Uusi 520 harkinnassa. | AvantClub - Keskustelupalsta

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
3
38
Ajatus 218 vaihtamisesta ulottuvampaan koneeseen on häirinnyt mieltä jo jonkin aikaa.
Maasturistin messukuvien myötä olen päättänyt odottaa uuden kuosin markkinoille tuloa, joten hankinta
menee todennäköisesti ensivuodelle.
Sinällään nykyisestä koneesta luopuminen harmittaa, koska se on täysin varusteltu ja työlaitteiden yhteensopivuus
uuden koneen kanssa aiheuttaa päänvaivaa/kustannuksia. -Jos olisin ollut ennakoiva ja viisas, olisin ostanut kaikki laitteet
isompien mallisarjojen kiinnityksellä ja liittänyt ne adapterilla nykyiseen koneeseeni. No, ruohonleikkurikaan ei olisi käynyt.

Kiinnostukseni kohteeksi on valikoitunut 520 LX hytillä, teleskoopilla,vakaajalla,ajon vapautuksella,luistonestolla (jonka ehkä siirrän
nykyisestä koneesta) ja OMT 400 ajomoottoreilla. Mahdollisesti otan kellunnankin, yli tonnin hinta siitä tuntuu kyllä kohtuutomalta.

- Kysynkin kokemuksia/ näkemyksiä 520:tä/ hytistä/ varusteista.- Miten lx hytin lämmitys on toteutettu? -Kestääkö 1050mm
leveä kärkikippaavakauha sorakauhana? Sellainen on minulla ollut nykyään lumen siirrossa ja jää siihen hommaan pieneksi.
Kaikki kokemuspohjaiset neuvot otan kiitollisuudella vastaan. :)
 

Liitteet

  • Avant-528-LX-hytt,cc14b4e9-1.jpg
    Avant-528-LX-hytt,cc14b4e9-1.jpg
    85,2 KB · Katselut: 4 987
sorakauhasta: kannattaa mielestäni hommata koneen levyinen kauha. Jos kauha on konetta kapeampi joutuu esim polkuja yms tekemään osissa. Oletan että saat käytetystä kippikauhasta hinnan jolla koneen vaihdon yhteydessä saat pitkälti maksettua 1280 leveän kauhan joka toimii hyvin lumen ja hienompien jakeiden kanssa. Lisäksi tilavuus nousee melkein 200 litraa jolloin kauhallinen vastaa paremmin käytettävissä olevaa nostovoimaa.
 
Kone on tarkoitus hankkia 1095mm leveänä vakio renkain, silloin tallin oviaukon korkeus riittää ja työlaiteiden leveys säilyy
maltillisena. Lumen ajoon harkitsin hankkivani tuon leveämmän/tilavamman kärkikippaavan. Olemassa olevan kärkkärin
pähkäilin sitten soran siirtoon, jota on melko vähän. Toisaalta maakauhaksi on parempiakin vaihtoehtoja, tämä vaan on jo
olemassa, joten "saan sen ihan ilmaiseksi".
No täytyy tutkia kaupallisianäkymiä kun aika koittaa.
 
Onko nuo kaikki mallit kokemassa kasvojen kohotuksen? Kuvittelin tuon liittyvän vain tuohon 700- sarjaan.

Itse kyllä vastaavassa tilanteessa katselisin 600 - sarjan perään. Kohtuullisesti käytettyjä löytyy aika mukavasti silloin tällöin (esim: http://www.nettikone.com/avant/630/922946, ja Avantillakin oli hetki sitten yksi käytetty 630 mielestäni erittäin kilpailukykyiseen hintaan) ja hinta on sama/halvempi kuin uudelle 520 mallille luettelemiesi varusteiden kanssa; ellei jopa halvempi. Nostoteho on teknisten tietojen mukaan 630 mallissa jo enemmän ilman vakaajaa kuin 520 mallilla vakaajan kanssa. Samoin työhydrauliikan tuotossa on valtava ero. 600-sarjan miinukseksi täytyy kyllä listata ainakin sen jo kohtuullisen iso paino esim. ruohonleikkuuseen; tai ainakin kuvittelen niin.

Tosin koppi olisi varmasti mukava, mutta itse kyllä arvostan enemmän voimaa, kuin mukavuutta, kun kaikkeen ei ole mahdollisuuksia :( Pitkässä juoksussa kopinkin voinee lisätä mutta nostotehon/työhydrauliikan lisääminen Avanttiin lienee isompi juttu. Ja kai tuohon 600 sarjaan saa pienemmät renkaatkin, jotta saat sen myös talliin.

Vakaajahan on tietysti kätevä ainakin trukkipiikkien kanssa, jos joutuu lavoja paljon nostelemaan/siirtelemään. Kellunnan ja vakaajan yhdistäminen samaan pakettiin on kyllä hinnoiteltu aivan poskettomaksi. Siinä kyllä varmasti mietti kumpaa oikeasti tarvitsee töissään.

Uusi on tietysti uusi ja siinä on uuden takuu, vaikka käsitykseni mukaan Avant on hoitanut jälkimarkkinoinnin varsin mallikkaasti takuuajan jälkeenkin. Mutta painonsa on tälläkin asialla. No joka tapauksessa olet laittamassa paljon rahaa kiinni koneeseen, joten päätöksen teko ottaa varmasti aikaa.

Ja tuosta kauhahommasta olen Maasturistin kanssa samaa mieltä, että kyllä sen pitäisi olla vähintään koneen levyinen.
 
repa sanoi:
Onko nuo kaikki mallit kokemassa kasvojen kohotuksen? Kuvittelin tuon liittyvän vain tuohon 700- sarjaan.

Näin ymmärsin, että 500-/600- ja 700-sarjat tulevat saamaan saman etuosan. Saatan olla väärässäkin, otamme selvää.

Mikään vaihtoehto ei ole pois suljettu -ei sekään että pysyn olemassa olevassa koneessa. Alkujaan ajattelin hankkia 420:n, mutta
10.50-12 rekailla ja lisäpainoilla varustettuna jää hintaero olemattomaksi 520:een peruskoneeseen verrattuna. Lämmintä hyttiä ei 420:een käsittääkseni saakkaan ja muut herkut maksavat saman verran. Plussana 520:sä on mukavampi istuin, tilavampi ohjaamo, 170kg peräpaino vakiona ja enemmän nostovoimaa.
Miinuksena suurempi pituus ja paino, joskin painosta on joissakin hommissa hyötyäkin.

600-sarjaan joutuu ostamaan samat varusteet ja kokonaishinta vaan kasvaa, kuten painokin. Johonkin on rajavedettävä Avant kustannuksissakin. Käytetty kone ei oikein kiinosta, koska olen perfektionisti, valitettavasti.

Raatia on uskominen, kauhat menevät vaihtoon jos konekin. Lumihommissa kärkikippaava on kyllä kätevä ja onhan minulla tuo 1600mm
leveä kevytkauhakin. Sorakauha aiheuttaa pohdintaa. Nelitoimikauha on kallis, painava ja letkut on aina liitettävä, mikä hankaloittaa työkalun vaihtoa. Haluan kuitenkin sora yms. töihin oman kauhansa ja lumen mättöön omansa.

Kiitos mielipiteistä, lisää tietoja ja näkemyksiä kaivataan.
 
Älkää nyt kaikki innostuko 600 sarjan käytetyistä samaan aikaan kun meni se ylöjärveläinenkin saman tien ohi. Sitä ennen en tajunnut uutta konetta tarvitsevanikaan.

Nelitoimikauha on edelleen loistava peli maanajossa. Kotva sitten oli uusia 105 cm nelareita tonnilla ylöjärvellä. Lasti lienee jo mennyt, mutta kannattaa aina kysyä edellisen vuoden värejä ja kuoseja kun konekaupan aika on. Nelarissa parasta on se että samalla kauhalla saa kauhottua, tasattua ja vähän kaivettuakin. Esim. ranteen vahvuinen koivun kanto lähtee juurineen nelarin pihdissä.
 
Maasturisti sanoi:
Älkää nyt kaikki innostuko 600 sarjan käytetyistä samaan aikaan kun meni se ylöjärveläinenkin saman tien ohi. Sitä ennen en tajunnut uutta konetta tarvitsevanikaan.

Jaahas, täällä kevätaurinko tekee tepposiaan muillekin koneen omistajille :D Itsekin jo ehdein miettimään tuota 630 mallia, mutta onneksi se meni äkkiä. Oikeasti itse kaipaisin joskus (lue: lingotessa) koppia, sillä muutoin nykyisessä koneessani on ominaisuudet kohdillaan omiin tarpeisiini; ehkä nostokykyä voisi olla enemmän ja ...

Tuota 105 senttistä kauhaa kanssa joskus mietein, mutta jätin hankkimatta sen kapeuden takia.
 
Käsittääkseni 500, 600 ja 700 sarjoissa on sama eturunko.
500 ja 600 puomitkin ovat samat. 700 puomi on sitten hieman pitempi.
Ettei vielä olisi 400 sarjakin samalla eturungolla.

Kokoerot on tehty takaosilla ja istuimen alla olevalla palalla.
Esimerkiksi 500 sarjan turvakehikko käy suoraan 600 sarjaan. Näin siitä saa hieman metalemman.


Oman koneen safarihytin muovit ja tuulilasi on ollut varastossa jo kohta kaksi talvea.
Kyllästyin kopin kovaan "huminaan". Pelkät muovipinnat kaiuttaa moottorin ääniä.
Näkyväisyys koneesta on paljon parempi ilman muoveja ja tuulilasia.
Joskus joutuu kurkkimaan tarkassa paikassa kehikon yli, joka onnistuu paremmin ilman sivumuoveja.
Kaivurikäytössä tuulilasi haittasi myös pahasti näkyväisyyttä peilaten aina jotain pinnastaan ja oli hiukan vipujen haittana.
Koneessa ei ole lämmitystä, jonka kyllä vaatisi sitten talvella.

Ei ole vissiin pyryttänyt vielä tarpeeksi, että olisi tullut laitettua muoveja takasin.
Yksi hyvä puoli vielä...ei ole tarvinnut pestä laseja. :D

Kauhasta kanssa vielä. Itsellä on ollut käytössä 130 leveä sorakauha ja monitoimikauha.
Nämä ovat juuri koneen levyiset ja niillä on pärjännyt kunnes ostin pariviikkoa sitten lumikauhan.
Mietin pitkään otanko 160 vai 180 leveän...päädyin leveämpään. Tuo ei ole kun kymmenisen kiloa painavampi.
Täytyy sanoa että se oli hyvä ostos. Mukavasti mahtuu lunta kyytiin ja tekee huomattavasti tasaisempaa jälkeä
isommasta kauhan pohjalevyn pinta-alasta johtuen.
Koneessa on vaan peruspainot takan joita joudun vielä lisäämään. Penkasta irrottaessa nostelee hiukan takapyöriä.
Muuten on kyllä vienyt vähän märempääkin lunta täyden kauhallisen.
Kesällä kauhaan mahtuu mukavasti enemmän risuja, puunlehtiä, purua ja hevonp...aa.
 
Hei Sekatyömies

Perustuen kokemukseni malleista 216, 528 (Sr II, OMT 400) ja 630 (OMT 500) voin todeta, että tuo 528 ei kuulunut joukkoon.
Syyt: ajopumppu alimittainen ja vain tukehdutti Kubotan ihan mitättömissäkin ylämäissä vaikka ajomoottorit olivat silloista vakiomallia suurempitilavuuksiset. Työhydrauliikka ml. puomin hydrauliikka oli vain yhden pumpun takana - ihan kuin mallissa 216. Staattiset työkoneet esim. halkomiskone, nelitoimikauha toimivat OK - sen sijaan dynaamiset työkoneet, esim. harjalaite, niittomurskain jne. saivat kokonaisuuden aivan liian helposti polvilleen.

Jos haluat koneen, jonka kanssa ei tarvitse vaikeroida, ota ihmeessä 600 - sarjalainen isoilla ajomoottoreilla ja teleskooppipuomilla jossa hydraulinen vakaaja.
Huom: 528 ja 630/635 ovat mitoiltaan samat jos renkaat ovat samat.

Mukavaa kevättä
JJ
 
Lupasin selvittää facelift tilanteen. Muodon muutos koskee vain uutta ohjaamomallia ja siihen liittyvää tieliikenne varustusta.
Muita ulkomuotomuutoksia ei tällä hetkellä ole tiedossa.

Tilasin uuden hinnaston pähkäilyä tukemaan.
Samalla keskustelin "neuvonantajaksi" muodostuneen henkilön kanssa ja tosiaan, äänet menivät 600-sarjalle. :oops:
Ei hyvältä näytä, tässä menee koko kupletti uusiksi, pitäisikö vaihtaa tuo otsikko keskustelun jatkamiseksi?
Jos haluan 600:n mahtuvan lämpimään talliin on valittava matalampi turvakehikko ja luovuttava hyttihaaveesta ja/tai
valittava kapeammat renkaat. Oviaukko on 2080mm korkea ja rakoakin pitää vähän jäädä.

Kiitoksia kovasti sekaisin olevan työmiehen opastamisesta, "useampi silmä näkee enemmän..." Kokoontumiseen jää
paljon tutkittavaa ja opittavaa!
 
Sekatyömies sanoi:
Oviaukko on 2080mm korkea ja rakoakin pitää vähän jäädä.

630 on teknisten tietojen mukaan 2090mm korkea ja jos tuohon vaihtaa 26*12-12 renkaiden tilalle 23*10.5-12 (kone mataloituu 1.5 tuumaa = 3.8 cm) renkaat, niin johan se tuosta mahtuu. Työntövoimakin paranee, kun vaihdat pienemmät renkaat. Tai sitten vain oviaukkoa isommaksi. Eihän hankinta tuosta voi jäädä kiinni. ;)
 
Korkeusongelma on vain hyvä syy ostaa uuden Avantin nokalle piikkausvehje niin saa ajourat :)


Korkeus jumitti oli joskus minullakin. Myötäkarvaan pääsi latoon sisään puolikkaan pihakivilavan kanssa, mutta takaisin se ei enää tullutkaan kun nappasi oven yläripaan kiinni. Eli pelivaraa pitää vähän olla.
 
repa sanoi:
630 on teknisten tietojen mukaan 2090mm korkea .... niin johan se tuosta mahtuu. Tai sitten vain oviaukkoa isommaksi...

Kiitos kannustuksesta Repa!- Uudehko talomme saa pitää mittansa, Avantti kuumeesta huolimatta. :) (On minulla korkeammilla ovilla varustettua kylmää tilaa.)
Leppiksen mainitsema 500:n turvakehikko asennettuna 600:een pudottaa korkeutta 75mm 26*12.00-12 renkain, sitten mahtuu jo hienosti!
Myös hänen kertomansa "hytin humina ongelma" on minullekin tuttu veneilyn puolelta, joten hytti ja kellunta ovat varusteet jotka ensimmäisenä (ja ainoana) karsin listalta, vaikka talvella "lämpiö" olisikin houkutteleva.- Uusissa Avanteissa on kuulemma valmius hytin asennukseen ja hintakin on sama kuin tehdasasennettuna (joskin ilman asennusta), joten siinäkään ei tapahdu mitään peruuttamatonta.
Kun koostaa KAIKKIEN TEIDÄN kertomaa alkaa homma hahmottua! Pääni on kyllä käännetty niin monta kertaa, että niska tulee kipeäksi! :D

Työlaite / kauha hankinnoissa pidän pään kylmänä ja katson mikä osoittautuu tarpeelliseksi.- Mielelläni vähentäisin varastossa olevan tavaran määrää, joten 200- sarjalaisen varusteita (uusia) katteita, istuinta ja työlaitteita myöten voi yv:llä tarvittaessa kysellä .

Toivottavasti pääsen kokoontumisessa koeajamaan 630:sen. :mrgreen:
 
Meidän autotallin oviaukon korkeus on 2080. Avantti mahtuu juuri 26*12.00-12 renkain kulkemaan.
Tosin on verhouslautoihin tullut muutama "niitti" liian painavia kuormia varomattomasti sisälle viedessä.
Sekatyömies sanoi:
joten hytti ja kellunta ovat varusteet jotka ensimmäisenä (ja ainoana) karsin listalta
Kellunta on aika tärkeä ominaisuus monessa hommassa, nurmen ajossa ja tasoittaessa.
 
cossuesco sanoi:
Kellunta on helppo itsekin lisätä jos jakari pysyy kädessä :)

Onkos toi kellunta vain venttiili sylinterin letkujen välille jolloin öljy pääsee liikkumaan vapaasti? Vai tuleeko joku uus osa venttiililohkoon? 311/313:n modaamista tässä mietin.
 
joo, 300 letku jaetaan sylinterin päästä t kappaleella ja uusi letku viedään paluusuodattimelle kahvallisen venttiilin kautta

veikkaan että vakaaja kellunnassa on vähän enemmän rautaa.
 
Tehtaalta saamani tiedon mukaan kellunta vakaajanyhteydessä (A34015) sisältää kolme hydr.venttiiliä, letkuja, ohjauksen jne.
Siksi hintakin on 1150€.
Moni työlaite sisältää mekaanisenkellunnan, joka osaltaan vähentää halua maksaa tuota summaa.
 
Pari ja puolivuotta on nyt ollut jokapäiväisessä käytössä 520, 26 kumit, vakain, jatko, takahydr, 400 ajomoottorit. Tunteja kertynyt n. 600. Ei mitään ikävää sanomista koneesta, itku pääsisi jos joutuisi luopumaan..
Ensin haikailin 630 perään niiden sähkökäyttöjen tähden, mutta hyvin tälläkin tuntuu pärjäävän.
Koneella siirrellään vuosittain muutama tuhat paalia pisteesta A pisteeseen B ja edelleen pist, C.

Moitittiin 528 kupotan kyykkäämistä 400 moottoreilla. Tämä ei kyllä herkäsi sammu, vaikka petalimen äkkiä pohjaan painaakin, tosin värkin vauhti ei isosti päätä huimaa..
528 ajopumppu lienee suurempi, joten öljyt ei mahdukkaan niin hyvin mahtumaan moottorista läpi, ja paineet nousee..
 
Paalarin kokemuspohjaista mielipidettä odottelinkin. Tänään sain Avantilta uudet hinnastot ja olen illan
laskeskellut. Tällaiseen köyhänmiehen versioon tuli samoilla varusteilla ja vakiorekailla eroa n.6700 €
520:n ja 630:n välillä. Pistää miettimään, ei tämä helposti ratkea. Ensiviikolla saan ehkä väliraha laskelman/ tarjouksen,
katsotaan sitten uudestaan.
 
Maasturisti sanoi:
Älkää nyt kaikki innostuko 600 sarjan käytetyistä samaan aikaan kun meni se ylöjärveläinenkin saman tien ohi. Sitä ennen en tajunnut uutta konetta tarvitsevanikaan.
.

http://www.nettikone.com/avant/635/933564

Käytetyn 600-sarjalaisen etsijöille, tuolla on uusi mahdollisuus! :)
 
Maasturisti sanoi:
Sekatyömies sanoi:
http://www.nettikone.com/avant/635/933564

Käytetyn 600-sarjalaisen etsijöille, tuolla on uusi mahdollisuus! :)


...juu tää on vaan kolme kertaa kalliimpi kun se edellinen mahdollisuus.

Tuon kanssa bongasin, mutta hinta on mun mielestä korkeahko jopa noine lisälaitteineen. Tuo 635 olisi kyllä varmaan se kaikkein paras laite tällaiseen pienimuotoiseen hommailuun; ei teho lopu ja massa pysyy kohtuuksissa.

Jokos Sekatyömies on tehnyt päätöksen hankinnan suhteen?
 
En ole päätöstä tehnyt mihinkään suuntaan...rouvalle kerroin suunnitelmistani :oops: ... liittomme jatkuu...
Jorma Jarkolta pyysin tarjousta 520:tä ja 630:tä. Vastausta odottelen.

Se jäi vähän ihmetyttämään; miksi 528 stumppaa ja 630 ei, kun molemmissa sama Kubota ja OMT400 moottorit.
( OMT400 tehdas suositteli minullekin.)
Sinällään 528 ei ole vaihtoehtoni, koska hintaero 630:een on niin vähäinen.

Uusia hienoja kirjasia tutkiessani yllätyin; 420:tä ei ole mahdollista varustaa vakaajalla! :shock:

Jos mitään muuta tässä ei tapahdu, niin Avant tietämys on kasvanut huimasti!
 
Mielenkiintoinen tieto tuo vaakajan puuttuminen 420:ssä. Pistää 200:n vaihdon taas uuteen harkintaan, kun on tottunut siinä vakaajaan. Mikähän lienee syynä, että ovat jättäneet pois? Puomin mekaniikka näyttää ihan samalta kuin 500-sarjassa, ja aivan kuin muistaisin nähneeni sen aiemmin 400 -sarjan lisävarusteluettelossa.
 
Puomista puuttuu mittasylinterin korvakkeet.
Olisikohan etuosan tilat tulleet täyteen, ettei sitten mahdu yhtä sylinteriä lisää.
 

Uusimmat keskustelut