wx1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2016
83
19
8
Helsinki
Tuli hankittua vannesaha, joka painaa noin 250 kiloa. Ongelmana oli sahan siirtäminen sahausradalle ja siitä pois, kun sahaa ei oikein saanut nostettua ja siirrettyä Avantilla. Rakentelin ratkaisuksi siirtovaunut, jolla on kolme toimintoa:
1. Sahausyksikön siirtäminen
2. Sahausradan palojen siirtäminen
3. Sahauksessa syntyvien tuotteiden varastointi sahauksen aikana sekä siirto

Siirtovaunua piti kertaalleen muuttaa, kun yhdistelmä ei mahtunut varaston ovesta ja sen tähden runkoa on siirretty keskeltä hieman sivuun. Vaunussa on korkeussäädettävä alarunko, jossa takaosan säätö tehdään trapetsiruuveilla sekä etuosan joko Avantilla tai nokkapyörällä. Nokkapyörä on helpompi, kun kiinnittää sahaa. Saha kiinnitetään vaunun alaosaan 10 mm pulteilla, joista etummaisia voi säätää korkeussuunnassa. Siirrettäessä vaunu ajetaan poikittain sahausradan eteen ja lasketaan alle siirretylle sahausradan osalle tai kuormalavan päälle, josta se sitten työnnetään sahausradalle.

Sahausradan palat ovat kaksi metriä pitkiä ja painavat n. 50 kiloa. Ne kiinnitetään ketjuilla vaunun alarunkoon. Vaunu ajetaan tälläin pitkittäin sahausradan päälle.

Sahauksen ajaksi alarunko irroitetaan, jotta korkeussäädön siirtoveivit eivät ole tiellä sahatavaraa siirrettäessä.

Siirtovaunu täytää hyvin tarpeet ja sahan siirto onnistuu nyt yksin, kun Avant on apuna. Voin laittaa tarkempia tietoja vaunusta, jos joku on kiinnostunut.

Siirtovaunu_1.jpg


Siirtovaunu_2.jpg
 
  • Tykkää
Reaktiot: bleve

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 455
556
113
Varastopaikka ilmeisesti kapea, kun päädyit tuommoiseen ratkaisuun.
Varmasti kätevä peli :)
 

wx1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2016
83
19
8
Helsinki
Varastopaikka ilmeisesti kapea, kun päädyit tuommoiseen ratkaisuun.
Varmasti kätevä peli :)
Sahausyksikkö työnnetään sivusta osittain siirtovaunun sisään ja kiinnitetään pulteilla alarunkoon jaloista (kuvassa mustat vaakasuorat palkit). Toinen vaihtoehto olisi työntää sahausyksikkö siirtovaunun sisään takaa pyörien väliin, mutta silloin kuljetukselle tulisi leveyttä lähes kaksi metriä ja minulla kaikki ovet on huomattavasti kapeampia. Toteutetulla ratkaisulla sai myös alarungon korkeussäädön tehtyä helpommin.
Yhden kerran siirtämisen perusteella tämä on ihan toimiva ratkaisu.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis ja Aku9

tompula

Jäsen
13.7.2016
175
36
28
Nokia
No nyt sitten vaan harrastaan rahtisahausta Avantilla, tarttee vaan genu hommata nokalle ...