Uusi tulokas tuli tänään! | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Mittarit oli Kennethtiltä lainassa. :lol:

Sitten hankin omat.

Sinun koneessa on jo mittausnipatkin valmiina paikallaan, minun koneessa ei vielä ollut.
 
Ok, eiköhän se sitten hoituu Kennethiltä!
Odotan innolla että onko koneet kuin uusia kun tulen kotiin tiistaina!

Tänään tuli viritetty HF sinne hyttiin ja hyvin näytti toimivan.
 
STEFFECTIVE sanoi:
Maanantaina tulee säätäjä säätämään sitä vielä. Nyt se meina stumpata meidän mäessä... Peter tietää minkälainen mäki on noustava!
Säätää samalla tuon 420. Kumpikin on vähän laiskoja liikkumaan. Mittasin 630 aamulla vauhtia 10 km/h ja luvattu 14. Eli liian iso ero. Siis säädettävä tai ihan mitä vaan! :twisted:

Osaatko sanoa, kuinka jyrkkä teidän mäki on? Asteina tai prosentteina.
Millä kierroksilla ja millaisella nopeudella pääset ylös?

Kyselen, jotta saisin vähän vertailukohtaa sille, miten meidän 520 käyttäytyy. Täällä meillä on useita 15 asteen (noin 27 %) nousuja ja kierroksia pitää olla 3000 ja nopeus pitää pudottaa aika pieneksi, jotta kone sammu mäkeen.

En ole mitannut nopeuksia. Pitänee varmaan ottaa GPS mukaan seuraavalla kerralla.
 
Hei Steffective

Olen hieman eksyksissä. Ymmärrän, että olet hankkinut uuden 630 koneen. Onnittelut - on todella hyvä valinta. Mutta en ymmärrä tuota ajopaineiden säätöä. Käsitääkseni se säädetään ajopumpussa kiinteillä paineenrajoituspatruunoilla. Näin ainakin meidän vuosimallissa 2010. Onko tähän tullut jotain uutta?
Meillä ajomoottoreina OMT 500 ja huippu n. 11 km/h sekä tehtaan mukaan että mitattuna kun diesel = ajopumppu kiertää 3000 RPM ajopumpun täydellä tuotolla - eli ajopetaali pohjassa.

t. JJ
 
Juu, ajopaineenrajoitus tapahtuu niin kuin aiemminkin, muistaakseni 300bar.

Kyse on powercontrolventtiilin säädöstä, pyritään säätämään venttiili 3bar alle painerajan (muistaakseni).
Ensin säädetään pilottipaine ja sitten ajopaine.
Ajopaine mitataan täysilläkierroksilla jarrua vasten. Vähän hurjan tuntuista hommaa.

Säädön vaikutusta ajonopeuteen epäilen, ainakin tasaisella.
Nopeuteen vaikuttaa virtauksensäätöventtiili, joka on koneissa nopeuden rajoittamiseksi esim. jos käyttö on ahtaissa sisätiloissa.
Saattaa olla että ko.kuristin ei ole täysin auki asennossa ja nopeus jää sen takia alhaisemmaksi.

Lisään vielä: Kävin kokeilemassa 520:sen vauhtivaroja, koneessa oli kiinni minikaivuri kouralla, n.75kg lisäpainoja ja 26*12.00-12 renkaat.
GPS näytti huippunopeudeksi 11km/h. Kuljettajan kyyristymisellä ohjaamossa ei ollut sanottavaa vaikutusta huippunopeuteen. :lol:
 
Hei

Edelleen hieman eksyksissä. Minun tietääkseni 600-sarjassa ei ole mitään power control järjestelmää. Ainoa suora hydrauliikan säätö ajopumpulla liittyy pumpun ohjauksen eli ajopolkimien paineeseen - suositellaan noin 16 bar ja tämän öljyvirran kuristamiseen eli kuinka äreästi masiina lähtee kun polkasee petaalin pohjaan.

Luistin nollakohtaa voi myös mekaanisesti säätää eli pysyykö masiina paikallaan kun ajopolkimiin ei kosketa.

Yllämainituilla ei ole mitään tekemistä ajonopeuden tai työntövoiman kanssa - ellei nyt jostain syystä luisti pääse aukeamaan täysin eteen tai taakse asentoon. Tämmöinen on varmasti hoidettu Ylöjärvellä tai uskoisin jo pumpputehtaalla Italiassa.

t. JJ
 
Power control tuli Avantteihin jossain vaiheessa vuotta -11. Esim. 520:ssä se on mukana vain eteenpäin ajettaessa, johtuen
rakenteelisesta ahtaudesta, taaksepäin ohjaavaa yksikköä ei kuulemma saatu mahtumaan.

Keskustelusta A-tehtaalla on niin paljon aikaa, että muistini ei riitä. Oletin/oletan 600- sarjassa controlin olevan molempiin suuntiin ja kuuluvan varustukseen nykyään.

Saatan hyvinkin olettaa väärin, mutta jos controllia ei ole niin eipä taida olla paljon säätömahdollisuuksiakaan työntövoiman suhteen. :roll:

Te joilla on uusia 600-sarjalaisia kertokaa onko niissä power controllia, niin minäkin pääsen kartalle.
 
Katsotaan mitä Kenneth sanoo. konsultoi varmaan Saulia ennen tuloa.

Tilanne on pakko muuttua, muuten en pääse kotiin koneen kanssa jois aura on edessä!
 
Sekatyömies sanoi:
Mielenkiinosta kysyn; jos ajat koneen jotakin liian raskasta estettä vasten ja yrität työntää sitä sutiiko pyörät?
Minulla 750 pienellä alueella sutii kaikki 4, onko normaali käytös? Huollossa säätivät jotain "esipaineita".
 
QAku sanoi:
Minulla 750 pienellä alueella sutii kaikki 4, onko normaali käytös? Huollossa säätivät jotain "esipaineita".

Juu, normaalia on.

Koneissa joiden varustukseen kuuluu power control ja se on säädetty liian "herkälle", ei sutimista tapahdu pitävillä pinnoilla ollenkaan.
Esim. "Iakkivirin" kone ei kyennyt kunnolla nousemaan kärryyn, ennen kuin Huolto laittoi säädön kohdalleen.

Omaa konettani huudatin suurta puuta vasten, eikä yksikään pyörä lyönyt tyhjää vaikka alla oli liukkaan puoleista metsänpohjaa.
Eteenpäin ajaessa konetta ei saanut "stumppaamaan" vaikka yritti, no se on tietysti järjestelmän tarkoituskin.

Säädön jälkeen koneeni käytös muuttui halutunlaiseseksi. :D
 
STEFFECTIVE sanoi:
Ei sudi. Ei kumpikaan. 420 yrittää sentään....

Siinä tapauksessa 420:sen säätö on jokseenkin kohdallaan ja 630:sä on power control joka kaipaa hienosäätöä.
- Tämä kuuluu taas sarjaan "villit arvaukset". :roll:
 
Tässä on ollut uuden koneen hommaaminen ajankohtainen asia, mutta pitääköhän tuo harkita muita merkkejä. Kuulostaa nuo Avantin säädön tarpeet ja muut ongelmat jo niin suurilta, etten halua omalle kohdalleni muuta kun työhön valmiin koneen. Eihän se voi olla niin, että asiakkaille laitetaan koneet ihan säätämättöminä ja jotka eivät niihin ole tyytyväisiä niin niitä käydään sitten ruuvailemassa.
 
Ainahan näitä satuu. Eiköhän Kenneth saa sitä vireeseen huomenna.

Taitaa olla Avantin paras puoli on se että jälkihoito toimii moitteettomasti.
 
Minulla on kolmas Avant menossa ja kaikissa on ollut alussa hankaluuksia, sitten kun lastentaudit on hoidettu ovat toimineet hyvin. Erittäin kiusallista se vaan on kun ei heti kaikki toimi.
Avantilla on se hyvä puoli että apua saa maksutta ja suomenkielellä. Ulkomaisilla kilpailijoilla saattaa olla ongelmatilanteessa
vielä palveluhaluttomuutakin.

Tuttavapiiriin kuuluu maansiirtourakoitsijoita jotka työskentelevät suurilla koneilla, paljon on ongelmia uusissa koneissa silläkin saralla. Jossain mättää, kun laitteet lähtevät raakileina tehtailta, yllättävän yleistä nykyään. :evil:
 
Sekatyömies sanoi:
Minulla on kolmas Avant menossa ja kaikissa on ollut alussa hankaluuksia, sitten kun lastentaudit on hoidettu ovat toimineet hyvin. Erittäin kiusallista se vaan on kun ei heti kaikki toimi.
Avantilla on se hyvä puoli että apua saa maksutta ja suomenkielellä. Ulkomaisilla kilpailijoilla saattaa olla ongelmatilanteessa
vielä palveluhaluttomuutakin.

Tuttavapiiriin kuuluu maansiirtourakoitsijoita jotka työskentelevät suurilla koneilla, paljon on ongelmia uusissa koneissa silläkin saralla. Jossain mättää, kun laitteet lähtevät raakileina tehtailta, yllättävän yleistä nykyään. :evil:

Itse työskentelen maatalouskoneita tehtailevassa firmassa. Erittäin hienoa on tuo varaston arvon alhaalla pitäminen ja osto-osien ongelma, alihankintafirmojen tuotteiden ajallaan saapuminen taloon, mentaliteetti linjan pitää liikkua, nämä asiat yhdistettynä Vi... kiireeseen >> useamman kymmentä konetta odottaa jotain tiettyä yhtä palikkaa viikon pari ja hyvässä lykyssä jokainen kone vielä ihan eri palikkaa kukin. Sitten parsitaan kasaan konetta, josta on puuttunut linjalla joku tietty osa, jonka takia jää n+10 muuta osaa laittamatta paikoilleen on syöksykierre valmis.
 
Joo, kaverilla on kaivinkoneita ja viimeinen mikä heille tuli ei ole vieläkään kunnossa. Siitä on nyt 2 vuotta.... Heillä siis on tehtaan esittelykone käytösä kun heidän omaa ei ole vieläkään saatu kuntoon. Että silleen.

Tämä mun uusin ja kolmas Avantti on paras kone tähän mennessä! Siinä on vain hienosäädöt hukassa! Kyllä se siitä kun huoltomies käy kylässä. Ja palvelua saan häneltä meidän toisella kotimaisella kielellä! Eli kommunikaatio on helppo ja tehtan tuki vahva.
 
Hei kaikki uuden Avantin hankkineet

Tämä on ollut yksi mielenkiintoisimmista keskusteluketjuista tällä saitilla. Aiheina on siis ollut a) ajopumpun säätö, b) onko tuote ollut luovutettaessa valmis ja c) miten takuuna asiat ovat hoidettu.

Kolmen oman Avatin hankinnan ja kahden pitkäaikaisen Avant vuokrakoneen perusteella voin todeta:
a) Ajopumpun säätökeskustelu osoittaa, että omistajilla on ohut käsitys kuormaajiin liittyvään fysiikkaan. Jos suunniteltu työntövoima on vähemmän kuin kuormaajan paino x pyörien kitkakerroin, eivät pyörät voi sutia vaan diesel sammuu (tai niissä malleissa joissa on tuo erillinen paineenrajoitus eli "power control" diesel jää junnaamaan paineenrajoitusta vasten). Sutiminen siis riippuu olennaisesti mitkä ajomoottorit ko. kuormaajaan on valittu. Esimerkkinä meidän 630 ajomoottoreilla OMT 500 sutii ihan miten vain sorapinnalla ja jopa märällä asfaltilla. Sen sijaan kuivalla asfaltilla tuppaa Kubota nyykähtämään - ihan niinkuin perusfysiikka sanoo.
b) Meidän käytössämme olleet/olevat 5 Avant kuormaajaa eivät ole olleet valmiit sellaisenaan jatkuvaan työhön. Jokasessa yksilössä on ollut enemmän tai vähemmän pienvikoja, joista suurin osa liittyy hutiloidusti tehtyyn kokoonpanoon ja puutteellisesti suoritettuun koekäyttöön. Letkuliitoksia pitää pitkään kiristellä. Letkut ovat asennettu siten, että painepulssit pyrkivät avaamaan liitoksia. Pulttiliitokset ovat löysällä. Ihan oma lukunsa ovat työlaitteiden vajaatoiminnot. Maalaus - tai oikeastaan maalauksen esivalmistelu on ala-arvoista. Pulverimaalaus on toteutettu sellaisenaan vesi/laser leikatuille osille ilman terävien särmien pyöristyshiontaa. Ruostuminen alkaa heti takuuajan jälkeen paikoista, joissa maalikalvon paksuus on olematon.
c) Meillä on käytössä isommassa mitakaavassa Volvon kuormaajia (90, 110 ja 180) ja täytyy sanoa, että Volvon laatu ja asiakaspalvelu on aivan toisella tasolla. Erityisesti Volvojen satelliitin kautta tapahtuva ennakkohuolto toimii siten, kuin pohjoismaiselta konepajateollisuudelta voi odottaa yhä kirenevässä kansainvälisessä kilpailussa. Volvon huoltomies ottaa ennakkoon yhteyttä ja pyytää saada tulla paikanpäälle korjamaan kaukodiagnostiikan indikoiman puutteen. Avant lähettää pyynnöstä - yleensä pitkällä viiveellä (tällä hetkellä työlaitteiden varaosia on luvattu kesäkuulle vaan ei ole vieläkään näkynyt, selityksiä kylläkin) vain osat ja olettaa asiakkaan suoritavan asennukset. Huom. Volvon kilohinta tai kilowattihinta ovat selvästi halvemmat kuin Avantin.

Avant on perusidealtaan hieno tuote. Tehtaan on otettava pikaisesti ammattimainen ote toimintaansa jos aikoo jatkaa teollisella linjalla. Harastekäyttöön riittänee nykyinen toimintamalli - johon monet tämäkin saitin osallistujat tuntuvat tyytyvän.

Aitoa parannusta toivoen
JJ
 
kd8500 sanoi:
Huom. Volvon kilohinta tai kilowattihinta ovat selvästi halvemmat kuin Avantin.

Omalta osaltani tekniikan ja fysiikan ymmärtäminen on täysin hakusessa, mutta mukavaa on ollut oppia asioita täällä keskusteluja käyden.
-Minä vain harrastan näiden vihreiden koneiden kanssa.

Työnantajillani on ollut mm. Volvon kuormaajia käytössään ja toimivia ovat olleet, mutta tuo kilohinta vertailu ei liene aivan linjassa.

Kun toisessa tuotteessa esim. puomi, joka on pelkkää terästä, painaa enemmän kuin koko toisen valmistajan kuormaaja, niin oletan olevan täysin ymmärrettävää että kilohinta ei voi olla sama?
 
Onkohan siinä sitten yhtään mitään mitä voi säätää? Olisihan se kuitenkin kivaa päästä pihalle aura maassa....
 
Voisikohan tuo DLX hytti yms luksusvarustelu viedä niin paljon energiaa, ettei sitä riitä enää vetäville pyörille?

nimim. kateellinen vaan....

lykkyä uudelle masiinalle...
 
exjko sanoi:
Voisikohan tuo DLX hytti yms luksusvarustelu viedä niin paljon energiaa, ettei sitä riitä enää vetäville pyörille?

nimim. kateellinen vaan....

lykkyä uudelle masiinalle...

Voi hyvinkin olla. Mutta silloin sellaista pakettia ei pitäisi myydä... No muutama kilohan hytti painaa extraa. Takavarustenostin on kevyempi kun valupaino. Mene ja tiedä.
 

Uusimmat keskustelut