Talvi tulee oletko valmis?

Huolto

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.9.2008
237
1
16
Nyt kun lehdet puissa alkaa vaihtavat väriään on aika miettiä jo tulevaa talvea.
Seuraavat vinkit koskee erityisesti koneenkäyttäjiä joilla ajo on vähäistä ennen talven tuloa.

1. Jos jätät dieselkäyttöisen koneen odottamaan lumien tuloa, hanki ajoissa talvilaadun polttoainetta tankkiin. Tai aja tankki lähes tyhjäksi kunnes tavlilaatua on saatavilla. Kesä diesel hyydyttää koneen heti kun pakkasta on -5 astetta.

2. Pese kone ennen pakkasia. Kesän savet ja ravat hyvä poistaa ennen kuin jäätyvät timantinkoviksi.

3. Puhdista akun-navat. Mukavampi tehdä kun ei ole kädet kohmeessa.

4. Rasvaa nipat.

5. Tilaa talvityökalut ajoissa, huomioi että toimitusaikaa voi joillakin työlaitteilla olla useampi viikko.

Lumia odotellessa
 
  • Tykkää
Reaktiot: Jyrki pokela

raksaaja

Jäsen
24.5.2009
169
2
18
Oulu/Ylikiiminki
bensavehkeessä ois ehkä hyvä vaihtaa bensansuodatin tai pitää ainakin saatavilla, jos vaikka taknista kulkeutuisi vettä sitä jäädyttämään.

Mites muuten bensavehkeessä, kannattaako käyttää mitään lisäainetta jotta tankkiin kondensoituneesta vedestä ei tulisi haittaa?
 

Huolto

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.9.2008
237
1
16
Mites muuten bensavehkeessä, kannattaako käyttää mitään lisäainetta jotta tankkiin kondensoituneesta vedestä ei tulisi haittaa?

Nykyiset polttoaineet sisältää niin paljon etanolia etten sitä enään lisää laittaisi.
 

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Huollolle pieni kysymys. Tein tässä kesällä välihuollon koneelle - eli moottorin öljynvaihdot ja suodattimet - ohjekirjan mukaisesti mielestäni. Ainoa mikä jäi vähän mietityttämään oli kun millään löytänyt mitään dieselkuppia tms mitä ainakin minun vanhoissa maataloustraktoreissa on - mistä pystyisi vedet/roskat poistamaan helposti polttoainejärjestelmästä.
Nyt kun koneen käynnistää kylmiltään niin se lähtee käyntiin - käy viisi sekuntia ja sammuu. Sitten lähtee kyllä toisen kerran hyvin käyntiin. Mikähän tässä on? Viimeksi lämmitin konetta lohkolämmittimellä puoli tuntia kun ajattelin että oli helpommin lähtenyt - mutta ei vaikutusta. Kone on 1000tuntia käynyt 528+ vm 2003 - eli Kubotan 28hv kone.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Todennäköisesti järjestelmään pääsee ilmaa...

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=1474

Tuolla Huollolta aiemmin tullut neuvo, pa-letkut ovat vaihdon tarpeessa. :)

Suodatin systeemejä on tehtaalla asennettu vedenerottimella ja ilman, ilmeisesti
koneessasi ei ole vedenerotinmaljaa.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 006
23
38
Espoo
Suosittelen lämpimästi että sen diesel tankin tyhjentää ennen talvea tai edes joka toinen vuosi. Vettä kertyy pohjalle aina jonkun verran ja se tukkii suodattimen todennäköisesti kaikkein lumisimpana päivänä.

Joka tapauksessa kannattaa pitää talven varalle yksi uusi diesel suodatin jemmassa. Jos suodatin jäätyy, tukkii parafiini sen niin ettei se sulattamalla avaudu. Olen lisännyt löpön joukkoon diesel 100 ainetta talveksi.
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Mä varauduin talveen hankkimalla pikku-vanttiini kuljetussuojan. Sen sisällä uskoisin koneen lämmityksen käynnistyskuntoon onnistuvan. Onnistuihan tuo pressunkin alla..
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Juu, suodatin satsin pitäminen kotosalla on hyvä tapa, samoin öljyn kohtuullinen varastoiminen
on suotavaa. -Jos sattuu joku vuoto yllättämään tai huolto inspiraatio iskemään, niin ei jää hommat kesken. :)

Niillä joilla on mahdollisuus säilyttää konettaan lämpimässä tilassa, ei ole niin suurta haittaa/todennäköisyyttä
veden kertymisestä pa-järjestelmään.

Toki huoltoa ja ylläpitoa tarvitsevat kaikki koneet.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 866
526
138
Bobäck
200 sarjan talvivinkki! Kuljetussuoja päälle ja taka akselin päälle hyvä lämmitin puhaltamaan moottoria päin! Auttoi kummasti talvikäynnistyksissä.

Itse olen varautunut talventuloon hankkimalla erikoisnurmirenkaat myös uuteen perhejäseneeseen. Renkaat tuli eilen. Melko jykevät kun ovat 12 kankaisia. Ja painoa oli melkoisesti. Mutta pitoa pitäisi olla. Täytyypi tehdä retki HQR suuntaan renkaiden kanssa joku päivä ettei masina tarvitse pukeilla seisoa!
 

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Suosittelen lämpimästi että sen diesel tankin tyhjentää ennen talvea tai edes joka toinen vuosi. Vettä kertyy pohjalle aina jonkun verran ja se tukkii suodattimen todennäköisesti kaikkein lumisimpana päivänä.

No - tulipa kiire kesken lumimyräkän. Olin hyviä neuvoja noudattaen hankkinut uudet polttoaineletkut koneeseen ja ajattelin putsaavani tankkia ja vaihtavani letkut ennen lumen tuloa. PIKKUJUTTU sanoi huoltokin.. No - näin kaupunkilaisena konttorityöläisenä siihen menikin sitten useampi ilta kiroillessa vääränkokosia letkuja ym joita olin ostanut. Jälkikäteen itse asiassa aika pikku juttu - eli tankki lähtee aika helposti irti - ja huuhdoin sen ja vaihdoin sitten letkut. Ainoa ongelma oli että IKH'n 9-10mm sisähalkaisijan letkut ovat aivan liian isoja vanhan avantin nipukoihin - eli jouduin pulaan kun ei letkuklemmarit sopineet - ei löytynyt sellaisia klemmareita jotka olisivat pusertaneet isot IKH'n tiiviiksi - joten jouduin leikkaamaan ohuemmista letkuista sisäletkut ja laittamaan ne väliin -- no useampi viikko siihen meni kun kone mökillä ja IKH täällä Espoossa - mutta klo 01 Lauantaina yöllä - kolmen tunnin ahertamisen jälkeen sain koneen taas kasaan - ja toimii kun unelma - lähtee käyntiin kun avainta näyttääkin sille.... tuli konetyöhön tottumattomalle konttorirotalle "onnistumisen into". Ja aamulla kun maassa parikymmentä senttiä lunta pääsinkin lumitöihin. Iloisena kävin vielä auraamassa vähän metsäautoteitäkin jotta peuroilla ja jäniksillä olisi helpompi kulkea...

Mutta - oli erinomainen neuvo tuo tankin puhdistus ja letkujen vaihto. Nyt Kubota hyrrää taas tosihienosti.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 866
526
138
Bobäck
Jahaa, -10 astetta ja 420 ei tahdo käydä kun tyhjäkäynnillä... :oops: Kävikö siis vanhanaikaisesti että tankissa oli liikaa -5 astetta kestävää ja nyt se jässähti siis. :mrgreen:
Onko toivoa että tilanne paranee vai onko tankki tyhjennettävä ja talvilöpö sekä uusi PA suodatin hoidettava? :lol:
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 118
55
48
Suosituksista huolimatta, olen selvinnyt muutaman kerran laittamalla dieselin jäänestoa ja/tai tankkaamalla lämmintä talvilaatua. Suodattimeen ei ole tarvinnut välttämättä koskea.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 866
526
138
Bobäck
Siinä näytti olevan reilut 1/2 tankkia jäljellä. Täytyy kokeilla tuo jäänestoaine ja lämmintä talvilaatua vaikka!
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Vanha taximiesten konsti on laittaa bensiiniä naftan sekaan ja taas pelittää.

Ohje oli 3-4 litraa bensaa (98okt) 70-80 litran tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.

Itse olen pelastanut tilanteen parikertaa tuolla kostilla, mutta riippuu moottorista
missä sitä uskaltaa käyttää. :roll:
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 118
55
48
Ei sitä jääestoa parane paljoa lorauttaa. Olisiko se annostus pullollinen (0.5L) auton tankkiin. Eli suhde alta prosentin luokkaa. Joten Avantin tankkiin korkeintaan kolmasosa pullosta.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 866
526
138
Bobäck
Taidan kokeilla tuo jäänesto/lämmin talvilaatu huomenna.

Tässähän voi todeta että huomio on selvästi keskittynyt uuteen tulokkaaseen ja tuo pieni 420 on jäänyt huomiota vailla!
Syy taitaa olla se että naftan kierto on ollut aika hidasta siinä nyt syksyllä...

Juu, ei sinne paljon jäänestoa saa laittaa. Ja jäljellä on noin 10 litraa + mahdollinen uusi 10 litraa. Eli reilu desi jäänestoa vain.

0,5 litraa/100 litraa näytti olevan annostus eli tässä tapauksessa 0,5 dl-1 dl, eli vajaa desi!
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 118
55
48
Sekatyömies sanoi:
Vanha taximiesten konsti on laittaa bensiiniä naftan sekaan ja taas pelittää.


Vanhat kuorma-autoilijat taas vaihtaessaan moottoriöljyjä, kaatoivat vanhat öljyt polttoainetankkiin hyvällä menestyksellä.

Modernit koneet (lähinnä kai suuttimet) lienevät senverran hienoa tekniikkaa, etteivät pidä kummastakaan näistä, eivätkä edes jäänestosta.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Juu kun tuoreimmissa pumppusuutinkoneissa ei saisi käyttää edes pohjoisen arktistalaatua...
Nämä matalaviritteiset esikammiokoneet eivät vähästä pahastu.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 866
526
138
Bobäck
Taitaa tuo Kubota olla aika "helppo" kone. Vanhaa turvallista tekniikka.

Kokeilen aamulla. Laitan raporttia!
 

lajaatena

Jäsen
29.10.2009
694
48
28
Etelä-Suomi
kyllä suosittelisin että tankki pois ja tyhjäksi, suodattimen vaihto ja kunnon talvilaatu tankkiin, muuten tulee mahdollisesti ongelmia jatkossa. Sanoisin että parafiinit on jo kiteytynyt ja tukkinut osan suodattimesta eikä sula sieltä näillä em. konsteilla.