Siipilumikauha | AvantClub - Keskustelupalsta
Moi Pettynyt suuresti! Ostin viikko sitten sellaisen. Avant "raamatussa" lukee "varustettu kahdella siivellä joita voidaan kääntää joko yhdessä tai erikseen" ja kun kauha tuli käyttö onkin että oikeaa siipeä voi käyttää erikseen ja sitten molempia yht aikaa eli vasenta siipeä ei voi ohjata erikseen kainkaan. Molempia siipiä käytettäessä joutuu vielä lukitsemaan siivet haluttuun asentoon 0/1 kytkimellä ellei lukitse siivet vipottavat miten sattuu lumen vastuksen vaikutuksesta toinen eteen ja toinen taakse. Eli nappuloita saa painella enemmä kuin laki sallii! Aiemmassa siparis molempia siipiä käytettiin erikseen oli hyvä. Tässä suunnittelija/toteutus on kompastunut nokkeluuteensa todella pahasti. Jos olisivat halunneet tehdä hyvän olisivat laittaneet saman ohjauksen kuin zoomissakin! Nyt surkea esitys!
 
Surkea esitys suunnittelu/tuteutus tiimiltä! Jos tomisi edes oik/vase siipi erikseen niin kuin lähes kaikissa muissa merkeissä olisi jo hyvä! Jos toimisi niin kuin luvataan AVANT miesten raamatussa "varustettu kahdella siivellä, joita voidaan kääntää joko yhdessä tai erikseen" olisi huippu! Nyt toteutus enemmän kuin surkea.
 
Häh. Mulla oli siipilumikauha ja siinä 0/1 kytkimellä valittiin joko oikea tai vasen siipi. Siinä ei ollut mahdollisuus käyttää niitä yhtä aikaa. Onko ohjaus muuttunut?
 
Tuossa videossa heppu ainakin käyttää vasenta siipeä erikseen. Vai oliko tämä joku vanhempi malli?

https://youtu.be/CzO0o6glfAg
 
STEFFE sanoi:
Häh. Mulla oli siipilumikauha ja siinä 0/1 kytkimellä valittiin joko oikea tai vasen siipi. Siinä ei ollut mahdollisuus käyttää niitä yhtä aikaa. Onko ohjaus muuttunut?

Ymmärsin että ohjaus on muuttunut siitä mitä se oli mun kauhassa. Outoja liikkeitä monta kertaa aiheuttaa ilmaa sylintereissä ja letkuissa, eli kannattaa jumpata niitä kunnolla ääri asennosta toiseen muutamia kertoja
 
IASR sanoi:
Surkea esitys suunnittelu/tuteutus tiimiltä! Jos tomisi edes oik/vase siipi erikseen niin kuin lähes kaikissa muissa merkeissä olisi jo hyvä! Jos toimisi niin kuin luvataan AVANT miesten raamatussa "varustettu kahdella siivellä, joita voidaan kääntää joko yhdessä tai erikseen" olisi huippu! Nyt toteutus enemmän kuin surkea.
Nämä on asioita joista kannattaa keskustella tehtaalle päin. Siellä kyllä kuunnellaan mielellään käyttäjien kommentteja. Ja etenkin jos tuote-esitteissä on jokin asia ilmaistu väärin.
Keskuksen kautta löydät yhteysietoja.
 
Juu sujuvasti kuunnellaan ja siihen se sit jääkin! Tästäkin asiasta pitkä sposti ketju!
 
Vika. Veikkaisin diodia. Vianetsintä olisi helpointa, jos käytettävissä olisi työlaitteen ja
ohjauskytkimien sähkökaaviot ja työlaitteen hydraulikaavio. Löytyy se vika myös ilman
näitä mutta siihen menee huomattavasti enemmän aikaa. Onko huolto jo kysynyt työlaitteen
suunnittelijalta mitä mieltä hän on kyseisestä viasta?

Oke
 
Mielenkiintoinen tapaus, vaikka en ole käyttänyt siipilumikauhaa. Uskoisin ymmärtäväni sen toimintaperiaatteen.
Olisikohan tässä käynyt niin, että esitteeseen on jäänyt vanhemman mallin toimintaperiaate lyhykäisyydessään.
Tosiaankin hydrauliikka toimii tässä jännitteettömänä (off-asennossa) molemmat siivet liikkuu ja jännitteellisenä (on-asento) vain oikean puoleinen liikkuu. Jos oikein ymmärsin, "on" asennossa vasen siipi liikkuu kyllä taakse päin.
Pelkästään oikea siiven käytön jälkeen siirtyessä parikäyttöön, joutuu ilmeisesti käyttämään siivet yhtä aikaa ääriasennossa edessä ennen kuin liikkuvat yhtä aikaa parina. Vai miten on?
Erikoisesti mietitty asia?

Lupasiko ottaa kauhan takaisin, jos ei toiminta tyydytä näin.
 
Oliko sulla "IASR" käyttöohjekira laitteesta?
Niin ja tervetuloa turisemaan "planeetalle" näin myöhään toivotettuna :)
 
Leppis lähetti minulle siipilumikauhan hydraulikaavion ja käyttöohjeeen.
Katsoin lisäksi mitä avant.fi -sivustolla kerrottiin asiasta:
"Molempia siipiä voidaan ohjata erikseen".

Mainoslauseesta syntyy se kuvitelma, että kumpaakin siipeä ohjataan samalla tavalla.
Näin ei kuitenkaan ole. Siipiä ohjataan erilailla. Ohjaustapaa voisi kutsua epäsymmetriseksi.
Miltähän tuntuisi ajaa autoa tai lentää lentokonetta, jota pitää ohjata erilailla vastakkaisiin suuntiin?

Siipilumikauhassa ei tällä perusteella ole vikaa. Kyseessä on hienosti sanottuna ominaisuus.
Sen kanssa on vaan elettävä. Siipien asentojen vaihto vie siis runsaasti enemmän aikaa ja
ominaisuus ei sen vuoksi varmaan käy kaikille.

Olisi ollut hienoa, jos myynti olisi etukäteen huomannut kertoa tastä epäsymmetrisestä käytöstä,
mutta nyt ainakin me muut tiedämme mistä on kysymys.

Siipien käyttö saadaan symmetriseksi asentamalla kummallekin siivelle omat käyttöventtiilit.
Merkkivalot vasen, molemmat, oikea saattaisi tässäkin tapauksessa olla hyvä ratkaisu käyttäjälle.


Oke
 
Tämä on toteutettu erilaisella venttiilillä.
Videolla näytetään, kuinka kaikki saa toimimaan eritahtiin, paineakkukin on tuossa.
 
Asiasta käytiinkin jo Facebookissa keskustelua ja tehtaan edustajakin otti asiaan kantaa. Ihmettelin itsekin tuota ohjaussysteemiä. Miksi ei molempia siipiä ohjata erikseen? Ei pitäisi olla vaikea toteuttaa. Nyt tuntuu kuin olisi oikaistu tuossa hommassa. Omassa nivelaurassakin (ei avant)ohjataan jompaa kumpaa siipeä kerrallaan valitsemalla sähkökatkaisijasta jompikumpi puoli.
 
En minäkään. Voisin kyllä liittyä jos joku kertoisi mihin minä sellaista facebookkia tarvitsen.
Menee kyllä ohi aiheesta mutta oli pakko.
 
Iso pettymys siipilumikauha! Toimii varmasti niin kun on luvattu mutta kauhan ominaisuudet sylettää. Vaikka käyttää pelkästään molempia siipiä yhtäaikaa ja ääriasennoissakin, niin siivet lepattaa omiaan! Mihinkään ahtaaseen väliin ei voi ajaa ennen kun varmistaa ettei siipi ole "lerppana". Turha kuvitella että siivillä olis joku väliasento,ei ole,ei pysy. Hintaansa nähen nolo esitys. Minun näkemys siipilumikauhasta.
 
Hintaansa nähen nolo esitys. Minun näkemys siipilumikauhasta.
Olen samaa mieltä, etenkin se "lerpattava" toiminto ei kylläkään hyväksyttävä.
Kävin kevättalvesta selvittämässä @IASR kirjoittamaa tilannetta auran suunnittelijan kanssa. Lupasivat olla yhteydessä ja toimittaa käyttökelpoisemman venttiilin. Iso laiva kääntyy hitaasti, enkä tiedä ovatko saaneet muutosta kytkentään.
Nyt, kun katselin hydrauliikkakaaviota uudestaa, mahtaisiko toimia auraa, jos laittaisi lukkoventtiilit siipien sylintereihin?
 
Hydraulikaavioista en ymmärrä mitään,mut samaa mietin toimisko lukkoventtiili sylintereissä. Yhessä hiab nosturissa oli lukkoventtiilit joka sylinterissä niin se jätti välillä jumiin vivut. Onhan lukkoventiileitä työntövarsissa ja lanan sylintereissäkin,niin miksei siipikauhassakin?
 
Tuon sähköventtiilin toiminta voi olla semmoinen, ettei lukkosylintereitä voi käyttää.
Voin kysellä vielä venttiilin valmistajalta miten onnistuu.
 
Tuntematta hydraulikkaviota, niin lohkossa mahdollisesti oleva shokkiventtiili ei sitten toimi jos sylinterissä on lukkoventtiili.
 
Tuntematta hydraulikkaviota, niin lohkossa mahdollisesti oleva shokkiventtiili ei sitten toimi jos sylinterissä on lukkoventtiili.
Pitää paikkaansa. Kyllä öljy pitää olla vapaasti virtaavissa venttiilille asti muuten "shokki" ei toimi. Mutta hassua että venttiili on vaihtunut. Edellisessä versiossa oli erilainen venttiili. Paras venttiili olisi zoomiauran venttiili. Voi vaan suhteessa olla melko arvokas siihen.
 
Siipilumikauhaa ei olis pitäny valmistaa muulla toiminnolla kun molemmat siivet yhtäaikaa ja halutessaan molempia erikseen. Ei oo vaikee toteuttaa joka yhtään perillä asiasta. Zoomiaurassa on jo systeemi olemassa,ei muuta kun siitä kopio kauhaan. Joustikin etupuolelle nappula josta valitaan suunta ja joustikin takapuolelle napit kumpaa siipee ohjataan ja molemmat siivet liikuis yhtäaikaa etummaisesta nappulasta. Voi olla vähän kalliinpi kun nykyinen,mut tuskin ratkasevasti. Ohjainkytkinpaketin napit ei kyllä oo sitä mitä hajen.
 

Uusimmat keskustelut