Vakaajallisen avantin kellunta | AvantClub - Keskustelupalsta

mtm

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.12.2008
10
0
1
Mahtaisiko kukaan tietää tarkemmin että mikä suuntaventtiili vakaajallisessa avantissa on kelluntaa toteuttamassa.

Avantin varaosanumero on tiedossa mutta mikäköhän on venttiilin valmistaja ja tyyppi?
 
Valmiin (ja mahdollisesti tuotesuojatun) tavaran kopiointi menee vähän hyvän maun reunojen yli.

Jos on sopiva ajatus toteutukselle, kannattaa poiketa palikoita myyvässä kaupassa ja tiedustella oman koneen arvoihin ja budjettiin sopivia vaihtoehtoja. Isoimmilla komponenttikauppiailla on asiaan perehtyneitä myyjiä, joilla lienee tällä hetkellä aikaa auttaa sopivan palikan löytämisessä.
 
Eipä rakenteessa paljoa ole kopioimista. Rakenne ilmenee omistajan varaosakirjasta, joka omistajana minulla on.

Lähinnä minua kiinnostaa tekninen toiminta, kun harkitsen kyseisen osan hankintaa. Helpointa se on avantilta tilaamalla, sieltä saa koko paketin nippeleineen valmiina.

Syy uteliaisuuteeni on se että koneeni on vähän sekasikiö kun siinä on vakaaja (Avantilta hankittu ja liikkeessä asennetettu) mutta vakaajattoman laitteen kellunta kun koneessa ei alun perin ollut vakaajaa. (Ei muuten oikein toimi vakaajan kanssa)

T:Marko
 
Epäilemättä toteutukset poikkeavat, hinta taisi olla vakaajalla varustettuun lähes tonnin ja pelkällä raanalla normipuomiin pari sataa.

Edelliseen viestiini viitaten olisi toivottavaa ettei saitilla kopioida kaupallisia tuotteita suoraan, parannusvinkkejä ja vaihtoehtoisia toteutustapoja toki voidaan jakaa kun pysytäään kohtuuden ja hyvän maun rajoissa.

Jos käytössä on valmis kaavio tai ajatus siitä, löyryy useimmilta valmistajilta sopivia tuotteita, joiden hinnat vaihtelevat melkoisesti toteutuksesta (mek/sähkö) ja laadusta riippuen. Myös tarvittavien kierteiden ja liitospalikoiden määrä/ asennustila kannattaa olla kauppaan mennessä selvillä, ettei venttiilikaupassa saavutettu säästö kaadu liitinkaupan katteisiin.

Joka tapauksessa toivotan menestystä kellukeprojektille :)
 
Kuulemani mukaan sellainenkin vaihtoehto on, että sitä perusmallin mekaanista kelluntaventtiiliä voisi käyttää vakaajakoneessa, kunhan tulppaa sen vakaajan sylinterin. Eli kun tekee lumihommia, niin vakaajan hydrauliikka umpeen ja kelluntaventtiili auki. Trukkipiikeillä sitten taas venttiili kiinni ja sylinteri takaisin toimintaan. Vaatiihan tuo vähän sormien öljyämistä mutta jossei joka päivä tarvitse tehdä niin 800 erkin erolla saanee ostettua parit hanskat sitä varten.
 
Eikös tuon tulppaamisen voisi myös hoitaa mekaanisella virtausventtiililla?

Olisikos kenelläkään valokuvaa, muistikuvaa tai piirrosta aiheesta, josko ongelmaan löytyisi kenttäkelpoinen ratkaisu?
 
Tuli hakittua suoraan Avantilta tuo kelluntakitti. Kun valmiiksi oli jo se vakaajattoman avantin kellunan osat niin hinnaksikaan ei jäänyt mitään mahdotonta, ja asennus oli helppoa kun oli kaikki tarvittavat osat ja kiinnikkeet.

Sellaisen muutoksen alkuperäiseen sähköasennukseen vielä teen että laitan vakaajan poiskytkentään erillisen kytkimen, jotta kaivurin kuljettaminen helpottuu. Vakaajan päällä ollessa kaivurin lukitus kampeaa aina vakaajaa vastaan.

Marko
 
Onko tuo kaivurin ja vakaajan välinen hakaus isokin juttu? Olen hankkimassa minikaivuria (ja vuokraan ehkä lisäksi 205/220 mallia isompiin hommiin) ja 520:ssäni on vakaaja ilman kelluntaa.
 
Minikauvurin kanssa ongelmaa ei taida olla mutta itselläni on 250 kaivuri. Se lukitaan puomistoon ylimääräisellä tukiraudalla. Ongelma tulee siitä että vakaajan kanssa puomia nostettaessa vakaaja kääntää "kauhaa". Kaivuri kun on lukittu puomistoon se ei pääse kallistumaan. Kallistusta tarvitsee kompensoida käsin.

T:Marko
 
mtm sanoi:
Minikauvurin kanssa ongelmaa ei taida olla mutta itselläni on 250 kaivuri. Se lukitaan puomistoon ylimääräisellä tukiraudalla. Ongelma tulee siitä että vakaajan kanssa puomia nostettaessa vakaaja kääntää "kauhaa". Kaivuri kun on lukittu puomistoon se ei pääse kallistumaan. Kallistusta tarvitsee kompensoida käsin.

T:Marko

Aika rajusti kampeaa vakaaja vastaa..taitaa pitemmän päälle rikkoa puomiston tai ainakin korvakkeen.
Vaikea käsin käännellä oikeaan suuntaan helpotusta..

Onnistuiko vakaajan sähköinen vapautus?
 
Tuntui onnistuvan.

Laitoin releen kytkemään 3/2 venttiileitä, jotka poistavat vakaajan sylinterin toiminnasta. Relettä varten laitoin oman kytkimen. lisäksi vedin diodin läpi kellunnan kytkimeltä myös virran releen kelalle. Näin toinen kytkin ohjaa vain vakaajan ohitusta ja toinen sekä vakaajan ohitusta että kellunnan venttiiliä.

On tuntunut toimivan ihan hyvin.

T:Marko
 
mtm sanoi:
Tuntui onnistuvan.

Laitoin releen kytkemään 3/2 venttiileitä, jotka poistavat vakaajan sylinterin toiminnasta. Relettä varten laitoin oman kytkimen. lisäksi vedin diodin läpi kellunnan kytkimeltä myös virran releen kelalle. Näin toinen kytkin ohjaa vain vakaajan ohitusta ja toinen sekä vakaajan ohitusta että kellunnan venttiiliä.

On tuntunut toimivan ihan hyvin.

T:Marko

Tarkoitatko, että on lisättävä yksi 3/2 venttiili ja rele, vai ohjaat releellä olemassa oleva hydrauliikkaventtiileitä?

Diodi ohjaus on hyvä oivallus!
 
En lisännyt alkuperäiseen kelluntapakettiin kuin releen ja kytkimen. Vakaajallisen vehkeen kellunta sisältää 3 venttiiliä. Kaksi 3/2 venttiiliä kytkevät vakaajan päälle tai pois ja yksi on/off venttiili varsinaista kytkee kelluntaa. Vakaajattomassa on vain tämä venttiili.

Originaalikytkennässä kellunnan kytkin kytkee jännitteen kaikkien kolmen venttiilin solenoidille. Minä tein sellaisen muutoksen että saan erikseen virran noille 3/2 venttiileille, jolloin kellunta ei mene päälle mutta vakaaja kytkeytyy pois.

T:Marko
 
Ketjun alkupäässä olin huolissani että ollaanko kopioimassa kaupallista tuotetta planeetalle, mutta lopputulemana toivottavasti jossain muodossa käy päinvastoin.

Planeetta antaa sekä tekijöille että lukijoille parhaan palautteen ja hyödyn juuri tämän kaltaisessa tiedonvälityksessä, jossa vaihdetaan kokemuksia ja edistetään käytännön työssä havaittujen kehitystarpeiden kautta sytyvän perimätiedon siirtymistä.

Kiitos :D
 
Sekatyömies sanoi:
jets sanoi:
Olikos se muuten niin, että 200-sarjalaiseen ei saa kelluntaa ollenkaan??

Luotettavan huhun mukaan 200:een voi kellunnan lisätä. ;)

Mitenkäs se tapahtuu? Ja pysyykö sitten syvemmänkin vesistön pinnalla? ;)

Eikun siis oikeasti, jos onnistuu, niin olen suorittanut huonon googlauksen. Mitenkäs tuo tapahtuu?
 
Sekatyömies sanoi:
Ystävällinen lähestyminen A-tehtaan suuntaan on googletusta antoisampaa... :D

Joo, yleensä ystävällinen A-tehtaan lähestyminen johtaa kukkaroni itkemiseen :) Viimeksikin kyselivät jo että "eikös sulla ollut tarkoitus laajentaa konekantaa"... minä: "älkää vaan ainakaan esitelkö mitään.." :D
 
jets sanoi:
Joo, yleensä ystävällinen A-tehtaan lähestyminen johtaa kukkaroni itkemiseen :) Viimeksikin kyselivät jo että "eikös sulla ollut tarkoitus laajentaa konekantaa"... minä: "älkää vaan ainakaan esitelkö mitään.." :D

Jaa, sinulla on silleen?!

-Mulla ei ole koskaan tarttunut A-tehtaalta mitään mukaan...... :roll:
-Siellä tiedetään jo että Sekatyömiehen lompakko on aina tyhjä. :oops:
 
Sekatyömies sanoi:
jets sanoi:
Olikos se muuten niin, että 200-sarjalaiseen ei saa kelluntaa ollenkaan??

Luotettavan huhun mukaan 200:een voi kellunnan lisätä. ;)

Tapahtuu niin että ajaa noin kolmetuhatta tuntia ja unohtaa rasvauksen useammassa kuin yhdessä huollossa niin on kelluntaa kauhankärjessä 10-15 cm.
Ei tökkää kovin helposti enää mihinkään jos ei pidä tikkua eteen työnnettynä kappalen aikaa, nim merk Kokemusta on. :geek: :lol:
Markkuvaari
 

Uusimmat keskustelut