Uudet renkaat Avant 320 | AvantClub - Keskustelupalsta
A

Anonymous

Keskustelun aloittaja
Morjes, tuli tälläinenkin foorumi bongattua vaikka Avant on ollut jo pari vuotta.

Meiltä löytyy tuollainen 320 Avant, ja siinä on renkaat jo aivan loppu. Nykyiset ovat "salmiakkikuviolla" varustettu ja koko on renkaan mukaan 20x3.00-10. Googlesta ei löytynyt tuolla haulla mitään, joten mistä uusia renkaita kannattaisi hakea?

Nykyisillä ajetaan paljon pihapiirissä (hiekkaa) joten nappularenkaat olisi ihan hyvät, mutta toisaalta traktorikuvioiset olisi paljon paremmat talvella lumitöissä ja kun ajetaan mursketta syksyisin kuraisiin paikkoihin.
Kuinka traktorikuvioiset sitten raapii salmiakkeihin verrattuna? Varmaan niilläkin pärjää pahemmin pihaa tuhoamatta jos nätisti kääntää?

ps. koitin käyttää hakua tälle aiheelle
 
Neuvoisin tarkistamaan merkinnän uudestaan. Tuo 3 käsittääkseni on renkaan leveys tuumissa, eli aika kapealta vaikuttaa. Olisko esim. 8?
 
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=9&t=540&start=10

Tuolta löytyy Kiikan rengas hankinnasta juttua/kuvia, joskin hänen 313 koneensa
on kevyempi kuin sinun 320:nen.
 
Mulla oli kiinalainen kestotestissä louhoksella 520 plussassa. Uusin suunnilleen samaan aikaan toiselle puolelle Trelleborgin 26x12-26 ja toiselle Vianorin kiinalaisen. Kiinalainen kului puolta nopeammin ja uusin sen n. 400 tunnin käytön jälkeen, kun pito oli poistunut. Trelleborg on vielä täydessä iskussa. Halvalla saa halvan tavaran.

Mulla oli power plussassa, joka oli 320 edeltäjä, 12x8,5-12 tr kuvioiset Mitas renkaat, jotka toimi hyvin sekalaisessa käytössä. Hiekka pihassa, ainakin löysässä, jää helposti kuoppia käännöskohtiin, mutta jos malttaa kaartaa, niin pinnat pysyy kunnossa. Salmiakkikuvio menee nopsasti tukkoon mullasta tai sohjosta, eikä pidä sen jälkeen enää ollenkaan.
 
Sekatyömies sanoi:
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=9&t=540&start=10

Tuolta löytyy Kiikan rengas hankinnasta juttua/kuvia, joskin hänen 313 koneensa
on kevyempi kuin sinun 320:nen.

Mä kans kesällä kattelin noit Kiikan rengasvalintoja, tuo näyttää samanlaiselta kuin IKH:n luettelossa mönkkärin renkaat. Kantavuus vain vähän päälle 300kg. Jos on kauhassa täys kuorma niin etuakselilla o koneen paino + kuorma = äkkiä tonni. Siis 500kg per pyörä. Hain sitten ittelle Trelleborit, kantavuus 670kg /pyörä. Mallia en nyt muista, varmaan kuitenkin kapeammat kuin 320:n. Tais olla 5.00-10. Jälkeenpäin tuli kyllä mieleen että ois pitänyt olla leveemmät lumihommiin mun pieneen Proficattiinkin...

Saattaapa mönkkärin renkaat kestää, mutta vanne voi olla myös heikko kohta jos ostaa koko setin. Niittenkin kestävyyksistä vänkättiin rengaskaupassa. Lisäksi liukuohjattu vääntää vanteita joten niissä(kään) ei oo varaa ostaa halvinta.
 
joo kesällä kusksin sepeliä muutaman kurma auton lavan veran ja humasin että pultit löysty vanne on alumiinia ja antaa ajan myötä periksi kumit kyllä ok pitäs vaihtaa teräs vanteille oot aivan oikees!!! onneksi on navetta renkaat siis minin kumit kunnon vanteilla toiminu hyvin sisä hommissa ja kesällä
 
...ois pitänyt olla leveemmät lumihommiin ....

Leveämmällä renkaalla pintapaine jää pienemmäksi. Kapeilla renkaalla pito esim autolla umpihangessa on paljon parempi kuin leveillä. Niinpä en kyllä ole aivan varma onko se leveämpi rengas sittenkään parempi lumihommissa. Saattaa riippua aika lailla olosuhteista ja tilanteesta. Leveämpien renkaiden sijaan hommaisin ennemmin ketjut. Halvat mönkkärin ketjutkin toimii. Ero ketjuilla ja ilman on kuin yöllä ja päivällä. Pito ketjuilla on lähes kuin kesällä.
 
Minulla on Proficatissa, joka vastaa suunnilleen 313:sta kahdet rengassetit

10*5 traktorikuvioiset Trelleborgit ja 20 * 8 -10 nurmirenkaat

Kun ostin noi traktorikuvioiset, koko koneen olemus muuttui, ei enää kiinnijäämisiä mudassa yms. samoin profiili on korkeampi, jolloin maavara ja nopeus kasvoi hieman. TR kuvio pysyy puhtaana, aina kun ajaa eteenpäin, kun Trelleborgin kuvio on todella simppeli kolmio, joka puhdistuu hyvin

Nurmirenkaita en ole viitsinyt enää käyttää, kun noilla tr kuvioisilla pärjää joka paikassa, kunhan vaan kääntää varovasti.

Avantilta tilattuna noi tr kuvioiset maksaa vanteineen noin 400€ setti
 
Kiitos oikein paljon vastauksista!
roadking sanoi:
Neuvoisin tarkistamaan merkinnän uudestaan. Tuo 3 käsittääkseni on renkaan leveys tuumissa, eli aika kapealta vaikuttaa. Olisko esim. 8?
Olit ihan oikeassa. Rengas oli 20x8.00, olin kyllä painepesurilla näyttänyt renkaalle, mutta on jo halkeillut se pinta ja kurainen.
ryydis sanoi:
Jos on kauhassa täys kuorma niin etuakselilla o koneen paino + kuorma = äkkiä tonni. Siis 500kg per pyörä. Hain sitten ittelle Trelleborit, kantavuus 670kg /pyörä. Mallia en nyt muista, varmaan kuitenkin kapeammat kuin 320:n. Tais olla 5.00-10. Jälkeenpäin tuli kyllä mieleen että ois pitänyt olla leveemmät lumihommiin mun pieneen Proficattiinkin...
Saako avantin orkkisvanteille? Haluaisin tuollaiset. Saako netistä tilattua vaikka matkahuoltoon, eli ihan perus nettitilaus. Lumihommissa ei haittaa "kapeus" kun on ketjujen hankinta harkinnassa.
dingo1 sanoi:
10*5 traktorikuvioiset Trelleborgit

Kun ostin noi traktorikuvioiset, koko koneen olemus muuttui, ei enää kiinnijäämisiä mudassa yms. samoin profiili on korkeampi, jolloin maavara ja nopeus kasvoi hieman. TR kuvio pysyy puhtaana, aina kun ajaa eteenpäin, kun Trelleborgin kuvio on todella simppeli kolmio, joka puhdistuu hyvin

Avantilta tilattuna noi tr kuvioiset maksaa vanteineen noin 400€ setti
Hyvältä kuullostaa nuo renkaat. Jos avantilta tilaa, onnistuuko se soittamalla sinne?

Sotken tähän vähän omasta avantista juttua, eli tuollainen 320 löytyy ja siihen on peruskauha ja avattavat rehupihdit. Tosi monessa paikassa avanttia käyttää, mulla on ollu varmaan kymmenkunta erilaista hommaa. Tein siihen itse vielä 10mm lattaraudasta kuokulle adapterin, ja nyt voi peräkärryllä viedä esim. soraa, pihakalusteta ja polttopuita. On se loistava laite, eikä polttoainettakaan juuri kulu.
 
Tuoltahan niitä saapi:


Tatujussi Luosmala
Varaosapäällikkö
Varaosat
(03) 347 8810
GSM 050 326 3670
tatujussi.luosmala(miuku)avanttecno.com
 
Timberman sanoi:
...ois pitänyt olla leveemmät lumihommiin ....

Leveämmällä renkaalla pintapaine jää pienemmäksi. Kapeilla renkaalla pito esim autolla umpihangessa on paljon parempi kuin leveillä. Niinpä en kyllä ole aivan varma onko se leveämpi rengas sittenkään parempi lumihommissa. Saattaa riippua aika lailla olosuhteista ja tilanteesta. Leveämpien renkaiden sijaan hommaisin ennemmin ketjut. Halvat mönkkärin ketjutkin toimii. Ero ketjuilla ja ilman on kuin yöllä ja päivällä. Pito ketjuilla on lähes kuin kesällä.

Saattaapa noi kapeetkin olla hyvät lumihommissa. Levemmistä sais enemmän pinta-alaa ja kone vois olla vähän vakaampi. Toisaalta noilla kapeilla renkailla koneen (92cm levee) voi ajaa eteiseen sulamaan :idea: Silloin ku emäntä on töissä ;)

Joo, on mulla mönkkäriketjut ja tollaaset auton pikaketjutkin. Jommat kummat varmaan viritän takarenkaisiin alle. Ketjut meneekin noilla kapeilla tilsoilla ilman levikkeitä. Siis mahtuu pyörimään. Nurmirenkaisiin ois joutunut laittaan spacerit.
 

Uusimmat keskustelut