valoa pimeneviin iltoihin | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
repa sanoi:
repa sanoi:
Edit: Piti oikein lukea, mitä olin aikoinaan kirjoittanut ;) Eli olin mitannut jännitteen sulake paikallaan ja irti, joten kyllä tuo syöttö on varmasti otettu vasta sulakkeen jälkeen.

No nyt tuli tarkistettua asia, eli kyllä ledvalojen syöttö tulee sulakkeen jälkeen. Itsekin jo ehdin pelästyä, että mitä sitä on tullut tehtyä.

Ja kuten Steffe totesi, niin kyllä kunnon työvalot ovat aina paikallaan. En noita omiani pois antaisi, mutta enpä kyllä lisääkään mielestäni tarvitse; kaksi eteen ja yksi taakse on ihan ok.

Mitäpä oot tykänny motonetin ledeistä? Mainitsit tuossa aikaisemmin että sinulta jäi Avantin alkuperäinen valo ylimääräiseksi, voisin olla kiinnostunut. Onko se semmoinen pyöreä, kahvallinen ja siinä on lasin päällä muovinen "verkko"? Saisihan niitä halpoja halogeenejä muualtakin mutta näyttäisihän se paremmalta jos ois samanlaiset lamput :) Taitaa kuitenkin ledit jäädä vielä laittamatta kun tuo Avant viettää suurimman osan ajasta tuolla navetassa.
 
Haavisto sanoi:
Mitäpä oot tykänny motonetin ledeistä? Mainitsit tuossa aikaisemmin että sinulta jäi Avantin alkuperäinen valo ylimääräiseksi, voisin olla kiinnostunut. Onko se semmoinen pyöreä, kahvallinen ja siinä on lasin päällä muovinen "verkko"? Saisihan niitä halpoja halogeenejä muualtakin mutta näyttäisihän se paremmalta jos ois samanlaiset lamput :) Taitaa kuitenkin ledit jäädä vielä laittamatta kun tuo Avant viettää suurimman osan ajasta tuolla navetassa.

No ihan asiallisethan nuo ovat olleet. Täytyy kyllä myöntää, että ei noihin ihan hirveästi käyttötunteja ole vielä kerennyt tulemaan.

Avantin alkuperäinen on edelleen paikoillaan, enkä sitä ajatellut tuosta poistaa, vaikka sillä ei nyt mitään käyttöä olekaan. Mutta sitten kun joskus museoentisöin tuon koneen, niin sitten alkuperäinen lamppu on hieno yksityiskohta ;) Hae vaikka yksi ledi Motonetista (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1044) ja laita se paikoilleen, niin kyllä sillä jo hyvin pärjää. 30€ voi käyttää paljon huonomminkin...
 
Aijaaa, minä kun luulin että se on jossain tallin nurkassa pölyä keräämässä :D
Tuossa kuvassasi näkyvä ledien valoteho/kuvio näyttää erittäin hyvältä.

Onhanse sijoitus tuo kolmekymppiäki, tosiaan kun tuo avantti on oikeastaan aina navetassa. Tankilla ja sillon tällöin harvoin kun lunta sataa ni pikku lenkki tulee tehtyä. Lumityötkin tulee yleensä hoidettua valosaan aikaan. Avantin omalla lampulla ja ottalampulla mennään, ainakin toistaiseksi...

Toivossa on hyvä elää, eiku :lol:
 
Tässä oma versio työvaloista. Taakse on omansa, samanlainen. Erilliset katkaisijat.
Valo riittävä.
 

Liitteet

  • ennen.jpg
    ennen.jpg
    34,1 KB · Katselut: 3 503
  • jalkeen.jpg
    jalkeen.jpg
    34,7 KB · Katselut: 3 502
Laitoin H3 tilalle 27W ledit. Tulihan kirkkautta lisää. :lol:
Takimmaiset ovat tolpissa kiinni niin, että voi kääntää eteen päin, jos on tarve.
Valo jakautuu kyllä näin hyvin koneen ympärille. Ainakin työskentelyalueella näkee.
 

Liitteet

  • 2013-12-03-371.jpg
    2013-12-03-371.jpg
    722,5 KB · Katselut: 1 473
Komeat ja valoa on taktisella alueella nätisti!

Itellä sama projekti menossa, tosin meinasin jättää ne H3 tuikut sinne rinnalle kun äkkiseltään en keksinyt enkä edes tajunnut kovasti hakea niihin sopivia liittimiä.
Valot ovat Löytötavaratalon hyllystä niitä samoja neliskanttisia mitä Motonet ja muut halpistalot myy sillä ~15 eurolla kappale.
Yksi vasta paikallaan, mutta kyllä valaisu ainakin H3 valot voitti jo tuolla. Toisen vielä eteenpäin ja jos tuota Leppiksen käännettävää valoa soveltaisi vielä yhden valon kanssa.
Noilla H3 valoilla suurin ongelma on ollut sivuvalaistus, ei juuri auraa leveämpää valokeilaa ole ollut ja se hankaloittaa työskentelyä aika paljon.

Noi "ajovalo" lamput on kyllä ihan turhat ei-tieliikenne-laitteessa. Ne ei anna valoa edes sorakauhan eteen että näkisi mitä on tekemässä. Mutta onneksi niitä ei tarvitse polttaa kun työvalot on eri katkaisijalla :)
 
Myyjä on T:mi T.Anttila. Voin antaa kysyttäessä yv yhteystiedot.
Tuo itse maahan ja hinnat on alle IKH. Muitakin valoja häneltä löytyy ja voi hommata mitä ei löydy.
Neuvottelut on hieman vielä kesken, mutta AvantCF jäsenet saa tuotteista jäsenalennuksen.

Kannikkeita yritän kehitellä vielä "virallisemman" näköiseksi muovista suoraan tolpan ympärille.
Kiinnitys olisi tämän kaltaisilla pressuissakin käytettävillä lenkeillä http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=23733
 
Uusi koneeni tulee tehtaan led-valoilla, laitanko kuvaa koneen tultua valoista? Onko planeettalaisilla kokemusta? Minkälainen on radiohäiriö Leppiksen valoissa? Tuo häiriöhän suurin ongelma halvoissa led ja xenon valoissa.
 
Tuossa myös ihan kelvollisen näköinen valaisin

http://www.valostore.fi/tuote/led_tyovalo_bullboy_27w_levea/

Mitäköhän lamppuja lajaatena laittoi omaan koneeseen kun kerran möi vanhat pois...?
 
Jämpti sanoi:
Uusi koneeni tulee tehtaan led-valoilla, laitanko kuvaa koneen tultua valoista? Onko planeettalaisilla kokemusta? Minkälainen on radiohäiriö Leppiksen valoissa? Tuo häiriöhän suurin ongelma halvoissa led ja xenon valoissa.

Mulla on tehtaan led valot 630 DLX koneessa. Ihan hyvin toimii mutta valoa ei koskaan voi olla liikaa...
 
STEFFE sanoi:
Tuossa myös ihan kelvollisen näköinen valaisin

http://www.valostore.fi/tuote/led_tyovalo_bullboy_27w_levea/

Mitäköhän lamppuja lajaatena laittoi omaan koneeseen kun kerran möi vanhat pois...?

Tässä tulee tietoa asentamistani lampuista kaksi eteen ja kaksi taakse ja kyllä taas valoa riittää vaikka muille jakaisi LED Työvalo 48W, BullBoy, 3800 lumen, EHKÄ MARKKINOIDEN PARAS TYÖVALO HINTA-LAATUSUHTEELTAAN! mainostaa liike http://www.nettivaraosat.fi/led-valot-led-tyovalot-c-239_35.html josta tilasin. Tehtaalta tilasin vastaavat liittimet kun oli alkuperäis asennetuissa lampuissa. Kuvia tulee jossain vaiheessa
Edellisessä koneessa oli vastaavat, jotka tietenkin jätin koneeseen
 
Jämpti sanoi:
Uusi koneeni tulee tehtaan led-valoilla, laitanko kuvaa koneen tultua valoista? Onko planeettalaisilla kokemusta? Minkälainen on radiohäiriö Leppiksen valoissa? Tuo häiriöhän suurin ongelma halvoissa led ja xenon valoissa.
Tehtaan LED-tuikut meni apu-sivu-takavaloiksi. Aika onnettomat 10W viritykset. Pääasia, että johtosarjat oli siellä, että sai päivitettyä versiohin, joilla näkee.
 
Pujottelin viime viikolla naapurin pihaa tasaamassa puiden välissä ja mietin että tarttis varmaan laittaa takarungon päälle valot, niin näkisi helpommin mihin kone on menossa. Tosin nuo sivulle suunnatut valot kopin seinässä ajavat varmaan saman asian.
 
huh huh, heputhan virittelee sellaisia valotehoja koneisiinsa että lumihommissa ei tarvita enää työlaitteita ollenkaan. Kun laittaa valot päälle, niin penkat sulaa :lol:
 
exjko sanoi:
huh huh, heputhan virittelee sellaisia valotehoja koneisiinsa että lumihommissa ei tarvita enää työlaitteita ollenkaan. Kun laittaa valot päälle, niin penkat sulaa :lol:

Siihen pyritään... Ei tule teräkustannuksia! ;)
 
Mulla on omassa juurikin tuollaiset 48wattiset kuin lajaatenallakin. Tosin mulla pelkästään 2 eteenpåin suunnattua. Valoteho riittävä. Ainoa miinus on hinta...
 
Maasturisti sanoi:
...Tosin nuo sivulle suunnatut valot kopin seinässä ajavat varmaan saman asian.
Laiskuus ajoi käyttämään tuota kopin takaseinää, en viitsinyt millään alkaa johdottomaan nivelen yli :) Mutta sijainti on tietenkin kompromissi
 
Ainakin näissä http://www.motonet.fi/fi/tuote/481044/LED-tyovalo-10-30-V-nelio-5x3-W on senverran leveä keila että se valaisee kahdella valolla koko etualan hienosti.
Eli jos sen neljä laittaisi, kaksi eteen ja kaksi taakse niin ei paljoa jää sivulle enää täysin valokeilatonta aluetta.
Tuohan on aikalailla hinnat alkaen vaihtoehto, jonka laatu voi olla sutta, mutta siitähän on helppo vaihtaa parempaa tilalle sitten kun tietää paremmin. :roll:

Radiohäiriötä nämä DC jännitekäyttöön tehdyt ledit tuskin tuottaa, ei kai siellä välissä ole mitään elektroniikkaa kun ledit syövät mieluusti suoraan tuota tarjottua tasajännitettä?
Tai no jotain siellä voi olla sotkettuna kun jänniteskaala on aika iso, 10-30V tasajännitettä.

Kotivalaisimiin tarkoitetut led-polttimot on eri juttu, niissä on jos jonkinlaista elektroniikkaa muuttamassa vaihtojännitteen ledille paremmin sopivaan muotoon. Ja huonot toteutukset tietysti häiriköivät sähköverkkoa sitten vastineeksi.
 
Esim. http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/fin/PL-100LED-led_minityovalo_9_50v-p-547275-0/ Led-valoja ei voi 50cm-1m lähemmäksi mennä peltorien kanssa tai tulee häiriötä, samoin kokemuksella halvat xenonit metsäkoneissa ja traktoreissa estävät radionkuuntelun. Häiriönpoistajiakin tosin saa.

Led-valot myös hyviä vähäisen virrankulutuksen takia säästäen koneen laturia.
 
Joop kyllä noissa jotain elektroniikkaa täytyy välissä olla, varsinkin kun käyttöjänniteskaala leviää tuonne 10-50 voltin välille. Ei muuten onnistu.

Xenoneitakaan ei tähän voi sotkea, niissä tarvitaan korkeajännitettä että valo syttyy edes. (Ballasti) Niiden laadusta varsinkin halvoissa Kiinalaisissa voi lukea joka autofoorumilta...
 
Tuli laitettuu itellekkin tllaset 48w ledit mtä Lajaatenakin tos taannoin suositteli. 2kpl eteen ja 1kpl taakse valoteho todella riittävä eteenpäin....sivuille meinaan laittaa vielä jotkut halvat 15w ledit. :cool:
 
320 koneeseen valaistus.
Kaksi 15w työvaloa molemmin puolin konetta.
Koneessa oli suoraan sopivat kiinnitysreiät valoille, ja johtojen läpivienti meni kätevästi puomien nivelien alta, ja siitä "konepellin" alle.
Valoista saatavan hyödyn huomaa vasta kun ne on kiinni, monessa paikassa valoista on apua mitä ei ennen tullut ajatelleeksi.
Valot maksoi sulakkeineen, johtoineen ja katkaisimineen yhteensä 50€.
_smaller.jpg


Tässä kuvassa nälyy katkaisijakin. Se on tuossa oikean sauvan edessä, joten valot saa päälle kesken ajon.
_smaller.jpg


Luulen, että virittelen uuteen koneeseen 2x27w tai 2x48w valot eteen ja siirrän vakioledit taakse kuten QAku kirjoitti.
Tarvitsee nyt ensin katsoa onko ne tehtaan 500€ led-työvalot oikeasti ihan onnettomat.
 

Uusimmat keskustelut