uusi hiekoitin 1200 | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Nyt on saanut vähän käyttää uutta hiekoitina, parin täytön verran. On hiekoittimena ihan hyvä kun on sitä pohjaa ravistavaa mallia eikä pyörivällä valssilla oleva. Tässä on vaan se ongelma että sitä ei voi laittaa alas täytettynä. Tänään viritin 2x4 puusta pukin mihin sen voi laittaa täytettynä. Jos toimii niin täytyy pyytää kaveria tekemään metallisen version samasta. Voisi olla lisävaruste tehtaallakin...

Jätin sen nyt illalla siihen niin katsotaan että onko pystyssä vielä aamullakin...

Tai sitten pitää itse hakea RH putkea IKHsta ja hitsata kasaan sellaisen itse.
Voisi olla torstain ohjelma!
 
Tänään oli selkeä tarve hiekoitukselle. piha ja mäki oli hoidettava kun aamulla lähtiessä auto liukui sellaiset 20 metriä mäessä ennen kun pitoa taas löytyi... Ylöspäin on aina helppo tulla nelkulla kun ei tarvitsen painaa kaasua vaan!
Uuden hiekoittimen säätö toimii tosi hyvin. Siinä on vipu millä kuristetaan virtausta ja sillä säädetään hiekoituksen määrä. Parasta on se että se ei ole juuri kierros herkkä koneelle. Eli sieltä tulee aina sama määrä (mihin sen on asettanut) riippumatta että kuinka kovilla kierroksilla kone pyörii. Mulla taitaa säätö olla siinä 5 nurkilla siinä asteikossa.
 
Jätän rullahiekottimen yleensä puolilleen ja nojaamaan lumikasaa vasten.
Muuten sekin kaatuu herkästi. Uusi hiekotus on mukavampi aloittaa, kun
ei heti tarvitse ajaa siilolle täyttämään.

Oke
 
Et viittis räpätä kuvaa siitä telineestä joskus ohi mennessäs. Ja kysymys oli, että onko se tehtaan jäljiltä tarkoitus kaataa eteenpäin naamalleen "säilytys"asentoon?
Voin laittaa kuvan kun saavun kotiin täältä tanskan maalta. Normi asento on eteenpäin kallistettu vastaan asti säilytyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
F9F1C4E3-10E9-470C-AAD0-A865B51493B7.jpegF7CC5903-EBD9-4F7C-B9EA-33B2E8466AE3.jpeg
 
Ihan pro! Simppeli ja toimiva.
Kiitos. Mun ainoa tavoite sille oli nimenomaan että yksinkertainen ja toimiva. Alapalkit piti mitoittaa niin että hiekoitin ei osunut maahan. Siinä kun on alareunassa vippstaakeja millä se sitä pohja levyä ravistaa. Nyt voin säilyttää hiekoitin täynnä hiekoitusmursketta pystyasennossa ja ottaa suoraan ulos käyttöön. Minä kun asun kukkulalla ja maajussin sorakasa on 1 km päässä niin pitää pärjätä omaa mäkeä alas ennen kun saa apuja!
 
Osaatko Steffe sanoa, kuinka pitkän pätkän tietä yhdellä kauhallisella hiekoittaa, yhteen suuntaan?
Vaikea kysymys. Riippuu niin paljon että miten raskaasti sitä hiekoittaa. Meidän tie on 250 m pitkä ja kyllä mä ajan sen kahteen kertaan yhdellä hiekoittjalla. Ja meidän tiestä 1/2 on jyrkkä mäki. Määrää'n sen ratkaisee. Vuodessa käytän 5-7 hiekoittimen verran. Siis hiekoitan muutamilla naapurillekin.

Lisään vielä sen että riittää hyvin että ajaa vaan toiseen suuntaan sillä kun pohja pyörii/vispaa niin se heittää paljon leveämmälle alueelle kun 120 cm.
 
Vaikea kysymys. Riippuu niin paljon että miten raskaasti sitä hiekoittaa. Meidän tie on 250 m pitkä ja kyllä mä ajan sen kahteen kertaan yhdellä hiekoittjalla. Ja meidän tiestä 1/2 on jyrkkä mäki. Määrää'n sen ratkaisee. Vuodessa käytän 5-7 hiekoittimen verran. Siis hiekoitan muutamilla naapurillekin.

Lisään vielä sen että riittää hyvin että ajaa vaan toiseen suuntaan sillä kun pohja pyörii/vispaa niin se heittää paljon leveämmälle alueelle kun 120 cm.
Hyvää infoa, kiitos. Ajatko kahteen suuntaan se tien, eli tuleeko metrejä siis 500 vai 1000 / kauhallinen sun säätämällä hiekkamäärällä? Mun käytössä on 4-8mm sepeli. Kuvista päätellen sulla on suht samaa kokoa?
 
Kyllä mä koko mäen ajan kahteen suuntaan niin tulee runsaammin hiekoitettua. Muuten ajan vaan kerran.
 
Tulihan se sitten tilattua, 1200 leveä hiekoitin. Kävin sitten valmiiksi hakemassa pari peräkärryllistä (6 tonnia) 4-8mm sepeliä pihalle odottelemaan liukkaita.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Sepeliä pitää olla riittävästi. Maa-Jussilta kun saan ottaa niin siellä sitä löytyy. Tulee aina 3 lavaa kerralla ja aika monta kertaa talvessa... Niin mun ottamat määrät kukaan ei edes huomaa! Toki luvalla saan ottaa!:)
 
Sepeliä pitää olla riittävästi. Maa-Jussilta kun saan ottaa niin siellä sitä löytyy. Tulee aina 3 lavaa kerralla ja aika monta kertaa talvessa... Niin mun ottamat määrät kukaan ei edes huomaa! Toki luvalla saan ottaa!:)
Juu, mainitsit, että sulla menee 5-7 hiekoittimellista vuodessa eli max 400litraa x 7 = 2,8 kuutiota. Hain nyt alkuun 4 kuutiota, vaikka ei tarvetta olekaan kuin 300m tienpätkälle... Ehkä tulee myytyä hiekoituspalvelua lähistölle, ja lisää saa 16 eur/tonni.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Sitä luokkaa mulla menee. Äkkiä ne naapuritkin haluavat vähän kun näkevät kuinka helposti se sujuu sinulta! Hyvin tasainen jälki tekee ja sen takia saa säädettyä aika hyvin minimiin se kulutus.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
Saako hiekottimia vielä pyörivällä valssilla vai onko uudet mallia jossa pohja tekee heiluri liikettä? Raamatussa ei ollu valssi mallista.
 
Joo uudet hiekoittimet ovat heiluripöydällä. Jotain vanhaa varastoa voi löytyä pyörivällä rummulla.
 

Uusimmat keskustelut