oke

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.4.2011
483
43
28
Vantaa
Sarjapikaliittimen sulkuventtiileillä (ulkokehä) on joskus taipumus jäätyä auki-asentoon. Tämä on hyvä muistaa, jos esimerkiksi työlaitteena on ollut 3-letkuinen hiekotin, olet vaihtamassa sitä 2-letkuiseen kärkikippaavaan kauhaan ja kone on seissyt ulkona pakkasessa muutaman päivän. Kun tämä sattui minulle ensimmäisen kerran, pääsi hydrauliöljyä karkuun vapaan paluun sulkuventtiilistä, joka oli jäänyt auki-asentoon. Paine/paluu venttiileistä ei ollut ongelmaa, koska niitä käytettiin 2-letkuisessa työlaitteessa.

Öljyvuodolta on helppo välttyä katsomalla sarjapikaliittimestä ovatko venttiiliit kiinni vai onko joku niistä kenties auki. Auki olevan venttiilin saa sulkeutumaan lämmittämällä sitä kuumailmapuhaltimella.

Ennakoivasti voit välttyä öljyvuodolta vapaan paluun kautta irroittamalla 3-letkuisen liittimen, kun jätät koneen seisomaan pakkaseen. Liitin lämpenee myös öljyä kierrättämällä mutta hiekottimen kanssa sitä ei voi tehdä.


Oke
1_kiinni_ja_2_auki.jpg
3_kiinni.jpg
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 052
460
83
Kaarina
Ohhoh. Eikös Timotopillakin ollu samanlaisia ongelmia? Ei oo kyllä koskaan tullut mun koneissa vastaan, mutta täytyypä ruveta pitämään silmällä.
 

tompula

Jäsen
13.7.2016
154
33
28
Nokia
Samaa vikaa on ollut tänä talvena tosin kone ollut koko talven ulkona. Itse annoin hiukan CRC:tä ja varovaista liikuttelua puikolla niin tulee mahdollinen kosteus pois
 

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
1 130
735
113
Jyväskylä
Kyllä oli vasen ylin sisässä, ja toi on ylimääräisessä fasterissa jossa ei ole vapaa paluuta.
Mulla oli oikeesti se kuori kasassa laitan kuvan siitä. Vaihdoin vierestä ehjän ja kaikki hyvin kunnes yhtenä päivänä se oli taas sisässä? No nyt se oli ilmeisesti jäässä kun menin koneelle uudelleen myöhemmin tallissa niin oli pompannut ylös.
Olisiko ollut rajusti jäässä eka kerralla kun oli mennyt kurttuun???
Kuvan otto hetkellä se oli jäässä sisällä.
 

Liitteet

  • 20210308_205028.jpg
    20210308_205028.jpg
    495,3 KB · Katsottu: 47

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 364
532
113
Tuo kannattaisi tarkistaa, ettei jäänyt mitään pärseitä reikään. Kevyesti hioa pois.

Viime syksynä ensimmäisillä pakkasilla oli harjakoneen liitin jäätynyt yön aikana.
Kerkesi tekemään aika ison lammikon kerrostalon pihaalle irrottaessa.

Onneksi oli imeytys purua mukana autossa. Olen pitänyt sitä kyydissä ilmatiiviissä astiassa.
 

pleh

Jäsen
28.3.2013
706
186
43
?? ---> ??
Miksi minulla on sellainen tunne, että jopa käyttöohjeissa (jep, olen lukenut vaikka ns atk-mies olenkin :oops:) olisi maininta: irrota pikaliitin aina 'säilytyksen ajaksi'. Vapaasti muisteltuna/käännettynä.