Valmistautuminen talveen, polttoaineen laatu | AvantClub - Keskustelupalsta

Huolto

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.9.2008
237
2
18
Jos konetta säilytetään ulkolämpötilassa, riippumatta käytetäänkö konetta talven aikana vai ei, on polttoaine vaihdettava talvilaatuun.
Polttoainetankki kannattaa ajaa mahdollisimman tyhjäksi kesälaadun moottoripolttoöljystä tai tyhjentää erilliseen astiaan ennen pakkasien tuloa.
Tämän jälkeen täyttää tankki talvilaadun moottoripolttoöljyllä.

Tankki kannattaa tyhjentää ennen talvilaadulla täyttämistä mahdollisimman tyhjäksi, sillä kesälaadun ominaisuudet ovat hallitsevampia. Puolet kesä- ja puolet talvilaatua sisältävän moottoripolttoöljyn ominaisuudet eivät ole laatujen puolivälissä, vaan ne ovat lähempänä kesälaadun ominaisuuksia.

Talvilaadulla siis varmistetaan se, että polttoaineen ominaisuudet riittävät talvipakkasilla. Tankissa oleva kesälaatu saattaa jopa estää käynnistyksen tai ainakin se hetken ajamisen jälkeen katkaisee käytön, kun polttoaineen parafiinikiteet tukkivat suodattimen.

Uusissa Avant malleissa polttoainevirtaus järjestelmässä on huomattavasti reilumpi kuin vanhemmissa koneissa joissa oli mekaaninen siirtopumppu. Tämän takia suodatin menee uudemmissa koneissa nopeammin tukkoon kuin vanhemmissa.
Tosin käynnistyvyys on huomattavasti parempi kun polttoaine on ajankohtaan oikean laatuista.

Pitkän säilytyksen aikana polttoainesäiliö kannattaa pitää täytenä siksi, että tyhjään tankkiin kondensoituu - lämpötilanvaihtelujen takia - vettä enemmän kuin täyteen säiliöön.

Ensitankkaus Avantin tehtaalla on tehty aina talvilaadun moottoripolttoöljyllä vuodenajasta riippumatta.
 
Avantin "talvivarustelua" voisi polttoainesysteemin osalta kehittää hieman lisää, jotta tankkioperaatioihin ei tarvitsisi ryhtyä.
Olisi helpompaa ja hauskempaakin jos Avantille löytyisi käypäinen "sähköllä pyörivä" polttoainesuodattimen lämmitin. Tai vaihtoehtoisesti polttoainesuodatin olisi sellainen että lämmin paluukierto pumpulta palautettaisiin ensin suodattimelle ja paluu tankkiin tapahtuisi suodattimen "ylivuotona".

...ideat saa ottaa käyttöön vaikkapa "lisävarusteet" - osastolla otsikolla "Winter kit" tai jotakin sellaista...
vaikka saisivat nuo kyllä olla vakiovarusteita.
 
Kiitos huollolle muistutuksesta! Talvi kun aina tahtoo yllättää!

Onko noissa tankeissa joku yksinkertainen tyhjennys keino? Jos ei kerkiä kuluttaa loppuun mitä tankeissa on. Aikaa toki täällä etelässä on vielä 3-4 vk kuluttaa tankki loppuun! Mulla on varmaan tankeissa yhteesä jotain 30 litraa...
 
No nyt tuli kantapään kautta opittua että tankissa ei kannata olla kesälaatuista dieseliä lainkaan. Minulla taisi olla vain muutama litra 635:en tankin pohjalla ja lopputulos oli että kone kävi vain vaivoin tyhjäkäyntiä. Tehtaalta uudet polttoainesuodattimet, tankki irti, tankin puhdistus (hyytynyttä kesädieseliä usean sentin kerros pohjalla), polttoaineletkujen puhdistus suodattimeen asti. Huomattavasti vaivalloisempi homma kuin varmistaa että tankissa ei ole kesälaatuista dieseliä ;-)

Ja tosiaankin ei tuo talvilaadun lisäys kesädieselin sekaan tankissa auttanut (tehty luonnollisesti ennen pakkasia), vaikka seos suhde taisia olla 4:1 talvilaadun hyväksi. 10 asteen pakkasessa vielä meni, mutta 17 asteen pakkanen pysäytti menon. Pitää syksyisin lisätä Avantin käyttötunteja, jotta ei jää tankkiin väärää polttoainetta ;-)
 
groznyi sanoi:
No nyt tuli kantapään kautta opittua että tankissa ei kannata olla kesälaatuista dieseliä lainkaan. Minulla taisi olla vain muutama litra 635:en tankin pohjalla ja lopputulos oli että kone kävi vain vaivoin tyhjäkäyntiä. Tehtaalta uudet polttoainesuodattimet, tankki irti, tankin puhdistus (hyytynyttä kesädieseliä usean sentin kerros pohjalla), polttoaineletkujen puhdistus suodattimeen asti. Huomattavasti vaivalloisempi homma kuin varmistaa että tankissa ei ole kesälaatuista dieseliä ;-)

Ja tosiaankin ei tuo talvilaadun lisäys kesädieselin sekaan tankissa auttanut (tehty luonnollisesti ennen pakkasia), vaikka seos suhde taisia olla 4:1 talvilaadun hyväksi. 10 asteen pakkasessa vielä meni, mutta 17 asteen pakkanen pysäytti menon. Pitää syksyisin lisätä Avantin käyttötunteja, jotta ei jää tankkiin väärää polttoainetta ;-)
Saman homman tein tänään. Ensiavuksi viikko sitten vaihdoin vain suodattimet, mutta tänään kun hyytyi, niin tein saman proseduurin alusta loppuun. Omalta osalta vaan ihmetyttää, mistä tuo kesälaatu on tullut? En ole ostanut kesälaatua moneen vuoteen...
 
QAku sanoi:
groznyi sanoi:
No nyt tuli kantapään kautta opittua että tankissa ei kannata olla kesälaatuista dieseliä lainkaan. Minulla taisi olla vain muutama litra 635:en tankin pohjalla ja lopputulos oli että kone kävi vain vaivoin tyhjäkäyntiä. Tehtaalta uudet polttoainesuodattimet, tankki irti, tankin puhdistus (hyytynyttä kesädieseliä usean sentin kerros pohjalla), polttoaineletkujen puhdistus suodattimeen asti. Huomattavasti vaivalloisempi homma kuin varmistaa että tankissa ei ole kesälaatuista dieseliä ;-)

Ja tosiaankin ei tuo talvilaadun lisäys kesädieselin sekaan tankissa auttanut (tehty luonnollisesti ennen pakkasia), vaikka seos suhde taisia olla 4:1 talvilaadun hyväksi. 10 asteen pakkasessa vielä meni, mutta 17 asteen pakkanen pysäytti menon. Pitää syksyisin lisätä Avantin käyttötunteja, jotta ei jää tankkiin väärää polttoainetta ;-)
Saman homman tein tänään. Ensiavuksi viikko sitten vaihdoin vain suodattimet, mutta tänään kun hyytyi, niin tein saman proseduurin alusta loppuun. Omalta osalta vaan ihmetyttää, mistä tuo kesälaatu on tullut? En ole ostanut kesälaatua moneen vuoteen...

Voisiko kyseessä olla bakteerien kasvattama lima, eikä kesälaatu? :?: http://www.dieselbakteeri.fi/mikrobinen-saastuminen/biokalvon-muodostuminen/
 
Voisiko kyseessä olla bakteerien kasvattama lima, eikä kesälaatu? :?:

Diesel mikrobit viihtyvät ilmeisesti paremmin metallisissa tankeissa joissa tilavuus on riittävän suuri ja polttoaineen kierto vähäinen. Avantin tankit on muovisia ja polttoaine kiertää käytönaikana kohtalaisella nopeudella, mikrobikasvustoja ei ole tullut tietoon yhtään tapausta.

Yleisin syy on hyytymisiin on se jerrykannu joka on tankattu silloin joskus, ja ei ihan varmaa tietoa milloin. Haisi se kuitenkin löpöltä :oops:

Varo jerrykannua
 
QAku taitaa tankata omasta isosta metallisäiliöstä, vai oliko uusi muovinen?
 
Muovinen on tämä kyseinen säiliö. Ja kyseessä ei ole tuo levä vaan parafiini. Kone on putsattu ja toimii taas. Nyt pitäisi selvittää säiliön sisältö.
 
Ostatteko talvilaadun polttoainetta talvella koko vuodeksi varastoon, vai alatteko ostaa talvilaatua hyvissä ajoin
syksyllä, kun sitä ei ole vielä yleisesti saatavana huoltoasemilla?

Minkälaisissa astioissa varastoitte polttoöljyä/dieseliä? 20 litran muovikanistereissa (20 e/kpl), Cemo-säiliöissä
(500 e/kpl), vai IBC-konteissa? Kuution IBC-kontteja saisi käytettynä halvalla (10-70 e/kpl) ja niitä voi kuljetella
tankattavaksi. Mahtavatko ne kaikki sopia dieselöljylle? Kotona kai ei saisi varastoida kuin enintään 200 litraa.

Vai onko peltinen 200 litran öljytynnyri yhä se oikea väline? Sellainen meillä oli ennen vanhaan kotona.
 
Mulla on ikhn 250 litrainen säiliö ja hyvissä ajoin syksyllä kun se on tyhjä niin heti talvilaatua kotiin kun vain saatavana on!
 
Säiliön tulee olla hyväksytty vaarallisille aineilla, mutta muuten on aika paljon valinnanvaraa. Suosisin kuljetukseen tarkoitettuja 200-400l säiliöitä sähköisellä pumpulla, vaikka ne on aika kalliita. Jotain 1000l konttia ei oikein saa kuljetettua, jos siellä on vain 200l pohjalla. Pohjavesialueilla pitää olla valuma-allas.

Mulla on kaks n. 4000l farmisäiliötä ja yks 3000l. Ens kesänä pitäisi vääntää valuma-altaan katos varmaan siihen. Ei vielä sitä vaadita, mutta varmuutta ja säiliöitten kestävyyttä lisää.
 
Täältä löytyy 2 x 200l CEMO jotka täytetään vaan talvilaadulla. Molemmat sähköpumpulla. Nuo CEMON säiliöt ovat hyväksyttyjä niin, että 5 vuoden käyttöaikarajoitus ei koske niitä. IKHn säiliö on 5 vuoden jälkeen laiton tiekuljetuksissa.

Lisänä on 10 kpl saksan armeijan jerrykannuja, jos lähtee pienelle keikalle.
 
Peltiset jerrykannut on lähes yhtä yleinen polttoainehäitiön lähde kuin väärä pa-laatukin. Kannut ruostuu pohjastaan, pohjalla makaa kondenssivesitippaa erottuneesta öljystä. Muoviastia selkeesti parempi vaihtoehto.
 
Mulla ihan muovikannuissa, peltisiä en enää ikinä käytä missään. Ja ihan hanurista kaadella niistä. Ja kuten syksyllä kirjoittelinkin tänne niin hermot menee kun talvidiesel ei tule myyntiin MISSÄÄN pk-seudulla kun vasta lokakuun puolivälin jälkeen. Sekä vene että Avantti kaipais talvidieseliä jo aikaisemmin (veneeseen 10krt Avantin määrä) eikä haittais jos ois aavistuksen kalliimpaakin. Mutta kun ei niin ei.
 
Tietääkö kukaan mikä on huoltamoiden käytäntö talvilaatuun siirtymisessä? Veikkaisin, en siis tiedä, että löpötankki myydään enemmän tai vähemmän tyhjäksi kesädieselistä ja päälle lirutellaan tankkiautosta talvidieselit. Laatukohtaisia tankkeja tuskin huoltiksella on ja vaikea on myös kuvitella että tankki pumpattaisiin tyhjäksi ennen laadun vaihtamista. Tapahtuuko ensimmäinen laatujen sekoittuminen jo ennen myyntiä?
 
Enkku sanoi:
Veikkaisin, en siis tiedä, että löpötankki myydään enemmän tai vähemmän tyhjäksi kesädieselistä ja päälle lirutellaan tankkiautosta talvidieselit
Kyllä mullakin on sama "mututuntuma" asiasta. Mihkä ne veisi sen pois pumpatun kesädieselin?
Talvilaadun onnistuminen on siis kiinni siitä miten tarkasti/myöhään ajoittuu talvilaadun tuonti.
 
Yleensä asemilla ei riitä kovinkaan pitkäksi aikaa säiliöt, joten aika hyvin kerkiää kesälaatu hävitä ennen kunnon pakkasia. Yleensä asemillahan on välilaatu ennen talvilaadun tulemista.
 
No nyt se sitten kävi täälläkin. Viimekertaisen lumityöurakan jälkeen tankki on täytetty erehdyksessä kesälaadulla ja nyt ei kone liiku enää mihinkään.

Tämänkin erän piti olla talvilaatua. Ostin sen loppusyksystä kun pakkaskausi oli aluillaan mutta paikallinen huoltamonpitäjä oli ottanut laatutarran kokonaan pois mittarista. Epäröin ensin mutta oletin että kyllä sen jo täytyy olla talvilaatua siihen aikaan vuodesta. Ei näköjään sitten ollut. Jos olisin tiennyt en takuulla olisi ostanut eikä varmaan moni muukaan.

Onko mahdollista saada konetta käyntiin jos lämmittää tankin ja suodattimet puhaltimella vai onko pakko kantaa tankki sisälle ja tyhjentää? Ei oikein houkuttele purkaminen ja ruuvailu tuolla -15 asteen pakkasessa.
 
muistaakseni nappasin lappopumpulla pois sen verran tankista kun lähti. Sitten pannuhuoneesta +25 asteisesta kannusta uutta tilalle. Jos on sähköinen pumppu, niin löpö kiertää sen verran että 'sulaa' paikat. Sillä pääsi talliin. Ehkä lämmitin suodattimia vielä erikseen.

Sitten vain uudet suodattimet ja menoksi. Halutessaan (jos on arktinen ilma tiedossa) voi minimoida ongelmaa tyhjäämällä tankin vielä kerran ja ajamalla sinne jääneet jämät loppuun ennekuin tankkaa lisää. Mutta jos siellä on muutama desi vanhaa parinkymmenen litran seassa niin ei liene ylitsepääsemätön uudelle suodattimelle.

Jos siellä oli myös vettäkin, niin sitten pitää tehdä kunnon tankin tyhjäys.
 
Lähti se näköjään vielä liikkeelle pelkällä lämmittämisellä. Laitoin kokeeksi auton sisälämmittimen puhaltamaan kohti suodattimia joksikin aikaa. Siitä sivusta se sitten puhalsi tankin kylkeen samalla, vaikka ei se täysinäiseen tankkiin liene paljoa vaikuttanut. Sen verran kuitenkin notkistui että koneen sai siirrettyä sisälle.
Nyt se odottelee uusia suodattimia.
 
Pelkkää mutua: joku joskus sanoi, että jos tankkiin jää vähänkin kesälaatua, se ei sekoitu talvilaadun kanssa, ja aiheuttaa hyytymisongelmia. Eli että tankki ja muut polttoainekomponentit pitäis saada mahdollisimman puhtaaksi kesälaadusta. Mut mää mittään tiä.
 
En tiedä miksi niitä suodattimia vaihtaa vain parafiini kiteytymisen johdosta?
Kyllähän se liukenee kun koneen saa lämpöiseen ja tankkiin talvilaatua.
 
Liukeneeko se? Toisaalla sanottiin että hyytynyt suodatin tulee kuntoon vain vaihtamalla. Minäkään en tiedä, tätä ei ole ennen sattunut omalle kohdalle minkään auton tai koneen kanssa. En minä huvikseen niitä suodattimia halua ostaa jos ei tarvi.
DilleWille ehtikin väliin.
Jos liukenee niin liukeneeko se sakkakerros myös sieltä tankin pohjalta?
 

Uusimmat keskustelut