Uusi vai käytetty | AvantClub - Keskustelupalsta

repa

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
13.3.2010
322
16
18
Moro,

pihahommia (nurmikkoa, käytäviä) pitäisi alkaa tekemään ja siinä sivussa ensin maakellari pohjineen ja täyttöineen. Lapiota ja kottikärryjä katsoessa tuli mieleen, josko löytyisi helpompikin tie...

Nettikone onkin tullut tutuksi ja käynyt kokeilemassa avantin ja agromaticikin linkkuversioita uusina. Vanhoista avanteista (520+ ja 530+ malleista vuosilta 2003 - 2006 1000-2500h ajettuja) olen soitellut muutamia puheluita, ja hintataso tinkaustenkin jälkeen noille on jäänyt 14000 -15500 euroon kauhalla ja trukkipiikeillä. Uuden 420 sarjalaisen saisi kuitenkin noin 17000 euroon samoin varustein, joten kannattaako noihin vanhoihin enään lähteä? Jos vanhan pyynti olisi 10000 en paljon miettisi. Tuntejahan mulla tullee ehkää parina seuraavana vuotena 200-400 tuntia/vuosi, jonka jälkeen kone jäisi puiden halkomiseen, lumen linkoamiseen ja ruohon leikkaamiseen pääsääntöisesti, joten tuhansien käyttötuntien saamien koneeseen kestää minulta vuosia.

Mielipiteitä noista käyttötunneista olen saanut laidasta laitaa: toisen mielestä yli 2000 on paljon ja toisen mielestä vasta 10000 on paljon. Onko kokemuksia?

Tuo 14 - 17 tuhatta euroa on paljon rahaa ja toki kolmella tonnilla saan tuohon vanhaan vehkeeseen tarvitsemani pilkkomakoneen ja jyrsimen tai jotain ihan muuta :D

Onko kukaan päässyt tuota 420 konetta vielä kunnolla kokeilemaan? Riittääkö siinä potku ihmiselle, jolla ei ole urakkavauhti? Ja onko se heikompi oikeastaan missään muussa kuin hydraulituotossa noin 10l/min? Vai pitäisikö päätyä uuden tapauksessa 520 maalliin, joka on taasen muutaman tonnin kalliimpi?
 
Moi,
Hankin itse just 216:n omakotihommiin. Olen vuokraillut 520:tä aiemmin (vanhaa mallia). Oma mielipiteeni on, että 420 riittää erinomaisesti. Nämä on tietty mielipidejuttuja, mikä kellekin on riittävää. Olennaista mielestäni sinulle:
-uusi on uusi, takuu, huolettomuus, toimivuus ym. voi olla arvokasta, jos pohdit tuon hintaluokan vehjettä. 400-sarja on kuitenkin hyvin lähellä 500-sarjalaista.

Rahaa kai menetät eniten, jos ostat uuden, et juuri käytä sitä, ja kyllästyt siihen parin vuoden sisään..näin tuskin tapahtuu.. :)

Itse päädyin uudehkoon, 200-sarjalaiseen huolettomuuden takia (kuitenkin käytetty) mieluummin, kuin vanhaan 500:een. Mulla painoi vaakakupissa myös kevyen koneen helppo kuskaus. Sain 7000 eurolla 100h ajetun moottorin ja 500 tuntisen koneen (kone vaihdettu 100h sitten).
 
Laitteen tehoista aina puhutaan, mutta koskaan ei siitä että osaako kuski. Pienellä koneella saa osaava paljon aikaan, isolla osaamaton taas saa paljon vahinkoa aikaan helposti.
Käytetty kone on mielestäni hyvä ratkaisu jos on pidetty hyvin ja huollettu. Se että onko 1000h vai 10000h paljon, mielestäni käyttö ratkaisee. Toiset saa hajalle lyhyelläkin ajalla hyvän uuden, kun jollain kestää vanha vaikka kuinka kovassa käytössä pitkään.
Eli näihin kysymyksiin saat yhtä monta erilaista vastausta kuin on vastaajaa ;) Kyllä nuo jutut vain jotenkin itse määriteltävä. Laina koneella kokeilu antaa vähän kyllä kuvaa siitä mitä itse tarvii ja mikä on vähän liikaa.
 
Kaikki ajavat käytetyllä, siispä se on suosittu vaihtoehto.

Koneen ensimmäiset tunnit ja vuodet ovat niitä arvokkaimpia ja myös todennäköisimpiä valmistusvikojen löytymisen hetkiä. Sen jälkeen arvon määritys perustuu enemmän käyttöön ja huoltoon, kuten linna mainitsikin.

Käytetyssä koneessa olevat työlaitteet ja etenkin lisävarusteet tulevat usein lähes kaupan päälle, mistä on etua, jos niillä on itselle käyttöä. Samoin hyvin pidetyn käytetyn saattaa saada muutaman vuoden päästä eteenpäin vielä ostohintaan suhteutettuna hyvällä hinnalla, joka uuden koneen kohdalla ei välttämättä aina onnistu.

Tuhannen tunnin tuollapuolen alkaa väistämättä tulla huollon lisäksi korjattavaa, pitää uusia vaijereita, renkaita ja jopa pumppuja ja ajomoottoreita. Aika kuluttaa konetta lähes tuntien lailla ja molempiin toimi jarruna hyvä huolto. Jos kone on siisti, on siittä todennäköisesti pidetty muutenkin huolta. Konetta pestessä löytyy korjattavat kohteet ja kun korrossio ei pääse jylläämään, saa tarvittaessa pultit ja mutterit ehjänä irti.

Aivan järjettömän kallista remonttia ei avanttiin mahdu, poikkeuksetta osien hinnat ovat kymppejä tai satasia ajomoottoreita ja pumppuja myöden. Moottori taitaa olla kallein yksittäinen kokonaisuus. Tietysti jos kone on ajotuntien tai huolettoman huollon vuoksi loppu joutuu näitä korjauskohteita ruuvaamaan yhtenään.

Itse katsoisin tarkasti valmistajan ja jälleenmyyjien tarjontaa esittelykoneiden ja muiden vähän ajettujen suhteen (sillä netissä näistä koitetaan saada uuden hintaa...). Kun hintataso on selvillä kannattaa sopivan vehkeen löytyessä tehdä kaupat rivakasti, sillä vähän ajetut koneet näyttävät häipyvän myynnistä vajaassa viikossa. Nykyisen koneeni löysin valmistajan sivujen kautta, sillä oli hankittaessa ajettu reilu 250 tuntia ja kolme vuotta. Ja edellinen löytyi keltaisesta pörssistä 1100 tuntia ja kuusi vuotta ajettuna.

400 sarjassa on mielestäni eduksi 200 sarjaan nähden reilumpi koko, joka vakauttaa maastossa ja auttaa puskemaan pidemmälle sekä mahdollisuus käyttää täysikokoista kiinnikettä joka antaa mahdollisuuden hankkia työlaitteita laajemmasta tarjonnasta etenkin käytettyjen suhteen.

Edit: jaajuu, aluksi kysyttiin että piiisaako 400 vai pitääkö olla isompi :) Mulla on 520+ SR1 Omt400 ajomoottoreilla ja pääsääntöisesti huristelen yhdellä pumpulla ja neljänneskaasulla. (yhden pumpun tuotto taisi olla samainen 31l/min) Oikeastaan ainoa vehje jossa tehoa kaipaisi joskus lisää on lumilinko suojalunta ajaessa. Muitten vehkeitten kanssa pärjää yhden pumpun tuotolla ihan mukavasti.

Jos ostat sen uuden koneen, niin ota siihen työntövoimaisimmat moottorit mitä tarjolla on. Ja leveimmät renkaat.
 
Kiitos erittäin hyvistä kommenteista!

Valitettavasti kaikki mun vanhojen avanttien kaupanteot ovat päätyneet meikäläisen hitauteen :cry: Jopa nämä yli 2000 tuntia ajetut (järkevällä etäisyydellä pirkanmaalta) menevät näköjään samantien (kokeilematta en vanhaa osta). Ja mitä tulee noihin varusteisiin, niin en ole onnistunut keskustelemaan kenenkään kanssa muuta kuin kauhasta ja esim. tarvitsemani trukkipiikit joudunkin sitten jo ostamaan erikseen (ja kyllä niilläkin osataan näköjään hyvää hintaa pitää). Tällä hetkellä uusi 420 näyttäisi parhaimmalta/järkevimmältä mun kannalta myös tulevaisuuden suunnitelmat huomioonottaen.

Uutta ajatellen seuraavat varusteet on nyt listattuna, joiden kanssa ajattelin pärjätä: Telepuomi, ajonvapautusventtiili, työvalosarja (ollaan kilometrien päässä katuvaloista :) ), vetokoukku, sorakauha 128cm, trukkihaarukat HD 85cm (pitäiskö olla pidemmät?) ja renkaiksi 23*10.5-12 (isoimmat mitä tehtaalta saa). Hydrauliikan takaulosottoa mietin myös, mutta puuttuu vielä, koska kipuraja hinnassa on saavutettu jo edellämainituilla varusteilla. Lohkolämmittimen jätin pois, kun säilytys on lämpimässä tallissa (tälle kyllä joskus voisi olla käyttöä, mutta asennus onnistunee itseltäni joskus myöhemmin. Onko näissä muuten letku- vai lohkolämmitin?).

Ei nyt liity tähän ketjuun enään, mutta kysyn silti: Mulla on sellainen reilu 30 kuutiota viime kesänä kasattua vanhaa peltomultaa, joka pitäisi sitten avantilla levitellä. Mitenkäs nämä koneet tuollaiseen jonkin aikaa kasalla olleeseen peltosaveen/-multaan uppoaa? Koeajoilla kun en ole päässyt kokeilemaan kuin loskalunta, jonka kanssa ei tietystikään ole ollut mitään vaikeuksia.
 
Juu, toi zoomi on hyvä valinta. ja ajonvapautus kanssa.

Suosittelen vielä tinkimään kärkikippaavaa kauhaa sorakauhan sijaan. Se on mainio peli lumitöissä ja sinne menee 350l tavaraa kyytiin joka on lumen ja mullan kanssa suunnilleen 400 sarjan maksimi kapasiteetti. Käytän kärkikippaava "yleiskauhana" ja nelitoimikauhaa maanrakennuksessa.

Peräpainot eivät myöskään ole pahitteeksi, vakauttavat konetta isolla kuormalla. ja kysy niitä työntövoimaisempia "400" ajomoottoreita, en ole varma saako niitä 400 sarjaan, mutta joka tapauksessa työntövoimaa tarvitaan enemmän kuin nopeutta. Ajomoottorit ja zoomi ovat palikoita, joita ei kannata oikeastaan vaihtaa jälkeenpäin, muita varusteita, kuten luistonestoa yms. voi sitten lisäillä helposti. Peräkärryn yksitoiminen letku taisi olla 150 eur paikkeilla, melkeimpä kannattaisi sekin samalla laittaa. voi sitten vaikka vuokrata kärryä, jos on enemmän maa-ainesten siirtoja. Kärryllä kun kulkee useampi kauhallinen kerralla.

85 cm piikit ovat hyvät. Niiden kanssa mahtuu pienemmässäkin tallissa nostamaan sivuhyllylle tavaraa ja etenkin tukkien kanssa lyhyillä saa paremmin nipusta rankoja kyytiin.

Tommoinen painunut multa on vähän hankalaa saada liikkeelle eli irti. Paras työvälinen olisi rehuleikkuri, mutta semmoista ei välttämättä saa helposti vuokralle mistään. Toinen vaihtoehto on kaivuri jolla kasaa vähän "pehmittää" ensin kaivurin vuokrahinta on n. 150 eur/pv/vkl, ramirentiltä kannattaa kysäistä. Samalle kerralle tietenkin pitää ajoittaa sitten pihakaapeloinnit yms.

Kosteana multa kyllä irtoaa kauhallakin, jos vain pellonlaidalle muuten pääsee, mutta sitten kun paketti on kevään jälkeen tiisvistynyt, se saattaa saven määrästä riippuen olla vähän tiukassa. Mulla on nelitoimikauhassa hammastus, jolla pääsee kovaan ja jäiseen kasaan myös, mutta ainoaan kauhaan ei kannata hampaita laittaa.

Mutta onnea tulevalle koneelle ja muista että kaikki mitä saa tingittyä on kotiinpäin :)
 
Tuon telepuomin ajattelinkin korvaavan luistoneston jumiin joutuessa ja on paljon monikäyttöisempi, kuin pelkkä luistonesto.

Esitteen mukaan 420 koneessa on työntövoimaa 700kp joka on saman verran kuin 520:ssä. Ja eräs 520:stä myynyt sanoi 500 sarjalaisissa olevan nimenomaan nuo 400 vetomoottorit. Tosin en sitten tiedä oliko juuri siihen yksilöön sitten tilattu isommat. Minä kun en noista ymmärrä ainakaan vielä mitään.

Tuota kärkikippaavaa mietein, mutta se painaa 100 kg enemmän kuin pelkkä sorakauha (ainakin avantin sivujen mukaan), joka on sitten pois tietysti nostettavasta maamassasta. Täytyy keskustella tästä vielä myyjän kanssa.

Kaksitoiminen oli 400 euroa ja yksitoiminen 300 euron takahydrauliikalla. Jos jostain saa palikat tuohon hintaan, niin taitaa olla järkevämpi laittaa tuo sitten itse myöhemmin. Itse ajattelin kuitenkin tuota 2 toimista. Toimiihan sekin kipin kanssa vai? Tuo hydrauliikka on hieman outo alue meikäläiselle.

Tilausta ei ole vielä tehty; tätä pitää miettiä tarkkaan joka puolilta, sillä tämä on todellakin suuri investointi ja muuhunkin pitäisi rahaa jäädä.
 
Juu, kuumehoureisena muistelin 200- sarjan hintaa, eli 2009-2010 hinnastossa näyttää olevan takaulosotto 500 sarjaan yksitoimisena 349 ja kaksitoimisena 464 eur. Eihän nuokaan ilmaisia ole juu. Peräkärry toimii sekä yksi- että kaksitoimisena. Vakiomallissa on tulpattu sylinterin toinen pääty, joten kippi tulee omalla painollaan alas. Jos tulpan sijaan asentaa letkun, saa kipin rivakammin ja hallitummin alas.


Edit:

Materiaalien ominaispainoista http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=12&t=107 nähdän että maa-ainesten paino on n. 1.6-2.2 tn/m3- Näin ollen 1280 vakiokauhaan menee kauha mukaan lukien n. 491- 650 kg tavaraa.


Kärkikippaavaan vastineeseen menee taas 720 kg - 930 kg maata, kun kauhan paino on mukana. Kun 420 nostokyky on 650 kg, jää vakiokauhalla hyötykuormaa viemättä jopa 30% / reissu, näin joka kolmas reissu on turha verrattuna tilavammalla kauhalla tehtäviin matkoihin. Ja kauhaa ei ole pakko laittaa täyteen saakka, mutta toisin päin homma on vielä vaikeampaa. Täyteen kauhaan ei saa lisää mukaan mitenkään :)
 
Eräs vaihtoehtofilosofia konetta hankkiessa on miettiä aika tarkkaan kaikki työt joita pihasta löytyy, sillä sitten kun se kone on siinä pihalla sitä haluaa kuitenkin käyttää kaikkeen mahdolliseen. Harmittaa, jos jokin asia alkaakin sitten ahdistaa.

Sitten valitaan varusteet (uuteen) peruskoneeseen jotta ne kaikki työt onnistuvat mukavasti. Loppuosalla budjetista hankitaan tärkeimmät "ens' alakuun" käytettävät työvälineet. Työlaitevalikoimaa voi täydentää sitten sitä mukaa kun konetta on oppinut käyttämään ja tarve jollekin työkalulle on tullut ajankohtaisesti. Työvälineissä käytetty laite on varsin varteenotettava vaihtoehto. Niitä liikkuu jonkin verran (joskaan ei valittavaksi saakka), toimivat ja ovat edullisia uuteen nähden ja niistä pääsee yleensä heti eroon kun käyttö loppuu.

Luistonesto ja ajonvapautus on omassa koneessa osoittautunut todella toimiviksi lisävarustepariksi, joskin tämä yhdistelmä on erilainen kuin peruskone. Peruskoneessahan saman puolen pyörät ovat aina "parina" joten veto ei kokonaan katkea jos joko etu- tai takapyörä on ilmassa.

Ajonvapautus todella säästää nurmikoiden jne. pintoja (ja muutenkin tulee jälkiä vähemmän, traktorirenkailla) kun pyörii pientä ympyrää tai muuten vain ajelee taloa ympäri "mielenterveystarkoituksessa". Vaivana on tosin se että jos yksikin pyörä nousee ilmaan tai alla on pehmeää materiaalia, koneen veto loppuu siihen paikkaan yhden pyörän pyöriessä tyhjää. Tässä se lukkoperä sitten pelastaakin tilanteen. Samoin kuin koneen kanssa mudassa möyriessä tai vaikkapa sorakasalta kauhaa täyttäessä jossa pehmeä hiekka luistaa aina alta pois. Jännä ollut huomata että lukkoa olen tarvinnut enemmänkin eteenpäin mentäessä kuin peruuttaessa.

Koneen kiinni jäädessä zoomi on joskus auttanut, mutta ei aina. Aina ei pääse työvälineellä painamaan, tai jos painaa niin se ei ole hyväksi tai käy vain niin että etupyörät kevenee ja takapyörät painuvat syvemmälle vaikka kuinka rattia vemputtaa. Lukkoperä auttaa kummasti, jos vain joku pyörä pitää. ...tosin sillä lukkoperällä sen koneen sinne jorpakkoon on yleensä ajanutkin...etuperin...

Zoomi on hyvä kuormankäsittelyn kannalta.

Lyhyet trukkipiikit on näppärät, paitsi isojen reilusti yli metristen kuormalavojen kanssa ne on lyhyenoloiset.
Puun pilkontaan Avantin laite on kyllä hyvä ja voimakas mutta turhan tyyris uutena. Avantin lisävalot on kuin Volkkarin valot ennen, saunalýhtytasoa, kauniit katsoa ja valoteholtaan vastaavat paria kynttilää. Tehdasvarusteisena ne kannattanee kuitenkin ottaa koska siinä saa johdotuksen ja katkaisijat valmiina, valojen tilalle/rinnalle voi sitten tarvittaessa laittaa tarvikexeenonit tms.

Moottoritehoa tarvitset reilusti vain pyöriviin laitteisiin (linko, hakkuri). Raskaisiin nostoihin koneen painoa. Lisäpainot (esim. 3 kpl) tasapainoittaa jo kummasti.

Onnea koneen hankintaan, pää kylmänä ;) !
 
Samaa mieltä kuin Lipponen. Nuo koneen omat varusteet kannattaa hankkia reilulla budjetilla. Niitä kun on työläs jälkeen päin lisätä jos tarviikin. Eri asia on jos varmaksi tietää mitä tarvii (eli kokemusta on). Työlaitteita on helppo ostaa aina tarpeen mukaan.

Tuo luistonesto on kyllä asia josta en luovu seuraavassakaan koneessa. Oma toimintamalli on se, että ajan ajanvapautusventtiili auki ja jos jään sitten kiinni, niin venttiili kiinni ja aina on lähtenyt irti kun kaikki pyörät vetää tehokkaasti luistoneston takia. Jos tuo venttiili on kiinni aina, niin ainakin itselläni on tapana ajaa tuo kone niin pitkälle kuin pääsee ja sitten ollaankin todella jumissa :D
 
Juu, luistonesto on mainio peli, mutta zoom puomi on ehdoton varuste. Zoomia tarvii joka reissulla, luistonestoa vain joka toisella :) Zoomin avulla saa työlaitteet helpommin kyytiin, näkee mitä on lanaamassa, saa leikkuriin ja linkoon ohjattavuutta epätasaisella ja pistettyä sen kauhallisen pinon päälle. Zoomissa kannattaa säästää viimeisenä

Ja vakuudeksi linkki videoon, jossa rinnakkain koko linkkukuvasto:

http://www.youtube.com/watch?v=b7dJcm_yQBc&feature=related
 
Kyllä zoomi tulee seuraavaan koneeseen luistoneston lisäksi ehdottomasti. Tuohon 220:aan kun sitä ei ollut saatavana.
Itse kyllä tarvin luistonestoa joka kerta ;) , mutta syy voi olla se että ajan paljon jyrkkiä rinteitä pitkin jatkuvasti.
 
Muutaman tunnin 630 kokemuksen jälkeen, zoomi ja luistonesto taimikäsenytoli... on välttämättömiä, niinku tuol aiemmin joku sanoi, ajaa niin pitkälle kun menee, sit kääntää napista ja matka jatkuu kaikkien pyörien voimin, näin tulee ite myös ajeltua :lol:
 
Olin harkinnut ostaa ihka uuden Avant 218 kevyeen metsänhoitoon (ennakkoraivaukseen ja energiapuun kuljetukseen). Sattumalta avasin Avanttecnon nettisivuilla käytettyjen osaston ja siellä oli ilmoitus 35 tuntia ajetusta 2009 mallista hintaan 9.200 euroa. Soitin Avantille ja varasin laitteen sen enempiä miettimättä. Uuden ohv on 11.712. Parin päivän kuluttua junalla Tampereelle ja bussilakon aikataululla kohti Ylöjärven liikekeskusta. En tajunnut, että matka sinne on tosi lyhyt, joten löysin itseni Mutalassa (varsinaisessa surenvitunloukossa) reitin kääntöpisteessä. Ei kun takaisin liikekeskustaan ja taksilla Metsäkylään Avantin tehtaalle. Viidessä minuutissa olin kätellyt kaupan. Ostin tieliikennepaketin valoineen ja vilkkuineen, mutta en rekisteröi konetta, koska pääasiassa sillä tullaan mylläämään metsässä (liikennevakuutus kyllä on otettu). Tasarahaan päädyttiin. Mittarissa on 32 tuntia, joten hintaerolla uuteen tunnin hinnaksi on tullut 78 euroa (aika lähellä vuokrakoneen tuntihintaa). Aika näyttää, miten hyvä kauppa tuli tehtyä. Nyt pitää vielä odottaa runsas viikko, että pääsen puikkoihin - sormet kyllä syyhyävät jo melkoisesti.
Ainakin tällä hetkellä tuntuu, että käytetty kone oli hyvä ostos. :cool:
 
No nyt on kaupat tehty vanhasta, 1h ajettu :) , 530+ mallista vuosimallia 2007 Avantin kanssa. Espanjasta oli raahattu myyjän/maahantuojan varastosta takaisin Suomeen muutamia käyttämättömiä 520+ ja 530+ malleja, joista siis jälkimmäisen onnistuin itselleni ostamaan (Kaikki oli kuulemma myyty heti). Lisävarusteeksi jo muutoinkin hyvin varusteltuun laitteeseen otin vielä luistoneston, 1-toimisen takahydrauliikan ja vetokoukun 2 lisäpainolla. Valinnan tähän malliin ajoi selkeästi parempi suorituskyky joka alueella verrattuna 420 malliin, varustelu (mm. joystick & OMT500 ajomoottorit), uuden takuu ja tietysti hinta. Ulkonäkö on kylläkin vanhahtava, mutta pellit on helpompi oikoa kuin korjata muovit, jos vahinkoja sattuu ;)

Lisälaitteiksi tulivat sorakauha & trukkipiikit. Minikaivuria vielä mietin; jos joku on halukas luopumaan omastaan niin ei muuta kuin viestiä hetimiten. Listaa katsoessa olisin kyllä valinnut vielä puunpilkkojan, jyrsimen, lumilingon, ruohonleikkurin, jne. jne.

Torstaina pitäisi kone saada pihaan; toivottavasti ei ole aprillipilaa ;)

Kiitos vain kaikille asiantuntevista kommenteista!
 
Juu, onnea uuden koneen johdosta ja varmaan pääsit hinta/laatu suhteeltaan täydellisiin kauppoihin tarpeisiin nähden. Napillinen joystick lisää koneen työnopeutta paljon hydraulisten kauhojen kanssa ja työntövoimastakaan ei liene haittaa.

pistähän Repa raporttia käyttökokemuksista, kun maltat koneen käytöltäsi.
 
No nyt on päästy uutta konetta käytteleen. On se vaan hieno peli; vielä kun osaisi vain sujuvasti käyttää. Tahtoo tuo koordinaatiokyky mahdollistaa näin aluksi aina yhden liikkeen kerralla :)

Koneen kanssa oli myös jotain häikkää, kun se alkoi kääntämään oikealle itsestään kolmesti kauhaan kuormaa ottaessa, mutta aina sammutus auttoi tilanteeseen; eihän tämä perustu windowsiin eihän ;) . Soitto tietysti Avantille ja epäilivät ohjaustehostimen säätöjä tai jonkin karan jumittamista hydraulisysteemissä. Eipä ihme vaikka saattaisi vähän jumitellakin, kun ei ole kolmeen vuoteen käytetty. Lupasivat tulla paikan päälle korjaamaan, jos ongelma ei itsestään poistu; loistavaa palvelua. Tässä yksi syy, miksi halusin käydä kauppaa nimenomaan suoraan valmistajan kanssa.

Toinen asia jonka huomasin vasta nyt oli renkaat; konetta Avantilla tutkiessa kuvittelin noiden renkaiden olevan 26 tuumaset, mutta olivatkin 23*10.5. En tiedä onko nuo 26 tuumaset sitten niin paljon paremmat, että kannattaa lähteä vaihtamaan. Kaupan teossa kuvittelin käyneeni kaikki asiat huolellisesti läpi, mutta niin vain yksi asia jäi sitten kunnolla tarkastamatta. Ehkä sitten kun nuo maansiirtotyöt on tehty, niin voisi hommata vaikka 26 tuumaset nurmipyörät. Oisko tähän hyviä kannanottoja?

Nyt kun kone on vielä puhdas niin pitäisikö tuohon sipaista vahaa vai annetaanko työkoneen vain olla? Tämä nyt kyllä saattaa kuulostaa vähän liioittelulta ;) , mutta kaikkia liikkuvia laitteitani olen tottunut vahailemaan, jotta maali pysyy hyvänä ja puhdistettavuus paranee.

Penkin alla on vipu, mutta penkkiä en saanut liikumaan mihinkään, vaikka kuinka yritin. Onko se pituussuunnassa säädettävä? Jousituksen säädön löysin alakulmasta ja selkänojassa oli joku toinen rulla, jonka toiminta jäi multa ainakin hokaamatta.

Oiskohan siinä kyssäreitä noviisilta ensalkuun.

Kuvia edestä, takaa ja ekan kuorman kanssa; ja takana näkyykin sitten maakellaria varten sepeliä ja harkkoja. Kunhan vaan pääsisi noista lumista ensin eroon ja sitten saisi aurinkoa kuivaamaan savea. Niin ja otin sen minikaivurinkin, kun sen sopivasti kaupanyhteydessä sain.
 

Liitteet

  • IMG_7410.JPG
    IMG_7410.JPG
    152,6 KB · Katselut: 2 251
  • IMG_7405.JPG
    IMG_7405.JPG
    129,8 KB · Katselut: 1 900
  • IMG_7404.JPG
    IMG_7404.JPG
    139,8 KB · Katselut: 2 089
Penkin vivun jousisysteemi on kohtuu heppoinen, eli saattaa olla jumissa, jos on pitkään seissyt. Asentoja on käytännösä kaksi, vähän liian kaukana ja aivan liian lähellä rattia. Joka tapauksessa siellä penkin kiskojen sisäpuolella on jousikuormitteinen vipusysteemi, joka pitää penkin paikoillaan lukitsemalla tapit koloihin. Voisit kokeilla vaikka pitkällä pillillä ruikkia CRC:tä lukituksiin, jos ovat jumissa.

Kyllä noi 23 gumit välttää, kannattaa ajaa ne ensin loppuun (=n. 1000h) ja vaihtaa sitten. Uusi kierros 26" maksaa 500-1000 eur riippuen siitä käykö vanhat vanteet ja mikä on renkaan merkki.

Olen omaa värkkiä pessyt korrekin teflon vahapesulla ja sitten Kärcherin painepesuaineella ja -vahalla. En ole erikseen vahaillut, mutta kyllä siitä varmaan iloa olisi. Tärkeintä on että pesee koneen kuraamisen jälkeen, niin ei pinty eikä ruostu. Liuotinpesuaineita ei kannata käyttää, sillä ne vievät moskat laakeri- ja kulutuspintojn väliin.

Tohon peltikattoon saa mukavasti takavalon kiinni ja sitä turvavyötä kannattaa käyttää, antaa aikaa miettiä ettei hyppääkkään, jos kone on kaatumassa.
 
Onnea täältä myös uudelle koneelle. :)

Vastaava kone oli myös mun ensimmäinen. Ostin sen tosin käytettynä.
Renkaiden kiinni pysymistä kannattaa seurata heti uutuuttaan ja miksei muulloinkin.
Muttereiden löystyessä pultit saattaa katketa ja vanteet menee pilalle.

Kellarikiviä katselin kuvista. Olivat jotenkin tutun näköisiä.
Meillä on varmaankin saman toimittajan kellari ja sauna vierekkäin rinteessä odottamassa nyt keväällä ulkopuolen pintojen viimeistelyä. Kyllä oli Avantti tarpeen kivien ja kuran nostossa/siirrossa. Vinkkinä kannattaa tehdä väliseinät viimeisenä, etenkin jos ulkopuolelta ei pääse Avantilla tarjoilemaan muurarille kiviä.
 
..ja niitä pultteja ei kannata kiristää kahdenmetrin varrella täydellä voimalla. Etenkin jos on levikkeet, niin niistä saa pultit poikki, jos kiristää yli momentin. 120 Nm on sopivahko kireys. Kannattaa hommata halpa momenttivarsi, jos ei vielä ole työkaluvalikoimassa.
 
repa sanoi:
Nyt kun kone on vielä puhdas niin pitäisikö tuohon sipaista vahaa vai annetaanko työkoneen vain olla? Tämä nyt kyllä saattaa kuulostaa vähän liioittelulta ;) , mutta kaikkia liikkuvia laitteitani olen tottunut vahailemaan, jotta maali pysyy hyvänä ja puhdistettavuus paranee.
Rapa irtoaa aina paremmin jos on vahattu pinta, ainakin pelkässä painepesuri-pesussa eli jos viitseliäisyyttä löytyy niin varmaan kannattaa.
repa sanoi:
Penkin alla on vipu, mutta penkkiä en saanut liikumaan mihinkään, vaikka kuinka yritin. Onko se pituussuunnassa säädettävä? Jousituksen säädön löysin alakulmasta ja selkänojassa oli joku toinen rulla, jonka toiminta jäi multa ainakin hokaamatta.
Omassa koneessa vaatii ainakin runsaasti voimaa että penkki liikkuu, ei ole mikään auton penkki. Eteenpäin helpompi siirtää kun hyppää alas ja siirtää käsin penkin oikeaan kohtaan. Ja kannattaa jotenkin yrittää kohdistaa voima penkin etureunaan, varsinkin taaksepäin työntäessä. Jos kaikella voimalla työntää penkkiä selkänojaa vasten nojaten, niin helposti tapahtuu kampeamisilmiö, ja penkki ei siirry sitä vähäkään. Mutta kannattaa ennen suurempia voimanponnistuksia tarkistaa vivun toiminta, että lukitus varmasti lähtee kolostaan pois.
 
Sain koneen sitten vahattua ja uudet 26" tr renkaatkin onnistui sitten vielä hommata kivuttomasti. Eteen laitoin 23 tuumasten alta 16mm levikkeen ja kapeamman (noin 6-7mm) levikkeen taakse; siltikin eturenkaan ja pellin väliin ei jäänyt kuin 5mm. Kyllä nuo levikkeet ilmeisesti ihan turvalliset näissä kulkineissa on. Raideleveys jäi takana noin sentin kapeammaksi kuin edessä. Levikkeet olisi kuulunut toisinpäin (kapeat eteen), mutta sitten olisi joutunut rälläköimään peltiä, jota en halunnut tehdä.

Penkinkin sain liikkumaan, mutta voimaa se tarvitsee, jotenkin tuntui tosiaan, että etureunaan tuo voima pitää pystyä kohdistamaan. Löysäsin vähän penkin muttereita, niin liikkui huomattavasti kevyemmin. Oiskohan tuo istuimen runko osa hieman kiero? Pitänee koittaa prikoilla joskus, josko tuon saisi kevyemmin liikkumaan. Omasta penkistäni kyllä löysin noita säätömahdollisuuksia kymmenkunta.

Nuo kellarikivet ovat JR holvikellarista. Kunhan pääsisi vain rakentamaan; reitti kellarille on vielä aivan märkä, joten ei auta kuin odottaa.

Niin ja tänään pääsin koitteleen minikaivuriakin ja kyllähän sillä kuopan sain aikaiseksi :D

Ohessa pari otosta:
 

Liitteet

  • IMG_7427.JPG
    IMG_7427.JPG
    83,9 KB · Katselut: 2 111
  • IMG_7425.JPG
    IMG_7425.JPG
    136,9 KB · Katselut: 2 160
Kone oli tietysti mulla silloin vanha käytetty, joten pieni viritys rungossa ei haitannut.
Näin mahtui rengas ilman levikkeitä ja olisi ollut tilaa ketjuille.
 

Liitteet

  • kulmasta pois.jpg
    kulmasta pois.jpg
    46,3 KB · Katselut: 2 393
Laitoin 50 mm levikkeen kumpaankin päähän, eikä tarvinnut leikellä mitään. Ääripäissä renkaiden kuviot ovat käytännössä kiinni toisissaan, joten väliin ei mahdu ketjuja levikkeiden kanssa.
 

Uusimmat keskustelut