Uuden koneen ensimmäiset askeleet... | AvantClub - Keskustelupalsta

T-bone

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.2.2010
26
0
1
Moi,

Hain uuden 220:n tehtaalta perjantaina. Kotiin laitteen saatuani huomasin, että jokin ajomoottorin letkuliitin vuotaa, tai itse ajomoottori. En paikallistanut vuotoa, vaikka irroitin renkaan. Vuoto oli siis kunnon vuoto, ei mikään tihkuminen... Samoin työhydrauliikan letkuteline oli kiristetty niin tiukalle, ettei puomia voinut lainkaan nostaa yläasentoon (vaikka kädellä yritti pitää telinettä "kaukana")

No ei siinä mitään, soitto Vainikalle, ja kone on ensiavussa.

Summa summarum, ensivaikutelma tehtaan lopputarkastuksesta ei ole paras mahdollinen, sillä jouduin pyytämään lisäämään yhden ruuvinkin katteisiin, jonka huomasin puuttuvan jo tehtaalla.

Toisaalta, kiitokset jo tässä vaiheessa Konehuolto Vainikalle, jonka ystävälliseen palveluun voi luottaa.

Eipä tässä hätiä, onhan noi liittimet muillakin vuotaneet ensimetreillä, eiköhän homma ole kohta kondiksessa.
 
Onnea uudelle koneelle! Ilman kuvaa koneen olemassaolo on vielä kyseenalaista... ;)

Mulla myös vuoti työhydrauliikan liitin pumpulta. Positiivista Avantin jälkimarkkinoinnissa on kuitenkin sen esimerkillinen hoito. Tosin aikaahan noihin korjauksiin menee ja viivan alle jäisi heillä suurempi luku, jos ruuvit ja mutteri laitettaisiin kerralla oikeisiin momentteihin.
 
Onnea koneelle! Samanlaisia kokemuksia minullakin. 216:ta kilahti kone heti uutuuttaan. 218 piti lisätä puuttuvat ruuvit/mutterit ja kiristää tallella olevat, myös liitinvuotoja oli. Sen jälkeen koneeni on toiminut. Jännittyneenä odotan miten tulevan 520:n käyttöönotto sujuu. :?
 
Letkuvuotoja

Perustuen kolmen Avantin hankintaan ja käyttöönottoon voin todeta, että kaikissa on ollut useita letkujen liitinvuotoja heti uutena. Suurin syy kaikissa on ollut tehtaalla virheellisesti kiristetyt liitokset, joissa letku on jäänyt sellaiseen jännitykseen, että letku pyrkii vääntämään liittimen kierrettä auki-suuntaan. Letkuissa esiityvät painepulssit sitten avaavat kierreliitokset satavarmasti riippumatta millaiseen momenttiin liittimet ovat väännetty.
Uudessa Avantissa kannattaa heti avata ainakin ajomoottorien suojamuovit/pellit sekä altapäin ajopumpun lähdöt. Seuraavaksi kaikki liitokset löysätään jonka jälkeen letkut taivutellaan sellaisiin kulmiin, että niiden luontainen veto kiristää tai ei ainakaan pyri vääntämään liitoksia auki. Toimenpiteen jälkeen - kolmen koneen kokemuksella - alkaa verstaan lattia sekä pihapiiri pysymään kuivana ilman ikäviä öljyvalumia.
Ihmettelen, että tehtaalla tämä ei ole rutiini - käyttöohjeessa vaan todetaan ylimalkaisesti, että muista kiristää liitokset ensimmäisten ajotuntien jälkeen.

Kesän alkua toivottaen
JJ
 

Uusimmat keskustelut