Talvi tulee oletko valmis? | AvantClub - Keskustelupalsta

Huolto

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.9.2008
237
2
18
Nyt kun lehdet puissa alkaa vaihtavat väriään on aika miettiä jo tulevaa talvea.
Seuraavat vinkit koskee erityisesti koneenkäyttäjiä joilla ajo on vähäistä ennen talven tuloa.

1. Jos jätät dieselkäyttöisen koneen odottamaan lumien tuloa, hanki ajoissa talvilaadun polttoainetta tankkiin. Tai aja tankki lähes tyhjäksi kunnes tavlilaatua on saatavilla. Kesä diesel hyydyttää koneen heti kun pakkasta on -5 astetta.

2. Pese kone ennen pakkasia. Kesän savet ja ravat hyvä poistaa ennen kuin jäätyvät timantinkoviksi.

3. Puhdista akun-navat. Mukavampi tehdä kun ei ole kädet kohmeessa.

4. Rasvaa nipat.

5. Tilaa talvityökalut ajoissa, huomioi että toimitusaikaa voi joillakin työlaitteilla olla useampi viikko.

Lumia odotellessa
 
  • Tykkään
Reaktiot: Jyrki pokela
bensavehkeessä ois ehkä hyvä vaihtaa bensansuodatin tai pitää ainakin saatavilla, jos vaikka taknista kulkeutuisi vettä sitä jäädyttämään.

Mites muuten bensavehkeessä, kannattaako käyttää mitään lisäainetta jotta tankkiin kondensoituneesta vedestä ei tulisi haittaa?
 
Mites muuten bensavehkeessä, kannattaako käyttää mitään lisäainetta jotta tankkiin kondensoituneesta vedestä ei tulisi haittaa?

Nykyiset polttoaineet sisältää niin paljon etanolia etten sitä enään lisää laittaisi.
 
Huollolle pieni kysymys. Tein tässä kesällä välihuollon koneelle - eli moottorin öljynvaihdot ja suodattimet - ohjekirjan mukaisesti mielestäni. Ainoa mikä jäi vähän mietityttämään oli kun millään löytänyt mitään dieselkuppia tms mitä ainakin minun vanhoissa maataloustraktoreissa on - mistä pystyisi vedet/roskat poistamaan helposti polttoainejärjestelmästä.
Nyt kun koneen käynnistää kylmiltään niin se lähtee käyntiin - käy viisi sekuntia ja sammuu. Sitten lähtee kyllä toisen kerran hyvin käyntiin. Mikähän tässä on? Viimeksi lämmitin konetta lohkolämmittimellä puoli tuntia kun ajattelin että oli helpommin lähtenyt - mutta ei vaikutusta. Kone on 1000tuntia käynyt 528+ vm 2003 - eli Kubotan 28hv kone.
 
Todennäköisesti järjestelmään pääsee ilmaa...

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=1474

Tuolla Huollolta aiemmin tullut neuvo, pa-letkut ovat vaihdon tarpeessa. :)

Suodatin systeemejä on tehtaalla asennettu vedenerottimella ja ilman, ilmeisesti
koneessasi ei ole vedenerotinmaljaa.
 
Suosittelen lämpimästi että sen diesel tankin tyhjentää ennen talvea tai edes joka toinen vuosi. Vettä kertyy pohjalle aina jonkun verran ja se tukkii suodattimen todennäköisesti kaikkein lumisimpana päivänä.

Joka tapauksessa kannattaa pitää talven varalle yksi uusi diesel suodatin jemmassa. Jos suodatin jäätyy, tukkii parafiini sen niin ettei se sulattamalla avaudu. Olen lisännyt löpön joukkoon diesel 100 ainetta talveksi.
 
Mä varauduin talveen hankkimalla pikku-vanttiini kuljetussuojan. Sen sisällä uskoisin koneen lämmityksen käynnistyskuntoon onnistuvan. Onnistuihan tuo pressunkin alla..
 
Juu, suodatin satsin pitäminen kotosalla on hyvä tapa, samoin öljyn kohtuullinen varastoiminen
on suotavaa. -Jos sattuu joku vuoto yllättämään tai huolto inspiraatio iskemään, niin ei jää hommat kesken. :)

Niillä joilla on mahdollisuus säilyttää konettaan lämpimässä tilassa, ei ole niin suurta haittaa/todennäköisyyttä
veden kertymisestä pa-järjestelmään.

Toki huoltoa ja ylläpitoa tarvitsevat kaikki koneet.
 
200 sarjan talvivinkki! Kuljetussuoja päälle ja taka akselin päälle hyvä lämmitin puhaltamaan moottoria päin! Auttoi kummasti talvikäynnistyksissä.

Itse olen varautunut talventuloon hankkimalla erikoisnurmirenkaat myös uuteen perhejäseneeseen. Renkaat tuli eilen. Melko jykevät kun ovat 12 kankaisia. Ja painoa oli melkoisesti. Mutta pitoa pitäisi olla. Täytyypi tehdä retki HQR suuntaan renkaiden kanssa joku päivä ettei masina tarvitse pukeilla seisoa!
 
Suosittelen lämpimästi että sen diesel tankin tyhjentää ennen talvea tai edes joka toinen vuosi. Vettä kertyy pohjalle aina jonkun verran ja se tukkii suodattimen todennäköisesti kaikkein lumisimpana päivänä.

No - tulipa kiire kesken lumimyräkän. Olin hyviä neuvoja noudattaen hankkinut uudet polttoaineletkut koneeseen ja ajattelin putsaavani tankkia ja vaihtavani letkut ennen lumen tuloa. PIKKUJUTTU sanoi huoltokin.. No - näin kaupunkilaisena konttorityöläisenä siihen menikin sitten useampi ilta kiroillessa vääränkokosia letkuja ym joita olin ostanut. Jälkikäteen itse asiassa aika pikku juttu - eli tankki lähtee aika helposti irti - ja huuhdoin sen ja vaihdoin sitten letkut. Ainoa ongelma oli että IKH'n 9-10mm sisähalkaisijan letkut ovat aivan liian isoja vanhan avantin nipukoihin - eli jouduin pulaan kun ei letkuklemmarit sopineet - ei löytynyt sellaisia klemmareita jotka olisivat pusertaneet isot IKH'n tiiviiksi - joten jouduin leikkaamaan ohuemmista letkuista sisäletkut ja laittamaan ne väliin -- no useampi viikko siihen meni kun kone mökillä ja IKH täällä Espoossa - mutta klo 01 Lauantaina yöllä - kolmen tunnin ahertamisen jälkeen sain koneen taas kasaan - ja toimii kun unelma - lähtee käyntiin kun avainta näyttääkin sille.... tuli konetyöhön tottumattomalle konttorirotalle "onnistumisen into". Ja aamulla kun maassa parikymmentä senttiä lunta pääsinkin lumitöihin. Iloisena kävin vielä auraamassa vähän metsäautoteitäkin jotta peuroilla ja jäniksillä olisi helpompi kulkea...

Mutta - oli erinomainen neuvo tuo tankin puhdistus ja letkujen vaihto. Nyt Kubota hyrrää taas tosihienosti.
 
Jahaa, -10 astetta ja 420 ei tahdo käydä kun tyhjäkäynnillä... :oops: Kävikö siis vanhanaikaisesti että tankissa oli liikaa -5 astetta kestävää ja nyt se jässähti siis. :mrgreen:
Onko toivoa että tilanne paranee vai onko tankki tyhjennettävä ja talvilöpö sekä uusi PA suodatin hoidettava? :lol:
 
Suosituksista huolimatta, olen selvinnyt muutaman kerran laittamalla dieselin jäänestoa ja/tai tankkaamalla lämmintä talvilaatua. Suodattimeen ei ole tarvinnut välttämättä koskea.
 
Siinä näytti olevan reilut 1/2 tankkia jäljellä. Täytyy kokeilla tuo jäänestoaine ja lämmintä talvilaatua vaikka!
 
Vanha taximiesten konsti on laittaa bensiiniä naftan sekaan ja taas pelittää.

Ohje oli 3-4 litraa bensaa (98okt) 70-80 litran tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.

Itse olen pelastanut tilanteen parikertaa tuolla kostilla, mutta riippuu moottorista
missä sitä uskaltaa käyttää. :roll:
 
Ei sitä jääestoa parane paljoa lorauttaa. Olisiko se annostus pullollinen (0.5L) auton tankkiin. Eli suhde alta prosentin luokkaa. Joten Avantin tankkiin korkeintaan kolmasosa pullosta.
 
Taidan kokeilla tuo jäänesto/lämmin talvilaatu huomenna.

Tässähän voi todeta että huomio on selvästi keskittynyt uuteen tulokkaaseen ja tuo pieni 420 on jäänyt huomiota vailla!
Syy taitaa olla se että naftan kierto on ollut aika hidasta siinä nyt syksyllä...

Juu, ei sinne paljon jäänestoa saa laittaa. Ja jäljellä on noin 10 litraa + mahdollinen uusi 10 litraa. Eli reilu desi jäänestoa vain.

0,5 litraa/100 litraa näytti olevan annostus eli tässä tapauksessa 0,5 dl-1 dl, eli vajaa desi!
 
Sekatyömies sanoi:
Vanha taximiesten konsti on laittaa bensiiniä naftan sekaan ja taas pelittää.


Vanhat kuorma-autoilijat taas vaihtaessaan moottoriöljyjä, kaatoivat vanhat öljyt polttoainetankkiin hyvällä menestyksellä.

Modernit koneet (lähinnä kai suuttimet) lienevät senverran hienoa tekniikkaa, etteivät pidä kummastakaan näistä, eivätkä edes jäänestosta.
 
Juu kun tuoreimmissa pumppusuutinkoneissa ei saisi käyttää edes pohjoisen arktistalaatua...
Nämä matalaviritteiset esikammiokoneet eivät vähästä pahastu.
 
kyllä suosittelisin että tankki pois ja tyhjäksi, suodattimen vaihto ja kunnon talvilaatu tankkiin, muuten tulee mahdollisesti ongelmia jatkossa. Sanoisin että parafiinit on jo kiteytynyt ja tukkinut osan suodattimesta eikä sula sieltä näillä em. konsteilla.
 
STEFFECTIVE sanoi:
Taidan kokeilla tuo jäänesto/lämmin talvilaatu huomenna.

Tässähän voi todeta että huomio on selvästi keskittynyt uuteen tulokkaaseen ja tuo pieni 420 on jäänyt huomiota vailla!
Syy taitaa olla se että naftan kierto on ollut aika hidasta siinä nyt syksyllä...

Juu, ei sinne paljon jäänestoa saa laittaa. Ja jäljellä on noin 10 litraa + mahdollinen uusi 10 litraa. Eli reilu desi jäänestoa vain.

0,5 litraa/100 litraa näytti olevan annostus eli tässä tapauksessa 0,5 dl-1 dl, eli vajaa desi!

Kannattaa ottaa suodatin käteen ja tarkistaa kunto ensin. Jos menee kokonaan tukkoon niin peli on pelattu. Parafiini on semmoista suksivoiteen tapaista vaaleaa liukasta ja kiinteää vahaa joka kerrostuu suodatipaperin pintaan.

Olen lorautellut jäänestoa tilkan etenkin kelissä, jossa lämpö seilaa. Lämpötilan nopea nousu taitaa olla hetki jolloin vettä kertyy eniten. Pullolla tai parilla jäänestoa pärjää koko talven.
 
Omastani olen joutunut muutamankerran sulattelemaan suodatinta, onnistunut kuumailmapuhaltimella. Jonkin verran joutunut kikkailemaan, mutta kun uusi polttoaine on sekottunut toiminut aina lopputalven kunnolla. Jopa ilman suodattimen vaihtoa.
 
Olen nyt sitten yksi kokemus rikkaampi! :idea:

Aamulla vajaa desi diesel100 tankkiin ja nyt kun kävin päivällä uudestaan niin laitoin lämminilmapuhallin puhaltamaan sinne suodattimelle päin(joka ei ollut kovin kaunis :eek: ) ja sitten vaan kone käyntiin! Kone starttasi hyvin ja kävi normaaliisti. :D Lämmitin 10 litraa talvilöpöä ja kaadoin sekaan. Konetta huudatin täysillä kun oli lämmennyt ja toimi ihan ok. Kerran vain se yski ja sen jälkeen kävi normaalisti. Tulihan kokeiltu lumilinkoakin. Kummassakin koneessa. Ja hyvin lensi :lol:
 
Tuossa tilailin tupajumia (Tilasin kesälaatua eli -5/-15 tavaraa) kämppään ja luinpa jopa toimitusehdotkin. Siinä sanottiin...
- Samepiste on alin lämpötila, jota kylmemmässä tuotetta ei pidä varastoida.

- Suodatettavuus on alin lämpötila, jossa hyvin huollettu ja asianmukaisesti rakennettu järjestelmä toimii ongelmitta.

- Rikitön polttoöljy soveltuu sekä moottori- että lämmityskäyttöön.

Tuo eka rivi... Onko tosiaan niin, että tupajumi (tai moottoripolttoöljy, nehän on nykyaään samaa) menee oikeasti pilalle jos se säilytetään kovassa pakkasessa.
 
Jos säiliö on maan sisällä niin eihän siinä kovin kylmää ole. Mutta majussien farmitankithan seisoo ulkona maanpäällä ympärivuoden. Ja kyllä heidä raktorit liikkuu talvisin vaikka epäilen että farmisäiliön sosältö olis vaihdettu, lähinnä täydennetty.

Mene ja tiedä...
 

Uusimmat keskustelut