Talvi tulee... | AvantClub - Keskustelupalsta

kiika

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2011
45
0
6
karjaa
oli pakko kirjoitaa.. kaikken hienointa kun omistaa "pikku vihreän" ei paljoo ressaa millanen talvi tulee ja paljonko tarvii kolaa pukata ja kuinka paljo sitä lunta tulee.... :lol: naapurit on vaan vähä kateellisia
 

Liitteet

  • lumi.jpg
    lumi.jpg
    57,3 KB · Katselut: 2 322
  • lumi2.jpg
    lumi2.jpg
    47 KB · Katselut: 2 328
Joo, kun olisi vielä lumilinko. Itse totesin kanssa, että kyllä puskulevyllä pärjää pitkälle. Mutta kun katolta on varissut hirveä kasa lunta, niin sen pois kärrääminen pelkällä kauhalla on melkoinen homma.
 
Tuosta kun tuuppaa lingolla, niin kyllä puun lastua ja ruohonleikkurin palasia lentää...
 
Suosittelen kärkikippaavaa kauhaa lämpimästi lumihommiin. Etenkin napillisen joystickin kanssa. On nopea tyhjentää, kun kama lähtee suoraan ajokorkeudesta ja riittävän tilava.
 
Jep, kärkikippaavakauha on loistava lumitöissä. Varsinkin jos sitä käyttää vain lumihommiin niin maalipinta säilyy ehjänä ja liukkaana. Silloin tyhjenee hienosti, ravistelematta. :)
 
Maasturisti sanoi:
Suosittelen kärkikippaavaa kauhaa lämpimästi lumihommiin. Etenkin napillisen joystickin kanssa. On nopea tyhjentää, kun kama lähtee suoraan ajokorkeudesta ja riittävän tilava.

Kärkikippaavaan menee 60...80kg vähemmän lunta kuin lumikauhaan. Tarkoittaa 70...150 litraa lunta.
Fakta:Kärkikippaava 1280mm 160kg 320litraa vs. lumikauha 1280mm 106kg 485litraa.

Ei se tietty tuntihommissa haittaa :eek:
 
Juu, ja siipilumikauhan tilavuus on 730 litraa, jos oikein kiire on. -Siitä huolimatta kärkikippaava on nopea ja näppärä, tuntihommissa. :lol:
 
Palstalaisten kehoituksista huolimatta valintani kohdistui viime talvena 1600 mm leveään lumikauhaan.
Omat lumityöt rajoittuvat penkkojen ja kinosten siirtelyyn sitten kun piha alkaa käydä ahtaaksi ja ikkunoista ei näy muuta kuin lunta. Peruskauha on lumitöissä kuin lusikka, sen kanssa ei aikaa kannata tuhlata. Tällä 600 litran kauhalla homma sujui 3x nopeammin kuin peruskauhalla. Kauha tuntui olevan juuri oikeassa suhteessa koneen kokoon. Hydrauliikkaa sisältäviä kauhoja edullisempi ostohintakin vaikutti valintaani.

Nyt loppukesästä olen pyöritellyt sillä noin 50 m3:n kompostia. Kevyen mullan mätössä oiva peli, tosin kauhan täyttö täytyy tehdä "oikeaoppisesti" että homma sujuisi.
 
Minulla on myös 1600 leveä kevyen materiaalin kauha. Sillä on toki omat hyvät puolensa. Olen siirtänyt lumipenkkoja tienvarelta kauemmaksi, siinä leveä kauha on tehokas. -Katolta pudonneen kovan lumen yms. siirtoon käytän kärkikippaavaakauhaa. Se on avattuna tehokas polanteiden poistoon peruuttamalla höyläten.
 
Perhana.. jostain syystä sitä alkaa ihan odottamaan lumentuloa.. Kysykääpä helmikuussa, että mitä mieltä olen lumesta..
 
dingo1 sanoi:
Pitäis päästä testaamaan linkoa. Mutta kyllä sitä varmaan kohta taas haikailee kesän perään.....

Pitäisköhän sinne Avantin uuteen esittelyhalliin pyytää "hiekkalaatikon" seuraks tekolunta niin että noita talvivarusteitakin pääsis kokeilee. :lol:
 
jets sanoi:
Perhana.. jostain syystä sitä alkaa ihan odottamaan lumentuloa.. Kysykääpä helmikuussa, että mitä mieltä olen lumesta..

Heh.. nyt ei varmaan enään kauaa tarvihe odottaa - kohta sitä taas tulee taivaan täydeltä, sitä itteään. ja sitten taas saa olla tositoimissa. noh, ehkä ihan viime talven kaltaista lumimäärää en itse odota/halua - mutta kyllähän se on ihan kivaa lanata lumia kun välineet on kunnossa.
 

Uusimmat keskustelut