanvaihtoa varten kääntyvä perä tulee lukita kuljetussalvalla kiinni. Eli lukitsetteko koneen jäykäksi ennen kuin nostatte perää tai keulaa ilmaan?
 
jstakala sanoi:
Moi,

Ohjekirjassa lukee, että renkaanvaihtoa varten kääntyvä perä tulee lukita kuljetussalvalla kiinni. Eli lukitsetteko koneen jäykäksi ennen kuin nostatte perää tai keulaa ilmaan?

En, hallitunkilla vaan ilmaan. Avantin renkaanvaihto erittäin nopea toimenpide, tosin mulla oli ennen täytetyt takarenkaat niin niiden nosto olikin sitten kertaluokkaa ikävämpää. :lol:
 

Uusimmat keskustelut