Tasoitusritilän teko | AvantClub - Keskustelupalsta

Römer

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.2.2015
23
0
1
Olisiko teistä jollain mittoja antaa tasoitusritilästä, ainevahvuuskin vähän mietityttää... Kuvakin olisi kiva:)

Eikö ne yleensä ole 1500mm leveitä?

Pätevä laite ilmeisesti kaikkeen tasailuun?
 
Aika yksinkertainen tehdä. Leveys ehkä kannattaa sovittaa koneen kokoon. Tein omasta noin 1,2m leveän.

Ritilän materialina käytin muistaakseni 8x100 lattarautaa. Ohuempaa ei kannata käyttää. Suunnittelussa kannattaa huomioida ritilään tulevat voimat kulman napatessa johonkin kiveen kiinni. Silloin ritilä alkaa vääntymään salmiakiksi.

Juu, tasoitusritilä on kaikessa yksinkertaisuudessan todella pätevä laite tien ja pihojen tasotteluun. Jos kuitenkin on tarvetta vähänkin muuttaa olemassa olevaa profiilia, niin silloin kaveriksi tarvitaan kallistusadapteria. Sen kanssa muotoilu on helppoa. Ilman kallistusadapteria ritilä on aina koneen kanssa samassa asennossa, eli useimmiten väärässä asennossa :D
 
Mulla on 1200 mm leveä ja pyörät kulkee n. 1300 mm leveydellä. Toistaiseksi olen ollut kapoiseen tyytyväinen, kun sillä voi monipuolisesti tasoitella tarkempiakin paikkoja. Tarpeesta tämä tietysti on kiinni. Jos pääasiallinen kohde on kilometrin mökkitie, niin sitten kannattaa varmaan tehdä suoraan tien levyinen.
 
Minulla 150senttinen ja kone 130 leveä. Aika passeli - ja tosi hyvä kun haluaa viimeisen silotuksen tehdä. Kauhalla tosi vaikea saada yhtä tasaiseksi.
 
Oletteko itse tehneet vai ostaneet ihan orginaalia? Juu yksinkertainenhan tuollainen on kemppailla kasaan. Pitääpi käydä 8mm lattaa hakemassa ja ruveta räkiin kasaan.
 
Minä taas myin tasotusritilän pois tosi vähäisen käytön takia, kauhalla tasoitus onnistuu paremmin kuin tasotusritilällä. Kauhalla saa tuotua lisää tavaraa ja siirrettyä tavaraa. Kallistusadapteri on ihan ehdoton tasoitushommissa. 2,5 metriä leveä karhunterä ja toinen puoli sileä, tällä on hyvä viimeistellä tasoitukset.
 
Römer sanoi:
Mitä tuo kallistusadapteri kustantaa? Ja mitä mahtaa painaa?


Apteekin hinta on n. 900e ja näitä ei kovin runsaasti ole käytettyinä. Paino on 65 kg. Hiukan tarve riippuu tasauksen kohteesta, mutta kyllä tuommoinen usein nopeuttaa tekemistä etenkin kohteissa, jotka pitää kallistaa. (Tiet ja pihat)
 
Tämän tapaisia on ruvennut ilmestymään ympäripyöriviin kaivureihin.
 

Liitteet

  • sb-avjamningsbalk-2-5m-s60,414652b5.jpg
    sb-avjamningsbalk-2-5m-s60,414652b5.jpg
    156,6 KB · Katselut: 2 734
Ritilän tekemisestä on vierähtänyt jo useampi vuosi, joten vähän jäi epäilyttämään muistelemani ainevahvuus. Tarkistin, ja se olikin 10x100 lattarautaa. Muu käytetty materiaali on mitä nurkista sattui löytymään.
 

Liitteet

  • Ritila001.jpg
    Ritila001.jpg
    307 KB · Katselut: 2 881
Leppis sanoi:
Tämän tapaisia on ruvennut ilmestymään ympäripyöriviin kaivureihin.

Mä olen jo kauan haaveillut tiejyrsimestä. Eli sellainen 150 cm leveä jyrsin joka jyrsii 0-50mm syvälle ja sillä voisi sitten tasoittaa tiet hyvin. Tpimis paremmin kun lana kuviot.
 
Täällä hyvältä foorumilta lisää tasoitustyökaluista
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... =9703&lv=0
https://www.youtube.com/watch?v=YKPpBHJXlLc
 
Tasoitusritilä on varmaan hyvä johonkin-itse en oo vaan keksinyt mitään sellaista.
Kauhalla saa aikaiseksi saman ja huomattavasti nopeammin.
Kallistusadapteri on muuten hyvä tasoituksessa ,mutta mulle tuottaa hankaluuksia ohjata sitä tarkasti napeilla.
 
VILLE66 sanoi:
Tasoitusritilä on varmaan hyvä johonkin-itse en oo vaan keksinyt mitään sellaista.
Kauhalla saa aikaiseksi saman ja huomattavasti nopeammin.
Kallistusadapteri on muuten hyvä tasoituksessa ,mutta mulle tuottaa hankaluuksia ohjata sitä tarkasti napeilla.

Kallistusadapteria pystyy tietysti myös käyttämään vivuistakin. Nappeja ei pakko ole käyttää.
 
Juuri näin, itse olen askarrellut jatkot manuaaliventtiilien varsiin teleskoopille sekä kallistukselle-pystyy siten käyttämään niitä samalla kuin joikkaria.
 
Minulla on käytettynä ostettu alkuperäinen ritilä. Se on 150 cm leveä ja Avant on kai 109 cm leveä (normi 520). Halusin konetta selvästi leveämmän ritilän, koska on tilanteita, joissa koneella ei voi mennä aivan tasoitettavan maamassan reunalle. Pelkona on se, että maamassan reuna antaa myöten ja sitten ollaan helposti kyljellään.

Ritilän ainepaksuutta en ole mitannut, mutta minusta se on noin 15 mm paksua ja ehkä 80 - 100 mm leveää lattaa. Alle 10 mm latasta ei ehkä tule riittävän tukevaa, mutta riippuu siitä, mitä sillä aikoo tasoittaa.

Itse olen käyttänyt sitä kallistusadapterin kanssa eri paikkoihin viedyn soran ja kalliomurskeen sekä mökkitien tasoittamiseen (tietä myös ilman edeltävää soran/murskeen lisäystä). Mökkitie on sellainen tiiviiksi painunut yhden auton levyinen väylä, johon Avant ei oikein millään työlaitteella pure kunnolla. Koneen paino ei yksinkertaisesti tahdo riittää, jos sillä yrittää tasoittaa suoraan vanhaa tien pintaa. Ehkä syyssateiden aikaan.

Minusta ritilä ja kallistusadapteri on selvästi kauhaa (on tavallinen että nelitoimikauha, joka tasoituksessa on melko hyvä) parempi tasoitushommissa. Kallistamalla ritilää voi pinnan kaltevuutta muotoilla paremmin kuin kauhalla, vaikka kauhankin voi tietysti laittaa adapteriin. Lisäksi irtosoraa/mursketta tasoitettaessa kauha tahtoo joko siirtää sitä liikaa tai sitten ei ollenkaan. Tämä ainakin meillä, kun alusta, jolla olevaa ainesta tasoitetaan, ei ole valmiiksi tasomainen. Avantin lyhyt akseliväli saa koneen nyökkimään, jolloin työlaite painuu maahan liian paljon tai ei ollenkaan. Ritilä ei siirrä ainesta niin paljon, koska osa aineesta menee sen yli, vaikka se menisi syemmällekin.
 
VILLE66 sanoi:
Tasoitusritilä on varmaan hyvä johonkin-itse en oo vaan keksinyt mitään sellaista.
Kauhalla saa aikaiseksi saman ja huomattavasti nopeammin.
Kallistusadapteri on muuten hyvä tasoituksessa ,mutta mulle tuottaa hankaluuksia ohjata sitä tarkasti napeilla.

VILLE66 puhuu asiaa, kauhalla ja kallistusadapterilla saa tasoiteltua paremmin ja nopeammin kuin tasoitusritilällä. Minulla tasoitusritilä seisoi nelitoimikauhan tulon jälkeen kokonaan, joten myin sen ritilän pois.
 

Uusimmat keskustelut