Startin pultti ei meinaa pysyä | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Joo-o, nyt siis olen vaihtanutkin jo tuohon 220:n starttiin sen öljytikun puoleisen pultin. Vanhempi pultti korkkaili tärinästä tai muusta syystä ja samaa tekee tämä uusikin, saa kiristellä kerran vuorokauteen. Kiristyy kyllä, mutta ei uskalla ihan mahdottomasti kiristää, ettei se korkkaa sieltä moottorin päästä.

Mikä neuvoksi? Kierrelukite?

Sauli oli sitä mieltä, että moottorin puoli korkkaa ennemmin kuin pultti, joten en uskalla ihan mahdottomiin kiristellä.
 
Voisiko ajatella Loctite llä lukitsemista. Tuotteesta löytyy myös lämmönkestäviä ja joskus avattavia.
 
Nyt ihan yllätyin, kun oli vuokralaisella pysynytkin kiinni, oli vain vuorokauden vuokraus.

Jahka tulee nyt seuraavalta takaisin, rykäisen vaikka tuota loctiteä, jos vaan se on oikeasti lämmönkestävää. Mieluusti yleensä jätän laittamatta mitään moskia ruuvattaviin reikiin. Mietin että auttaisikohan semmoinen pykäläprikka?
 
Ostin CRC:n pehmeää lukitetta, jonka saa myös irti. Saapa nähdä pysyykö nyt. Tosin mokasin sen verran, että laitoin lukitetta vanhaan tapaan viimeisiin kierteisiin, en siis pultin päähän. Kierrereikään ei siis ehkä ole edes lukitteella kosketusta. Laitoin kuitenkin lukitetta reilustin myös pultin kuusiopäähän, joten eiköhän tuo kestäne. Pitäkäähän peukaloitanne.

Pultti pomppasi siis vuokralaisella taas ylös. Kone kuitenkin toimi loppuun saakka (toisessa ketjussa toisesta propleemasta) ihan hyvin. Kävin hakemassa koneen pois ja samalla katsastin, että mitä pultin tienoilla tapahtuu kun kone käy.. no hitonmoinen kipinöinti. Joten eipä muuta kuin paikan päällä lukitteet pulttiin ja sitten menoksi.

Hassua on, että tuntuu kuin pultti menisi kerta kerralta syvemmälle. Tarkoittaneeko että moottorin pään kierteet ovat korkkautumassa?
 
matrikkel sanoi:
Tee siihen pinnapultti jonka laitat liimalla kiinni, siihen mutteri päähän ?

Mikä on pinnapultti? Tarkoitatko, että otan pätkän kierretankoa, laitan sen mottiin kiinni ja sitten päähän mutteri? Johtaisikohan se vain sen mutterin avautumiseen..

Nyt näyttää pysyneen, on jo viikon ollut vuokralaisella kovassa käytössä. Laitoin siis viimeksi kovan luokan lukitetta. Saa nähdä mikä vaiva on sitten kun startti pitää vaihtaa. 260 astetta on lukitteen irroituslämpötila. Mahtaakohan moottorin puoli lämmetä siihen asti. Ilmeisesti ei, kun on pultti pysynyt.
 
jets sanoi:
Mikä on pinnapultti? Tarkoitatko, että otan pätkän kierretankoa, laitan sen mottiin kiinni ja sitten päähän mutteri? Johtaisikohan se vain sen mutterin avautumiseen..

Pinnapultti on pultti jossa on kierteet molemmissa päissä, keskellä ei kierrettä. Vahvuudeltaan saamaa luokkaa kuin pultit, esim. 8.8.

Kierretanko ei yleensä ole samaa luokkaa kestävyydeltään kuin samankokoiset pultit/pinnapultit.
 
Kaikkea sitä oppii. Kiitoksia.

Mutta veikkaanpa, ettei tässä ole se kestävyys tai lujuus merkittävä tekijä. Ongelma tässä on myös se, että on hankala löytää tiheäkierteisiä osia, kaipa kierretankoa tai pinnapultteja jostain löytyisi tiheällä kierteellä.

No, nyt on näyttänyt pysyneen. Ei ole ainakaan puhelin kilkattanut pahaenteisesti :)

Tuo pinnapultti-idea lienee sitten seuraava idea, mitä kokeilen. Mitenkähän siihen saisi järkevän lukituksen, ilman kierrelukitetta mieluusti?
 
Mitenkähän siihen saisi järkevän lukituksen, ilman kierrelukitetta mieluusti?

Mulla ei ole 200 sarjan startin pultista mitään käsitystä, eli millanen paikka, materiaalit, kierteen koko yms. Ihan yleisellä tasolla noita korkanneta kierteitä voi korjata ns kierteenkorjaussarjan avulla. Mukana tulee poran terä ja kierretappi. Poranterällä kierteen reikä ensin avarretaan. Kierretapilla tehdään uusi kierre, johon lopuksi ruuvataa irtokierre. Lopputuloksena uusi alkuperäistä vastaava kierre.

Näitä löytyy esim. Motonetsita

Netistä voi etsiä lisää tietoa vastaavista vaikka helicoil hakusanalla.
 
No kehveli! Löytyi tämä vanha aihe :)

Pitkään tuo pultti pysyi lukitteen avulla, mutta nythän tuo taas läks ja mäni matkoihinsa.

Kävin hakemassa vihdoin korjaussarjan, M8 helicoilin. Kiitokset vaan tarvittaville detaljitiedoille Saulille.

Noh, tässä hukkasen arveluttaa, että mitenkä mahdun poraamaan. Startin ja rungon väliin ei mahdu porakone. Nappasin kaupasta tuommoisen kulmaporaistukan mukaan, saapa nähdä mahtuuko terän kanssa sittenkään tai jos mahtuukin, niin yltääkö se terä ja sitä rataa.

Mitäs vinkkejä antaa planeetta? Mitenkähän sais reikäsen tulemaan varmuudella suoraan? Kannattaako laittaa lukitetta helicoiliin?

Korjaussarja on M8, poraussyvyys max 25mm ja pultin pituus 80mm <-- tiedot tehtaalta.
 
En laittais mitään lukitetta helicoiliin ainakaan jos kierre on joskus tarkoitus saada vielä auki. Jos laitat siihen pinnapultin, niin sitten sitä vois harkita.

Kierteenkorjaussarjan poranterä on hyvin vähän suurempi kuin alkuperäinen reikä. Jos materiaali on alumiinia, niin terä menee kuin kuuma veitsi voihin. Et tarvii siihen paljoakaan voimaa. Terä seuraa yleensä hyvin vanha reikää. Kierretapin kanssa kannattaa olla tarkkana, että kierre tulee varmasti suoraan reiän suuntaisesti. Siinä piilee pieni mahdollisuus kämmätä. Toisaalta, M8 on halkasijaltaan niin pieni, että riski ei ole suuri.

Jos terän pituus ongelma, ja se ei poran kanssa mahdu porattavaan paikkaan, niin ainahan terää voi rälläkällä lyhentää sieltä toisesta päästä. Jos joudut lyhentää niin paljon, ettei terään jää yhtään tasasta vartta, niin se saattaa sen jälkeen kyll hieman vipata poran istukassa. Hätätapauksessa poraaminen onnistuu senkin jälkeen, mutta varovainen pitää olla.
 
Noniin, laitoin korjauskierteen jo keskiviikkona. Seuraavia huomioita:

-Poraaminen ei onnistunut koska poranterää ei olisi edes voinut lyhentää riittävästi ja moottorin päällä olevat tavarat ovat tiellä.
-Päättelin että materiaali on sen verran pehmeää, että voin siihen suoraan kiertää korjaussarjan kierretyökalun
-Kierretyökalun pää ei ollut sopiva mihinkään räikkään, adapteriin, hylsyyn tms, joten jouduin smirgelillä kutistamaan kierretyökalun pään sopivaksi.
-Isolla räikällä ja jatkopaloilla pystyi helposti kiertämään kierretyökalun reikään joka siis taitaa olla 0,3mm pienempi kuin se poranterä joka mukana tuli. Alumiinin kanssa kierteen teko oli helppo homma vaikka reikä olikin tipan pienempi.
-Lopuksi sitten vaan kiersin helicoilin paikalleen, laitoin sen ehkä kierroksen tai puolitoista syvyyteen, tämä siksi että alkuperäiset kierteet jatkuivat mielestäni aika lailla koko reijän verran.
-En laittanut lukitetta ja ihan normaalin pultin laitoin..

Muuten, minusta näytti että se toinenkin startin pultti olisi ollut normaalikierteellä (1.25)! Wtf! Siis aikanaan kun multa tippui se startin pultti ekan kerran, se oli kyllä tasan varmasti tiheämmällä kierteellä.. outoa.

Pääasia nyt, että kierre on korjattu ja eiköhän tuo pysyne paikallaan..
 
Toi oli ihan hyvä idea vetää tapilla kierre suoraan, jos poraaminen ei onnistunut. Se terä ei sieltä reiästä ota muuta kuin vanhan kierteen harjat pois. Jos kierre on ihan holo, niin ei siellä ole juuri mitään poistettavaa.

Hienokierteen, etenkin alumiinissa, pilaa helposti vetämällä siihen normaalin pultin. M8:n hienokierteen nousu on 1,0 ja normaalikierteen 1,25. Ero ei ole suuren suuri, mutta riittävä. Ehkäpä siks noita hienokierteitä käytetään yleisesti enemmin vasta suuremmissa kokoluokissa, eli M10 ja siitä isommissa kierteissä.
 

Uusimmat keskustelut