Startti ei pyöri | AvantClub - Keskustelupalsta

Konemies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.6.2010
27
0
1
Eli osaisko joku auttaa.

Avantti ei lähde käyntiin naksuu vain, ajattelin että vika on startissa ja kävin tänään ostamassa uuden startin.

Mutta sitten vaihdoin uuden startin ja avantti ei lähtenyt sittenkään käyntiin. Kone naksuu vain, missä vika? :oops:

Startti ei pyöri ollenkaan.

Avantin malli on 320 ja vm. 2001

Akku on melko uusi viime keväänä ostettu eli siinä tuskin on vikaa. :( :cry:


Terv. Konemies :)
 
Jos mittaa akun napajännitteen lepo- ja starttihetkellä akulta ja vertailun vuoksi myöskin startin navoista, niin sillä varmaan selviäisi onko akun ja startin välillä jännitehäviötä. Startatessa jännite pitäisi pudota ainakin pari volttia, muttei paljoa enempää.

Jos häviötä on liikaa, niin voihan sitä kokeilla apukaapelilla syöttää jännitteen suoraan starttiin.
 
Vaihtuiko solenoidi samalla uuteen kun vaihdoit starttimoottorin?

Kun solenoidi vetää se naksahtaa, mutta voi silti olla että se ei yhdistä.

Liitä apukäynnistyskaapelit suoraan starttiin, solenoidin jälkeen ja kokeile
varovasti tökätä toiset päät kaapeleista akunnapoihin. Startin pitäisi pyörähtää.

Kokeile ensin vaikka sillä vanhalla startilla, em. tavalla.
 
Veikkaan päävirtakytkintä.

Mulla meni vanhasta n. 10v/1500 tuntia kohalla. Virrat tuli ok, mutta kun käänsi startitille, häipyi sähköt.

-m
 
oletan että kyseessä bensamoottori? :roll:
yksi vaihtoehto(jos bensakone)kaasutin tulvii ja moottori täynnä bensaa,ei jaksa pyöriä!
yhen ajoleikkurin kanssa kävi niin,tulppa(t?)irti ja kokeile sit startata :roll:
 
70-luvun auton startissa kului usein solenoidin päässä oleva kuparinasta, jonka kautta piti kytkeä startti päälle. Silloin startti vain naksahti.
Siihen oli olemassa korjaussarjakin.

Tässä 313S:ssä moottori sammuu kuormitettaessa usein siihen kohtaan, jossa sylinteripaine juuri muodostuu. Tällöin startti usein vain naksahtaa eikä jaksa jatkaa käynnistystä ellei vetonarukäynnistyksellä vedä puristuskohdan yli tai samantien vetäise siitä sitten käyntiin.
 
omassani on ollut saman tyylistä vikaa.

Joka on mulla ainakin virtalukossa ei kestä pyöräyttää ihan pohjaan asti jos pyörättää pohjaan kuuluu naks ja kun pyöräyttä just hehkutuksen yli että alkaa starttaan niin pelaa.

320 diessel 2001
 

Sama juttu tässäkin, Startissa solenoidin kontaktipinnat aivan lopussa,
Onko joku vaihtanut näitä? mistä osat? Uutta starttia kaupittelivat vajaan 600€:n hintaan joten tuota vois vähän korjata vielä.
 
Kubotan varaosien hinnat on korkeahkoja.

Mulla on orastavaa vaivaa solenoidin suhteen ja uutta kun kyselin, siis solenoidia, oli hintataso n. 250 eur.

Amazon.de ja .co.uk sekä ebay.de ja .co.uk on ajoittain hyviä ostopaikkoja ja saitit takaavat markkinat, mutta reklamaatiot pitää tehdä 7-30 päivän kuluessa ja sitten on omillaan.
 
Ebayssa on kubotan startteja sadan punnan molemmin puolin. Joillekin annetaan jopa 2v takuita:

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1311.R1.TR2.TRC0.A0.H0.Xkubota+start.TRS0&_nkw=kubota+starter+motor&_sacat=0

Solenoidit näyttävät olevan 30 punnan pinnassa kyyteineen.

Saksan amazonissa oli yksi 144 eur + kyyti. Kaikkea ei kuskata suomeen.

Aliexpressissä oli "premium OEM Quality" startteja alkaen 65 eur. Näissä pitää huomioida pitkät kyytiajat, kalliit pikarahdit ja laskea tullille 24%

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180502024816&SearchText=kubota+starter
 
Leppis sanoi:
Onko moottori jumissa? Jäänyt jotkin liikkeet päälle hydrauliikkaan?
Tuo lisähyhdrauliikka kun on koko ajan päällä (lukitus asennossa), siis vaikka kun käyttää jotain lisälaitetta missä tarvitaan jatkuvaa virtausta (porat yms), niin kone ei starttaa. Oletettavasti tämä asia on jo tsekattu, kun solenoidin hintaa metsästetään - mutta ihan varoiksi muistutus. Itselläni on pari kertaa jäänyt vahingossa päälle ja ihmetellyt mikä on vialla.
 
Ebay:stä löytyi muutamia mahdollisuuksia jotka mahdollisesti olisi sopinut tähän starttiin - mutta toimitusajat ja rahtikulut olivat niissä liian suuret joten en uskaltanut ottaa riskiä.
https://www.poytasaari.net/ tuolta löytyi kosketusosat tähän muutamalla kympillä, Pitäisi mennä aika pitkälle näitten vaihdolla kun ainoastaan akusta tuleva kosketuspinta oli loppuunkulunut.
 
Joo, tuo nettitilausten toimitusaika - kuljetusmaksu - kokonaishinta on mielenkiintoinen yhdistelmä.

Tavara on lähtökohtaisesti luvatun laatuista isoissa verkkokaupoissa, kuten Amazonissa ja Ebayssa.
 
Poytasaaren startti maksaa noin puolet merkillisestä solenoidista.

Todennäköisesti ei ole tasalaatuinen alkuperäisosan kanssa, mutta jos kone on jo valmiiksi lähellä laina-aikaa, niin eipä haitanne.

Avantin omat varaosat ovat maltillisesti hinnoiteltuja, mutta nämä moottorin apulaitteet ovat jotakin järkyttävän ja järjettömän välimaastosta. Toivottavasti b-osien lisääntyminen tuottaa myös edukkaampia alkuperäisosia.
 
Maasturisti sanoi:
Saksan amazonissa oli yksi 144 eur + kyyti. Kaikkea ei kuskata suomeen.

Nykyään "kaikkea" saattaa saada Suomeen jos matkalaukkuun mahtuu ja painorajat ynnä muut tullimääräykset antaa tilaa. Niin ja jos se matkalaukku sattuu olemaan matkalla sinnepäin (tulossa taas maanantaina 'tarkastamaan' työmaan) :cool:
 

Uusimmat keskustelut