Valmistautuminen talveen, polttoaineen laatu | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Liqui molyllä on parafiinin liuotin ainetta, jolla saa elvytettyä kesälaadun juoksevaksi. Kokeiltu yhdessä koneessa jossa oli kesälaadut tankissa, just ja just kävi muttei ottanut kierroksia. Tuota tankkiin ja hetken päästä alkoi toimimaan.

 
Pienellä paikkakunnalla talvilöpöön siirtyminen tapahtui tänäkin vuonna erittäin myöhään. Piti ostaa Dieseliä.

Oke
 
En ole kyllä koskaan huomannut(tai kuullut) että ei olisi liuennut parafiinit jos lämpötila nousee.
Vuosia olen työskennellyt polttoineterminaalissa(exxon) sekä ilmailun polttoaineen jakelussa, vastuuna säiliöt, pumput sekoituslaitteet ,puhtaus sekä laiva-ja autolastaus.
Veden takia sitten kyllä suodattimia vaihdellaan tai tyhjennellään.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
voi varmaan liueta mut jos haluat että pelaa oikein ja varmasti niin aina kannattaa suodatin vaihtaa ku jäästä koneen sulattaa. Meillä on byt ollut jo pari kuukaukatta pakkasella keli eikä kertaakaan plussalla jos oisin koneen jäädyttänyt ja sitä turannut sulamaan ja värkännyt lämpimäksi. Niin en kyllä suodatinta jättäs vaihtamatta tuon työn jälkeen.
 
En tiedä miksi niitä suodattimia vaihtaa vain parafiini kiteytymisen johdosta?
Kyllähän se liukenee kun koneen saa lämpöiseen ja tankkiin talvilaatua.
Aika lämmintä pitää olla. Tein kokeen aikanaan oman suodattimen kanssa ja +25 ei vielä sulata parafiinia. Sulamislämpö jossain 30-40 välillä
 
Parafiinikiteet liukenevat talvilaadun polttoaineeseen, mutta hitaasti, jos lämpötila on alle sulamispisteen (yli 40 astetta). Suodattimeen kertyneiden kiteiden määrästä ja lämpötilasta riippuen voi kestää tunteja, päiviä, jopa viikkoja. Huoneenlämmössä (>20) on toivoa, ulkona ei ole. Ehdottaisin hiustenkuivaaja-puhallinta suodattimen kylkeen jos ei ole kiirus. Muuten suodattimen vaihto.
 
Jos omissa vehkeissä käynyt kiteytymisen niin nakannut peiton moottorin on päälle ja puhallin pariksi tunniksi sekä tankki tyhjäksi ja talvilaatua tilalle.
Ei se mitään 40 asteen lämpöä tarvitse että parafiini liukenee, muutenhan säiliöt jossa on kesälaatua pitäisi viedä Afrikkaan "sulamaan"
Tietysti suodattimen vaihto on nopea ja helppo ratkaisu jos ei ole lämmintä tilaa käytössä mihin koneen saa helposti.
 
Kysymys vähän asian vierestä: Toimitetaanko moottoripolttoöljy vielä ilman biokomponentteja? Ainakaan verottaja ei hyväksy moottoripolttoöljyn osuutta jakeluvelvoitteen täyttämiseen.

Olen pienistä tunneista johtuen ajanut enimmäkseen dieselillä, kun sitä joutuu tankkaamaan niin veneeseen kuin harrastetraktoriinkin.
Avantin tankki on onneksi pieni, mutta muissa, vähällä käytöllä olevissa laitteissa tuo maailman pelastava polttoaine on yksi xxxkeleen keksintö. Levä ja mönjä kasvaa tankeissa ja varsinkin veneessä tuo voi olla jopa vaarallista, sakka kun lähtee liikkeelle juuri siinä pahimmassa höykytyksessä. Ajattelin vuosihuollossa tarkastaa Avantin pa-järjestelmän, ja jos limaa löytyy, siirryn löpön käyttäjäksi.
 
Nesteeltä on tulossa tuo kokonaan uusiutuvista valmistettu MY-diesel myös polttoöljynä, mutta en tiedä saako sitä vielä mistään. Kohta saa. Tietääkseni Nesteen MPÖ ei sisällä nykyisellään biokomponentteja.

Nesteen nettisivuilla on muuten asemakohtaisesti aina kerrottu, koska ja mistä talvilaatua alkaa saada. Itse aion pitää huolen siitä, että keväällä täytän sekä koneen tankin että kanisterin Nesteen talvilaadulla. Niillä ajelee minun kesäaikaiset ajot siihen aakka, että syksyllä saa taas Nesteeltä talvilaatua.
 

Uusimmat keskustelut