Hei kaikki uuden Avantin hankkineet
Tämä on ollut yksi mielenkiintoisimmista keskusteluketjuista tällä saitilla. Aiheina on siis ollut a) ajopumpun säätö, b) onko tuote ollut luovutettaessa valmis ja c) miten takuuna asiat ovat hoidettu.
Kolmen oman Avatin hankinnan ja kahden pitkäaikaisen Avant vuokrakoneen perusteella voin todeta:
a) Ajopumpun säätökeskustelu osoittaa, että omistajilla on ohut käsitys kuormaajiin liittyvään fysiikkaan. Jos suunniteltu työntövoima on vähemmän kuin kuormaajan paino x pyörien kitkakerroin, eivät pyörät voi sutia vaan diesel sammuu (tai niissä malleissa joissa on tuo erillinen paineenrajoitus eli "power control" diesel jää junnaamaan paineenrajoitusta vasten). Sutiminen siis riippuu olennaisesti mitkä ajomoottorit ko. kuormaajaan on valittu. Esimerkkinä meidän 630 ajomoottoreilla OMT 500 sutii ihan miten vain sorapinnalla ja jopa märällä asfaltilla. Sen sijaan kuivalla asfaltilla tuppaa Kubota nyykähtämään - ihan niinkuin perusfysiikka sanoo.
b) Meidän käytössämme olleet/olevat 5 Avant kuormaajaa eivät ole olleet valmiit sellaisenaan jatkuvaan työhön. Jokasessa yksilössä on ollut enemmän tai vähemmän pienvikoja, joista suurin osa liittyy hutiloidusti tehtyyn kokoonpanoon ja puutteellisesti suoritettuun koekäyttöön. Letkuliitoksia pitää pitkään kiristellä. Letkut ovat asennettu siten, että painepulssit pyrkivät avaamaan liitoksia. Pulttiliitokset ovat löysällä. Ihan oma lukunsa ovat työlaitteiden vajaatoiminnot. Maalaus - tai oikeastaan maalauksen esivalmistelu on ala-arvoista. Pulverimaalaus on toteutettu sellaisenaan vesi/laser leikatuille osille ilman terävien särmien pyöristyshiontaa. Ruostuminen alkaa heti takuuajan jälkeen paikoista, joissa maalikalvon paksuus on olematon.
c) Meillä on käytössä isommassa mitakaavassa Volvon kuormaajia (90, 110 ja 180) ja täytyy sanoa, että Volvon laatu ja asiakaspalvelu on aivan toisella tasolla. Erityisesti Volvojen satelliitin kautta tapahtuva ennakkohuolto toimii siten, kuin pohjoismaiselta konepajateollisuudelta voi odottaa yhä kirenevässä kansainvälisessä kilpailussa. Volvon huoltomies ottaa ennakkoon yhteyttä ja pyytää saada tulla paikanpäälle korjamaan kaukodiagnostiikan indikoiman puutteen. Avant lähettää pyynnöstä - yleensä pitkällä viiveellä (tällä hetkellä työlaitteiden varaosia on luvattu kesäkuulle vaan ei ole vieläkään näkynyt, selityksiä kylläkin) vain osat ja olettaa asiakkaan suoritavan asennukset. Huom. Volvon kilohinta tai kilowattihinta ovat selvästi halvemmat kuin Avantin.
Avant on perusidealtaan hieno tuote. Tehtaan on otettava pikaisesti ammattimainen ote toimintaansa jos aikoo jatkaa teollisella linjalla. Harastekäyttöön riittänee nykyinen toimintamalli - johon monet tämäkin saitin osallistujat tuntuvat tyytyvän.
Aitoa parannusta toivoen
JJ