Jos konetta säilytetään ulkolämpötilassa, riippumatta käytetäänkö konetta talven aikana vai ei, on polttoaine vaihdettava talvilaatuun.
Polttoainetankki kannattaa ajaa mahdollisimman tyhjäksi kesälaadun moottoripolttoöljystä tai tyhjentää erilliseen astiaan ennen pakkasien tuloa.
Tämän jälkeen täyttää tankki talvilaadun moottoripolttoöljyllä.
Tankki kannattaa tyhjentää ennen talvilaadulla täyttämistä mahdollisimman tyhjäksi, sillä kesälaadun ominaisuudet ovat hallitsevampia. Puolet kesä- ja puolet talvilaatua sisältävän moottoripolttoöljyn ominaisuudet eivät ole laatujen puolivälissä, vaan ne ovat lähempänä kesälaadun ominaisuuksia.
Talvilaadulla siis varmistetaan se, että polttoaineen ominaisuudet riittävät talvipakkasilla. Tankissa oleva kesälaatu saattaa jopa estää käynnistyksen tai ainakin se hetken ajamisen jälkeen katkaisee käytön, kun polttoaineen parafiinikiteet tukkivat suodattimen.
Uusissa Avant malleissa polttoainevirtaus järjestelmässä on huomattavasti reilumpi kuin vanhemmissa koneissa joissa oli mekaaninen siirtopumppu. Tämän takia suodatin menee uudemmissa koneissa nopeammin tukkoon kuin vanhemmissa.
Tosin käynnistyvyys on huomattavasti parempi kun polttoaine on ajankohtaan oikean laatuista.
Pitkän säilytyksen aikana polttoainesäiliö kannattaa pitää täytenä siksi, että tyhjään tankkiin kondensoituu - lämpötilanvaihtelujen takia - vettä enemmän kuin täyteen säiliöön.
Ensitankkaus Avantin tehtaalla on tehty aina talvilaadun moottoripolttoöljyllä vuodenajasta riippumatta.
Polttoainetankki kannattaa ajaa mahdollisimman tyhjäksi kesälaadun moottoripolttoöljystä tai tyhjentää erilliseen astiaan ennen pakkasien tuloa.
Tämän jälkeen täyttää tankki talvilaadun moottoripolttoöljyllä.
Tankki kannattaa tyhjentää ennen talvilaadulla täyttämistä mahdollisimman tyhjäksi, sillä kesälaadun ominaisuudet ovat hallitsevampia. Puolet kesä- ja puolet talvilaatua sisältävän moottoripolttoöljyn ominaisuudet eivät ole laatujen puolivälissä, vaan ne ovat lähempänä kesälaadun ominaisuuksia.
Talvilaadulla siis varmistetaan se, että polttoaineen ominaisuudet riittävät talvipakkasilla. Tankissa oleva kesälaatu saattaa jopa estää käynnistyksen tai ainakin se hetken ajamisen jälkeen katkaisee käytön, kun polttoaineen parafiinikiteet tukkivat suodattimen.
Uusissa Avant malleissa polttoainevirtaus järjestelmässä on huomattavasti reilumpi kuin vanhemmissa koneissa joissa oli mekaaninen siirtopumppu. Tämän takia suodatin menee uudemmissa koneissa nopeammin tukkoon kuin vanhemmissa.
Tosin käynnistyvyys on huomattavasti parempi kun polttoaine on ajankohtaan oikean laatuista.
Pitkän säilytyksen aikana polttoainesäiliö kannattaa pitää täytenä siksi, että tyhjään tankkiin kondensoituu - lämpötilanvaihtelujen takia - vettä enemmän kuin täyteen säiliöön.
Ensitankkaus Avantin tehtaalla on tehty aina talvilaadun moottoripolttoöljyllä vuodenajasta riippumatta.