Tasainen vs. verkkoterä? | AvantClub - Keskustelupalsta

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 758
1 109
113
Kaarina
Kiikarissa olisi 2500 leveä lumilevy, jossa on verkkoterä.

Jaksaako 528 enää työntää tuollaista? Onko näppituntumaa, pistääkö röpelöterä paljonkin enemmän hanttiin kuin ns. tavallinen terä?
 
Kyllä verkkoterä pistää hanttiin enemmän kuin tasaterä. Mutta pinta ei ole yhtä liukas. Itse olen käyttänyt verkkoterää. Mielestäni kyse on ennemmin pidosta kuin voimasta.
 
Joo, pitoa siis tarkoitin. En taida arvata hommata tuollaista, kun ainoina renkaina on 26*12*12 nurmikuviot.
 
Eikös sen orkkis terät on sekä että? Niin että voi kääntää? Vai oliko se edeltäjässä. En muista.

Mä huomaan ison eron esim 375 kg lumiaura mikä mulla oli niin siinä oli 220 leveä verkkoterä mutta terä oli silleen kallellaan. Eli pinta alaa tuli enemmän varmaan 30-40% teräkosketukseen.

Nyt terä on maksimissaan 235 leveä zoomiaurassa ja terä on pystyssä joten pintaa on vähemmän ja painoa enemmän... Puree välillä vähän turhankin rajusti kiinni. Viilletty terä olisi parempi. Olen esittänyt toivomuslistalle...

Zoomiauran pystyterä on siinä mielessä hyvä että puree myös peruuttaessa yhtä hyvin.
 
Käytettyä kattelin. Siinä on pelkkä verkkoterä. Uudessa orkkiksessa on tosiaan semmonen käännettävä karhuterä. Sekin on kyl lisävaruste.
 
Ok. Kokeile verkkoterällä. Jos kitkaa on liikaa niin vaihdat siihen tasaterät. Verkkoterän jälki on siinä mielessä parempi ettei ole yhtä liukas.
 
Mulla oli se hammastettu orkkis mut se suli alle, sit väliaikaisesti verkkoterä mutta se jätti paljon lunta jälkeensä kun tänä talvena on ollut lähes pelkästään hienoa pakkaslunta tietysti jätti myös hyvin hiekoitus sepelit. Nyt "pikkunänni" eli kovametalli nastoilla edottomasti paras auraus jälki ja jättää osan sepelin murenistakin pihalle eikä tee liukkaita "peilejä" pihoille. Näistä ehkä se orkkis oli liukkain eli vähiten vastusta! Mielistäni paras rengas/pito nurmikuviollinen talvikäyttöön.
T: 760i ja avantin nivelaura 2400 terät 2550
 
Jo eläkkeellä olevan aurausurakoitsijan vinkki oli sileä terä alle ja päälle verkkoterä 1-2cm enemmän ulos. Näin ei lumi mene terästä läpi ja saa kuitenkin karhennuksen pintaan eikä ole liian agressiivinen. Lisäetuna säästää terissä aika paljon kun verkkoterä ei kulu niin nopeasti loppuun.

Arvelisin kyllä että noinkin isolle koneelle verkoterä ei voi olla iso ongelma kun jo 220 jaksaa hammastetulla 1760 leveällä puskulevyllä aurailla. Ja kun kone on kevyt on pitoakin paljon vähemmän. Jo muutama vuosi sitten vaihdoin suoran terän hammastettuun eikä ole ollut mitään syytä vaihtaa takasin suoraan terään. Liukkauden torjunnan kannalta mikä tahansa paitsi suora terä on hyvä.
 
Esim ikh myy tieteriä. Ne on määrämittaisia. Oliko 4 vai 5 erimittaista.

Itsellä 520 ja tuo 2000mm puskulevy keräävillä lisäsiivillä ja verkkoterällä. Rengastuksena 26x12 tr-kuvioiset. Hyvin on saanut lunta pukattua. Plussakeleillä alkaa pito loppua kun lumi on painavaa.
 
Jees, tuoltahan tommosen saa

https://verkkokauppa.turunkonekeskus.fi/tarvikkeet-maatalouskoneisiin/tieterat/tasaterat/73825-tietera-verkkotera-240-11-792?search_query=Verkkoterä&results=11

Kaikki mainostaa jotain 305mm reikäväliä, mut noi Avantin auran terät on kiinni pulteilla jotain 240mm välein. Noh, eiköhän muutama reikä silti sopine kohilleen..,
 
Ja tuolta https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/tieterat-ja-tapit/reikaterat/
Onhan noita useammalla kauppiaalla :) Vähän hinnoissa eroa, jotkut jopa Ruotsalaisia.
 
bleve sanoi:
Jo eläkkeellä olevan aurausurakoitsijan vinkki oli sileä terä alle ja päälle verkkoterä 1-2cm enemmän ulos. Näin ei lumi mene terästä läpi ja saa kuitenkin karhennuksen pintaan eikä ole liian agressiivinen. Lisäetuna säästää terissä aika paljon kun verkkoterä ei kulu niin nopeasti loppuun.
Tuo on hyvä, jollain tr-urakoitsijalla olen nähnyt täälläkin päin noin rakennettuja. Olikohan niin vielä, että pultit oli hitsattu kiinni väliterään.
Helpompi irrotella ja säätää niin.
 
Juha sanoi:
Jees, tuoltahan tommosen saa

https://verkkokauppa.turunkonekeskus.fi/tarvikkeet-maatalouskoneisiin/tieterat/tasaterat/73825-tietera-verkkotera-240-11-792?search_query=Verkkoterä&results=11

Kaikki mainostaa jotain 305mm reikäväliä, mut noi Avantin auran terät on kiinni pulteilla jotain 240mm välein. Noh, eiköhän muutama reikä silti sopine kohilleen..,

Mä porasin mun lumiauraan uudet reiät siihen 305 mitoitukseen. Ei ne omat reiät sovi kuin 1 kerralla!
 

Uusimmat keskustelut