Talvi tulee oletko valmis? | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Nostetaans katti pöydälle. Eli nyt on oikea aika alkaa valmistautumaan tulevaan talveen. Alla lainaan ketjun ensimmäistä viestiä, ihan muistilista ajatuksella. Ja mikäli ei ole itsellä intoa tehdä valmistelevia toimenpiteitä niin kannattaa ajoissa olla yhteyksissä paikalliseen huoltomieheen.
Steffe ainaskin odottelee jo ensilumia :lol:
Nyt kun lehdet puissa alkaa vaihtavat väriään on aika miettiä jo tulevaa talvea.
Seuraavat vinkit koskee erityisesti koneenkäyttäjiä joilla ajo on vähäistä ennen talven tuloa.

1. Jos jätät dieselkäyttöisen koneen odottamaan lumien tuloa, hanki ajoissa talvilaadun polttoainetta tankkiin. Tai aja tankki lähes tyhjäksi kunnes tavlilaatua on saatavilla. Kesä diesel hyydyttää koneen heti kun pakkasta on -5 astetta.

2. Pese kone ennen pakkasia. Kesän savet ja ravat hyvä poistaa ennen kuin jäätyvät timantinkoviksi.

3. Puhdista akun-navat. Mukavampi tehdä kun ei ole kädet kohmeessa.

4. Rasvaa nipat.

5. Tilaa talvityökalut ajoissa, huomioi että toimitusaikaa voi joillakin työlaitteilla olla useampi viikko.

Lumia odotellessa
 
Minun puolesta vois jäädä lumet tulematta, mutta voisin teidän mieliksi rasvailla kuitenkin noita vermeitä!! :mrgreen:
 
Tuli viritettyä uuteen auraan äärivaloja. Sopivasti piilossa jos aura on poikittain jottei mene rikki mutta näkyy hyvin kun aurataan kulmalla. Valossa on valkoinen-oranssi-punainen ledi!
 

Liitteet

  • image.jpeg
    image.jpeg
    76,5 KB · Katselut: 2 868
Olisit nyt vähän kaapinut lunta pakastimen nurkista tuohon kuvaan somisteeksi :p

Näistä varustelujutuista pitäisi kyllä säätää pakottava laki, jossa määrätään hankintapaikat julkisiksi.
 
Ei kerennyt kun laiva lähti!

Hankintalista:
Aura,käytetty, tehtaalta
Valot ja tarvikkeet, IKH
Stöpseli sähköulosottoon keulalla, tehtaalta. Toimii sillä I/O katkaisijalla joikkarissa!
 
Talvi sais vielä hetken odottaa. Uudesta kauhasta puuttuu kiinnikkeet ja maali. Lisäksi aura on maalaamatta.
 

Liitteet

  • 20151006_170642.jpg
    20151006_170642.jpg
    66 KB · Katselut: 1 730
pleh sanoi:
KYSYMYS: johon en löytänyt etsimällä lopullista tietoa, miten se polttoainetankki tyhjennetään muutoin kuin 'ajamalla'?
Ei ehkä kannata koko konetta kaataa :)
Takakatteita irti (päältä ja tankin sivumainen. Tankki ja letkut irti. Sitten vaan ravistelua ja aineiden kaato
sopivaan astiaan. Tätä ei sitten kannata tehdä täydellä tankilla. Tankkia voi vielä huuhdella pienellä erällä
puhdasta löpöä. Tankin voi tyhjentää myös tarkoitukseen sopivalla pumpulla.
 
Öljyimuri kuva -haulla löytyy näitä laitteita, joilla voi imeä mitä tahansa.
Itselläni on käytössä sekä paineilmalla että käsipumpulla toimiva 9,5 litran malli.
Isompia määriä käsitellessä säiliön joutuu välillä kaatamaan tyhjäksi.

Oke
 
Leppis sanoi:
pleh sanoi:
KYSYMYS: johon en löytänyt etsimällä lopullista tietoa, miten se polttoainetankki tyhjennetään muutoin kuin 'ajamalla'?
Ei ehkä kannata koko konetta kaataa :)
Takakatteita irti (päältä ja tankin sivumainen. Tankki ja letkut irti. Sitten vaan ravistelua ja aineiden kaato
sopivaan astiaan. Tätä ei sitten kannata tehdä täydellä tankilla. Tankkia voi vielä huuhdella pienellä erällä
puhdasta löpöä. Tankin voi tyhjentää myös tarkoitukseen sopivalla pumpulla.

Tämä selvä: "konetta ei tarvitse kaataa!".
Nyt sitten odotellaan jotta jostain saadaan talvilaatu 'ista diesel polttoainetta.
Tod näk ostan pienen sähkökäyttöisen pumpun tai käsilappopumpun tyhjennykseen.
Tässä vaiheessa vuotta siellä enää kovin paljoa olekaan ainetta ;)
 
Taitaa uusimmissa koneissa kaikissa olla sähköinen polttoaineen siirtopumppu. Joten polttoaineletku auki sopivasta kohtaa, astia alle ja virta päälle niin eiköhän se siitä ajan kanssa tyhjene.
 
Jollei sitä kesälaatua ole tankissa paljoakaan, niin ihan turha tyhjentää. Pieni määrä talvilaadun seassa ei heikennä talvilaadun ominaisuuksia merkittävästi ellei sitten toimita juuri pakkaslukemien raja-arvoilla. Puolikas tankillinen talvilaatua jo parantaa polttoaineen kylmäkestoa monasti syksyllä ihan tarpeeksi.

Jos taas haluaa tyhjentää tankin poistaakseen sieltä varmasti kaiken mahdollisen kondenssiveden, niin se on sitten jo toinen juttu. En ole koskaan tehnyt tätä. Ei ole tarvinnut. Mulla kone seisoo talvella aika paljon lämpimässä tallissa, mutta empä ole tyhjentänyt ja putsannut koskaan käyttöautojenkaan tankkeja, jotka seisoo aina ulkona. Vanhasta harrasteautoista olen bensatankin tyhjännyt useastikin sähköisellä pumpulla juuri kuten exjko kertoi. Mekaanisen pumpun kanssa joutuu kikkailemaan ja valuttamaan kanisterista suoraan bensaa kaasariin, jotta saa koneen käymään ja pumpun tyhjäämään tankin :mrgreen:
 
Miksei vain lorauta Diesel 100: sta. tankkiin. Auttaa kesälaatuun ja kosteuteenkin.
Jos tankissa on jotain muuta sinne kuulumatonta se tietysti pitää putsata.
Oliko jotain mitä en ymmärtänyt tästä jutusta? (ei olisi eka kerta, eikä varmaan viimeinenkään)
 
Puolikas tankillinen talvilaatua jo parantaa polttoaineen kylmäkestoa monasti syksyllä ihan tarpeeksi.

Miksei vain lorauta Diesel 100: sta. tankkiin.


En ole asiantuntija, mutta olen kuullut niinkinpäin, että jos sekoittaa kesä ja talvidiisseliä 50/50 suhteessa, niin silti ollaan aika lähellä kesädiisselin jähmepistettä. Ei se ainakaan lineaarisesti nouse sekoitussuhteen mukaan. Tässä on kuitenkin kaksi eri ongelmanlähdettä. Kosteudesta, joka lienee yleisin häiriöiden syy päässee eroon Diesel 100:lla, mutta jos todella ollaan niin kovissa pakkasissa että puhdas polttoaine rupeaa jähmettymään niin siihen ei auta kuin sellainen polttoaine jossa ei ole parafiinia niin paljoa että se tukkisi suodattimet.
 
"Säiliössä oleva pienikin määrä
kesälaatuista dieseliä heikentää merkittävästi päälle tankatun talvidieselin kylmäominaisuuksia. Jos
dieselautossa on kaksiosainen polttoainesäiliö, varmista että tuote ehtii vaihtua ajoissa molemmissa
säiliöissä. Esimerkiksi 50/50 seos talvi- (samepiste -29) ja kesälaatua (samepiste -5) ei tuota
samepisteeksi -17 °C, vaan n. -12 °C."


"Polttoaineen jäänesto saattaa poistaa polttoainejärjestelmässä olevaa irtovettä, mutta se
ei paranna tuotteen kylmäominaisuuksia."


Noin lukee nesteen dieselautoilijan oppaassa.
 
En ole minäkään polttoaineen sekoittelun asiantuntija, mutta ihan omien kokemusten mukaan talvilaadun lisäys on auttanut ja poistanut hyytymisongelman. Steyrin löytämät lainaukset juuri todistavat sen mitä tarkoitin. Puolikaskin tankillinen talvilaatua nostaa pakkaskeston -5 asteesta -12 asteeseen, joka jo aika usein ainakin täällä etelärannikolla riittää vähintäänkin syksyn alussa. Monasti jopa tammi-helmikuulle asti. Viimetalvena ei tainnut olla montaa päivää alle -12 koko talvena ;)
 
Lisää nestettä...

Neste-diesel -5/-15


Neste-diesel -5/-15 polttoaine on tarkoitettu kevät-, kesä- ja syksy käyttöön. Dieselpolttoaineen samepiste on -5 °C, joka on myös sen alin varastoinnin lämpötila ajoneuvon säiliössä tai maanpäällisessä säiliössä.

Dieselpolttoaineen suodatettavuus on -15 °C, joten se toimii suurimman ajan vuodesta.


Mitenkähän tuo pitää tulkita? Jos diesel laite on pihassa ja yöllä on -10 niin meneekö se polttaine rikki tankissa? Jos iltapäivällä on taas plussalla voiko sitä sitten enää käyttää? Pitääkö tankkiin laittaa lämmitin ja termostaatti säätää -5:een vaikka suodatin olisikin -15 asteen pakkaselle alttiina?


Ei mulla oikeasti volsun tai avantin kanssa ole sattunut polttoaineesta juurikaan ongelmia, vaikken olekaan ensimmäisenä hakenut talvilaatua, mutta jos ym ohjetta lukee niin ainakin ihmetys herää.
 
exjko sanoi:
Lisää nestettä...

Neste-diesel -5/-15


Neste-diesel -5/-15 polttoaine on tarkoitettu kevät-, kesä- ja syksy käyttöön. Dieselpolttoaineen samepiste on -5 °C, joka on myös sen alin varastoinnin lämpötila ajoneuvon säiliössä tai maanpäällisessä säiliössä.

Dieselpolttoaineen suodatettavuus on -15 °C, joten se toimii suurimman ajan vuodesta.


Mitenkähän tuo pitää tulkita? Jos diesel laite on pihassa ja yöllä on -10 niin meneekö se polttaine rikki tankissa? Jos iltapäivällä on taas plussalla voiko sitä sitten enää käyttää? Pitääkö tankkiin laittaa lämmitin ja termostaatti säätää -5:een vaikka suodatin olisikin -15 asteen pakkaselle alttiina?


Ei mulla oikeasti volsun tai avantin kanssa ole sattunut polttoaineesta juurikaan ongelmia, vaikken olekaan ensimmäisenä hakenut talvilaatua, mutta jos ym ohjetta lukee niin ainakin ihmetys herää.

Samepiste tarkoittaa lämpötilaa, jossa dieseliin alkaa muodostua kiteitä. Paino sanalla alkaa. Siitä kun lämpötilaa lasketaan, kiteytyminen kiihtyy kunnes jossain vaiheessa saavuttaa jähmepisteen jolloin on muuttunut kokonaan kiinteäksi.

Suodatettavuus on "jokin" piste noiden kahden pisteen välillä. Omasta mielestä se on arvio matalimmasta lämpötilasta, jolla diesel toimii vielä, eikä kiteitä ole "liikaa". Tämä on varmaankin kovin laite/suodatin riippuva ilmiö, toiset hyytyy aiemmin, toiset myöhemmin.

Kun dieselin lämpötilaa nostetaan, on ilmiö käänteinen, kiteet sulavat ja samepisteen yläpuolella niitä ei esiinny. Sitä en tiedä mitä suodattimissa tapahtuu jos niihin on jäänyt paljon kiteitä käytön aikana, pitäisi varmaan pystyä "huuhtelemaan vastaan" jotta saisi kiteet takaisin dieselin sulamaan.
 
tuo 'alin varastointilämpötila' siinä särähti ehkä eniten. Mitä tapahtuu kun mennään spekseistä yli? Käytännössä näin tapahtuu paljonkin mutta homma toimii kunhan aine jotenkin saadaan kulkemaan järjestelmässä. Mutta vastaako teoria käytäntöä, vai voisiko diesel oikeasti 'hapantua' jos sitä säilytetään liian kylmässä.
 
exjko sanoi:
tuo 'alin varastointilämpötila' siinä särähti ehkä eniten. Mitä tapahtuu kun mennään spekseistä yli? Käytännössä näin tapahtuu paljonkin mutta homma toimii kunhan aine jotenkin saadaan kulkemaan järjestelmässä. Mutta vastaako teoria käytäntöä, vai voisiko diesel oikeasti 'hapantua' jos sitä säilytetään liian kylmässä.
Ei happane. Se vaan on aivan käyttökelvotonta niin kauan kun pysyy "kylmänä". Kun lämpenee, muuttuu taas käyttökelpoiseksi. Tämä pätee siis varastosäiliöön tai tankkiin. Suodattimen sielunelämää en tunne. Pitäisi toki käyttäytyä samalla lailla jos laitetta ei ole yritetty käyttää "väärällä" dieselillä.

Jerrykannu kesädieseliä, varastoit talven, ei muuta kuin heilautus keväällä ja käyttöön.

PS. Itse käytän talvilaatua Avantissa kesät talvet. Minulla on 2 x 200l + 150l säiliöt jotka täytän aina syksyllä.
 
Juhani sanoi:
Minun puolesta vois jäädä lumet tulematta, mutta voisin teidän mieliksi rasvailla kuitenkin noita vermeitä!! :mrgreen:


Nyt täytyy vetää ylläoleva kommenttini pois, olen meinaan maanantaina lähdössä hakemaan linkoa tehtaalta. :oops:
Eli liityn kanssanne lumisadetanssiin!! :D


Ps. Nyt vaan käsi sydämmelle ja toivomaan, että ne puheet uuden lingon tehokkuudesta pitävät paikkansa. :roll:
 
Noniin, nyt se tuli minullekkin 1500 puskulevy pääty paloilla. Äkkiseltään vaikuttaa oikeinkin hyvältä. Sen verran kysyn kuitenkin neuvoa, että missä kulmassa pidätte levyä, ettei haukkaa, eli kuinka ottavana levyn kulma tulisi olla? Tassuja levyssä ei ole.
 
Tähtää siihen että sivusta katsottuna tuo työntöosa levyn ja koneen välillä olisi vaakasuorassa. Eli työlaite kuunnike 90 asteen kulmassa maata nähden.
 

Uusimmat keskustelut