Savumerkkejä... | AvantClub - Keskustelupalsta

tompula

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.7.2016
398
155
43
Nokia
Meinas 635 sauhuta eilen taivaan tuuliin, onneksi haiston kirvelän katkun ja katsoin taakse, sieltähän lievä sauhu tuli konehuoneesta. Oli alkanut jostain syystä (maa)sähkö kulkemaan lohkolämmittimen panssarijohtoa pitkin. En laitteesta löytänyt yhtään katkennutta maajohtoa tai huonoa liitosta joka tuon olisi voinut aiheittaa. Jos joku ystävällinen sielu viitsisi omasta laitteesta tarkastaa ( kun jollain on oikea takaposki irti ) mihin maadoituspisteeseen pääkytkimeltä tuleva kaksihaarainen maakaapeli maadoittuu. Toinen pää menee moottoriin ( engine ground ), toisessa lukee ( chassis ground ) mutta joku näppärä on kytkenyt ne samaan napaan. Kun tuo korimaadoitus on hiukan häilyvä käsite, kaikki koriosat on maalattu niin kaikki pinnat/liitokset pitäisi raaputtaa ja takaosahan on peltiosia täynnä. Ruuviliitoksen virrankulku on epävarma. Minkäs takia siinä johdossa olis lenkki jos ne kuuluisi samaan napaan. Kone hytitön, mutta siihen tuo ei kaiketi liity.
 
  • Surullinen
  • Vau
Reaktiot: mek ja Aku9
Hytittömyys saattoi pelastaa koneesi, hytillisessä olisi savun ehkä haistanut liian myöhään. Mulle vaihtoivst 420een turvallisuustarkastuksessa laturin hihnan. Oli kuulemma sen verran venynyt (kiristys melkein "tapissa)", että koneen käydessä ja täristessä laturin plusnapa kävi vaarallisen lähellä runkoa. Tuota ei itselle uudesta koneesta helposti hoksaa, kun moottoritilaan kurkistaessa kone harvoin käy. Minun järjellä tuossa vika pitäisi olla koneen ja rungon välisessä maadoituksessa?

Mun kokemuksen mukaan kaikki sähkölaitteet toimivat sinertävällä savulla. jos savu pääsee karkuun, lakkaa kone toimimasta. Sulla oli onneksi hyvä vainu ja tuuriakin matkassa.
 
Niin pitäisi mutta mitään ei löytynyt. Joskus muinoin yksi polski-fiiatti meinas palaa kun moottorin maakaapeli katkesi ja alkoi maadoittaa ryyppyvaijerin kautta ...
 
Toinen ohuempi johto 1.5 takarunkoon, mihin nyt ylttyy. Jos oikein muistan on siinä moottorin kumityynyn vieressä.
Eturungossa maadotus on siinä lauhduttimen ympäristössä lähellä sulaketaulua.

Ryyppyvaijerimaadotus oli yleistä vanhoissa autoissa :cool:
 
Turvatarkastusta varten annoin joskus kylän dealer-pisteelle runkonumeron mutta siitä ei koskaan kuulunut mitään. Luulin että ei aiheuta toimenpiteitä. Mitähän ne siinä tutkii, ei viitsisi tehtaalle raahata kun on melkoinen retuuttaminen kun ei laitteita itsellä. Voisihan sitä toki tehtaalta kysyä ennen kuin se palaa ...
 
Niin pitäisi mutta mitään ei löytynyt. Joskus muinoin yksi polski-fiiatti meinas palaa kun moottorin maakaapeli katkesi ja alkoi maadoittaa ryyppyvaijerin kautta ...
Tarinatuokio: omistin aikoinaan LiteAce'n jonka 'lainasin' pikkuveljelle joka teki silloin mara-töitä - tarkemmin räjäytteli kaikkea kaikkialla. Päivänä eräänä ollessani jo täällä etelän mailla puhelin soi: "missä olet?". Täällä etelässä, miten niin? No, kun auto palaa ja sisällä on täysi kuorma r-ainetta. Muuten, mutta olen tässä lentokentän aidan vierellä!!!
Syy oli akun kaapelien yhdistyminen rungon kanssa ja tilanteesta selvittiin ilman lehtiuutisia.
 
  • Surullinen
  • Vau
Reaktiot: Aku9 ja Leppis
Akuihin liittyvät mahdolliset oikosulku viat on kyllä todella vaarallisia. Moni tuumaa että eihän tässä ole kuin 12V.
Oikeesti ei se jännite oo vaaraalista vaan se jos siihen pikkusenkin laitettu mukaan virtaa (Ampeereja edes millin verran).

Aina pitää muistaa minkä verran sitä "Tehoa" löytyy kyseisestä kokoonpanosta (akut ).
Se 10mm kiintoavain muuttuu hekessä sulakisi raudaksi akun napojen välissä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: pleh

Uusimmat keskustelut