Talvi tulee oletko valmis?

paappa

Jäsen
21.10.2011
33
0
6
kerjuu
Miksei vain lorauta Diesel 100: sta. tankkiin. Auttaa kesälaatuun ja kosteuteenkin.
Jos tankissa on jotain muuta sinne kuulumatonta se tietysti pitää putsata.
Oliko jotain mitä en ymmärtänyt tästä jutusta? (ei olisi eka kerta, eikä varmaan viimeinenkään)
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 118
55
48
Puolikas tankillinen talvilaatua jo parantaa polttoaineen kylmäkestoa monasti syksyllä ihan tarpeeksi.

Miksei vain lorauta Diesel 100: sta. tankkiin.


En ole asiantuntija, mutta olen kuullut niinkinpäin, että jos sekoittaa kesä ja talvidiisseliä 50/50 suhteessa, niin silti ollaan aika lähellä kesädiisselin jähmepistettä. Ei se ainakaan lineaarisesti nouse sekoitussuhteen mukaan. Tässä on kuitenkin kaksi eri ongelmanlähdettä. Kosteudesta, joka lienee yleisin häiriöiden syy päässee eroon Diesel 100:lla, mutta jos todella ollaan niin kovissa pakkasissa että puhdas polttoaine rupeaa jähmettymään niin siihen ei auta kuin sellainen polttoaine jossa ei ole parafiinia niin paljoa että se tukkisi suodattimet.
 

steyr

Jäsen
16.3.2013
146
0
16
"Säiliössä oleva pienikin määrä
kesälaatuista dieseliä heikentää merkittävästi päälle tankatun talvidieselin kylmäominaisuuksia. Jos
dieselautossa on kaksiosainen polttoainesäiliö, varmista että tuote ehtii vaihtua ajoissa molemmissa
säiliöissä. Esimerkiksi 50/50 seos talvi- (samepiste -29) ja kesälaatua (samepiste -5) ei tuota
samepisteeksi -17 °C, vaan n. -12 °C."


"Polttoaineen jäänesto saattaa poistaa polttoainejärjestelmässä olevaa irtovettä, mutta se
ei paranna tuotteen kylmäominaisuuksia."


Noin lukee nesteen dieselautoilijan oppaassa.
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
En ole minäkään polttoaineen sekoittelun asiantuntija, mutta ihan omien kokemusten mukaan talvilaadun lisäys on auttanut ja poistanut hyytymisongelman. Steyrin löytämät lainaukset juuri todistavat sen mitä tarkoitin. Puolikaskin tankillinen talvilaatua nostaa pakkaskeston -5 asteesta -12 asteeseen, joka jo aika usein ainakin täällä etelärannikolla riittää vähintäänkin syksyn alussa. Monasti jopa tammi-helmikuulle asti. Viimetalvena ei tainnut olla montaa päivää alle -12 koko talvena ;)
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 118
55
48
Lisää nestettä...

Neste-diesel -5/-15


Neste-diesel -5/-15 polttoaine on tarkoitettu kevät-, kesä- ja syksy käyttöön. Dieselpolttoaineen samepiste on -5 °C, joka on myös sen alin varastoinnin lämpötila ajoneuvon säiliössä tai maanpäällisessä säiliössä.

Dieselpolttoaineen suodatettavuus on -15 °C, joten se toimii suurimman ajan vuodesta.


Mitenkähän tuo pitää tulkita? Jos diesel laite on pihassa ja yöllä on -10 niin meneekö se polttaine rikki tankissa? Jos iltapäivällä on taas plussalla voiko sitä sitten enää käyttää? Pitääkö tankkiin laittaa lämmitin ja termostaatti säätää -5:een vaikka suodatin olisikin -15 asteen pakkaselle alttiina?


Ei mulla oikeasti volsun tai avantin kanssa ole sattunut polttoaineesta juurikaan ongelmia, vaikken olekaan ensimmäisenä hakenut talvilaatua, mutta jos ym ohjetta lukee niin ainakin ihmetys herää.
 

QAku

Jäsen
25.4.2012
134
0
16
Itä-Uusimaa
exjko sanoi:
Lisää nestettä...

Neste-diesel -5/-15


Neste-diesel -5/-15 polttoaine on tarkoitettu kevät-, kesä- ja syksy käyttöön. Dieselpolttoaineen samepiste on -5 °C, joka on myös sen alin varastoinnin lämpötila ajoneuvon säiliössä tai maanpäällisessä säiliössä.

Dieselpolttoaineen suodatettavuus on -15 °C, joten se toimii suurimman ajan vuodesta.


Mitenkähän tuo pitää tulkita? Jos diesel laite on pihassa ja yöllä on -10 niin meneekö se polttaine rikki tankissa? Jos iltapäivällä on taas plussalla voiko sitä sitten enää käyttää? Pitääkö tankkiin laittaa lämmitin ja termostaatti säätää -5:een vaikka suodatin olisikin -15 asteen pakkaselle alttiina?


Ei mulla oikeasti volsun tai avantin kanssa ole sattunut polttoaineesta juurikaan ongelmia, vaikken olekaan ensimmäisenä hakenut talvilaatua, mutta jos ym ohjetta lukee niin ainakin ihmetys herää.

Samepiste tarkoittaa lämpötilaa, jossa dieseliin alkaa muodostua kiteitä. Paino sanalla alkaa. Siitä kun lämpötilaa lasketaan, kiteytyminen kiihtyy kunnes jossain vaiheessa saavuttaa jähmepisteen jolloin on muuttunut kokonaan kiinteäksi.

Suodatettavuus on "jokin" piste noiden kahden pisteen välillä. Omasta mielestä se on arvio matalimmasta lämpötilasta, jolla diesel toimii vielä, eikä kiteitä ole "liikaa". Tämä on varmaankin kovin laite/suodatin riippuva ilmiö, toiset hyytyy aiemmin, toiset myöhemmin.

Kun dieselin lämpötilaa nostetaan, on ilmiö käänteinen, kiteet sulavat ja samepisteen yläpuolella niitä ei esiinny. Sitä en tiedä mitä suodattimissa tapahtuu jos niihin on jäänyt paljon kiteitä käytön aikana, pitäisi varmaan pystyä "huuhtelemaan vastaan" jotta saisi kiteet takaisin dieselin sulamaan.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 118
55
48
tuo 'alin varastointilämpötila' siinä särähti ehkä eniten. Mitä tapahtuu kun mennään spekseistä yli? Käytännössä näin tapahtuu paljonkin mutta homma toimii kunhan aine jotenkin saadaan kulkemaan järjestelmässä. Mutta vastaako teoria käytäntöä, vai voisiko diesel oikeasti 'hapantua' jos sitä säilytetään liian kylmässä.
 

pleh

Jäsen
28.3.2013
573
107
43
?? ---> ??
Tuossa Nesteen mainosdokumentti jossa on kerrottu talveen varautumisesta ja tuotteen ominaisuuksista, yksinkertaisesti.
 

QAku

Jäsen
25.4.2012
134
0
16
Itä-Uusimaa
exjko sanoi:
tuo 'alin varastointilämpötila' siinä särähti ehkä eniten. Mitä tapahtuu kun mennään spekseistä yli? Käytännössä näin tapahtuu paljonkin mutta homma toimii kunhan aine jotenkin saadaan kulkemaan järjestelmässä. Mutta vastaako teoria käytäntöä, vai voisiko diesel oikeasti 'hapantua' jos sitä säilytetään liian kylmässä.
Ei happane. Se vaan on aivan käyttökelvotonta niin kauan kun pysyy "kylmänä". Kun lämpenee, muuttuu taas käyttökelpoiseksi. Tämä pätee siis varastosäiliöön tai tankkiin. Suodattimen sielunelämää en tunne. Pitäisi toki käyttäytyä samalla lailla jos laitetta ei ole yritetty käyttää "väärällä" dieselillä.

Jerrykannu kesädieseliä, varastoit talven, ei muuta kuin heilautus keväällä ja käyttöön.

PS. Itse käytän talvilaatua Avantissa kesät talvet. Minulla on 2 x 200l + 150l säiliöt jotka täytän aina syksyllä.
 

Juhani

Jäsen
25.10.2011
589
90
28
Juhani sanoi:
Minun puolesta vois jäädä lumet tulematta, mutta voisin teidän mieliksi rasvailla kuitenkin noita vermeitä!! :mrgreen:


Nyt täytyy vetää ylläoleva kommenttini pois, olen meinaan maanantaina lähdössä hakemaan linkoa tehtaalta. :oops:
Eli liityn kanssanne lumisadetanssiin!! :D


Ps. Nyt vaan käsi sydämmelle ja toivomaan, että ne puheet uuden lingon tehokkuudesta pitävät paikkansa. :roll:
 

Römer

Jäsen
5.2.2015
23
0
1
Noniin, nyt se tuli minullekkin 1500 puskulevy pääty paloilla. Äkkiseltään vaikuttaa oikeinkin hyvältä. Sen verran kysyn kuitenkin neuvoa, että missä kulmassa pidätte levyä, ettei haukkaa, eli kuinka ottavana levyn kulma tulisi olla? Tassuja levyssä ei ole.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 886
545
138
Bobäck
Tähtää siihen että sivusta katsottuna tuo työntöosa levyn ja koneen välillä olisi vaakasuorassa. Eli työlaite kuunnike 90 asteen kulmassa maata nähden.
 

MRJ

Jäsen
4.11.2012
277
13
18
Lohja
Olen itse laittanut ensin puomin ala-asentoon eli ei sylinterin varassa ja sitten käännöllä laskenut auran maahan. Kulmaa en ole katsonut. Kokeilemalla selviää. Riippuu terän korkeudesta ja renkaiden koosta, jos tekee kuten minä teen...
 

Ukki

Jäsen
1.3.2015
16
0
1
Kannattais värkätä tassut siihen levyyn. On niin paljon helpompi aurata, kun ei tarvii vekslata levyn asennon kanssa. Sorapinnalla varsinkin tahtoo haukata sepeliä helposti mukaan. Ilman tassuja huulilevy vain vähän leikkaavassa asennossa.
 

Römer

Jäsen
5.2.2015
23
0
1
No tässä niitä tassuja ei ole... Eikä mielestäni ole edes valmiita paikkoja niille. Saakohan tehtaalta jotkut rungot tassuille, mitkä voisi hitsata kiinni, vai onko vinkkejä niiden tekoon?
 

mausakari

Jäsen
13.3.2011
159
0
16
67
Helsinki
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=8c436065cb&view=att&th=15249622c31da358&attid=0.1&disp=safe&realattid=1523507561560548201-local0&zw


Perk... nyt se meni poikki.Hiukan harmitaa piti kesän aikana tehdä uusi systeemi.

Ilmeisesti kiristen turhan piukaan.

Siis kyse nivelauran kellunnan ja auran välisestä liitoksesta.

Onko jollain hyvä konsti millä saa ton pätkän pois
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 021
326
83
Hei, ei aukea linkki! Saatko kuvan tänne?
Pääseekö hitsaamaan mitään jatkoksi?
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 021
326
83
Poistin yhden viestin välistä "mausakari", kun asia ei edennyt/selvinnyt lisää.
Oletko keksinyt ratkaisun ongelmaasi?
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 886
545
138
Bobäck
Tuli käytyä auralla pyörimässä 3ssa kohteessa ja yhden tiepätkän ajoin. Ihan vain ajan kuluksi aurattiin neidin kanssa! Kyllä on mukavaa puuhaa. Saattaa tosiaan olla että pitäisi keskittyä tällaisiin hommiin täällä landella ja unohtaa nuo stadilaiset. Jospa möis koko asiakaskunta rekisterin pois! Mitäköhän kehtaisi pyytää?