Työhydrauliikan tuplaaminen | AvantClub - Keskustelupalsta

repa

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
13.3.2010
322
16
18
Nyt kun tuli hankittua kallistusadapteri, piti tietysti miettiä työhydrauliikan tuplaamisvarustetta esim. jyrsintä käytettäessä. Onko joku sellaista hommannut ja soveltuukohan tuo Avantin tarjoama malli myös peltikuorisiin? Ja jos kokemusta löytyy, niin minkälainen vipu/kytkin ohjaamoon tulee kahden eri piirin ohjaamiseen? Hinnaston mukaan tuo ei maksa tyypillistä tuhatta euroa vaan puolet siitä. Vai kannattaisiko ostaa palikat itse jostain hydraulipuljusta ja väkerrellä itse? Tämähän mahdollistaisi kallistusadapterin pitämisen laitteessa aina.
 
Posti toi eilen uuden "Kone- ja traktorimiehen uutiset" lehden,"Kevät 2011".
Siinä on juuri tuollainen tuplaajaventtiili magneettikelalla varustettuna.
3/8"-virtaus 40l/min -12v Hinta166€ ja 1/2"-virtaus70l/min 12v tai 24v Hinta191€.
(Hinnat eivät sisällä liittimiä - itsestään selvyys. :oops: )
Kabiiniin tarvitaan vain käyttökytkin, kela vetäneenä tai jännitteetömänä. Jos haluaa
voi kelaa tietysti ohjata asentoreleen avullakin.
 
Itse ostin kahdennusventtiilin suoraan Avantilta, varmaankin tämä sekatyömiehen mainitsema tuplaaja venttiilin saa sovitettua, lisäksi on ostettava liittimet tähän venttiiliin mutta sanoisin että liittimien kanssa tulee olemaan ongelmia, Avantissa kun lähtevät liittimet pitää saada suoraan eteenpäin, tässä kuvastossa toinen liitinpari tulee sivulle. Avantilta tulevassa on myös kaikki liittimet paikallaan
 
Tehtaalla ensimmäiset kehitysversiot venttiilistä olivat liian pieniä läpivirtaukseltaan.
Nykyisessä riittää virtaamaa pyöriville koneillekin. Määriä en vaan muista.

Itse olen miettinyt mahdollisuutta kahdentaa kauhan käännön sylinterille tulevia letkuja kallistusadapteria varten.
Nappi joystickin kylkeen sähköventtiiliä varten. Nappia painamalla ja joystickkiä kallistelemalla sivusuunnissa saisi sitten kallistuksen aikaiseksi.

En ole vielä selvittänyt kuinka käy jos vaikka trukkipiikeissä sattuu olemaan tonnin painava lava kyydissä ja vauhdissa vaihtaa paineet kallistusta
varten?? Saattaa pudota kuorma kyydistä etukautta.
 
lajaatena sanoi:
Itse ostin kahdennusventtiilin suoraan Avantilta, varmaankin tämä sekatyömiehen mainitsema tuplaaja venttiilin saa sovitettua, lisäksi on ostettava liittimet tähän venttiiliin mutta sanoisin että liittimien kanssa tulee olemaan ongelmia, Avantissa kun lähtevät liittimet pitää saada suoraan eteenpäin, tässä kuvastossa toinen liitinpari tulee sivulle. Avantilta tulevassa on myös kaikki liittimet paikallaan

Pitää paikkansa, Avantilta saa toimivan paketin varmasti helpoimmalla tavalla ja melko kohtuulliseen hintaan.- Näin siis jos tarjolla olevat kahdentajat sopivat peltikuoriseen "heittämällä".
Jos joutuu sovittelemaan on tarvikekomponentit varteenotettava vaihtoehto. Liitimien suuntaus ei ole ongelma, venttiilin kylkeen voi
laittaa esim.aseteltavanlähdön tai kulmaliittimen. Jos kallistusadapterin aikoo pitää kokoajan koneessa ja haluaa säästää kustannuksissa,
voi sen letkuttaa suoraan kahdennusventtiiliin. -Tosiaan vaihtoehtoja on (onneksi) monia! :cool:
 
Joskus mietin, että voisi jopa riittää mekaaninen vaihtoventtiili kallistusadapterin ja työlaitteen kanssa. Esim lumilingon kanssa ei paljoa kallistelua tarvi, mutta kuitenkin joskus voisi olla hyvä sitäkin säätää. Jäisiä liittimiä on hankala vaihdella, mutta kai senverran viitsii nousta pukilta että mekaanista kahvaa käy kääntämässä. Jossei sitten naruvirityksiä halua...

Mekaaninen venttiili luulisi olevan edullisempi kuin sähköinen. Ja pikaliittimissäkin ehkä voisi nuukailla, sillä useimmilla kallistuadapteri on kuitenkin 98% kiinni koneessa niin sitä ei niin helposti tarvi saada irti.

Tietääkö joku mekaanisen venttiilin hintoja? Vaikka kai tämmöiseen tarkoitukseen niitä löytyisi romikseltakin.
 
Aikoja sitten tuli hommattua työhydrauliikan kahdennusventtili, mikä on todella hyvä kun käytän kallistusadapteria melkein kokoa ajan. Letkujen pikaliittimien kiinnityksissä on ollut vaikeuksia , vaikka paineet on pois, liittimet on niin lähekkäin ettei meinaa hanskat kädessä saada liittimiä kiinnitetyksi, mutta kuvissa näkyvä lisätyökalu on tehty rälläkän laikan kiinnitys työkalusta, sopii juuri paksuuden puolesta pikaliittimessä olevaan uraan ja saa painettua "liikkuvat taakse".
 

Liitteet

  • Avant kahdennusventtiili+ avain.jpg
    Avant kahdennusventtiili+ avain.jpg
    220,3 KB · Katselut: 3 442
  • Avant kahdennusventtiili + avain 1.jpg
    Avant kahdennusventtiili + avain 1.jpg
    176,4 KB · Katselut: 3 220
Hankin työlaitehydrauliikan kahdennusventiilin nyt jälkiasennettavaksi, kun on suunnitteilla lisää sovellutuksia. ;)

Postista hain paketin, joka sisälsi kohtuullisen määrän irto osia, siitä sitten palapeliä kokoamaan.
Koska mitään ohjetta tai piirustusta ei ollut, nuo "Lajaatenan" ottamat valokuvat auttoivat paljon homman hahmottamisessa.
Aseteltavakulmaliitin ja 2kpl 8*80mm ruuveja puuttuivat toimituksesta. Ne hain Etralta, joka laittoi laskun suoraan Avant Tecnolle,
sinällään kätevää noin.

Sähköjohdot niputin kulkemaan suojaspiraalin sisään hydrauliletkujen kanssa. Se lisäsi asennusaikaa, mutta lopputulos on
siisti ja johdot suojassa.

Käyttökytkin kojelautaan muiden kytkimien kaveriksi ja katteet paikalleen, siinä se!

Ensimmäisten kokeilujen perusteella vuotoja ei ole ja muita kokemuksia ei vielä ole ehtinyt kertyä.

No niin, jatkoa edellisseen: -Pikaliittimien kytkentä/irroitus on tässä kahdennetussa ulosotossa todella
ahdasta, aivan niin kuin "Lajaatena" totesi. -Siihen täytyy tehdä työkalu homman helpottamiseksi.
 

Liitteet

  • kahdennusventiili edestä.jpg
    kahdennusventiili edestä.jpg
    180,1 KB · Katselut: 2 692
  • kahdennusventiili ohjaamosta päin.jpg
    kahdennusventiili ohjaamosta päin.jpg
    203,5 KB · Katselut: 2 703
  • kahdennusventiilin käytökytkin valinta 1 ja2.jpg
    kahdennusventiilin käytökytkin valinta 1 ja2.jpg
    109,9 KB · Katselut: 2 718
Mielenkiintoinen viritys. Tuollainen kiinnostaisi. Saisko sitä "jakokeskusta" sen verran taakse että voisi vetää letkut siitä vielä sarjapikaliittimeen?
Saisi tavallaan vähän kun tehtaan ylimääräinen ulosotto eteen, vaikka se olisi samassa linjassa!

Onko arvokas paketti ylöjärveltä?

Nättiä työtä Sekatyömies!
 
Toi on nykyään tehtaalla pilattu. Uusissa koneissa saa sarjapikaliittimen kanssa vain joko toisen ulosoton eteen tai takaulosoton. Ei molempia. Näin kertoo uusi Käsihinnasto. Toi vanhojen työhydrauliikan liittimien kahdennus eteen tais maksaa jotain 500 euron paikkeilla ja taitaa se uusiin koneisiinkin olla samaa luokkaa.

Edellä oli mainintaa IKH:n tuplaajaventtiilien maksavan jotain vähän vajaa 200 euroo kipale. Jos haluaa vastaavan systeemin kuin Avantin oma kahdennusventtiilipaketti, niin niitä IKH:n venttiileitä joutuu käsittääkseni ostaa kaksi, eli molemmille paineliittimille omat. Eipä siis paljoo kannata askarrella itse kun jo osille tulee hintaa lähes tehtaan bolt-on-sarjan verran.
 
Ymmärsin, että toinen sarjapikaliitin eteen otetaan jakamalla olemassaoleva meng. venttiilillä!
Voi olla että ymmärsin väärin.
 
Mikä olemassa oleva magneettiventtiili ?? Siis mun käsittääkseni nykyään uusissa koneissa ns. vanhasta takahydrauliikan venttiililtä vedetään letkut joko eteen tai taakse. Toi takahydrauliikan sähköventtiili ei ole ennenkään tullut koneissa vakiona, vaan on ollut lisävaruste.

Uusissa koneissa työhydrauliikan kahdennuksessa eteen ei tuu kahta sarjapikaliitintä, vaan toinen setti on vanhoja liittimiä, kertoo edelleen Käsihinnasto.
 
Varmasti saakin, mutta meille tavallisille kuolevaisille suunnatun Avantin oman Käsihinnaston mukaan toinen ulosotto eteen on tavallisilla liittimillä :twisted:
 
Kuukauden vanhassa 750 DLXssä eteen tuli sarjapikaliitin ja kahdennus tavallisilla liittimillä (tästä kertoivat jo tilatessa). Tosin kaikki työlaitteet ja kallistusadapteri tulivat sarjapikaliittimillä, eli jouduin sitten vaihtamaan kallistusadapteriin normaalit liittimet. Tuosta ylimääräisestä sarjapikaliittimestä tein adapterin, jos joskus tulee lainattua työlaitetta, jossa on normaalit liittimet.

Olin myös ruksannut 2-toimisen takaulosoton ja se puuttui toimitettaessa. Tästä kyselin ja kertoivat, että kahdennus on otettu takaa.

Kyselin lisää, että mitenkäs nyt, kun myös sitä takaulosottoa tarvitaan, niin vastaukseksi tuli, että seuraavassa huollossa tilanne korjataan ja saan myös takaulosoton. Miten, sitä en vielä teidä.
 
Periaattessahan noita linjoja voi haaroittaa/tuplata loputtomiin. Kaikki eivät titenkään toimi kerralla mutta nappia painamalla saa virtausta ohjattua minne vaan. Suurin ongelma taitaa tulla vastaan käytettävissä olenan tilan kanssa. Aina kun haaroitetaan niin tulee iso mötikkä siihen jotta virtausta voi ohjata. Näitä mötiköitä ei mahdu konehuoneeseen rajattomasti. 750 mallissa on varmaan suhteessa eniten tilaa. En tiedä. Luulisi että uudistetussa 500 ja 600 sarjassa myös olis nyt enemmän tilaa kun peräpään muotoilu on muutettu.

Kyllä mä kanssa haluaisin normaalin etu työhydrauliikan ksnssa se ylimääräinen kallistusadapterille ja se voisi olla samassa linjassa takapään ulosoton kanssa.
 
Itse laittaisin tuon kahdennusventtiilin mahdollisimman lähelle venttiililohkoa. Eli siis oikean sivukatteen alle. Tällöin se olisi piilossa, joten kone pysyisi paremman näköisenä:D Ainut miinus on se, että eteen joutuu vetämään kaksi uutta letkua. Etenkin jos haluaa hydrauliikan takaulosoton kannattaa sähköinen kahdennusventtiili laittaa sinne alle piiloon.
 
Tuossa minun koneessa on oma sähköinen ohjaus takaulosotolle ja etukahdennuksen linjan valinta
tapahtuu vastaavasti sähköisesti. (Käyttökytkimet näkyvät kuvassa.)
Takaulosotto on kaksitoiminen, tehtaalla asennettu ja tämän etukahdennuksen asensin nyt itse
tehtaan asennuspaketista.
 
Kahdennukseen on saatavilla tai tulossa putkisarjat puomiston päälle.
Reitit on jo muutenkin ahtaat ja etu muovin alla aika täyttä. Jotenkin siivottavaa olisi.
Yhtenä vaihtoehtona olen ehdottanut paluupuolen kokoamista samaan tarpeeksi tilavaan (virtaukset) "jakotukkiin".
Nyt siellä on turhaa haaroitusta haaroituksen perää ja on jotenkin sellainen tunne, että ahdistaa virtauksien puolesta.
 
Tuo takahydrauliikka kannattaa ilma muuta ottaa pääasiallisesti eteen ja jos takayhteyttä tarvitsee voi sen sitten sähköisesti kahdentaa taakse.
Mahdollinen takanostolaite kahdentaa sähköisesti vielä kerran saman linjan ja siinä on kelluntakin.
Nämä kaikki sähkönapit kyllä sekoittaa pienen pään.

Jossain kohtaa Avantilla joudutaan ottamaan sähköisesti esiohjatut venttiililohkot koneisiin.
Sitten saadaan enemmän mahdollisuuksia liitännöille. Ja koneen hinta nousee...
 

Uusimmat keskustelut