Tuli hankittua | AvantClub - Keskustelupalsta

Aku9

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
23.12.2012
468
230
43
KOUVOLA
Moi vaan kaikille
ja hyvät joulun jatkot
Joulupukki tois Isillekin lahjan, 220 07-
Varusteita toistaiseksi vain kauha, mutta nurmikon leikkuu, pitkänheinän niittoja kaivuri on kesäksi saatava (mutta kun se joulu on vain kerran vuodessa).

Olen yrittänyt lueskella ajonvapauts/luistonesto venttilien toimintaa, mutta jokin ei omassa päässä vielä täsmää.
Koneessa on varmuudella ajonvapautusventtiili (se ruuvattava nuppi kaasun vieressä) luistonesto venttiiliä en taka-akselilta löytänyt.
Testi lumipenkaa vasten hämmensi lisää päätä, jos luistonestovennttili auki niin oikean tai vasemman puolen pyörät sutii, vennttiili kiinni kaikki pyörät sutii.
mitä luistonestovennttiili siis lisäisi?
 
Eikös luistonestoventtiili tehnyt sen että voi kaartaa tiukasti ilman että sisä/ulkopuolen renkaat repii maata kun pääsevät pyörimään eritahdilla. Lukitsee siis vasemman ja oikean keskenään kuten lukkoperä autossa. Toisinpäin käännettynä sallii luiston tarpeellisessa määrin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: jkuoppa
Eli näinkö pitäisi käsittää että, luistonestoventtiili tekee automaattisesti sen minkä ajonvapautusventtiili käsin
Menihän tuossa aloitus viestissä venttiilitkin sekaisin tarkoitin tietenkin ajonvapaustusventtiilin auki olessa.
 
-Ajonvapautusventiili sallii kaikille pyörille vapaan pyörintämatkan, eli kone ei riko herkkiä alustoja.

-Kone ilman luistonestoventtiiliä on liukkaalla/epätasaisella helposti "kaksivetoinen".

-Luistonestoventtiili pakottaa öljyn lähes tasan kaikille ajomoottoreille, joten kone on nelivetoinen
kun sitä oikeasti tarvitaan.

Etenemis-/työntökyky on paljon parempi luistonestoa käytettäessä.
 
Olen ymmärtänyt että luistonestoventtiili ohjaa virtauksen "ei sutiville" pyörille ja sitä kautta tasoittaa vedon.
Ja että ajonvapautusventtiili sulkee virtaus mahdollisuuden vasemman ja oikean puolenpiirin välillä. Eli kun venttiili on auki niin isompaa kaarta tekevät pyörät voivat "lainata" öljyä lyhyempää kaarta tekeviltä renkailta ja näin ollen alusta ei rikota.

Sinänsähän saman puolen etu ja takapyörä ovat samassa linjassa ja sen takiahan yleensä vain toisen puolen renkaat sutii jos ei ole luistonestoventtiilä.

Olen kerran kehoitettu lukemaan sivua xx-xx käyttökirjassa kun olin sitä mieltä ettei luistonesto toimii niinkun pitää. No Sauli sitten pelasti tilanteen kun kerroin hänelle että kyllä mä lukea osaan mutta kun ei venttiili toimi ohjekirjan mukaisesti... No venttiili sitten vaihdettiin. Ja ongelma poistui! Eli ei ollut lukutaidostani kiinni! :mrgreen:
 
STEFFECTIVE sanoi:
Olen ymmärtänyt että luistonestoventtiili ohjaa virtauksen "ei sutiville" pyörille ja sitä kautta tasoittaa vedon.
Ja että ajonvapautusventtiili sulkee virtaus mahdollisuuden vasemman ja oikean puolenpiirin välillä.

Menee ehkä saivarteluksi, mutta luistonestoventtiili on täysin mekaaninen kampe (ja koko ajan päällä, sitä ei kytketä),
joka ei ymmärrä sutiiko joku pyörä vai ei.
Se siis ohjaa kaikille ajomoottoreille suurinpiirtein saman määrän öljyä.

Jos koneessa ei ole ajonvapautusventtiiliä on vasen ja oikea piiri omillaan, eli ajonvapautusventtiili avaa virtausmahdollisuuden piirien välillä.
Näin tapahtuu myös koneissa joissa on luistonestoventtiili, ajonvapautusventtiiliä ohjataan 200-sarjalaisissa hanskalla ja muissa sähköllä.
 
Sekatyömies sanoi:
Menee ehkä saivarteluksi, mutta luistonestoventtiili on täysin mekaaninen kampe (ja koko ajan päällä, sitä ei kytketä),
joka ei ymmärrä sutiiko joku pyörä vai ei.
Se siis ohjaa kaikille ajomoottoreille suurinpiirtein saman määrän öljyä.
[/quote]

Mekaaninen mutta ei kiinteä. Sen sisällähän on jousi/sivu ja keskellä "aluslevyn näköinen välilevy" joka liikkuu jousien varassa virtauksen mukaan. Kun toiselle puolelle rupee virtaamaan enemmän öljyä niin silloin se tavallan sulkee sen puolen ja öljyä pakotetaan toiselle puolelle. Eli "automaattisesti aina päällä oleva virtausohjain".

Se ymmärtää vain että toinen puoli sutii, ei muuta. Sen jälkeen se yrittää estää sen. Lopputuloshan on että kumpikin puoli vetää tasaisesti, ainakin se venttiili pyrkii siihen! :D
 
Sekatyömies sanoi:
Menee ehkä saivarteluksi, mutta luistonestoventtiili on täysin mekaaninen kampe (ja koko ajan päällä, sitä ei kytketä),
joka ei ymmärrä sutiiko joku pyörä vai ei.
Se siis ohjaa kaikille ajomoottoreille suurinpiirtein saman määrän öljyä.

STEFFECTIVE sanoi:
Mekaaninen mutta ei kiinteä. Sen sisällähän on jousi/sivu ja keskellä "aluslevyn näköinen välilevy" joka liikkuu jousien varassa virtauksen mukaan. Kun toiselle puolelle rupee virtaamaan enemmän öljyä niin silloin se tavallan sulkee sen puolen ja öljyä pakotetaan toiselle puolelle. Eli "automaattisesti aina päällä oleva virtausohjain".

Se ymmärtää vain että toinen puoli sutii, ei muuta. Sen jälkeen se yrittää estää sen. Lopputuloshan on että kumpikin puoli vetää tasaisesti, ainakin se venttiili pyrkii siihen! :D



Ja hiukan vielä tarkennusta, eli tuo luistonestoventtiili ohjaa tasavirtauksen molemmille ajopiireille, joiden ajomoottorit ovat sarjassa, eli tasaa virtauksen vasemman ja oikean puolen kesken. Venttiileitä on mekaanisia ja sähkömekaanisia. Mekaaninen luistaa vähän ja ottaa kiinni vasta kuormitettuna, sähköinen on jatkuva tasajako eikä salli kiinteää alustaa alleen. Sähkömekaaninen on tarjolla vakiona vain isompiin koneisiin.


Analogian tästä voisi ottaa autoihin niin että peruskone on jäykällä vedolla, kuten vanhat maasturit, ajon vapautus tuo aiheeseen mukaan tasauspyörästöt ja luistonesto tasauspyörästöjen lukot
 
Kiitos vastauksista
Sitä en vielä ymmärrä miksi ajonvapautus piiri suljettuna kaikki pyörät suti, johtuiko se sittä että alusta oli sopisvasti liukas (vetomoottorien vastapaine lähes sama/ virtaama suuri) . Vieläkään sitä luistonestoventiiliä ei ole löytynyt. Myyjä (Agri Market) väitti että ei ole venttiiliä joten kauppaan sen hieroin mukaan, tilasi ja lupasin itse asentaa (sanoi että hyvät kuvat mukana miten tehdään). Oliko Luminen piha niin tasainen pidon suhteen että sai kaikki pyörät sutimaan? Ilmeisesti se että ajonvapautusventtiili avattuna toinen tai toinen puoli suti oli sattumaa( hydraulikaaviota tutkittuani ) , olisi voinut "oikessa" jumitilantessa olla risti pyörät myös. Siksi tässä asiaa hivenen "jankkaan" ettei tullut ostettua samaa asiaa uudelleen.
 
Jos venttiiliä ei ole, niin varmaan tuo sopivan liukas alusta on havainnon takana. Luistoneston tarve tulee eteen silloin kun eri puolten pito on erilainen eli toinen puoli sutii penkassa pienemmällä vastuksella saaden kaiken öljyn ja pitävän alusta pyörät lepäävät paikallaan.
 
Maasturisti sanoi:
Analogian tästä voisi ottaa autoihin niin että peruskone on jäykällä vedolla, kuten vanhat maasturit, ajon vapautus tuo aiheeseen mukaan tasauspyörästöt ja luistonesto tasauspyörästöjen lukot

Juuri näin kaikessa yksinkertaisuudessaan! -Hyvä vertaus!

Aku9 voit olla huoletta, ero on niin suuri että sitä ei voi olla huomaamatta.
Aikoinaan asensin 200:een luistonestoventtiilin jälkiasennuksena ja tuntui kuin kone olisi muuttunut 250:si. :lol:

Asiaa on pähkäilty aieminkin, et ole ensimmäinen joka tuota miettii. (Minäkin pohdin aikoinaan samaa.)
 
Siis tällä mennän, toivottavasti venttiili on huomenna jo tullut niin päsee asentamaan.
 
Minäkin pähkäilin tätä samaa kun ostin koneeni vuosi sitten. Siinä oli ajonvapautusventtiili mutta en tiennyt oliko luistonestoa. Tilannetta hämmensi se että edellinen omistaja oli kytkenyt ajonvapautuksen siten että kun laittaa kiinni niin onkin auki..... eli meni vähän aikaa ennen kun tajusin tilanteen.
Itse asiassa omassani ei ole luistonestoa - ja sen huomaa siten että kun sopivalla alustalla työntää kauhan kiinni johonkin joka ei liiku - ja yrittää eteen: Kun ajonvapautus auki niin pyörät vetää ristiin - kun ajonvapautus kiinni niin aina jompikumpi puoli vetää (siis sekä etu että takapyörä jommallakummalla puolella).

Ensimmäinen reaktio oli että käynpä laittamassa luistoneston - mutta sitten se on vain jäänyt - ja pitää todeta että en ehkä hankikaan. Avanti on suht hyvä liikkumaan sellaisenaankin.
 

Uusimmat keskustelut