Sivukääntö minikaivuriin...

pjotry

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.2.2016
19
1
3
Moi
Täällä on nähty vaikka minkälaista laitetta vuosien saatossa. En ole nähnyt kuitenkaan, että kukaan olisi värkännyt minikaivuriin (140-150) sivukääntöä puomin juureen... toimisikohan tuo... omaamatta kokemusta muista avantin kaivureista, pidän minikaivuriani sellaisenaankin niin oivana pelinä etten edes ole vakavasti harkinnut isompia avantin kaivureita...
T. Pietu

• Tykkää
Reaktiot: mielpr

ktatl

Jäsen
5.11.2019
21
2
3
Sivukääntö ei taida toimia, kun puomin liikesuuntaa ei saa käännön suuntaiseksi. Sivusiirtoa olen harkinnut, että saisi kaivettua rengaslinjan vierestä, esim sokkelin vierusta. Mutta mahtaakohan sivusiirtoadapteri ja puomin rakenne kestää vääntöjä?

pjotry

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.2.2016
19
1
3
Niin... kuvittelin kaivurin kiinnikkeeseen puomin juureen sellaisen nivelen joka kääntyy sivuille sylinterillä vaikkapa edes 30-45 astetta molempiin suuntiin... varsinaiseen kaivusuuntaan ylös-alas vahva nivel antaisi riittävän tuen... minusta tuo voisi toimia. Toimisi, ettei tarvisi konetta siirtää kaivupaikaltaan joka kauhan täyttymisen jälkeen. Esim. kaapelikaivua tehdessä tahtoo jäykkäniskalla kaivu-ura mutkitella... no olen laittanut yleensä laudan ohjuriksi koneen sivulle...
Pietu

ktatl

Jäsen
5.11.2019
21
2
3
Niin siis lähinnä tyhjennystä varten... Miksei voisikin toimia, ajattelin vain kaivuuta....

pjotry

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.2.2016
19
1
3
Juu sitä lähinnä ajattelin...

pjotry

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.2.2016
19
1
3
Ja auttaisihan se seinän vieri kaivuissakin... eikä varmaan kustantaisikaan hirveitä...

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 400
247
88
Bobäck
Niin... kuvittelin kaivurin kiinnikkeeseen puomin juureen sellaisen nivelen joka kääntyy sivuille sylinterillä vaikkapa edes 30-45 astetta molempiin suuntiin... varsinaiseen kaivusuuntaan ylös-alas vahva nivel antaisi riittävän tuen... minusta tuo voisi toimia. Toimisi, ettei tarvisi konetta siirtää kaivupaikaltaan joka kauhan täyttymisen jälkeen. Esim. kaapelikaivua tehdessä tahtoo jäykkäniskalla kaivu-ura mutkitella... no olen laittanut yleensä laudan ohjuriksi koneen sivulle...
Pietu
Olen ideoinut tuollaista niveltä vuosia sitten tehtaalle. Jopa piirsin paperille miltä se pitäisi näyttää.... Ilmeisesti olin ainoa joka sellaista olisi halunnut siihen aikaan.

• Tykkää
Reaktiot: mielpr ja Aku9

pjotry

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.2.2016
19
1
3
Kuinka ratkaisit sylinterin sijoituksen... puoliulkona puomi suorassa jne... entä sylinterin tarvittava puomia sivuille liikuttava kulma jne... ja linjasto, mistä hydrauliikan ottaa...

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 400
247
88
Bobäck
Mun ajatuspiirrustuksessa sylkkä oli diagonaalisesti kolmioiden sisällä. Suht paksu jotta liikkeet olisi sopivan hitaat. Kääntöä oli noin 45 astetta. Rakennelna muistutti keskiniveltä, eli ontto keskeltä jotta sylkkä mahtuisi siihen. Oli suunniteltu omilla letkuilla kun mulla oli tuplat ulosotot edessä vanhassa koneessa.

pjotry

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.2.2016
19
1
3
Ok ja kiitos Steffe. Tuo Leppiksen säädettävä kulma-adapteri kyllä ajaisi asian... kävisi ehkä johonkin muuhunkin laitteeseen... onkohan kukaan tehnyt... syvyys mietityttää... ei ehkä mielellään 30cm syvempi... mahtuuko palikat...

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 400
247
88
Bobäck
Olisi kyllä kätsy tuollainen kääntö!