gravedigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2011
106
0
16
Alkaa ikä näkyä tappien väljyytenä ja ylimääräisenä kolinana keulassa.. Pitäisi siis vaihtaa kääntösylinterin ja työlaitekiinnikkeen molemmat tapit. Kellään tietoa mitä moinen operaatio kustantaa ja saapikos noita tappeja näppärästi muualta kuin tehtaalta tilaamalla?
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 420
551
113
Samoja tappeja luultavasti ei löydy muuten kun tehtaalta. Laakereita löytyy muualtakin, mutta ei ne tehtaalla maksa sen enempää.
Kannattaa soitella varaosiin tehtaalle :)
 

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Itse vaihdoin nuo kesällä omaan samanlaiseen koneeseen. Oli suht nopea ja helppo homma eivätkä ne osatkaan kovin kalliita olleet.
T.Peter
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
315
8
18
Onko tapit pehmeämpää materiaalia, jotka kuluvat ensisijaisesti, vai kuluuko puomikin/työlaitekiinnike? Tai varmastihan nuokin kuluvat, mutta vähemmän?? Ajattelin vain, että jos pelkillä tappien vaihdolla puomista saa jälleen hyvän. Itselläkin on varmasti jossain vaiheessa tämä edessä.
 

gravedigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2011
106
0
16
Kävin tuota Leppiksen kommenttia miettimään, millainen laakerointi on kääntösylinterin korvakkeissa? Ääriasennosta toiseen käännettäessä välys on kuitenkin aikamoinen varsinkin työlaitteen puoleisessa sylinterinkorvakkeessa, välystä on arviolta joku 5 mm tai enemmän. Oisiko nyt kuitenkin niin että siellä on laakeri entinen eikä niinkään tappi joka lukitsee sylinterin työlaitteeseen? Kunhan kelit vähän lämpiäisi niin pääsisi itse enemmän tutkimaan asiaa..
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 420
551
113
Täällä olisi räjäytyskuva :)
http://www.nordfarm.se/reservdelar/cat_view/10-reservdelar/49-avant/76-maskiner/179-kataloger-for-avants-500-serie-1
Esimerkiksi tuolta löytyy kuvia sylinterin päässä olevasta nivellaakereista. Työlaitekiinnikkeen "saranassa" on pronssinen liukulaakeri.

Osat ei tosiaankaan maksa montaa kymppiä :)

Joskus tappi saattaa hakata korvakkeen reiät väljiksi. Silloin kannattaa vaihtaa koko työlaitekiinnike, on hinnoiteltu maltillisesti.
Korvakkeiden täyttöhitsaus ja uudelleen avarrus sopivaan kokoon maksaa luultavasti enemmän.
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
315
8
18
Tuo olikin hyvä dokumentti, kiitos vinkistä :)

Mites sitten puomin puoli, sekö yleensä pysyy hyvänä/ehjänä? Sen korjaaminenhan onkin vielä hankalampaa.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 085
85
48
Espoo
Tuolta diy opas...

Laakeri on semmoinen messinkiholkki, jossa reikiä rasvalle. Paketin pitäisi pysyä tiukkana jos vaihtaa holkit ennen kuin tappi on suoraan runkoa vasten. Tapit kannattaa putsata ainakin hiekkaisempien kausien jälkeen.



http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=5943&hilit=Tappien+vaihto
 

kd8500

Jäsen
2.3.2009
142
0
16
Hei

Jos tappien korvakkeet ovat päässeet väljähtymään voi avun saada monessa tapauksessa helposti Expander-pulteilla/tapeilla - sen sijaan, että purkaa puoli puomistoa jotta voisi täyttöhitsata ja aarporata korvakkeet. Näitä tehdään tarvittaessa mittojen mukaan. Kts. http://metsatyo.fi/kategoria/tuotteet/expander-tapit/.

Pääsiäisterveisin
JJ
 
Samankaltaiset keskustelut
Keskustelun aloittaja Otsikko Osio Vastauksia Päivä
T 528+sr1 puomin nostoteho? Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
T avant 528+ sr1 miten toimii tuplapumppu vipu? Avant Planet - Huolto ja korjaus 9
J Vaihtoehtoista hydrauliikkaa sr1 500 Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
M 520 sr1 kopin sähköt Avant Planet - Huolto ja korjaus 11
M 520 SR1 katkaisuhoidossa Avant Planet - Huolto ja korjaus 12
H SR1 523+ kubota 722 kylmäkäynistys ongelma? Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
M 500 Sr1 ajokaapelit Avant Planet - Huolto ja korjaus 17
M 528 puomi narisee... Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
Jyrki pokela Hydrauliikan tuoton lisäys 528 Vm12 Avant Planet - Huolto ja korjaus 31
J 528+ 02 äänekäs hydrauliikka Avant Planet - Huolto ja korjaus 0
J 528+ vm.2002 merkkivalo yms. Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
J 528:n moottorin jäähdytyksen termostaatti Avant Planet - Huolto ja korjaus 11
V 528 hydrauliikka ei toimi Avant Planet - Huolto ja korjaus 11
L 528 Öljyntilavuus Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
G 528+ ajomoottorin letkun vaihto Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
D 528+ tuuletin Avant Planet - Huolto ja korjaus 3
P 528 sammui Avant Planet - Huolto ja korjaus 14
M Hydraulikaavio 528 Avant Planet - Huolto ja korjaus 1
E 528+ ajomoottorit Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
E 528:n käyntihärö Avant Planet - Huolto ja korjaus 9
M 2008 528:n nostokyky Avant Planet - Huolto ja korjaus 5

Samankaltaiset keskustelut