SR1 528+ tapitus | AvantClub - Keskustelupalsta

gravedigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2011
106
0
16
Alkaa ikä näkyä tappien väljyytenä ja ylimääräisenä kolinana keulassa.. Pitäisi siis vaihtaa kääntösylinterin ja työlaitekiinnikkeen molemmat tapit. Kellään tietoa mitä moinen operaatio kustantaa ja saapikos noita tappeja näppärästi muualta kuin tehtaalta tilaamalla?
 
Samoja tappeja luultavasti ei löydy muuten kun tehtaalta. Laakereita löytyy muualtakin, mutta ei ne tehtaalla maksa sen enempää.
Kannattaa soitella varaosiin tehtaalle :)
 
Itse vaihdoin nuo kesällä omaan samanlaiseen koneeseen. Oli suht nopea ja helppo homma eivätkä ne osatkaan kovin kalliita olleet.
T.Peter
 
Onko tapit pehmeämpää materiaalia, jotka kuluvat ensisijaisesti, vai kuluuko puomikin/työlaitekiinnike? Tai varmastihan nuokin kuluvat, mutta vähemmän?? Ajattelin vain, että jos pelkillä tappien vaihdolla puomista saa jälleen hyvän. Itselläkin on varmasti jossain vaiheessa tämä edessä.
 
Kävin tuota Leppiksen kommenttia miettimään, millainen laakerointi on kääntösylinterin korvakkeissa? Ääriasennosta toiseen käännettäessä välys on kuitenkin aikamoinen varsinkin työlaitteen puoleisessa sylinterinkorvakkeessa, välystä on arviolta joku 5 mm tai enemmän. Oisiko nyt kuitenkin niin että siellä on laakeri entinen eikä niinkään tappi joka lukitsee sylinterin työlaitteeseen? Kunhan kelit vähän lämpiäisi niin pääsisi itse enemmän tutkimaan asiaa..
 
Täällä olisi räjäytyskuva :)
http://www.nordfarm.se/reservdelar/cat_view/10-reservdelar/49-avant/76-maskiner/179-kataloger-for-avants-500-serie-1
Esimerkiksi tuolta löytyy kuvia sylinterin päässä olevasta nivellaakereista. Työlaitekiinnikkeen "saranassa" on pronssinen liukulaakeri.

Osat ei tosiaankaan maksa montaa kymppiä :)

Joskus tappi saattaa hakata korvakkeen reiät väljiksi. Silloin kannattaa vaihtaa koko työlaitekiinnike, on hinnoiteltu maltillisesti.
Korvakkeiden täyttöhitsaus ja uudelleen avarrus sopivaan kokoon maksaa luultavasti enemmän.
 
Tuo olikin hyvä dokumentti, kiitos vinkistä :)

Mites sitten puomin puoli, sekö yleensä pysyy hyvänä/ehjänä? Sen korjaaminenhan onkin vielä hankalampaa.
 
Tuolta diy opas...

Laakeri on semmoinen messinkiholkki, jossa reikiä rasvalle. Paketin pitäisi pysyä tiukkana jos vaihtaa holkit ennen kuin tappi on suoraan runkoa vasten. Tapit kannattaa putsata ainakin hiekkaisempien kausien jälkeen.



http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=5943&hilit=Tappien+vaihto
 
Hei

Jos tappien korvakkeet ovat päässeet väljähtymään voi avun saada monessa tapauksessa helposti Expander-pulteilla/tapeilla - sen sijaan, että purkaa puoli puomistoa jotta voisi täyttöhitsata ja aarporata korvakkeet. Näitä tehdään tarvittaessa mittojen mukaan. Kts. http://metsatyo.fi/kategoria/tuotteet/expander-tapit/.

Pääsiäisterveisin
JJ
 

Uusimmat keskustelut