Tuntimittari lakkasi pyörimästä | AvantClub - Keskustelupalsta

Avantgardisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.3.2010
58
0
6
218:n tuntimittari lakkasi pyörimästä. Jossain ketjussa sanottiin, että latauksen merkkivalon palaminen lopettaa tuntimittarin pyörimisen. Missä sellainen on 218:ssa? Voiko vika olla jossain muualla. Tunteja oli 62 ja sen jälkeen on tullut ehkä 10 lisää.
Onko muilla kokemusta moisesta ongelmasta?
 
Tuolla "latauksen merkkivalolla" tarkoitin sellaista pyöreää muistaakseni vihreää merkkivaloa joka syttyy kojetaulussa kun laittaa koneeseen virrat päälle ja joka sammuu kun kone käynnistyy, luulisin sen olevan ihan samanlainen 218:ssa. Omassa 216:ssa ainakin tuntimittari lakkasi toimimasta kun tuosta merkkivalosta oli polttimo palanut.
 
Kohlerin moottorilla varustetuissa Avanteissa ei muistaakseni ole latausmerkkivaloa.
Niissä merkkivalo kertoo ajovalojen olevan päällä. Tuntimittari raksuttaa aina virran
ollessa kytkettynä,näin ainakin minun koneessani.
216:a on Hondan kone ja siinä on ko.valo.
Tuntimittarin takana olevat liittimet ovat saattaneet löystyä/irrota.
Liittimiä tarkastaessa kannattaa samalla mitata tuleeko niihin jännite jos
ilmiselvää vikaa ei ole jo havaittu. Tietysti mittari on voinut myös särkyä.
 
Viime kesänä vika löytyi ja se oli irronnut liitin moottoritilassa. Hyvin pyörii mittari, mutta moottorin käynnissä on edelleen ongelmia. Eiköhän nekin saada kuntoon kevään korvalla. :mrgreen:
 
Heti uutena 220:se tuntimittari oli nollissa eikä liikkunut mihinkään.

Siellä sähköjärjestelmässä oli suojaputken sisällä sellaien diodi-kodensaattorihässäkkä, josta piti tulla tasainen jännite mittarille. Siitä oli ainakin se zener-diodi rikki. Muutenkin kytkentäkin vähän outo. Itse olisin laittanut kondensaattorin vastuksen toisele puolelle suoraan zenerin rinnalle.
Vaihdoin vahvemmat puolijohteet ja sähköä rupesi tulemaan mittarin liittimiin, mutta mittari ei liikahtanut siltikään. Sain tehtaalta takuuna parin kuukauden odottelun jälkeen uuden mittarin, joka rupesi toimimaan heti korjaamani elektroniikkaosaan liitettäessä.

Mulla on se sähkökaavio. Jos jolla kulla on tarvetta, niin tähän ketjuun pyyntö, niin laitan saataville. (vaatii vähän säätämistä, kun on isompi tiedosto kuin tämä sivusto sallii)
 

Samankaltaisia keskusteluja

Uusimmat keskustelut