Ruohonleikkuri | AvantClub - Keskustelupalsta

Avanttimenee

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.1.2012
82
0
6
Jämsä
Kumpi on parempi? Ruohonleikkuri 1500 vai Keräävä ruohonleikkuri 1500 ?
Jos omassa pihassa ajelis nurmikon ja sit joissain kiinteistöissä tai (kaupunginnurmikoilta)
Kyllä normaali leikkuri varmaan kätevämpi on :D mutta keräävällä sais lehdet pois nurmikoilta ja saahan senkin sivulleheittäväks
 
Jos yhden ostat niin keräävä. Siitä saa sen kerääjän irti kun ei tarvi. Tehtiin niin parina vuonna, sitten ostettiin lisäksi samanlainen ilman kerääjää. (Ei ole ihan pikakiinnitteinen ja letkujakin pitää vähän irroitella ja kiinnitellä, ei mikään mahdottoman iso homma kuitenkaan)
 
Avanttimenee sanoi:
Kumpi on parempi? Ruohonleikkuri 1500 vai Keräävä ruohonleikkuri 1500 ?
Jos omassa pihassa ajelis nurmikon ja sit joissain kiinteistöissä tai (kaupunginnurmikoilta)
Kyllä normaali leikkuri varmaan kätevämpi on :D mutta keräävällä sais lehdet pois nurmikoilta ja saahan senkin sivulleheittäväks

Tuossa aiemmin kerroit suunnittelevasi 750:n ostoa. Kannattaa ehkä huomioida, että laite on leikkurin kanssa yli neljä metria pitkä, joten ihan joka pihan nurkkaan ja pensaan juureen ei taivu. Omalle pihalleni en päästäisi parin tonnin ruohonleikkuria pyörimään ainakaan sateisena kesänä.

Jos urakkahommia meinaat tehdä, jätä Avant muuhun käyttöön ja hanki erikseen päältä ajettava sauvaohjattu leikkuri.
 
Itselläni on Avant 630 ja ruohonleikkuri 1500 alle silppuava, leikattavaa n. 2-3 ha, olen ollut todella tyytyväinen, koneen alla on nurmikuvioiset renkaat, on ollut sateisia aikoja ja märkiä nurmikoita, voi huoletta ajella. Sanoisin että vaikka tekisi urakkahommia niin Avantti pärjää kyllä muillekkin koneille, on ketterä ja nopea, leikkuri edessä ja teleskooppipuomi ulos niin saa leikattu tosi pahojakin paikkoja, puun alustat ojan reunat ym. Ainoa ongelma on ollut kun nurmikko on päässyt ylipitkäsi ja on märkää niin nurmikuvioiset renkaan kuviot täyttyvät ja pito loppuu, ensi kesänä kokeillaan traktorikuvioisia renkaita.
 
Minulla on Avan 220 ja siinä metriä leveä leikkuri ja noin kymmen hehtaaria leikattavaa nurmikkoa jossa osassa vaaditaan laadukasta jälkeä, ja osassa vain vain lyhennystä.
Hyvin olen pärjännyt tällä yhdistelmällä muuten paitsi että tätä pientä leikkuria ei ole suunniteltu kestämään ammattikäyttöä. Siinä joutuu pari kolme kertaa kesässä laakeroimaan vetopään laakerit ja uusimaan tai korjaamaan akselin. Kestää ajaa ammattikäytössä noin 40-60 tuntia j hajoaa. Muista avantin leikkurimalleista ei ole kokemusta.
Nyt syksyllä hankin sorminiittokoneen näitä vain lyhennettäviä nurmikoita varten että ei tarvis leikkurilla ajaa niitä ja kestäs toivon mukaan paremmin kun ei joudu niin lujille.
 
Nyt syksyllä hankin sorminiittokoneen .....

Hankitko Avantin oman uuden sorminiittokoneen ? Siis sellaisen jota ei vielä edes löydy Avantin tuoteluetteloista ? Olen kuvassa sellaisen nähnyt ja näytti pätevältä vehkeeltä. Ehditkö kokeilla ennen talven tuloa ? Käyttökokemuksia ?
 
Tuo on totta ettei nuo ruohonleikkurit kovin kestäviä ammattikäytössä ole, varaosia kuluu aika paljon. Niinkuin joskus aiemminkin kirjoittelin niin leikkuria ei pitäisi suunnitella niin että terät ei mahdu pyörimään jos murtopultit katkeaa tai hammashihna hyppää pois. Yksi hyvä ja todella kestävä avantin leikkuri meillä kuitenkin on, 1500 leveä ja kolmeteräinen jossa ei ole hammashihnaa vaan kiilahihna, on siis suunniteltu niinkuin ammattikäyttöön pitääkin. Tällä on leikattu mm. teiden varsilta vesakkoa ja vaikka mitä ja paljon. Tuollaiseen ei tietysti ole tarkoitettu ja en valittaisi vaikka siinä hajoaisikin. Ei sitä tunnu saavan rikki millään. Vuosimallia en muista. Ei ole avantissa kiinni vaan kiinteistötraktorin etukuormaajassa. Nuo muut mitä meillä on ovat pienempiä. Ja huonompia...
 
Ostin sen niinsanotun suunnitteluversion sormikoneesta kun kävin avajaisissa silloin syksyllä. Sain sen vasta tässä vähän ennen joulua joten vielä ei ole käyttökokemuksia laitteesta muuta kuin että sovitin se koneeseen kokeilin pyörittää sitä. Tuntui pyörivän asennossa kuin asennossa joka sopii tarkoituksiini oiken hyvin. Toivottavasti kestää minun "rajuhkoa" käyttöä kun joutuu kunnon töihin.
Kesää varttoillessa.
 
markkuvaari sanoi:
Minulla on Avan 220 ja siinä metriä leveä leikkuri ja noin kymmen hehtaaria leikattavaa nurmikkoa jossa osassa vaaditaan laadukasta jälkeä, ja osassa vain vain lyhennystä.
Hyvin olen pärjännyt tällä yhdistelmällä muuten paitsi että tätä pientä leikkuria ei ole suunniteltu kestämään ammattikäyttöä. Siinä joutuu pari kolme kertaa kesässä laakeroimaan vetopään laakerit ja uusimaan tai korjaamaan akselin. Kestää ajaa ammattikäytössä noin 40-60 tuntia j hajoaa. Muista avantin leikkurimalleista ei ole kokemusta.
Nyt syksyllä hankin sorminiittokoneen näitä vain lyhennettäviä nurmikoita varten että ei tarvis leikkurilla ajaa niitä ja kestäs toivon mukaan paremmin kun ei joudu niin lujille.
Rankkaa tuo ammattikäyttö. Minulla on myös 216:ssa tuo metrin leveä leikkuri ja arvioisin nyt että olen leikannut sillä n. 250 - 300 tuntia. Ainoa huolto rasvauksen ja pesun lisäksi on ollut terien vaihto kaksi kertaa. Muutaman kerran on murtopultti mennyt poikki kun terä on osunut kiveen.

Miten noiden vetopään laakereiden uusimistarve muuten ilmenee? Kaiken järjen mukaan noiden kai pitäisi minun leikkurissa olla sitten aivan loppu.
 
markkuvaari sanoi:
Miten noiden vetopään laakereiden uusimistarve muuten ilmenee? Kaiken järjen mukaan noiden kai pitäisi minun leikkurissa olla sitten aivan loppu.

Ensin rupeaa kuulumaan erilaista ääntä leikkurista joka on vaikea paikallistaa jos ei tiedä mistä on kysymys. Kun jatkaa ajamista ääni suurenee ja kun se tarpeeksi kolisee sen tuntee jo kun nostaa leikkurin ilmaan ja otta terästä kiinni ja liikuttaa. Välys tuntuu siellä. Silloin on todennäköistä että joutuu uusimaan tai täyttämään jo akseliakin koska laakeri on mahdollisesti käynyt jumissa ja akseli pyörähtänyt laakerin sisällä.
Jos olet ajanut vain lyhyitä jaksoja yhteenmittaan ja suhteellisen lyhyttä nurmikkoa niin todennäköisesti koneesi kestää parmmin kuin minun. Olen pannut merkille että kun kuumana kesäpäivänä lykkää koneen pitkään ruohikkoon ja ajelee tankillisen (n. 2,5-3 h ) yhtä soittoa niin se syö leikkuria. Esim teristä vaikka ei aja kiveen kertaakaan ei parinsadan tunnin jälkeen ole kuin nysät jäljellä ja jälki sen mukaista.
]Joten ei aihetta paniikkiin.
 
Jos laakerien käyttöikä on 40-60 tuntia, niin korjauksessa, varaosissa tai käytössä on tehty jotain väärin. Käyttökerran pituudella ei ole merkitystä laakerin kokonais käyttöikään. Siihen vaikuttavat muut seikat, kuten voitelu, linjaus, tasapainotus jne. -Laakeri ei tiedä onko se ammatti- vai harrastekäytössä. Yleensä ammatikseen tekevät ovat taitavampia käyttäjiä ja osaavat olla ylikuormittamatta koneitaan, jotka on mitoitettu oikein tehtäväänsä nähden. Vert.esim. maansiirtourakoitsijat. ;)
 

Uusimmat keskustelut