työkonekiinnikkeen mitat | AvantClub - Keskustelupalsta

tonic

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.8.2010
6
0
1
moro..

Köyhä tekee "avanttinsa" itse eli nelikkopihatraktori työn alla.
Avantin työkonevalikoima on kuitenkin kattava, ja niitä löytää markkinoilta varmaan kohtapuoleen aika paljon.

Tästä syystä ajattelin apinoida avantin kauhankiinnikkeet omaan koneeseen, niin vois joskus ostaa suoraan avantin työlaitteita, eikä tarvis niitäkin tehdä itse.

Olisko jollain omistajalla mahd. skissata sellainen tai ottaa esim. valokuva, jossa kriittiset mitat koskien avantin kauhankiinnitysosaa???
 
Ymmärrän yskän, mutta sen verran on monimutkainen tuo työlaitekiinnike, ettei ainakaan mun verbaliikka riitä sen selittämiseen. Valokuva taas valehtelee enemmin kuin 1000 sanaa. Enkä edes oikein tiedä mistä alkaisin mittoja ottamaan. Niinpä ehdotan, että ostat joko Avantilta suoraan (43€) tai IKH:sta (noin 60€) työlaitteeseen tulevat kiinnikkeet. Niihin on sitten helpompi alkaa mitoittaa koneen kiinnikettä. Kannattaa varmaan käydä myös jossain kattomassa ihan omin silmin millainen se kiinnike on ennen kuin alkaa tekee.

Oletko tutustunut Härvelit.com-foorumiin ? http://harvelit.proboards.com/index.cgi Siellä on esitelty kaikennäköisiä omatekoisia "pihatraktoreita". Osa todella taitavasti tehtyjä.
 
Siellä härvelit sivustolla minunkin värkistä puhetta..., vielä ilman fotoja. Pitää päästä vähän pidemmälle, enneks kehtaa fotoilla. "Lumityökone" topikin tyylinen värkki tulee, mutta raskaampi.
Mutta ei tuo työkonekiinnike paljoa maksa.... taidan ottaa yhden sellaisen, niin saa tarvittavat nippelit ja mitat... Mikä tuo vainikka on? Kouvolan suunnalla Avantteja kauppaavia firmoja?
 
Lahdentakana villissä lännessä on yksi, jota en voi suositella kenellekkään, mutta tehdas myy myös suoraan ja rahti on n. kympin tuon kokoiselle tavaralle.
 
Vainikka on koneliike Helsingissä http://www.vainikkaoy.com/

Joo, noiden pikakiinnityskorvakkeiden hinta voi nykyään tosiaankin olla 50€. Ne on siis kaks irtokapulaa, jotka hitsataan johonkin tukevaan kiinni. Varsinainen adapterilevy, jossa ne on hitsattu kiinni 10mm paksuun levyyn, maksaa yli satasen. En tiedä tuleeko korvakkeiden mukana ohjetta mille etäisyydelle ne tulee toisistaan asentaa, mutta sen varmasti joku mittaa jos tarvitsee.
 
Jaa, kyllä mulle tuli koko levy 50 eurolla. Tämä on tosin 200 sarjalaisen kiinnikelevy.
 
Juu, mun hintatiedot pikakiinnityskorvakkeille on 300-600 sarjasille. Siinä ero. Pahoittelen epätäsmällistä informaatiota. Mä en millään meinaa muistaa, että 200-sarjasissa on eri kiinnitys, kun mulla ei niistä ole oikeestaan mitään kokemusta.

Pahus kun juuri kävin Vainikkassa ja en tajunnut että olisin voinut kysyä noitakin sieltä. Mun tarttis kanssa hommaa pari noita korvakkeita. On taas uusia suunnitelmia.....
 
Aina pitää olla yhdet korvakeet kotona jos lamppu syttyy perjantaina saunasa niin minkäs teet kun ite niitä ei viitti tohon rahaan tekeen :p
 
Itse olen muutaman kiinnikesetin tehnyt. Yläkorva esim 70-80mm akselista 40mm pätkä, porataan siihen 20mm reikä ja sahataan/rälläköidään ylimääräiset pois. Alakorva 20x40mm lattaraudasta ja siihen n. 22mm reikä. (reikä saa olla alakorvassa väljä). Yläkorvan sivulle vielä lattaraudan pätkät helpottamaan työlaitteen kiinnitystä.

Tuntipalkkaa tuolle on turha laskea jos tehtaan kiinnikkeet maksaa 30-40€ mutta nuo yläkorvat ainakin kestää vääntämistä hieman eri tavalla kuin avantin omat lattaraudasta tehdyt.

Mittakuva vielä liitteeksi jos joku tarvitsee...
 

Liitteet

  • avant_työvälinekiinnitys.pdf
    3,8 KB · Katselut: 1 314
Hieno piirustus !!

Yläkorvakkeen tekeminen akselista on todellakin aika hyvä ajatus. Reiän poraaminen siihen on helpompaa kuin lattaraudan vääntäminen kyllin jyrkälle U-mutkalle. Tolla reseptillä tulee varmasti tukeva kiinnike kunhan hitsaa vaan huolella. Olisi vielä kiva nähdä kuva tekemästäsi kiinnikkeestä.
 
Tein Kiinalaiseen putkenvääntimeen sopivat kalut joilla koukun saa taivutettua muotoonsa. Alakiinnike 20x40mm latasta jossa 25mm reikä.
 

Liitteet

  • Koukku.jpg
    Koukku.jpg
    105,9 KB · Katselut: 3 243
Toihan on hyvä idea. Pitäisköhän itekin prässillä koettaa. Minkä vahvusta lattaa olet tuossa käyttänyt ?
 
Kiitos kuvasta. Kas, et porannutkaan reikää akselin keskelle. Näyttää kyllä erittäin tukevalta kiinnikkeeltä.
 
Nyt on jo omassa etupää kasassa...


Ei ole saanut kiinnikkeen hankintaa aikaan... Osteltu kaikkea muuta koneeseen, jarrysylkyt,orbitrolit, jne. Kiitokset 635 Kuvasta. Nyt pääsee tuon perusteella tekemään traktorin puolelle kiinnikkeet.
Pitäs kohta alkaa väsäämään puomia ja kauhan kiinnikettä. Plasmakin tuli hommattua, niin pitäs myös paksumman kamppeen leikkely onnistua...
 
Onko kukaan piirtänyt / löytänyt jostain dwg piirrosta avantin työkonekiinnikkeisiin, eli voisi sen kanssa kysyä tarjousta jos vesileikkauksella tai vastaavalla leikkaisi osat?
 

Uusimmat keskustelut