Sarjapikaliitin | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Tilasin uuden koneen ja monta työlaitetta joissa sarjapikaliitin.
Vanhassa 320 koneessa liitintä ei ole. Nykyisin on vain yksi hydrauliikkaa tarvitseva työlaite (rehupihti) jota haluaisin käyttää uudessa koneessa, ja uutta kärkikippaavaa kauhaa pikkukoneessa.

Mitä tuohon 320 malliin ja rehupihtiin maksaisi päivitys (osat) jos itse liittimet vaihtaa. Vai tuleeko halvemmaksi adaptereilla.

Onko moni laittanut vanhempaan koneeseen sarjapikaliitintä, kannattaako maksaa ja nähdä vaivaa?
 
Molempiin koneisiin sarjapikaliittimet. Ja tämän yhden työlaitteen päivität samanmoiseksi.
Näin käy laitteet ristiin eikä tarvitse etsiä missä se adapteri liikkuu :) Itse voit tehdä työn.
Noin 500€ kankintahan tuo on, mutta helpottaa työtä.
 
Joo, uudessa koneessa vanhan työlaitteen käyttö onnistuu helposti adapterilla. Vanhassa koneessa uuden työlaitteen, jossa siis sarjapikaliitin, käyttö jollei mahdotonta, niin aika hankalaa.

Halvin vaihtoehto olisi vaihtaa kauhaan vanhat liittimet ja tehdä kauhan sarjapikaliittimestä adapteri. Tällöin kauhaa ja rehupihtiä vois käyttää vanhoilla liittimillä vanhassa koneessa ja adapterin välityksellä myös uudessa koneesa.

Leppiksen ohje kuitenkin paras. Voi todellakin vaatia hieman askartelua saada sarjapikaliittimen koneen puoleinen osa 320 puomiin kiinni. Tai sitten ei. Riippuu onko siinä letkuliittimien tuki pultattu vai hitsattu puomiin. Pienen lisäuhrauksen jälkeen lopputulos kuitenkin paras, eli pääsee kokonaan eroon vanhoista liittimistä ja molemmissa koneissa sama liitintyyppi.

Sarjapikaliitin on vähän sama juttu kuin 320 ja runko-ohjattavien nopeusero. Äkkiseltään tuumattuna ero ei vaikuta kummoseltakaan, mutta käytännössä eroa on kuin yöllä ja päivällä. Sarjapikaliittimen käyttö on siistiä, nopeaa ja todella helppoa verrattuna vanhoihin traktoriliittimiin. Ainakaan mulla ei sarjapikaliittimiin siirtymisen jälkeen ole ollut tippaakaan ikävä vanhoja liittimiä. Päinvastoin. :lol:
 
Timberman sanoi:
Äkkiseltään tuumattuna ero ei vaikuta kummoseltakaan, mutta käytännössä eroa on kuin yöllä ja päivällä.:lol:

Tuosta kohdasta tykkäsin erityisesti! ;)

Onko Timberman käynyt ulkona viime aikoina?? Ei siellä juuri ole eroa yön ja päivän välillä… Pimeetä on koko ajan! :mrgreen:
 
Kiitos hyvistä vastauksista.
Tuon kärkikippaavan muuttaminen adapteriksi olisi toki halvin ja helpoin ratkaisu, silloinhan ei tarvitsisi hakea kuin 2+2 traktoriliitintä Agrimarketista.

Toisaalta, pienen koneen päivittäminen tuo sille lisäarvoa ja helppokäyttöisyyttä.
Tuo hinta oli hyvä tietää. 500€ ei kuullosta kovin pahalta, ja voisihan tuolla silloin koittaa käyttää vaikka minikaivuria mikä uuden koneen kanssa tulee.

Normaalistihan kaivuria käytettäisiin isossa koneessa mutta ei ole kalustoa kuljettaa isompaa. Silloin olisi hyötyä jos kaivuri kävisi pikku-Avanttiin.
 
STEFFE sanoi:
Onko Timberman käynyt ulkona viime aikoina?? Ei siellä juuri ole eroa yön ja päivän välillä… Pimeetä on koko ajan! :mrgreen:

Ootko Steffe työmatkalla Korvatunturilla ? :cool:

Minikaivurista en tiedä, mutta mulla 210 kaivuri oli mun mielestä jonkin verran tehokkaampi 320 koneen kanssa. Syy siihen saattaa olla se, että 320S:n työhydrauliikan maksimipaine on 200 bar ja 420:n 185 bar. Jälleen pieni ero "paperilla", mutta silti käytännössä havaitava. Ei kuitenkaan mikään yön ja päivän ero. Tai noh, ehkä napapiirillä, missä taitaa näihin vuodenaikoihin olla päivälläkin melkosen pimeää :lol:
 
Täällähän minä minä olen kotosalla :)
Ei meillä taida olla 5 km enempää välimatkaa lintuteitse!

Mutta oli pakko, ihan pakko kommentoida :lol:
 
Sovittiin että vien vanhan koneen huoltoon hakiessani uuden ja samalla asennetaan sarjapikaliitin ! Sittenpä sopii kaikki työlaitteet molempiin koneisiin.
 
Tässä kevään kuluessa on vaihdettu työlaitteita koneen keulalla sen verran ahkerasti,
että sarjapikaliittimen asennusta täytyy harkita jälleen entistä vakavammin.

Mihinkä hintaan olette viime aikoina saaneet ostetuksi noita sarjapikaliittimiä?

Onko kukaan lisännyt itse sähköistä kahdennusta eteen sekä sarjapikaliittimellä,
että traktoriliittimillä? 2012 käsihinnaston mukaan kahdennus tehdään takaulosoton
sijaan. En kuitenkaan haluaisi luopua takaulosotosta, kun suunnitelmissa on joskus
hankkia hydrauligeneraattori taakse.

Oke
 
Juu itsellä olisi samanlainen tarve.
Tuli vielä ostettua pari käytettyä työlaitetta ja niissä oli totta kai sarjapikaliitin jo paikallaan. :cool:
Joten nyt on sitten hyvä syy päivittää koneeseenkin sellainen.

Löytyisikö e-baystä jostain edullisesti.... :D ???
 
oke sanoi:
Onko kukaan lisännyt itse sähköistä kahdennusta eteen sekä sarjapikaliittimellä,
että traktoriliittimillä? 2012 käsihinnaston mukaan kahdennus tehdään takaulosoton
sijaan. En kuitenkaan haluaisi luopua takaulosotosta, kun suunnitelmissa on joskus
hankkia hydrauligeneraattori taakse.

Oke

Laita matkalle sähköventtiili mistä ohjaat sen ekstran joko eteen tai taakse!
 
SMART sanoi:
Löytyisikö e-baystä jostain edullisesti.... :D ???

En ainakaan minä löytänyt vaikka kuinka koitin etsiä. Kyselin liittimien hintaa myös tavallisesta hydraulikaupasta, jos vaikka olis saanut halvemmalla. Vaan ei saanut. Hinta oli liki tuplasti Avantin hintaan. Muistaakseni Etola on Fasterin virallinen maahantuoja ja pitää liittimien hinnat korkealla. Veikkaan, että Avant tilaa kerralla rekkalastillisen liittimiä suoraan tehtaalta, jolloin kukaan ei pysty täällä päihittämään heidän hintaa. Itse siis ainakin totesin tehtaan ylivoimaisesti halvimmaksi paikaksi.

Sarjapikaliittimeen siirtymistä voi helpottaa hommaamalla/tekemällä adapterin, jolla saa edelleen käytettyä myös traktoriliittimellisiä työlaitteita. Mulla on sarjapikaliitin vain niissä työlaitteissa, joita tulee jatkuvasti käytettyä ja vaihdeltua, esim. kaivurissa, kallistusadapterissa, 4-toimikauhassa, lingossa ja aurassa. Halkomakonetta esimerkiksi tulee käytettyä sen verran harvoin, että adapterin "lisävaiva" ei haittaa. Siis todellisuudessa Adapteri toimi mainiosti ja ei siitä mitään varsinaista haittaa tai vaivaa ole.
 
Tehtaalla saattaa olla vielä niitä vanhoja kahdennussarjoja eteen. Kannattaa kysellä sieltä.
Tosin Fasteri ei käsittääkseni käy siihen suoraan, mutta sarjassa on valmiit johdot ja käyttökytkin.
 
Mulla olis tuplaussarja hyllyssä uutena ja asentamattomana, keikun kahdenvaiheilla pitäiskö se laittaa kiinni vai siirtyä sarjapikaliitin aikaan... Kaivuri tosin tilattu vanhoilla päillä niin ei ehkä jaksa enää säätää.
 
EsaH sanoi:
Mulla olis tuplaussarja hyllyssä uutena ja asentamattomana, keikun kahdenvaiheilla pitäiskö se laittaa kiinni vai siirtyä sarjapikaliitin aikaan... Kaivuri tosin tilattu vanhoilla päillä niin ei ehkä jaksa enää säätää.

No eikös se sarjapikaliitin olis poikaa...myyt sitten tuon antiikkisen sarjan meikäläiselle sopivasti.
 
EsaH sanoi:
Kaivuri tosin tilattu vanhoilla päillä niin ei ehkä jaksa enää säätää.

Jos oot tehtaalta tilannut, niin todennäköisesti saat kaivurin mukana muovipussissa irrallaan myös sen sarjapikaliittimen. Näin kävi ainakin mulle kun ostin ekan niittokoneen. Silloin mulla ei vielä ollut koneesa sarjapikaliitintä ja halusin niittokoneen vanhoilla liittimillä.
 
EsaH,

Laita valokuva tai useampia tuplaussarjasta esille, niin päästään tekemään tarjouksia.

Oke
 
Tuli ratkaisu tähänkin, laitan vanhan tuplauspalikan kiinni ja pysyttelen toistaiseksi ilman sarjapikaliitintä. Kaivuri saapui tänään, vanhoilla päillä kuten pitikin ja sain sarjapikaliittimen kuitenkin mukaan jos myöhemmin innostuu vaihtaan kaikkiin tai kone vaihtuu joskus.
 
Tuli sitten viime viikolla tilattua Saulilta sarjapikaliitin omaan koneeseen. :cool:

Ja nyt posti sai sen toimitettua sen perille.

Asennus oli pakko suorittaa saman tien kun hain paketin postista.
Kyllä nyt on helppoa ja nopeaa työlaitteiden vaihto. :D

Täytyy kyllä sanoa että on todella hieno keksintö. :p
 
SMART sanoi:
Täytyy kyllä sanoa että on todella hieno keksintö. :p

Mä oon löytänyt 1 huonon puolen!!!!

Kun ei me yhtään öljyä hukkaan työkaluvaihtojen yhteydessä niin ei synny sellaista luonnollista öljyn uusiutumista kun ei ole öljynlisäys tarvetta! :lol:
 

Uusimmat keskustelut