talvivaara? | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
tuli kopastua pintaa syvemmältä. no toi isompi vähän auttoi alussa.
 

Liitteet

  • 24092010002.jpg
    24092010002.jpg
    947,3 KB · Katselut: 5 915
  • 24092010003.jpg
    24092010003.jpg
    1,3 Mt · Katselut: 5 945
Kyseessä on enemmän optinen harha. kaivanto on n. 2m syvä koko matkalta. montusta on nostettu kivet kuopan laidalle, jolloin seinämä on hetken n. 4 m korkea. kanaalia louhaistiin yhteensä n. 80 m ja kiintokuutioita tuli lopulta vajaa 400. Kaksi kuorma-autoa ajoi kiveä pois viikon (kyyti tuli onneksi ilmaiseksi) ja muutenkin homma on ylittänyt odotuksen kaikin tavoin.

Avant on ollut avuksi putkilinjojen hiekkatäytön laitossa, kun aukaistiin koko linja kerralla ja lähetettiin kaivurikuski huilaamaan.
 
No kyllä tuossa kanaalin kelpaa luikerrella ja kyllä pian paljussa on mukava istuskella ;)

Onkos tuo sun kauha 1200mm leveä? Katselin vain tuossa Avantin käytettyjen listaa ja siellä olisi 1400mm leveä nelitoimikauha myynnissä, mutta suoralla kärjellä; hampaista olisi itsellä iloa savikasojen levityksissä. Taitaa vaan olla jo turhan leveäkin tuo 1400 millinen näihin pienempiin vehkeisiin. Tosin eipä mulla ainakaan tällä hetkellä ole mitään kapeita paikkoja, joissa kuljen.
 
toi nelitoimikauha on 1280 leveä ja juuri passeli 26 renkaiden kanssa. Suosittelen kyllä niitä hampaita, ovat kätevät monessa paikassa ja kauha auki voi kuitenkin viimeistellä pintoja hampaista huolimatta.

Ps. Jouduin vielä viimeistelemään ton isomman kaverin jälkiä. kuvassa myös käsilouhintakalustoa (leka ja entinen kirves), kun koneellinen louhinta on pyhänä meidän kylällä kiellettyä
 

Liitteet

  • 26092010011.jpg
    26092010011.jpg
    897,6 KB · Katselut: 5 771
mörkö talvivaarassa?

Pelästyin eräänä iltana kun näin mörön. Mutta se olikin penkkaan piiloutunut Avant.

Kaivostoiminta alkaa olla pikkuhiljaa päättymässä. 130 m kanaalia, kymmenkunta kaivoa, vajaa miljoona kiloa kiveä ja 500 tonnia täytteitä. Avant on raksuttanut reilun 200 tuntia kaivostoiminnassa. Sekä kone että kuljettaja alkavat olla huoltoa vailla. Melko mukavasti vehje on kestänyt kasassa kaivoksella. Yksi takarengas on ehkä alkanut vuotaa, en ole vielä tutkinut tarkemmin. Oven tiiviste kaipaa uusimista. Joystickin nappi luopui toiminnasta.

Täyttöjen kohdatessa pinnan, ovat tasoitusritilä ja etenkin kallistin osoittautuneet mainioiksi kumppaneiksi. Laitan aiheesta loppuviikosta lisää raporttia, kun kuorma-auto toi eilen kymmenkunta kuormaa työstettävää.

Jaa juu, kuva möröstä salamalla vielä liitteeksi:
 

Liitteet

  • morko.jpg
    morko.jpg
    16,8 KB · Katselut: 5 551
  • morko2.jpg
    morko2.jpg
    33,3 KB · Katselut: 5 555
Olen tässä ihmetellytkin että missä Maasturisti (ja muut aktiivit) oikein luuraa näin syyspimeillä. Mutta maansiirtotöissähän ne tietysti! Melkoinen urakka niin koneelle kuin kuskillekin tuollainen kaivostoiminta.

Täällä Avantti odottelee puutarhakauden päätyttyä lumitöihin pääsyä tallissa.
 
No on sulla kyllä projekti! Onko missään vaiheessa tullut mieleen alihankkia hieman isompaa laitetta avuksi alkutöiden lisäksi? 200 tuntia on aika paljon aikaa, vaikkei itselleen mitään palkkaa laskisikaan; varsinkin jos olet tuon tehnyt normaalin päivä-/ansiotyön lisäksi.

Mutta on kyllä todella kunnioitettava suoritus ja tästä kyllä näkee, että Avant on tosiaan valmistettu työntekoa varten, eikä pelkästään pikkuhommiin :)

Tuosta takarenkaasta; itselläni maakellariprojektissa tyhjeni melkein kokonaan toinen eturengas ilmeisesti jonkun kiven/kovan multakokkareen päälle ajamisen seurauksena. Täytin renkaan ja sen koommin ei ole tarvinnut ilmaa lisätä. Oli muuten Avantin käyttäytyminen aika levotonta kuorma päällä, kun eturengas oli melkein tyhjä ;)

Niin ja jaksamista loppuprojektille, toivottavasti on löytynyt nikkeliä myös ;)
 
Projektin kuluessa on käynyt paljonkin mielessä ja lisäksi on oppinut monia uusia asioita. Ensimmäinen suunnittelija teki täydellisen katoamisen ennen kesää ja seuraavaa en voi suositella kenellekkään mihinkään tehtävään tai mistään hinnasta. Suunnitteli puolestani putkilinjan neljään metriin ja haki luvat väärään remonttiin eikä suostunut oikaisemaan hakemusta ennen kuin tein valituksen omasta luvastani. Piirtelin korot sitten itse, niin tuli mieleiset. Räjäyttäjän kanssa oli sovittu hyvissä ajoin aloituspäivä ja varmistettu asia vielä edellisellä viikolla. Pitkäksi meni silti pari viikkoa ja mittarivuokraa sai vähän sovitella. Sitten kun homma lähti käyniin tuli kiveä niin paljon että oli pakko kärrätä kiveä pois myös kesken räjäyttelyn. Urakka oli kuitenkin venynyt niin että aiemmin sopimani kippauspaikka kulman takana oli jo kiinni ja kuormautojen kierros vei toista tuntia. Välityhjennys vei muutaman päivän jona aikana räjäyttäjä livisti toiselle työmaalle ja kaivuri seisoi tyhjänpanttina. Lopulta homma saatiin melkein maaliin paitsi viimeisenä päivänä kaivuri jätti tyhjentämättä n. 25m sivujuonteen keskittyen hiekkatäyttöihin. Väliin mahtui tietysti pienempiö takaiskuja myös, kuten pari kuljetusoharia jolloin kaivuri seisoi tai sitä kun putkirepsikka lähti hakemaan halpaa mutkaa liikkeestä jossa sitä ei ollut ja kävi sitten ostamassa 2 eur kalliimman kulmakaupasta. Taas kaivuri seisoi pari tuntia. Työmaa saatiin siis siihen vaiheeseen että kivi oli irti aika monen mutkan kautta ja suurimpana syynä oli ensisijaisesti puutteellinen suunnittelu, työmaan organisointi ja työnaikainen valvonta sekä johtaminen eli ihan ne perinteiset hommat. En halunnut karkuun lähtenyttä kaivuria takaisin, vaikka kuski oli erittäin taitava koneenkäsittelijä ja toisaalta jäljellä oli vain "helppoa täyttöä" Aikaa meni aivan julmetusti louheen kanssa vaikka isoimmat olivat poissa. käytännössä jalkapalloa isommat kivet pitää lastata käsin jos haluaa kauhan täyteen eikä pääse puskemaan penkkaa tms vasten. Myös siirtomatkat vievät aikaa omt400 ajomoottorien vauhdilla. Sen sivujuonteen tyhjensin 3,5tn minikaivurilla. Kivi ei uudella Neusonilla irronnut kummemmin kun avantin 220 kaivurillakaan, mutta ulottuvuus oli paljon parempi. Jos tämä pitäisi tehdä toiseen kertaan, koittaisin taas ensin saada kokonaisurakan. Ja kun siihen ei löytyisi tekijää niin sitten hoitaisin asian niin että kaikki kivi ja kaivuri lähtisi kerralla ja sitten täytettäisiin suojatäytöt avantilla ja massatäytöt hoituisivat joutomaalla ja pyörivällä n. 5-7 tn minikaivurilla muutamassa päivässä. (nyt siis tehtiin sekä kaivurin avustamana että avantilla kuopasta pintaan, joten kokemusta kertyi molemmista taktiikoista, urakointimallinen yli 10 tn kaivuri on kyllä tehokas jos kuljetukset on hyvin organisoitu ja välimatkat eivät ole pitkät, näistä kumpikaan ei toteutunut tässä projektissa)

Homma on tehty pidemmällä aikavälillä ja siihen on liittynyt pintamaan putsausta, juurakoiden irroitusta jne. Varasin kesälomaa urakointiin, mutta aloitus siirtyi sen verran että sain tehdä iltahommia. Etukäteissuunnittelun ja nyt kertyneen kokemuksen perusteella aikaa voisi lyhentää paljon. Alan Yrittäjillä tämän kokemuksen luulisi hioutuneen kilpailueduksi joka käy ilmi etukäteen hinta ja aikataulu. Valitettavasti näin ei ole tai ainakin näin tekevät toimijat ovat piiloutuneet tehokkaasti.
 
No voi sun... On sulla käynyt todella huonoa säkää urakoitsijoiden kanssa. Tosin tällaista se nyky-yhteiskunnassa tuntuu olevan. Mitään vastuuta ei oteta mistään, kun töitä on ilmeisesti riittävästi aina. Haluttuun lopputulokseen ja laatutasoon tuntuukin pääsevän vain ja ainoastaan tekemällä kaikki työt itse. Tosin itselläni maanrakennusurakat "maalla" (45km Tampereelta) hoitui todella hyvin (rakennusten pohjien kaivuu ylimääräisten maiden poisvienteineen, lämpökanaali talousrakennukseen, maalämpöputket peltoon ja pihamaiden raaka tasaus) ja voin suositella heitä vastaaviin urakoihin; kaiken muun olenkin sitten tähän mennessä tehnyt itse ja samalla linjalla jatkan lopputarkastukseen asti. Työkaverini, jotka ovat rakentaneet lähemmäksi Tamperetta ovatkin kyllä sitten valitelleet asioiden järjestelyn vaikeutta, työtason laatua ja harmaiden hiusten lisääntymistä.

En kyllä ihmettele, jos niin henkisesti kuin varmaan fyysisestikin olet loman tarpeessa. Voimia.
 
Hurja tarina. Eikä varmaan vielä kaikkein pahimmasta päästä. Maansiirtotyöt eivät jostain syystä oikein onnistu täällä pääkaupunkiseudulla. Itselläkin kokemukset ovat pääasiassa negatiivisia. Sovituilla aikatauluilla ei ole mitään merkitystä ja hinta-arviot ei pidä. Sääliksi käy niitä, jotka jotain yrittävät tehdä, mutta eivät omista Avantia, jolla urakoitsijan tekemättä jättäneet työt voi itse tehdä loppuun :mrgreen:

Maasturi, ilmottele jos tartteet talkooapua. Voin ottaa vaikka oman Avantin mukaan jos siitä on apua.
 
..juu kiitokset vaan avun tarjonnasta, mutta kyllä tämä alkaa olla voiton puolella. Ja säätiedotuskin näyttää pakkasten osalta niin huonolta että pihahommat lienevät ohi tältä vuodelta. Keväämmällä voisi talkookaffeet tarjota pintojen tekemisen merkeissä, vallankin jos otan minikaivurin kuitille joku viikonloppu.
__
Ennakkoon tutustuin vastaaviin tarinoihin rakentajien aikataulu yms. murheista ja luulin urbaanilegendoiksi. Kuvittelin että kun on liikkeellä hyvissä ajoin, ja ottaa asioista selvää, niin ne järjestyvät. Ja tietenkin uskoin että oma kyky organisoida projekti on vertaansa vailla.

Jäi muuten yksi merkittävä hidastin pois tarinasta. Tarvitsin lupahakemukseen liitoskohtalausunnon, jonka tekeminen kesti neljä (4) kuukautta sisältäen samat asiat jotka tekijä jaaritteli tiedustelupuhelun puolituntisen aikana. (liitoskohtalausunto on a4 taulukkosivu + kartta, jossa kerrotaan putkilinjan liitospisteen sijainti sekä korko ja asetetaan mahdolliset ehdot liitokselle.

Tiedustelin n. puolivälissä hakemuksen käsittelyä että missä lausunto on menossa, jolloin kuulin valitettavaa työmäärän kasvua pääkaupunkiseudun kuntien vesilaitosten yhdistyttyä HSY vedeksi. Edelleen asioita hoidettiin samalla henkilöstöllä ja kuntajaolla kuin aiemminkin joten muutos oli lähinnä henkinen, mikäli oikein ymmärsin. Edelläni oli 20 lausuntopyyntöä. Kysyin oman aikatauluarvioni tekemiseksi että montako oli käsitelty kuluvalla viikolla (tiistai n. iltapäivä) ja siihen mennessä ei oltu vielä ehditty käsitellä ensimmäistäkään hakemusta koko viikolla.

Tiedustelusta kun malttoi odotella vielä kaksi kuukautta, niin oli pidetty pakolliset hiihto- pääsiäis- ja talvilomat sekä selvitetty em. lomien jälkeen väistämättä tulevat töiden ruuhkautumiset sain lopulta uunituoreen liitoslupalausunnon. Sen kanssa sitten pääsin n. kuukaudeksi taivuttelemaan sitä aiemmin sovittua ensimmäistä putkisuunnittelijaa rakennusluvan laatimiseen, jonka kanssa oli homma valmisteltu jo keväällä *liitoslausuntoa vailla olevaan kuntoon* mutta pahaksi onneksi hän siis katosi kesäkuun taitteessa ja jouduin lopulta jättämään vastaajaan viestin jossa peruin toimeksiantoni, koskapa hän ei enää vastannut puheluihin tai sähköposteihin.

Yksityisen saneerausrakentajan työmaat lienevät liian pieniä, jotta ne oikeasti kiinnostaisivat alan yrittäjiä. Lisäksi kun liikelaitostaminen vie mehut virkamiehen tekemisistä joutuu rakennuttaja jonottamaan ja joustamaan.

Korostettakoon vielä että en etsinyt halvinta hämärämiestä hommaa tekemään vaan olin valmistautunut markkinahintaiseen toimintaan ja pyrin selvittämään etukäteen suunnittelijoiden taustat niiltä osin kuin se oli julkisten rekisterien kautta mahdollista. Ensisijaisesti pyrin lisäksi löytämään tahon joka olisi ottanut kokonaisurakan aiheesta, mutta sellaista ei löytynyt järjellisellä kustannustasolla. Olisi pitänyt myydä talo että olisi saanut putkilinjan maksettua.
 
Keväämmällä voisi talkookaffeet tarjota pintojen tekemisen merkeissä...

Sama homma täälläkin. Alkaa talvi painamaan päälle ja joutuu siirtymään pihan puolelta sisätöihin. Palataan talkoisiin ilmojen lämmettyä. Puolin ja toisin :cool:
 
Jääköön nyt firma pimentoon. Vielä on pari laskua piikissä hommasta ja sen jälkeen yritän aktiivisesti unohtaa asian. kokemusta karttui ja seuraavan maanrakennusprojektin osaa sitten paremmin sopia ja järjestellä. (... Sitä seuraavaa ei tule. Muutan vasta kun lapset pakottavat laitokseen)

Kuoppaa oli tekemässä räjäytysfirma, kaivuufirma, kaksi kuljetusliikettä ja pari putkirepsikkaa. Em. Tekijöillä ei ollut yhteistä työnjohtoa vaan koitin hoitaa homman oman työn lisäksi. (aamuisin pidettiin lyhyt palaveri päivän tehtävistä ja illalla pääsin ihmettelemään mitä päivällä oli tapahtunut) Kuopan kaivuun organisointi oli ehken hivenen liian iso harjoituskohde noviisile. Lopputulosta ei auttanut onneton suunnittelija, jonka suunnitelmien ainoa hyöty oli leimakuvien saanti, loput piti vääntää omasta päästä. Eikä sekään paljon auttanut että valvoja ehti tontille kun kuoppa oli jo tehty.
 

Uusimmat keskustelut