• Ilmoitus, Pe - La n. klo 1-3 yöllä on tapahtumassa isompi sivuston päivitys. Foorumi ei ole silloin saatavilla ja tämän aikana tulee päälle huoltotila.

Tehtaalla kylässä

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Pääsin tutustumaan tehtaalle planeetan edustajana joulukuun alussa ja paljon oli tapahtunut parissa vuodessa, jolloin edellisen kerran kävin tehtaalla käyttäjäkoulutuksen yhteydessä.

Tuotantoprosessi on nyt varsin pitkälle automatisoitu ja vaiheistettu. Alkupäässä laser-levyntyöstökoneet leikkaavat levyt ja tekevät automaattikanttaukseen meneville paloille apuviivat ja kulmien viisteet. Laserin leikkausjälki on erittäin siisti, eikä tarvitse viimeistelyhiontaa.

Palikoista kasataan jigeissä etu- ja takarunko sekä muut hitsattavat kokonaisuudet. Hitsausrobotti hoitaa varsinaisen viimeistelyhitsauksen.

Hitsauksen jälkeen osat menevät pulverimaalaukseen, jossa sähkömagneettisen kentän avulla kiinnitetään maalausjauhe kappaleisiin ja pinta viimeistellään uunilämmityksellä. Jauhe levitetään linjalla automaattisesti, käsin varmistetaan ainoastaan kotelot ja muut kohteet, joihin automaatin suuttimet eivät yllä.

Maalauksen jälkeen alkaa kokoonpano, jossa runko liikkuu kokonapanopisteestä toiseen työntökärryn päällä.

Omissa pisteissään runko kasataan, siihen asennetaan moottori, johtosarja, hydrauliikka ja muut komponentit. Lopuksi kone viedään "huoltoasemalle" nesteytykseen. Nesteet ajetaan kuumaksi ja tarkistetaan järjestelmän paineet. Mikäli mittaukset menevät läpi, eikä havaita muita puutteita, lähtee kone koeajolle, jossa testataan monipuolisesti koneen toiminta. Koeajon yhteydessä suoritetaan myös työntovoimatesti, joka mittaa kokonaisuuden toiminnan varsin luotettavasti.

Testien jälkeen kone pestään ja tarkistetaan liitokset. MIkäli puutteita ei havaita, kasataan koneeseen pintalevyt ja kone on valmis luovutettavaksi.
 

Liitteet

Samankaltaiset keskustelut