trukkipiikit... | AvantClub - Keskustelupalsta

kiika

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2011
45
0
6
karjaa
pitkään hakaikaillut piikeistä että sais lavoja siirellä tänään sit kävin hakee 40€ rautaa 3h töitä tälläset sit synty max 200kg
 

Liitteet

  • PB080029.JPG
    PB080029.JPG
    99,6 KB · Katselut: 3 424
ihan perus mustaarautaa kiinitys kehys 60x30x5 piikit 30x30 täyskamaa jonka päälle hitsasin 40x5 latan mutta jos teen uudet niin sit teen 60x8 u palkista
 
kiika sanoi:
ihan perus mustaarautaa kiinitys kehys 60x30x5 piikit 30x30 täyskamaa jonka päälle hitsasin 40x5 latan mutta jos teen uudet niin sit teen 60x8 u palkista

Joo, kyllä U-palkki on järkevin profiili trukkihaarukoiden tekoon. Suosittelen 100 tai 120 mm leveää, ja pituutta vain 800-900mm, niin
saa kärjilläkin nostettua kiloja jonkin verran.
Kulma kannattaa tehdä 45/45 astetta jiirillä, niin saa kantavimman rakenteen kuormitussuuntaan nähden. Vahvikelevyjen hitsaaminen
kulman kylkeen auttaa myös.
-Muistan lukeneeni, että joku takomo myy taottuja piikkejä irtotavarana, edullisesti... :roll:
 
Tein omat trukkihaarukat kuvassa näkyvästä nostohaarukasta
katkaisemalla nostovarren ja laittamalla Avant-kiinnikkeet
paikalleen. Laitteella tuli nosteltua kaikkea mahdollista kesän
aikana. Kiinteiden piikkien paksuudesta ei ollut mitään haittaa.
Ainoastaan pikkulavojen käytöstä täytyi luopua, kun piikit
ovat liian leveällä, että lava mahtuisi pitkittäin.

Nostovarren tynkään tehdään myöhemmin tappiliitos nostovarrelle,
jotta haarukoita voi edelleen käyttää Hiabilla. Tappiliitokseen voi
kiinnittää myös muita tulevia varusteita. Kahmari tehtäneen ensi kesänä.

Ensi keväänä teemme muutamat trukkihaarukat lisää ja selvitän
pystyisikö niitä jopa myymään ulkopuolisille. Perusversion myyntihinnaksi
arvioisin 300,-. Kuormitettavuudesta en vielä osaa sanoa mitään. Pitää
hieman laskea ja sitten varmistaa käytännössä.

Oke
 

Liitteet

  • Trukkihaarukka_alku1.jpg
    Trukkihaarukka_alku1.jpg
    95,9 KB · Katselut: 3 098
Säädettävyyttä kantsii kyllä miettiä. Ainakin minun omassa käytössä ei tulisi mitään jos piikit olisivat kiinteät (mulla alkuperäiset Avantin piikit) mutta tietenkin osalle sellaiset sopii.
 
Hieman turhan pitkät on kiikan piikit.
Mun trukkipiikit on trukkilavaa hieman lyhyemmät.
Helppo käyttää kun saa ajaa piikit lavaan kiinni.
Helposti tulee nostettua useampaa lavaa kerralla jos on liian pitkät piikit.
Ja sivuttais säätö pitää olla ehdottomasti.
Lisää paljon käyttömahdollisuuksia.

Mauri
 
Minun trukkipiikkini ovat entiset traktorikäytössä olleet, säädettävätkin peräti. Ne ovat myös tietääkseni kotitekoiset. Täytyy ottaa kuva.

Tarkoitus olisi pienentää trukkipiikkien takalautaa, on nyt melkoisen korkea. Piikit itsessään painavat varmaan lähemmäs 100kg, joka sekin pienentää nostokykyä.
 
Minulla on ihan normaalit Avantin omat trukkipiikit, piikeille oli käyttöä kun tuli hankittua vanha marketin kärrykatos, ei muuta kuin neljä ukkoa kyytiin ja nostettiin peräkärrylle, ja samoin pois. Lopun kuljetuksen sijoituspaikkaan teinkin sitten yksin Avantin avustuksella, menihän mielestäni tosi näppärästi. katoksella on kokoa, pituus n. 5 metriä, leveysn 2,2 metriä ja korkeuttakin n. 2,5 metriä, saahan sinne jotain työlaitteita lumelta suojaan.
 

Liitteet

  • IMG_0230.jpg
    IMG_0230.jpg
    219,9 KB · Katselut: 2 912
  • Avant + katos 1.jpg
    Avant + katos 1.jpg
    239,2 KB · Katselut: 2 863
Joo toihan on tosi näppärä katos, hakkaa pressutouhut 6-0. Pyörät toiseen päähän tai miksei molempiin niin sen voi lykätä vaikka lankkutapulin päälle. Tai sitten tietysti nostamalla, mutta vaatinee vähän jatkopuomia tai kiinnikkeen kylkeen.
 
Timberman sanoi:
Näyttäis olevan Avantin tehtaalla aika huokealla myynnissä 200-sarjasen trukkipiikit. KLIK

Hinta ei sis. vähennettävää veroa. -Siitä huolimatta edulliset on! :)

Tuolla rahalla ei kannata enää itse väsäillä, jos materiaalista joutuu jotain maksamaan.
Lisäksi, nuo ovat kunnon tavarasta tehtyä ja sivusiirrettävät!
- Adapterin joutuu vaihtamaan, jos kone ei ole 200:nen,
mutta muutenhan kyse on samasta tuotteesta kuin isommissa koneissa.
 

Uusimmat keskustelut